SME
Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta

Proti chronickému stresu sú menej odolné ženy, ako s ním bojovať?

Stres nemusí byť hrozbou pre vaše zdravie. Naučte sa zvládnuť ho tak, aby vám nemohol ublížiť.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ani dobrý, ani zlý

Stres je prirodzenou reakciou organizmu na prejavy ohrozenia z okolitého sveta. Telo sa pod vplyvom stresovej situácie dostáva, obrazne povedané „do pozoru“.

Nedá sa povedať, že stres je dobrý alebo zlý. Jednoducho sa prejaví vtedy, keď treba. Vďaka nemu sa lepšie sústredíme, sme schopní podať vyšší výkon, zmobilizujeme vnútorné rezervy a sme pripravení rýchlo konať.

Istá miera stresu je pre nás pozitívna. Človek sa vďaka nemu ľahšie vyburcuje k vyššiemu výkonu, posúva hranice svojich možností.

Ak sme však dlhodobo vystavení chronickému stresu, môže to mať negatívny dosah na naše fyzické aj duševné zdravie.

Ženy sú viac ohrozené

Podľa viacerých psychologických štúdií sú ženy menej odolné proti chronickému stresu než muži. Je to tak preto, lebo ich častejšie trápia pocity nepochopenia.

Názor odborníka:
K téme sa vyjadruje psychoterapeutka Katarína Krechňáková, Terramedica.sk
krechnakova.jpg

Potreba byť milovaná a akceptovaná stojí u nich na hodnotovom rebríčku veľmi vysoko, a tak sa často, keď narazia na nezhody, stiahnu a potom sa v tichosti trápia.

Muži mávajú skôr tendenciu „vybiť sa“ v podobných situáciách agresivitou, čo je síce záťažové pre ich okolie, ale rýchlejšie sa tak zbavia negatívnych emócií a po krátkom výbuchu sú znovu v pohode.

Keď je tlaku priveľa

Kedy zistíme, že sme vystresovaní viac, ako je únosné? Všímajte si, či sa u vás prejavujú niektoré z nasledujúcich príznakov. Ak áno, mali by ste sa zamyslieť nad zmenou životného štýlu, ktorá by vás priviedla k redukcii stresu.

Fyzické príznaky: zrýchlený tep, sucho v ústach, bolesti brucha alebo chrbtice, nechutenstvo alebo sklony k prejedaniu, hučanie v ušiach, zvýšené potenie, studené ruky a nohy, únava svalov, narušený menštruačný cyklus, časté infekcie, strata libida.

Emocionálne príznaky: pocity viny, úzkosti a strachu, nepokoj, pocit, že život stratil zmysel, náladovosť, nedôvera voči iným ľuďom, zvýšená plačlivosť, pocity nepochopenia a izolácie, sklony k sebaľútosti.

Zmeny v správaní: strata schopnosti sústrediť sa, zvýšená podráždenosť v komunikácii s ľuďmi, neschopnosť dokončiť zverené úlohy, neschopnosť delegovať úlohy na druhých, zvýšená potreba hovoriť o svojich problémoch a neschopnosť venovať pozornosť problémom iných ľudí, strata empatie.

Pozor na kávu

Ak patríte medzi náruživých kávičkárov, asi vás nepotešíme. Nadmerné dávky kofeínu môžu zhoršiť stavy úzkosti, prehĺbiť depresie a zhoršiť stav vnútornej „rozvibrovanosti“.

Ak máte pocit, že neviete čo skôr, srdce vám búši ako na poplach a roztržito skáčete z jednej myšlienky na druhú, na vine môže byť aj váš obľúbený nápoj.

Či to tak skutočne je, zistíte veľmi ľahko. Jednoducho nahradíte kávu zeleným čajom a budete pozorovať, čo to s vami spraví.

Cítite sa pokojnejšie? To znamená, že váš nervový systém bol preťažený nadmernými dávkami kávy. Ak však patríte medzi závislých kávičkárov, pripravte sa zároveň na abstinenčné príznaky.

Možno síce budete po vysadení kávy pokojnejší, ale zároveň vás môžu trápiť bolesti hlavy, zvýšená ospalosť a celková utlmenosť alebo vás bude pobolievať brucho.

Dobrá správa je, že takýto stav nepotrvá večne. Telo sa postupne očistí a odvykne si od toho, čo preň bolo návykové. Kým sa tak stane, mali by ste sa veľa prechádzať na čerstvom vzduchu, piť veľa vody a zdravo sa stravovať.

Ochorenia spojené s chronickým stresom

  • vysoký krvný tlak a ochorenia kardiovaskulárneho systému,
  • bolesti hlavy a migrény,
  • ochorenia tráviaceho traktu, problémy so žlčníkom, žalúdočné vredy,
  • reumatická artritída,
  • kožné ochorenia, ekzémy, akné,
  • chronické bolesti chrbtice,
  • onkologické ochorenia.

Bylinky na upokojenie

Ľubovník bodkovaný – táto bylinka pomáha proti nespavosti, dokáže utlmiť nervozitu a uvoľniť depresívne stavy vďaka účinnej látke s názvom hypericín. Okrem toho má antibakteriálne, antivirózne a antimykotické účinky, pomáha pri rôznych zdravotných ťažkostiach, ktoré trápia vystresované telo. Pije sa ako čaj, vždy zásadne čerstvý. Denne sa odporúča vypiť ho asi tri decilitre, najlepšie pred spaním.

Medovka – dokáže upokojiť podráždený nervový systém, zmierňuje depresívne stavy a zlepšuje kvalitu spánku. Jej citrusová vôňa osviežuje myseľ aj telo. Šálku medovkového čaju môžete piť dva až trikrát denne.

Harmanček – kvety harmančeka sa využívajú pri liečbe infekcií a na posilnenie imunity, ale dokážu aj zmierniť psychické napätie. Čaj z harmančeka pôsobí upokojujúco, ideálne je vypiť jednu šálku denne nalačno.

bylinky_r4159.jpg

Foto zľava: Harmanček - Freeimages.com, Ľubovník bodkovaný - Flickr.com/License CC/Bob Peterson

Antistresová výživa

Čo by ste mali jesť:

Aby ste pomohli svojmu nervovému systému, mali by ste doň zaradiť dostatok omega 3 nenasýtených mastných kyselín, ktoré nájdete napríklad v ľanovom oleji alebo v rybom tuku.

Ďalšou dôležitou látkou, ktorá vám pomôže v boji proti depresívnym stavom, je kyselina listová. Nachádza sa v zelenej listovej zelenine, vo fazuli a v obilovinách.

Takisto je dôležitý príjem horčíka a vitamínu B, ktoré spolupracujú pri výrobe hormónu šťastia, serotonínu. V prirodzenej forme nájdete horčík napríklad v datliach a banánoch.

Vitamín B6 je v mäse, mliečnych výrobkoch, ale aj v celozrnných produktoch, strukovinách a orechoch.

Čo by ste nemali jesť:

Zabudnite na sladkosti. Po čokoládke alebo keksíku sa síce budete cítiť chvíľu ako v siedmom nebi, ale chvíľkový pocit šťastia sa rýchlo vytratí a hladina cukru, ktorá rýchlo vystúpila nahor, spadne dolu.

A to spôsobí pokles nálady. Okrem toho by ste mali vysadiť alkohol. Možno máte pocit, že sa pri ňom uvoľníte, ale z dlhodobého hľadiska je to jed pre váš mozog a nervy.

Je dokázané, že konzumácia alkoholu vedie k stavom úzkosti a k depresiám.

Uvoľnite myseľ cez telo

Uvoľniť vystresovanú myseľ môžete cez telo. Prvým účinným spôsobom je šport. Pomôžu vám kardioaktivity na čerstvom vzduchu, pri ktorých si vyvetráte hlavu v kombinácii s jogou.

Pri jogových ásanach sa treba sústrediť na dýchanie a venovať vedomú pozornosť telu. To vám účinne zabráni myslieť napríklad na pracovné úlohy, ktoré vás čakajú na druhý deň.

Vystresovaná myseľ sa okamžite uvoľní, keď dospejete k uvoľneniu tela. Môžete vyskúšať aj relaxačné masáže.

Účinné sú najmä tie, pri ktorých sa uvoľňujú energetické bloky, ako napríklad shiatsu, tuina masáž alebo rôzne akupresúrne techniky.

Hlboké uvoľnenie fyzického napätia vedie k väčšej vnútornej vyrovnanosti. Funguje to na každého bez výnimky.

Zmena prichádza zvnútra

Môžete sa ukážkovo stravovať, poctivo cvičiť, stať sa abstinentmi a vylúčiť kávu, napokon to nebude stačiť. Stres sa totiž vo vašom živote neobjavil náhodou.

Prišiel, aby vás upozornil, že niečo nie je v poriadku. Možno by to chcelo zmenu zamestnania, ozdravenie manželského vzťahu alebo radikálnu zmenu vnútorných postojov.

Ak nedokážete prísť na to, čo by ste mali zmeniť, poraďte sa so skúseným psychoterapeutom.

3 otázky pre odborníka

Odpovedá psychoterapeutka Katarína Krechňáková, Terramedica.sk.

Aký je rozdiel medzi akútnym a chronickým stresom?

Akútny stres je krátkodobý, môže byť veľmi intenzívny, ale väčšinou nevedie k poškodeniu zdravia, keďže energia uvoľnená aktiváciou na fyzickej aj psychickej úrovni sa pri ňom okamžite využije na zvládnutie záťažovej situácie. Chronický stres má nižšiu intenzitu, je však dlhodobý, a preto viac vyčerpávajúci. Človek z neho môže ochorieť.

Ako môžeme uvoľniť napätie, ktoré vyplýva zo stresu?

Relaxačné techniky by sme mali používať preventívne, skôr než na nás stres doľahne v plnej intenzite. Stačí si ľahnúť na podložku alebo na žinenku, zhlboka sa predýchať, uvoľniť telo a myseľ. Treba si uvedomiť, že keď je človek pod vplyvom stresu, tak sa nácvik relaxácie robí veľmi ťažko. Niekedy je to nemožné, vtedy si musíme pomôcť liekmi.

Ktoré relaxačné techniky sa vám osvedčili?

Využívam nácvik pozitívneho myslenia a pozitívneho životného postoja. Ide o to, aby sme si uvedomili, že v každej situácii konáme najlepšie, ako vieme a nech už dopadne akokoľvek, vždy z nej môžeme vyťažiť to najlepšie pre seba a svoj rozvoj. Pomáha aj krátkodobé odpútanie pozornosti od problémov. Stačí sa krátko zadívať von z okna, zhlboka dýchať do brucha alebo vyskúšať na odreagovanie fyzickú námahu.

Foto: Freeimages.com, Flickr.com/License CC/Bob Peterson, archív K. K.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 573
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 328
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 461
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 845
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 116
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 700
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 853
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 557
  9. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 534
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou 3 923

Hlavné správy zo Sme.sk

Galavečer k novembru ‘89 bol dvakrát drahší ako v kauze Evka

Podujatie v SND vyšlo štát na pol milióna eur.

Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.
Dobré ráno

Dobré ráno: Biskupi kritizujú kňaza Kuffu len opatrne

KBS sa ozvala proti kňazovi, no až keď jeho strana išla do koalície s fašistami.

Podcast Dobré Ráno
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Spájanie? Rozhodne, čo povie Kiska

Bez dobrej nálady Smer nezničíme.

Peter Tkačenko
Martin Valihora je ambasádorom iniciatívy Národné kultúrne a spoločenské centrum

Neprehliadnite tiež

Akú tému v práci nevyťahovať? Menštruáciu

Tretina mužov si myslí, že hovoriť v práci o menštruácii je neprofesionálne.

Ilustračné foto
Ilustračné foto.

Trinásť dezertov, ktoré hravo pripravíte do pohára

Vybrali sme recepty pre tých, ktorí sa v kuchyni necítia doma, no radi by potešili rodinu vlastnoručne pripravenými dobrotami.

Čokoládová pena s avokádom