SME
Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta

Aj prsia si zaslúžia oporu, vyskúšajte športovú podprsenku

Športová podprsenka zvyšuje komfort pri cvičení, ale jej hlavnou úlohou je poskytnúť prsiam pri pohybovej aktivite dostatočnú oporu.

(Zdroj: F&F)

Športové podprsenky sú na trhu niekoľko rokov. Stále je však veľký počet žien, ktoré ich nosenie pri cvičení podceňujú. Buď pri športovaní majú bežnú podprsenku, alebo nenosia vôbec žiadnu. Neuvedomujú si, že postupom času dochádza k deformácii prsníkov a tiež zvýšenému riziku poranenia.

Potom je tu ďalšia skupina žien, ktoré síce športovú podprsenku nosia, ale nie vždy je vyhovujúca, pretože dámy si jednoducho nevedia správne vybrať. Čo sa deje v tomto prípade?

Ak je športová podprsenka voľná, prsia nemajú pri cvičení dostatočnú oporu. Naopak, keď je príliš tesná, zhoršuje sa prekrvenie i prúdenie lymfy. To môže mať v konečnom dôsledku negatívny dosah na zdravie i tvar pŕs. Vylúčené nie je ani napätie v oblasti ramien a bolesť chrbta.

Prečo potrebujú prsia pri cvičení oporu?

„Prsník je najväčšou kožnou žľazou, ktorá sa skladá z mliečnych žliaz obklopených tukom. Medzi nimi sú Cooperove ligamentá, ktoré ako jediné tvoria v prsníku oporný systém.

Na povrchu tvorí oporu pokožka, ktorá je jemná a tenká. Celá štruktúra prsníka je prispôsobená jeho úlohe zväčšiť svoj objem počas dojčenia.

Prsník je pružný a nie je chránený žiadnym svalovým tkanivom. Malý a veľký prsný sval tvoria podklad, no na pevnosť a tvar samotného prsníka nemajú žiadny vplyv.

Pre jemnú štruktúru je prsník počas pohybovej aktivity vystavovaný veľkej námahe, ktorú nedokážu ligamentá a ani pokožka na jeho povrchu dostatočne kompenzovať.

Tak sa stane, že napríklad počas behu môže prsník, nechránený športovou podprsenkou, oscilovať v rozsahu až 20 centimetrov. Takéto zmeny nepriaznivo pôsobia na tkanivo a vznikajú mikrotraumy, ktoré môžu viesť k bolesti prsníkov či bradavkovému syndrómu,“ vysvetľuje špecialistka na šport a zdravie Lucia Slobodová a dodáva, že je spôsobený neustálym pohybom prsníkov, čím dochádza k ich stálemu dráždeniu.

Navyše takýto pohyb si vyžiada zmenu mechaniky pohybu, čo vyvoláva preťaženie hrudnej a krčnej chrbtice a z toho plynúce bolesti chrbta.“

Oporu by mali mať aj malé prsia

Nenosíte športovú podprsenku preto, lebo máte malé prsia? Odborníci z Herriot-Watt University na základe zistení tvrdia, že už prsia veľkosti 34A potrebujú pri pohybe oporu.

To znamená, že športová podprsenka je nevyhnutnosťou pre každú športujúcu ženu, ktorej nie je ľahostajné vlastné zdravie.

„Nezáleží na tom, či má žena malé, alebo veľké prsia. Pri športovaní by mala mať každá športovú podprsenku, a to nielen ako prevenciu bolesti a úrazov, ale aj preto, aby predišla nežiaducej deformácii prsníka spôsobenej uvoľnením prsného tkaniva,“ zdôrazňuje špecialistka.

Prečo investovať do športovej podprsenky?

Odpovedá Pavlína Nováková, PR Specialist firmy predávajúcej spodnú bielizeň, Astratex.sk

  • Pri akejkoľvek fitnes aktivite je nutné nosiť športovú podprsenku, ktorá dobre sedí a hlavne zodpovedá druhu vykonávaného športu. Výber športovej podprsenky totiž závisí hlavne od pohybovej aktivity, ktorej sa žena venuje, pretože rozličné druhy športu vyvolávajú odlišné pohyby prsníkov. Dobre zvolená športová podprsenka zabráni nadmernému pohybu pŕs a navyše poskytne aj komfort a pohodlie. Dôležité je, že nedochádza k nezvratnému natiahnutiu prsných žliaz a väzov, ktoré spôsobuje ovisnuté prsia.
  • Vhodné je vyberať podprsenky vyrobené zo vzdušných materiálov, ktoré regulujú telesnú vlhkosť. Materiály, používané pri výrobe kvalitných športových podprseniek, zaisťujú odvod potu od tela a pokožka môže voľne dýchať. Pri náročnejšej fyzickej aktivite by mali byť ramienka široké, poprípade podšité, aby sa nezarezávali do kože, ideálne vzadu prekrížené. To zaistí poprsiu ešte lepšiu oporu.

Ako si vybrať správne?

Športové podprsenky sú rozdelené do niekoľkých kategórií podľa stupňa opory, ktoré prsiam poskytujú. V praxi to znamená, že napríklad na jogu vám postačí podprsenka s nižším stupňom opory a, naopak, na beh, basketbal, tenis alebo jumping je potrebná športová podprsenka s vyšším stupňom opory.

Mnoho žien si nevie vybrať správnu veľkosť športovej podprsenky. Odmeranie obvodu hrudníka tesne pod prsiami vám túto informáciu poskytne (75, 80 atď.).

Výsledky merania sa zaokrúhľujú matematicky s výnimkou stredných hodnôt. Ak je obvod tesne pod prsiami 78 cm, zaokrúhľuje sa smerom nadol.

Následne sa volí podprsenka veľkosti 75 z dôvodu, že podprsenky sú väčšinou vyrábané z elastických materiálov. Aj napriek tomu je rozhodujúce vyskúšať si podprsenku priamo na tele.

Na zistenie správnej veľkosti košíka sú potrebné dve miery: obvod hrudníka tesne pod poprsím a obvod pŕs v najširšom mieste, spravidla cez bradavky.

Veľkosť košíkov je teda rozdiel medzi týmito dvoma číslami. Napríklad pri rozdiele 12 - 14 cm sa volia košíky veľkosti A, pri 14 - 16 cm veľkosti B, 16 - 18 cm veľkosti C, 18 - 20 cm veľkosti D atď.

V prípade, že máte veľké prsia, zvoľte si radšej športovú podprsenku so stupňom opory o číslo väčším, ako sa na konkrétny šport odporúča. Vhodnejšie je tiež vybrať si podprsenku so širšími ramienkami a s minimálne dvoma radmi háčikov na zapínanie.

Ženy s malými prsiami môžu siahnuť po kompresných podprsenkách, ktoré „tlačia“ prsia k telu a najčastejšie sú k dispozícii v číslovaní S, M a L.

Skúšaniu podprsenky venujte dostatok času. Mali by ste sa v nej cítiť pohodlne. Pokojne napodobnite pohyb, ktorý v nej budete vykonávať (beh, skákanie). Športová podprsenka nesmie byť voľná ani sa na žiadnom mieste zarezávať.

Voľte kvalitné materiály, ktoré dobre odvádzajú pot a nespôsobujú nepríjemné odieranie pokožky.

Tipy pre zdravé a krásne prsia

  • Venujte sa pravidelne posilňovaniu prsných svalov.
  • Raz do mesiaca skontrolujte prsníky samovyšetrením, ktoré je najlepšou prevenciou rakovinových ochorení. Urobte tak krátko po skončení menštruácie.
  • Doprajte pokožke hrudníka hydratáciu v podobe špeciálnych krémov či telových mliek.
  • Krvný obeh v oblasti prsníkov možno podporiť striedavou teplou a studenou sprchou alebo masážou.
  • Vyvarujte sa fajčenia, nadmerného pitia alkoholu či dlhodobého stresu, ktoré negatívne ovplyvňujú celkové zdravie organizmu a teda i pŕs.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 558
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 311
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 445
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 856
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 136
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 700
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 816
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 566
  9. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 546
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou 3 922

Hlavné správy zo Sme.sk

Galavečer k novembru ‘89 bol dvakrát drahší ako v kauze Evka

Podujatie v SND vyšlo štát na pol milióna eur.

Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.
Dobré ráno

Dobré ráno: Biskupi kritizujú kňaza Kuffu len opatrne

KBS sa ozvala proti kňazovi, no až keď jeho strana išla do koalície s fašistami.

Podcast Dobré Ráno
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Spájanie? Rozhodne, čo povie Kiska

Bez dobrej nálady Smer nezničíme.

Peter Tkačenko
Martin Valihora je ambasádorom iniciatívy Národné kultúrne a spoločenské centrum

Neprehliadnite tiež

Akú tému v práci nevyťahovať? Menštruáciu

Tretina mužov si myslí, že hovoriť v práci o menštruácii je neprofesionálne.

Ilustračné foto
Ilustračné foto.

Trinásť dezertov, ktoré hravo pripravíte do pohára

Vybrali sme recepty pre tých, ktorí sa v kuchyni necítia doma, no radi by potešili rodinu vlastnoručne pripravenými dobrotami.

Čokoládová pena s avokádom