Čo robiť, keď sa ručička na váhe zastaví

Poctivo ste diétovali, krásne chudli a zrazu sa to zaseklo. Napriek veľkej snahe kilogramy nejdú dolu. Dá sa s tým niečo robiť?

(Zdroj: Fotolia.com)

Chudnúť treba na etapy

Bez ohľadu na to, akú diétu držíte, jedného dňa príde chvíľa, keď sa vám ručička na váhe zastaví a nech by ste robili čokoľvek, ani za svet sa nepohne k nižším hodnotám.

Podľa špecialistu na výživu Karola Džupu sa to stáva, len čo prekročíme päťpercentný úbytok z pôvodnej hmotnosti. To znamená, že ak máte napríklad 60 kilogramov, vaše chudnutie sa pravdepodobne zastaví na hodnote 57 kilogramov.

„Ide o to, že päť percent z pôvodnej hmotnosti je bezpečná hranica, po ktorej si organizmus musí zvyknúť na novú situáciu,“ vysvetľuje Džupa.

„Zvyčajne to trvá 76 dní, kým sa táto zmena zapíše do našej bunkovej pamäti. Tak sa mi to osvedčilo počas mojej tridsaťosemročnej praxe nielen u mojich pacientov, ale aj u mňa.“

Ak vydržíte, po tomto časovom úseku pôjde hmotnosť zase dolu. Pravdepodobne znovu zhodíte ďalších päť percent hmotnosti a potom sa na ďalších 76 dní zase zastavíte.

Čím budete ľahší pred obdobím stagnácie, kým bude logicky vašich päť percent menších. Dôležité je mať so sebou trpezlivosť. Veľké úbytky hmotnosti sa nikdy nedajú docieliť naraz, len na etapy.

Nemeňte zvyky

Aj keď ručička na váhe stojí ako prikovaná, treba ďalej dodržiavať zásady, ktoré sa vám osvedčili pri chudnutí a nevracať sa k starým zlozvykom.

Tie by vás mohli priviesť k nežiaducemu jojo efektu. Počas obdobia stagnácie netreba zbytočne ešte viac uberať z kalorickej hodnoty výživy.

Keby ste tak robili zakaždým, keď sa vaše chudnutie zastaví, mohli by ste sa jedného dňa dopracovať do stavu podvýživy, ktorý je rizikový pre vaše zdravie.

Vek a chudnutie

Metabolizmus sa počas života neustále mení. Podľa Karola Džupu nastávajú dôležité zmeny každých osem rokov.

To znamená, že úplne inak trávime, keď máme 24 rokov, ako keď máme 40. Čím sme starší, tým úspornejší by mal byť náš príjem kalórií.

Kľúčové bielkoviny

Keď chceme schudnúť, je normálne, že potrebujeme obmedziť kalorickú spotrebu, ktorú sme mali v období priberania.

Karol Džupa tvrdí, že môžeme znížiť počet kalórií na polovicu, čo sa dá jednoducho dosiahnuť menšími porciami jedla.

Radí odborník:
K téme sa vyjadruje lekár a špecialista na výživu, Karol Džupa
karol-dzupa--2-_r8648.jpg

Drastické obmedzenie kalorického príjmu však môže viesť, najmä ak trvá dlhodobo, k podvýžive. A to má na náš zdravotný stav vždy nepriaznivé dôsledky.

„Organizmus sa tak dostane do štádia, keď začne obrazne povedané požierať sám seba,“ varuje Džupa.

„To znamená, že nečerpá energiu len zo zásob sacharidov a tukov, ale aj z bielkovín, čo je vážna vec. Vo fáze akútneho nedostatku bielkovín si telo nedokáže poradiť s chorobami.“

Aj pri obmedzenej kalorickej spotrebe by sme nemali klesnúť pod hranicu 0,68 gramu bielkovín na kilogram našej hmotnosti.

Optimálny príjem je približne jeden gram bielkovín na kilogram hmotnosti, čo sa dá veľmi ľahko vyrátať. A čo ak pri niektorej, prevažne bielkovinovej diéte tento limit prekročíme?

Ak zjeme denne viac ako 2 gramy bielkovín na kilogram svojej hmotnosti, môže sa stať, že organizmus ich prebytok nedokáže spracovať a začne bielkoviny nejakým spôsobom ignorovať.

Navonok sa to môže prejaviť tak, že aj napriek bielkovinovej diéte prestaneme chudnúť a tento stav sa nezmení ani po 76 dňoch. Navyše nadmerné množstvo bielkovín môže zaťažiť obličky, a to môže viesť k zadržiavaniu vody v tele.

Naučte sa piť

Hoci sa všade hovorí o dôležitosti pitného režimu, na Slovensku približne 70 percent obyvateľstva nepije tak, ako by malo.

Dehydratácia má množstvo negatívnych vplyvov na naše zdravie a môže aj pribrzdiť proces chudnutia. Koľko tekutín potrebujeme?

Podľa Karola Džupu je optimálne vypiť 30 mililitrov denne na kilogram hmotnosti. To znamená, že ak vážite 60 kilogramov, mali by ste denne vypiť asi 1,8 litra.

Ak je pre vás táto hranica nedosiahnuteľná, lebo do seba dostanete len horko-ťažko pol litra za deň, treba si tekutiny pridávať postupne.

Karol Džupa odporúča zvýšiť pitný režim o 300 mililitrov za týždeň a toto množstvo postupne zvyšovať, až kým sa nedostanete na optimálnu hranicu.

Aká tekutina je pre naše telo najlepšia? Vraj je to obyčajná pitná voda z vodovodu. Minerálne vody a bylinkové čaje sa odporúča piť s mierou, ovocné a zeleninové šťavy riediť vodou a osladené nápoje úplne vylúčiť, ak nechcete zbytočne prijímať veľké množstvo cukru.

Fyzická aktivita

Len úprava stravy pri chudnutí nestačí. Keď podporíte diétny režim pravidelným pohybom, výsledky sa dostavia rýchlejšie a budú trvácnejšie.

Vhodné športy na chudnutie

Rezká chôdza, beh, plávanie, bežkovanie, bicyklovanie.

Intenzita pohybu

Dôležité je hýbať sa minimálne dvadsať minút bez prestávky tak, aby sme sa pritom mierne spotili, priemerná tepová frekvencia by sa mala pohybovať okolo 120 úderov za minútu.

Keď vezmeme do úvahy, že organizmus potrebuje pred tréningom nejaký čas na zahriatie a potom nejaký čas na upokojenie, pohybová aktivita by mala trvať minimálne pol hodiny, aby bola účinná.

Tréningové intervaly

Mladí ľudia by sa mali hýbať 5- až 6-krát do týždňa, ľuďom nad 56 rokov odporúča Karol Džupa trénovať 3-krát týždenne.

V pokoji sa lepšie chudne

Bez psychickej pohody sa ťažko zhadzujú nadbytočné kilogramy. Naše telo trávi oveľa lepšie, keď je pokojné a odpočinuté, ako keď je podráždené a vystresované. Karol Džupa preto odporúča:

  • doprajte si dostatok oddychu a spánku
  • pri jedle dbajte na estetiku stolovania, jedzte v príjemnom a pokojnom prostredí
  • berte život s pokorou, správajte sa s úctou k iným aj k sebe
  • rozvíjajte svoj tvorivý potenciál
  • hľadajte v práci vyšší zmysel
  • užívajte si zaslúženú odmenu

3 otázky pre odborníka

Odpovedá špecialista na výživu Karol Džupa, Univerzitná nemocnica Bratislava, Nemocnica Svätého Cyrila a Metoda

Aké sú najčastejšie príčiny toho, že sa naše chudnutie zastaví?

Prvou, asi najčastejšou príčinou je, že sa náš organizmus potrebuje prispôsobiť novej nižšej hmotnosti a povie si – stop, teraz musí byť načas pokoj! Ďalšou možnosťou je, že sme prestali byť dôslední a začali porušovať zásady, ktoré sme dodržiavali na začiatku diéty. Možné je aj to, že nám nevydržal entuziazmus. Nadšenie na začiatku chudnutia pôsobí ako placebo, podporuje úbytok hmotnosti, ale len do určitej miery. A jedným z dôvodov môže byť aj fakt, že sme si nezvolili správnu diétu. Teda, môže byť správna pre niekoho iného, ale z nejakých dôvodov nevyhovuje nášmu telu.

Ako zistíme, či držíme správnu, alebo nesprávnu diétu?

Treba celkovo vyhodnotiť, čo nám nový stravovací režim prináša. Nejde len o úbytok hmotnosti. Mali by sme sa opýtať sami seba, či sme unavení, alebo máme viac energie, či máme lepšiu, alebo horšiu náladu, ako spíme, ako sa nám komunikuje s ľuďmi. Dôležité je pozorovať, aké máme trávenie a vylučovanie, močenie aj stolicu. Ak má mať diéta dlhodobý efekt, je nemysliteľné, aby sme pri nej boli podráždení, unavení, zle spali alebo aby trpel náš tráviaci trakt. Naučme sa citlivo počúvať svoje telo. Keď pôjdeme proti nemu, možno sa nám podarí zhodiť nejaké kilogramy, ale určite to nebude natrvalo.

Čo je podľa vás najčastejšou chybou pri chudnutí?

Nedostatok trpezlivosti a sebadôvery. Chudnutie sa odohráva najmä v hlave. Ak nedokážeme sami zmeniť životosprávu tak, aby sme boli úspešní, je lepšie nájsť si odborníka, ktorý nám pomôže a presne nám určí, čo smieme a čo nesmieme robiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  9. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  10. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  1. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  2. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  3. Move in immediately, if you feel like it
  4. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  5. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Mio Spirit 7700 - autonavigace překvapuje super výbavou
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 21 032
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 908
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 299
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 8 047
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 854
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 157
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 745
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 823
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 693
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 5 465

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na trhoch v Štrasburgu sa strieľalo, o život prišli štyria ľudia

Prokuratúra vyšetruje streľbu ako teroristický čin.

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

Autorská strana Tomáš Prokopčáka

Fico, akademici, lekári. Z antisystému sa stal mainstream

Ako sa nám pod rukami zmenila Európa.

DOMOV

Matica ocenila falošného profesora, boli sme pri tom (video)

Na odovzdávaní bol aj Dankov poradca.

Neprehliadnite tiež

Ako hovoriť s partnerom, keď chcete deti a on nie

Aj o rodine sa dá rozprávať konštruktívne.

Tipy na knihy pre ženy, ktoré očaria silným príbehom

Čo darovať pod stromček knihomoľkám?