SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Na kŕče a únavu zaberie horčík

Pri nedostatku horčíka si môžete pomôcť minerálkou bohatou ma magnézium a vhodne vyváženou stravou. Po výživových doplnkoch siahnite až v akútnych prípadoch.

(Zdroj: Fotolia.com)

Horčík je jeden z najdôležitejších minerálov, ktorý potrebuje náš organizmus pre správne fungovanie. Podieľa sa na výstavbe tkanív a tvorbe bielkovín. Spolu s draslíkom chráni srdcový sval.

Lekári odporúčajú prijať denne 300 až 420 mg magnézia. Na dostatočný príjem by sa mali zamerať najmä športovci, ľudia, ktorí majú fyzicky náročnú prácu, ale aj sedavé zamestnanie. Rovnako aj pacienti s cukrovkou by mali dbať na to, aby ich jedálny lístok bol bohatý na horčík.

Zdravému človeku obyčajne stačí dávka horčíka vo vyváženej strave, prípadne môže magnézium dopĺňať pomocou minerálnych vôd. Horčík je významne zastúpený v zemiakoch, v ovocí a džúsoch. Pozor však na vyšľachtené druhy ovocia, minerálu je v nich minimálne.

Ako zistiť, že chýba

To, či nám chýba horčík, môžeme zistiť jednoduchou analýzou našej každodennej stravy. Napríklad, ak konzumujeme veľa múčnych jedál, neužívame žiadne výživové doplnky s magnéziom, nepijeme džúsy a minerálne vody obohatené o horčík, pravdepodobne sme v rizikovej skupine.

Reálne sa deficit prejaví únavou, podráždenosťou, nespavosťou, svalovými kŕčmi a celkovým vyčerpaním organizmu.

Na mieste je zvýšiť príjem ovocných štiav, zaradiť do jedálnička obilniny, cereálie a pravidelne piť vodu s dostatkom horčíka. Ak nás napriek tomu začnú trápiť nepríjemné kŕče vo svaloch a končatinách, je vhodné vyhľadať lekára, ktorý z odberu krvi zistí, či naše telo nepotrebuje doplniť magnézium.

„Nedostatok horčíka je často spojený s nedostatkom draslíka a nedostatok draslíka je podmienený nedostatkom horčíka,“ objasňuje lekár Zdeněk Zadák, vedúci Centra pre výskum a vývoj z Fakultnej nemocnice Hradec Králové. „Keď dopĺňate horčík, musíte doplniť aj draslík a opačne.“

Akútny pokles horčíka v tele môžeme spozorovať pri nadmernom požití alkoholu. Presne to má na svedomí nepríjemný kŕč v celom tele, keď sa zobudíme po prehýrenej noci. K deficitu horčíka dochádza aj pri tehotenstve či pri kojení.

Banán na lačno?

Možno ste sa aj vy stretli s odporúčaním mnohých športových trénerov, že pre doplnenie horčíka do organizmu je vhodné zjesť denne banán na lačno ešte pred raňajkami. Podľa Zadáka je to skôr polopravda.

„Ide o to, že keď budete jesť jedlo, ktoré má viac tukov alebo vlákniny, horčík sa vám do krvi vstrebe horšie. Vstrebávanie horčíka podporujú cukry. Preto napríklad, ak si na raňajky dáte banán s hroznovým cukrom, dostanete do tela horčík rýchlejšie,“ hovorí.

Toto pravidlo platí aj pre ostatné minerály. Cukor rovnako dobre podporuje vstrebávanie draslíka, ale aj v nadmernom množstve nežiaduceho sodíka. Vápnik má však zložitejší mechanizmus vstrebávania.

Lepšia minerálka ako stolová voda

Vo vyváženej strave je horčíka dosť a nemusíte ho dopĺňať tabletkami. Výbornými pomocníkmi pri dodaní horčíka do organizmu sú minerálne vody, nie však stolové.

„Stolová voda nemá v podstate žiaden význam. Ide o štandardnú tekutinu,“ vysvetľuje lekár. „Možno jej výhoda oproti vode z vodovodu je v tom, že voda z kohútika v dnešnej vode často obsahuje antibiotiká a hormóny, najmä ženské, ktoré môžu ľuďom škodiť. Mužom rastú prsia a ženy nemôžu otehotnieť.“

Zdeněk Zadák pripomína, že lepšia je tvrdšia voda, veď koniec koncov sa aj hovorí – tvrdá voda, mäkké cievy. V prímorských krajinách majú zase v pitnej vode väčšie množstvo sodíka.

Vedeli ste, že...

Na únavu zaberie skôr horčík ako kofeín, pretože poskytuje krátkodobú stimuláciu a pre športovcov je priam nežiaduci. „Kofeín rozširuje cievy, podporuje vylučovanie moču, dráždi centrálny nervový systém,“ vysvetľuje lekár Zdeněk Zadák. „Kofeín neposkytne energiu, len psychickú stimuláciu. Už pri samotnom športovaní stratíme veľa vody, a preto treba telu skôr dodať minerály ako ho ešte viac odvodniť.“ Keď si doprajete pred tréningom šálku kávy môžete si pomerne rýchlo navodiť kolapsový stav, zdrevenenie končatín, či bolestivé kŕče pri pohybe.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 405
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 065
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 262
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 396
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 631
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 568
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 231
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 022
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 961
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 559
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie bude pravdepodobne dobrovoľné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Premiér hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Ilustračné foto
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
V čínskom meste Čching-tao otestovali za päť dní viac ako desať miliónov ľudí.

Neprehliadnite tiež

Čo sa môžu ženy naučiť z vlastnej autoerotiky

Výskum ukázal, že frekvencia nie je až taká dôležitá.

Ilustračné foto.

Pikantné, sladké aj zdravé. Vybrali sme recepty na výborné vaječné jedlá

Vajcia využijete v prílohách aj hlavných jedlách.

Mollie Bloudoff-Indelicatová požiadala svojho priateľa Grega Linchovia počas beztiažového letu na medzinárodnom letisku Dulles.