Čo robiť, keď sa ručička na váhe zastaví

Poctivo ste diétovali, krásne chudli a zrazu sa to zaseklo. Napriek veľkej snahe kilogramy nejdú dolu. Dá sa s tým niečo robiť?

(Zdroj: Fotolia.com)

Chudnúť treba na etapy

Bez ohľadu na to, akú diétu držíte, jedného dňa príde chvíľa, keď sa vám ručička na váhe zastaví a nech by ste robili čokoľvek, ani za svet sa nepohne k nižším hodnotám.

Podľa špecialistu na výživu Karola Džupu sa to stáva, len čo prekročíme päťpercentný úbytok z pôvodnej hmotnosti. To znamená, že ak máte napríklad 60 kilogramov, vaše chudnutie sa pravdepodobne zastaví na hodnote 57 kilogramov.

„Ide o to, že päť percent z pôvodnej hmotnosti je bezpečná hranica, po ktorej si organizmus musí zvyknúť na novú situáciu,“ vysvetľuje Džupa.

„Zvyčajne to trvá 76 dní, kým sa táto zmena zapíše do našej bunkovej pamäti. Tak sa mi to osvedčilo počas mojej tridsaťosemročnej praxe nielen u mojich pacientov, ale aj u mňa.“

Ak vydržíte, po tomto časovom úseku pôjde hmotnosť zase dolu. Pravdepodobne znovu zhodíte ďalších päť percent hmotnosti a potom sa na ďalších 76 dní zase zastavíte.

Čím budete ľahší pred obdobím stagnácie, kým bude logicky vašich päť percent menších. Dôležité je mať so sebou trpezlivosť. Veľké úbytky hmotnosti sa nikdy nedajú docieliť naraz, len na etapy.

Nemeňte zvyky

Aj keď ručička na váhe stojí ako prikovaná, treba ďalej dodržiavať zásady, ktoré sa vám osvedčili pri chudnutí a nevracať sa k starým zlozvykom.

Tie by vás mohli priviesť k nežiaducemu jojo efektu. Počas obdobia stagnácie netreba zbytočne ešte viac uberať z kalorickej hodnoty výživy.

Keby ste tak robili zakaždým, keď sa vaše chudnutie zastaví, mohli by ste sa jedného dňa dopracovať do stavu podvýživy, ktorý je rizikový pre vaše zdravie.

Vek a chudnutie

Metabolizmus sa počas života neustále mení. Podľa Karola Džupu nastávajú dôležité zmeny každých osem rokov.

To znamená, že úplne inak trávime, keď máme 24 rokov, ako keď máme 40. Čím sme starší, tým úspornejší by mal byť náš príjem kalórií.

Kľúčové bielkoviny

Keď chceme schudnúť, je normálne, že potrebujeme obmedziť kalorickú spotrebu, ktorú sme mali v období priberania.

Karol Džupa tvrdí, že môžeme znížiť počet kalórií na polovicu, čo sa dá jednoducho dosiahnuť menšími porciami jedla.

Radí odborník:
K téme sa vyjadruje lekár a špecialista na výživu, Karol Džupa
karol-dzupa--2-_r8648.jpg

Drastické obmedzenie kalorického príjmu však môže viesť, najmä ak trvá dlhodobo, k podvýžive. A to má na náš zdravotný stav vždy nepriaznivé dôsledky.

„Organizmus sa tak dostane do štádia, keď začne obrazne povedané požierať sám seba,“ varuje Džupa.

„To znamená, že nečerpá energiu len zo zásob sacharidov a tukov, ale aj z bielkovín, čo je vážna vec. Vo fáze akútneho nedostatku bielkovín si telo nedokáže poradiť s chorobami.“

Aj pri obmedzenej kalorickej spotrebe by sme nemali klesnúť pod hranicu 0,68 gramu bielkovín na kilogram našej hmotnosti.

Optimálny príjem je približne jeden gram bielkovín na kilogram hmotnosti, čo sa dá veľmi ľahko vyrátať. A čo ak pri niektorej, prevažne bielkovinovej diéte tento limit prekročíme?

Ak zjeme denne viac ako 2 gramy bielkovín na kilogram svojej hmotnosti, môže sa stať, že organizmus ich prebytok nedokáže spracovať a začne bielkoviny nejakým spôsobom ignorovať.

Navonok sa to môže prejaviť tak, že aj napriek bielkovinovej diéte prestaneme chudnúť a tento stav sa nezmení ani po 76 dňoch. Navyše nadmerné množstvo bielkovín môže zaťažiť obličky, a to môže viesť k zadržiavaniu vody v tele.

Naučte sa piť

Hoci sa všade hovorí o dôležitosti pitného režimu, na Slovensku približne 70 percent obyvateľstva nepije tak, ako by malo.

Dehydratácia má množstvo negatívnych vplyvov na naše zdravie a môže aj pribrzdiť proces chudnutia. Koľko tekutín potrebujeme?

Podľa Karola Džupu je optimálne vypiť 30 mililitrov denne na kilogram hmotnosti. To znamená, že ak vážite 60 kilogramov, mali by ste denne vypiť asi 1,8 litra.

Ak je pre vás táto hranica nedosiahnuteľná, lebo do seba dostanete len horko-ťažko pol litra za deň, treba si tekutiny pridávať postupne.

Karol Džupa odporúča zvýšiť pitný režim o 300 mililitrov za týždeň a toto množstvo postupne zvyšovať, až kým sa nedostanete na optimálnu hranicu.

Aká tekutina je pre naše telo najlepšia? Vraj je to obyčajná pitná voda z vodovodu. Minerálne vody a bylinkové čaje sa odporúča piť s mierou, ovocné a zeleninové šťavy riediť vodou a osladené nápoje úplne vylúčiť, ak nechcete zbytočne prijímať veľké množstvo cukru.

Fyzická aktivita

Len úprava stravy pri chudnutí nestačí. Keď podporíte diétny režim pravidelným pohybom, výsledky sa dostavia rýchlejšie a budú trvácnejšie.

Vhodné športy na chudnutie

Rezká chôdza, beh, plávanie, bežkovanie, bicyklovanie.

Intenzita pohybu

Dôležité je hýbať sa minimálne dvadsať minút bez prestávky tak, aby sme sa pritom mierne spotili, priemerná tepová frekvencia by sa mala pohybovať okolo 120 úderov za minútu.

Keď vezmeme do úvahy, že organizmus potrebuje pred tréningom nejaký čas na zahriatie a potom nejaký čas na upokojenie, pohybová aktivita by mala trvať minimálne pol hodiny, aby bola účinná.

Tréningové intervaly

Mladí ľudia by sa mali hýbať 5- až 6-krát do týždňa, ľuďom nad 56 rokov odporúča Karol Džupa trénovať 3-krát týždenne.

V pokoji sa lepšie chudne

Bez psychickej pohody sa ťažko zhadzujú nadbytočné kilogramy. Naše telo trávi oveľa lepšie, keď je pokojné a odpočinuté, ako keď je podráždené a vystresované. Karol Džupa preto odporúča:

  • doprajte si dostatok oddychu a spánku
  • pri jedle dbajte na estetiku stolovania, jedzte v príjemnom a pokojnom prostredí
  • berte život s pokorou, správajte sa s úctou k iným aj k sebe
  • rozvíjajte svoj tvorivý potenciál
  • hľadajte v práci vyšší zmysel
  • užívajte si zaslúženú odmenu

3 otázky pre odborníka

Odpovedá špecialista na výživu Karol Džupa, Univerzitná nemocnica Bratislava, Nemocnica Svätého Cyrila a Metoda

Aké sú najčastejšie príčiny toho, že sa naše chudnutie zastaví?

Prvou, asi najčastejšou príčinou je, že sa náš organizmus potrebuje prispôsobiť novej nižšej hmotnosti a povie si – stop, teraz musí byť načas pokoj! Ďalšou možnosťou je, že sme prestali byť dôslední a začali porušovať zásady, ktoré sme dodržiavali na začiatku diéty. Možné je aj to, že nám nevydržal entuziazmus. Nadšenie na začiatku chudnutia pôsobí ako placebo, podporuje úbytok hmotnosti, ale len do určitej miery. A jedným z dôvodov môže byť aj fakt, že sme si nezvolili správnu diétu. Teda, môže byť správna pre niekoho iného, ale z nejakých dôvodov nevyhovuje nášmu telu.

Ako zistíme, či držíme správnu, alebo nesprávnu diétu?

Treba celkovo vyhodnotiť, čo nám nový stravovací režim prináša. Nejde len o úbytok hmotnosti. Mali by sme sa opýtať sami seba, či sme unavení, alebo máme viac energie, či máme lepšiu, alebo horšiu náladu, ako spíme, ako sa nám komunikuje s ľuďmi. Dôležité je pozorovať, aké máme trávenie a vylučovanie, močenie aj stolicu. Ak má mať diéta dlhodobý efekt, je nemysliteľné, aby sme pri nej boli podráždení, unavení, zle spali alebo aby trpel náš tráviaci trakt. Naučme sa citlivo počúvať svoje telo. Keď pôjdeme proti nemu, možno sa nám podarí zhodiť nejaké kilogramy, ale určite to nebude natrvalo.

Čo je podľa vás najčastejšou chybou pri chudnutí?

Nedostatok trpezlivosti a sebadôvery. Chudnutie sa odohráva najmä v hlave. Ak nedokážeme sami zmeniť životosprávu tak, aby sme boli úspešní, je lepšie nájsť si odborníka, ktorý nám pomôže a presne nám určí, čo smieme a čo nesmieme robiť.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  7. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  8. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  9. Detské zúbky sú veda
  10. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 500
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 375
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 085
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 598
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 736
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 262
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 215
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 064
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 010
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 008

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

SVET

Frauke Petryová vystúpila z Alternatívy pre Nemecko

Petryová bude zatiaľ nezaradená poslankyňa Spolkového snemu.

Neprehliadnite tiež

Detská imunita na jeseň: Ako ju podporíte a čo na ňu vplýva?

Úlohu zohráva zdravý režim, psychická pohoda, ale aj očkovanie a výživové doplnky.

Vedkyňa, ktorá skúma ľudskú sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus, načúvajme jej

Kateřina Klapilová tvrdí, že v laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov.

Ako vám pri pôrode môže pomôcť dula a kedy sa pre ňu rozhodnúť?

Prítomnosť duly pri pôrode dokázateľne znižuje percento cisárskych rezov.