SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Na kŕče a únavu zaberie horčík

Pri nedostatku horčíka si môžete pomôcť minerálkou bohatou ma magnézium a vhodne vyváženou stravou. Po výživových doplnkoch siahnite až v akútnych prípadoch.

(Zdroj: Fotolia.com)

Horčík je jeden z najdôležitejších minerálov, ktorý potrebuje náš organizmus pre správne fungovanie. Podieľa sa na výstavbe tkanív a tvorbe bielkovín. Spolu s draslíkom chráni srdcový sval.

Lekári odporúčajú prijať denne 300 až 420 mg magnézia. Na dostatočný príjem by sa mali zamerať najmä športovci, ľudia, ktorí majú fyzicky náročnú prácu, ale aj sedavé zamestnanie. Rovnako aj pacienti s cukrovkou by mali dbať na to, aby ich jedálny lístok bol bohatý na horčík.

Zdravému človeku obyčajne stačí dávka horčíka vo vyváženej strave, prípadne môže magnézium dopĺňať pomocou minerálnych vôd. Horčík je významne zastúpený v zemiakoch, v ovocí a džúsoch. Pozor však na vyšľachtené druhy ovocia, minerálu je v nich minimálne.

Ako zistiť, že chýba

To, či nám chýba horčík, môžeme zistiť jednoduchou analýzou našej každodennej stravy. Napríklad, ak konzumujeme veľa múčnych jedál, neužívame žiadne výživové doplnky s magnéziom, nepijeme džúsy a minerálne vody obohatené o horčík, pravdepodobne sme v rizikovej skupine.

Reálne sa deficit prejaví únavou, podráždenosťou, nespavosťou, svalovými kŕčmi a celkovým vyčerpaním organizmu.

Na mieste je zvýšiť príjem ovocných štiav, zaradiť do jedálnička obilniny, cereálie a pravidelne piť vodu s dostatkom horčíka. Ak nás napriek tomu začnú trápiť nepríjemné kŕče vo svaloch a končatinách, je vhodné vyhľadať lekára, ktorý z odberu krvi zistí, či naše telo nepotrebuje doplniť magnézium.

„Nedostatok horčíka je často spojený s nedostatkom draslíka a nedostatok draslíka je podmienený nedostatkom horčíka,“ objasňuje lekár Zdeněk Zadák, vedúci Centra pre výskum a vývoj z Fakultnej nemocnice Hradec Králové. „Keď dopĺňate horčík, musíte doplniť aj draslík a opačne.“

Akútny pokles horčíka v tele môžeme spozorovať pri nadmernom požití alkoholu. Presne to má na svedomí nepríjemný kŕč v celom tele, keď sa zobudíme po prehýrenej noci. K deficitu horčíka dochádza aj pri tehotenstve či pri kojení.

Banán na lačno?

Možno ste sa aj vy stretli s odporúčaním mnohých športových trénerov, že pre doplnenie horčíka do organizmu je vhodné zjesť denne banán na lačno ešte pred raňajkami. Podľa Zadáka je to skôr polopravda.

„Ide o to, že keď budete jesť jedlo, ktoré má viac tukov alebo vlákniny, horčík sa vám do krvi vstrebe horšie. Vstrebávanie horčíka podporujú cukry. Preto napríklad, ak si na raňajky dáte banán s hroznovým cukrom, dostanete do tela horčík rýchlejšie,“ hovorí.

Toto pravidlo platí aj pre ostatné minerály. Cukor rovnako dobre podporuje vstrebávanie draslíka, ale aj v nadmernom množstve nežiaduceho sodíka. Vápnik má však zložitejší mechanizmus vstrebávania.

Lepšia minerálka ako stolová voda

Vo vyváženej strave je horčíka dosť a nemusíte ho dopĺňať tabletkami. Výbornými pomocníkmi pri dodaní horčíka do organizmu sú minerálne vody, nie však stolové.

„Stolová voda nemá v podstate žiaden význam. Ide o štandardnú tekutinu,“ vysvetľuje lekár. „Možno jej výhoda oproti vode z vodovodu je v tom, že voda z kohútika v dnešnej vode často obsahuje antibiotiká a hormóny, najmä ženské, ktoré môžu ľuďom škodiť. Mužom rastú prsia a ženy nemôžu otehotnieť.“

Zdeněk Zadák pripomína, že lepšia je tvrdšia voda, veď koniec koncov sa aj hovorí – tvrdá voda, mäkké cievy. V prímorských krajinách majú zase v pitnej vode väčšie množstvo sodíka.

Vedeli ste, že...

Na únavu zaberie skôr horčík ako kofeín, pretože poskytuje krátkodobú stimuláciu a pre športovcov je priam nežiaduci. „Kofeín rozširuje cievy, podporuje vylučovanie moču, dráždi centrálny nervový systém,“ vysvetľuje lekár Zdeněk Zadák. „Kofeín neposkytne energiu, len psychickú stimuláciu. Už pri samotnom športovaní stratíme veľa vody, a preto treba telu skôr dodať minerály ako ho ešte viac odvodniť.“ Keď si doprajete pred tréningom šálku kávy môžete si pomerne rýchlo navodiť kolapsový stav, zdrevenenie končatín, či bolestivé kŕče pri pohybe.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 828
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 615
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 112
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 369
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 225
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 705
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 827
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 742
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 707
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pokuta za prednosť pri očkovaní je vysoká, tvrdia nemocnice

Je ťažké overiť, či pri registrácii na očkovanie niekto neklame.

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Z paralelnej reality, v ktorej premiér uviazol, sa nemá šancu vymotať (týždeň podľa Schutza)

Minulosť už dobieha aj veľké ryby.

Ilustračná fotografia.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora. Pozrite si jej program na víkend.