Na kŕče a únavu zaberie horčík

Pri nedostatku horčíka si môžete pomôcť minerálkou bohatou ma magnézium a vhodne vyváženou stravou. Po výživových doplnkoch siahnite až v akútnych prípadoch.

(Zdroj: Fotolia.com)

Horčík je jeden z najdôležitejších minerálov, ktorý potrebuje náš organizmus pre správne fungovanie. Podieľa sa na výstavbe tkanív a tvorbe bielkovín. Spolu s draslíkom chráni srdcový sval.

Lekári odporúčajú prijať denne 300 až 420 mg magnézia. Na dostatočný príjem by sa mali zamerať najmä športovci, ľudia, ktorí majú fyzicky náročnú prácu, ale aj sedavé zamestnanie. Rovnako aj pacienti s cukrovkou by mali dbať na to, aby ich jedálny lístok bol bohatý na horčík.

Zdravému človeku obyčajne stačí dávka horčíka vo vyváženej strave, prípadne môže magnézium dopĺňať pomocou minerálnych vôd. Horčík je významne zastúpený v zemiakoch, v ovocí a džúsoch. Pozor však na vyšľachtené druhy ovocia, minerálu je v nich minimálne.

Ako zistiť, že chýba

To, či nám chýba horčík, môžeme zistiť jednoduchou analýzou našej každodennej stravy. Napríklad, ak konzumujeme veľa múčnych jedál, neužívame žiadne výživové doplnky s magnéziom, nepijeme džúsy a minerálne vody obohatené o horčík, pravdepodobne sme v rizikovej skupine.

Reálne sa deficit prejaví únavou, podráždenosťou, nespavosťou, svalovými kŕčmi a celkovým vyčerpaním organizmu.

Na mieste je zvýšiť príjem ovocných štiav, zaradiť do jedálnička obilniny, cereálie a pravidelne piť vodu s dostatkom horčíka. Ak nás napriek tomu začnú trápiť nepríjemné kŕče vo svaloch a končatinách, je vhodné vyhľadať lekára, ktorý z odberu krvi zistí, či naše telo nepotrebuje doplniť magnézium.

„Nedostatok horčíka je často spojený s nedostatkom draslíka a nedostatok draslíka je podmienený nedostatkom horčíka,“ objasňuje lekár Zdeněk Zadák, vedúci Centra pre výskum a vývoj z Fakultnej nemocnice Hradec Králové. „Keď dopĺňate horčík, musíte doplniť aj draslík a opačne.“

Akútny pokles horčíka v tele môžeme spozorovať pri nadmernom požití alkoholu. Presne to má na svedomí nepríjemný kŕč v celom tele, keď sa zobudíme po prehýrenej noci. K deficitu horčíka dochádza aj pri tehotenstve či pri kojení.

Banán na lačno?

Možno ste sa aj vy stretli s odporúčaním mnohých športových trénerov, že pre doplnenie horčíka do organizmu je vhodné zjesť denne banán na lačno ešte pred raňajkami. Podľa Zadáka je to skôr polopravda.

„Ide o to, že keď budete jesť jedlo, ktoré má viac tukov alebo vlákniny, horčík sa vám do krvi vstrebe horšie. Vstrebávanie horčíka podporujú cukry. Preto napríklad, ak si na raňajky dáte banán s hroznovým cukrom, dostanete do tela horčík rýchlejšie,“ hovorí.

Toto pravidlo platí aj pre ostatné minerály. Cukor rovnako dobre podporuje vstrebávanie draslíka, ale aj v nadmernom množstve nežiaduceho sodíka. Vápnik má však zložitejší mechanizmus vstrebávania.

Lepšia minerálka ako stolová voda

Vo vyváženej strave je horčíka dosť a nemusíte ho dopĺňať tabletkami. Výbornými pomocníkmi pri dodaní horčíka do organizmu sú minerálne vody, nie však stolové.

„Stolová voda nemá v podstate žiaden význam. Ide o štandardnú tekutinu,“ vysvetľuje lekár. „Možno jej výhoda oproti vode z vodovodu je v tom, že voda z kohútika v dnešnej vode často obsahuje antibiotiká a hormóny, najmä ženské, ktoré môžu ľuďom škodiť. Mužom rastú prsia a ženy nemôžu otehotnieť.“

Zdeněk Zadák pripomína, že lepšia je tvrdšia voda, veď koniec koncov sa aj hovorí – tvrdá voda, mäkké cievy. V prímorských krajinách majú zase v pitnej vode väčšie množstvo sodíka.

Vedeli ste, že...

Na únavu zaberie skôr horčík ako kofeín, pretože poskytuje krátkodobú stimuláciu a pre športovcov je priam nežiaduci. „Kofeín rozširuje cievy, podporuje vylučovanie moču, dráždi centrálny nervový systém,“ vysvetľuje lekár Zdeněk Zadák. „Kofeín neposkytne energiu, len psychickú stimuláciu. Už pri samotnom športovaní stratíme veľa vody, a preto treba telu skôr dodať minerály ako ho ešte viac odvodniť.“ Keď si doprajete pred tréningom šálku kávy môžete si pomerne rýchlo navodiť kolapsový stav, zdrevenenie končatín, či bolestivé kŕče pri pohybe.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 772
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 187
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 089
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 020
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 339
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 868
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 110
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 082
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 888
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 430

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

TRENČÍN

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Neprehliadnite tiež

Neviete zaspať? Pustite si hučanie fénu alebo zvuk maternice

Po bielom šume prichádza ružový aj hnedý.

Stĺpček Osmelené

Hnevám sa. A to je dobré

Ak potláčame hnev, zanechá spúšť nielen v nás.

Michaela Žureková

Príbeh, v ktorom si van Gogh neodrezal ucho, ale kus srdca

Prehľad textov z prílohy Sex a vzťahy. Téma: samota.

Vincent van Gogh: Dr. Paul Gachet, 1890
Ilustračné foto.