SME
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma

Väčšina imunity sa nachádza v našom tenkom čreve

Zima dáva nášmu organizmu zabrať po všetkých stránkach. Aby sme ju prežili bez zbytočných ochorení, môžeme svojmu imunitnému systému pomôcť vhodnou stravou.

(Zdroj: Fotolia.com)

Málo slnka, chlad, nedostatok čerstvej zeleniny a ovocia, ale aj striedanie chladného a vykúreného prostredia skúšajú našu odolnosť.

So zimou ide ruka v ruke zvýšená chorobnosť, nachladnutia, chrípky a iné zdravotné problémy. Vyhnúť sa im alebo obmedziť nepríjemné ochorenia môžeme posilňovaním imunitného systému. Vplýva naň veľa faktorov, medzi inými aj stravovanie.

„Strava predstavuje významný spôsob, ako cielene a dlhodobo pozitívne alebo aj negatívne vplývať a modulovať imunitné funkcie,“ hovorí imunológ Miloš Jeseňák a vysvetľuje, „súvisí to predovšetkým s dvomi skutočnosťami, v našom tenkom čreve sa nachádza celkovo asi 70 - 80 % masy imunitného systému a bunky imunitného systému kolujú medzi jeho jednotlivými časťami. Získané informácie v čreve teda dokážu odovzdať aj na vzdialenejšie miesta.“

Radí odborník:

K téme sa vyjadruje imunológ-alergiológ Miloš Jeseňák z Kliniky detí a dorastu JLF UK a Univerzitnej nemocnice v Martine, Imunita.sk.

milos-jesenak-foto_r9235.jpg

Podľa Miloša Jeseňáka možno na imunitné funkcie vplývať jednak stravou, jej zložením a aj rôznymi výživovými doplnkami, „ideálne je, keď človek na svojej imunite pracuje dlhodobo pomocou správnej a vhodne volenej stravy a v rizikových obdobiach si ‚dopomôže‘ rôznymi výživovými doplnkami“.

Po nich siahame viac práve v zimnom období, keď je nedostatok čerstvých zdrojov vitamínov a naše telo ich potrebuje najviac.

Náš mikrobióm je ako odtlačok prstov

S naším stravovaním súvisí aj črevná mikroflóra, ktorá plní mnohé významné funkcie pre organizmus. „Každý z nás má ‚vlastnú‘ štruktúru črevnej mikroflóry - mikrobióm.

Charakterizuje ho podobne ako odtlačok prstov,“ prezrádza imunológ a vysvetľuje konkrétne funkcie, „črevná mikroflóra udržiava rovnováhu v tráviacom trakte, má protizápalové a imunomodulačné účinky, tvorí energiu pre naše črevné bunky, podieľa sa na syntéze viacerých životne dôležitých vitamínov a spolupracuje s imunitnými bunkami v stene čreva.“

Hovorí sa, že nikdy nie je neskoro, ale dobre položené základy dokážu v dospelosti výrazne pozitívne ovplyvniť naše fungovanie. Miloš Jeseňák zdôrazňuje, „mikroflóra sa zakladá veľmi skoro v útlom detstve a poruchy v jej tvorbe môžu neskôr v budúcnosti vyvolať viaceré ochorenia.

U dieťaťa je v prvých mesiacoch života ideálnym spôsobom budovania efektívnej črevnej mikroflóry dojčenie. Isté zložky podporujúce tvorbu mikroflóry obsahujú aj náhradné mliečne formuly, nedokážu však na 100 % nahradiť materské mlieko“.

Imunitný systém funguje efektívnejšie, ak je náš mikrobióm v rovnováhe. Na jej udržanie odporúča Miloš Jeseňák v strave dostatok vlákniny, „predstavuje živnú pôdu pre mikroorganizmy črevnej mikroflóry.

Za istých okolností, napríklad pri antibiotickej liečbe, infekčnej hnačke a podobne je vhodné pridať do stravy aj výživové doplnky - probiotiká, ktoré zmiernia negatívne následky na črevnú mikroflóru“.

1.jpg

Ako sa stravujeme, takú imunitu máme

Nesprávne stravovanie je problémom nielen pri nadváhe, ale aj pri zdravotných problémoch. Najmä v chladnom počasí máme tendenciu jesť viac mastné jedlá a pochmúrnu náladu z počasia zaháňame sladkým.

Nedostatok čerstvých vitamínov nám slúži ako dobrá výhovorka. No aj v zime môže byť jedálny lístok bohatý na látky, ktoré náš organizmus potrebuje, stačí sa pozrieť do kuchyne našich predkov, ktorí nakladali kyslú kapustu a z koreňovej zeleniny či kelu a strukovín varili výdatné polievky a prívarky.

Čo by mal náš jedálny lístok obsahovať, aby sme boli aj v zime zdraví? „Základom je pestrá a vyvážená strava s obsahom základných živín, stopových prvkov a minerálov.

Dostatok čerstvej zeleniny, ovocia, kvalitné zdroje bielkovín, celozrnné obilniny,“ vymenúva Miloš Jeseňák a dodáva, „netreba zabúdať ani na takzvané polynenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú napríklad v rybách alebo v orechoch.

Dôležitý je pitný režim a dostatok vlákniny.“ Podľa odborníka ide o dlhodobý proces, a preto občasné „prehrešky" v zásade imunitu nenarušia. Obmedzenie tukov, údených a konzervovaných potravín by však malo byť automatické.

Nejde to zo dňa na deň

Zásadne zmeniť životný štýl nás väčšinou prinúti až ochorenie alebo iné nepriaznivé okolnosti. Teóriu ovládame, avšak zaviesť ju do každodenného fungovania si vyžaduje disciplínu aj čas.

Výsledky sa nemusia prejaviť hneď, „budovanie efektívnej imunity stravou je doslova beh na dlhé trate a je súčasťou zdravého životného štýlu“, objasňuje Miloš Jeseňák a pripomína, že túto formu budovania imunity by sme mali realizovať v kontexte s inými opatreniami, ako je napríklad dostatok pohybu, ale aj kvalitného odpočinku, vyhýbanie sa stresovým situáciám a podobne, „všetky tieto aspekty sú navzájom prepojené.

Správna výživa zabezpečí nielen budovanie efektívnej imunity, ale vplýva aj na celkovú telesnú pohodu, a tak nepriamo prostredníctvom nervového systému opäť aj na imunitu“.

Zdravotný stav, ktorého nosným pilierom je naša imunita a odolnosť proti ochoreniam je komplexným odrazom života, ktorý žijeme so všetkými našimi hriechmi.

Uvedomiť si zodpovednosť voči sebe a premietnuť ju do životného štýlu a stravovania nás môže ochrániť pre mnohými nepríjemnosťami.

Pätoro pre podporu imunity stravou

  1. Základom je pestrá a vyvážená strava so základnými živinami, stopovými prvkami a minerálmi.
  2. Efektívne je dlhodobé vyvážené stravovanie.
  3. V náročných obdobiach si môžeme pomôcť výživovými doplnkami.
  4. Dôležitý je pitný režim a dostatok vlákniny.
  5. Ak treba, napríklad pri antibiotickej liečbe či infekčnej hnačke, pomôžte organizmu probiotikami.

Foto: Fotolia.com, archív M. J.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  3. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  4. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  7. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  8. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  9. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 092
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 879
  3. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 657
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 973
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 232
  6. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 850
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 806
  8. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 779
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 850
  10. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 4 717

Hlavné správy zo Sme.sk

Z justície odchádza prvá sudkyňa pre Kočnerovu Threemu

Rozhodovala v Kočnerovej kauze Technopol Servis.

Sudkyňa Miriam Repáková pri menovaní do funkcie v roku 2010.

Cesta pri Nitre je po nehode stále uzavretá, polícia začala stíhanie

Nehodu neprežilo dvanásť ľudí z Kolíňan a Jelenca.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Beblavý skúša Ficov fígeľ

Postaviť sa proti "lex Haščák" bude veľmi ťažké.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Osvedčené spojenia

Kotlebovci idú do volieb so stranou Štefana Kuffu. Pretože krásne slovenské tradície treba čo? Dodržiavať!

Neprehliadnite tiež

Neplodnosť po štyridsiatke je len samý sex a žiadna radosť

Snažiť sa o dieťa je mimoriadne stresujúce.

Ilustračné foto.
Stĺpček Osmelené

Päťkrát vďaka, milí muži

Nemusíme sa hrať na všeobjímajúce divožienky plné lásky.

Michaela Žureková