Skutočná láska nie je romantická komédia
Každý mesiac máme niekoľko desiatok príležitostí osušiť si oči nad beznádejne romantickým aktom hlavného hrdinu pre svoju zbožňovanú polovičku na plátnach kín alebo televíznych obrazovkách z pohodlia svojho gauča.
Zamotaná situácia sa vždy zázračne vyrieši, nešetrí sa pri tom teatrálnymi gestami, láska vyhráva nad egom a kompromisy sú zrazu neuveriteľne jednoduché – ikonický scenár s drobnými obmenami pozná každá z nás.
Slovo odborníka
Jana Šuchová
K téme sa vyjadruje psychologička Jana Šuchová
Napriek tomu sa lacno rafinovaným hrám na city často nevieme ubrániť a opakovane siahame po papierových vreckovkách s myšlienkou na „keby bolo keby“.
O tom, ako populárny hollywoodsky žáner „rom-com“ (romantická komédia, pozn. red.) narúša ženskú racionalitu, sa vedú nekonečné polemiky s každou novou premiérou.
Práve v súčasnosti, keď je neistota veľmi nebezpečným vírusom napádajúcim krehké vzťahy a sebavedomie jednotlivcov, môžu idealizované príbehy, ktoré majú málokedy spoločné menovatele so skutočnosťou, vo veľkom pokriviť očakávania v existujúcich či potenciálnych reálnych vzťahoch.
„Romantické filmové vzťahy nás môžu priťahovať. Samozrejme, všetci máme radi šťastné konce. Každý má trochu iné priority či potreby, ktoré chce mať vo vzťahu naplnené, aby bol šťastný. Je viac ako samozrejmé, že základ vzťahu tvorí láska,“ hovorí psychologička Jana Šuchová.
Sladké príbehy o neporaziteľnej láske ponúkajú obraz toho, ako by „mala“ láska vyzerať a formujú tak naše predstavy, ktoré nám môžu spôsobiť nepríjemnú frustráciu pri stretnutí s realitou.
Od Disneyho k reality show
Romantickými predstavami o tom, z čoho sa skladá láska, sme kŕmení prakticky od detstva. Zúfalý princ, hľadajúci tú správnu nôžku na stratenú črievičku, čarovný bozk hrdinu, ktorý prebudí princeznú z nekonečného spánku či dokonca reinkarnačný bozk pre Snehulienku, ktorý prekoná aj smrť. Pri týchto nevinných rozprávkach sa asi málokto pozastaví nad tým, aké účinky majú zdanlivo nevinné scény na nekonečnú fantáziu a vývoj detí.
Dogmatické generalizovanie vzťahov pokračuje ďalej v servírovaní genderových príbehov. V romantických filmoch určených pre ženy, sú hlavné mužské postavy väčšinou bezhlavo zamilované do hlavnej hrdinky (či už si to uvedomia na začiatku, alebo ku koncu príbehu) a ich postoj k okoliu sa pozitívne mení s blížiacimi sa záverečnými titulkami.
Naopak, filmy určené pre mužského diváka zobrazujú ženy ako emancipované stvorenia, ktoré im doprajú možnosť osobnej slobody bez veľkolepých očakávaní.
Ženy si tak vytvárajú podvedome zoznam vlastností a činov, ktoré od muža očakávajú a majú pramálo spoločné s realitou, zatiaľ čo muži sa cítia pod tlakom, keď nedokážu ich očakávania okamžite naplniť.
Na základe týchto hollywoodskych stereotypov dochádza k nerovnováhe medzi ženskými a mužskými predstavami o láske, ktorá vedie k vzájomnej frustrácii na oboch brehoch. A doplávať do spoločného prístavu je s aktuálnou absenciou trpezlivosti príliš zdĺhavý a náročný proces.
Žite v prítomnosti, nie v ideáloch
Každá žena túži byť milovaná. Status single má určite svoje výhody a je istým spôsobom "cool", nikdy však úplne nenahradí túžbu deliť sa o svoje najintímnejšie zážitky s niekým, komu môžeme dôverovať.
Zoznámte sa
Nájdite skutočný vzťah na dvaja.sme.sk, serióznej zoznamke od SME.sk.
Seriózne zoznámenie
Ak sa pri hľadaní nášho dôverníka nedostaneme do vysnívanej romantickej pasce inšpirovanej poslednou filmovou premiérou, postupne strácame entuziazmus a začíname sa opúšťať v svete ideálov a samoty.
Podľa psychologičky sa idealizovanie môže stať problematickým, ak začneme v našej fantázii žiť pričasto na úkor reálneho života a každodenných povinností.
„Pokiaľ sa náš idealizovaný svet stáva našou prioritou, dostali sme sa za hranicu, keď by sme sa mali vrátiť naspäť do reality a začať žiť v prítomnej chvíli. V takej situácii sa môže stať, že sa idealizovanie stane prekážkou pri hľadaní skutočného vzťahu. Nevytvárame už totiž ani príležitosť, ani priestor na to, aby sme niekoho nového do svojho života pustili,“ objasňuje Jana Šuchová.
Únik do snov nehrozí len slobodným
Ohrozeným druhom náchylným na stratu kontaktu s realitou nie sú však len nezadané dámy. Aj vo vzťahu sa môžeme pristihnúť, že od partnera očakávame teatrálne gestá a podvedome vytvárame dusnú atmosféru, ak nám naše rozmary nie sú dopriate.
„Ak mám takú potrebu a nie som šťastná, potom je čas s tým niečo urobiť a zmeniť to. Samozrejme, aj vo vzťahu sa občas môžeme zasnívať, na tom nie je nič zlé,“ hovorí Šuchová. Dôležitá je podľa nej vzájomná tolerancia, otvorená komunikácia, schopnosť byť k sebe aj k partnerovi úprimný a navzájom si dôverovať.
Fenoménom súčasnej nezávislosti a emancipácie je paradoxne aj strach zo samoty. „Ľudia mnohokrát zostávajú vo vzťahoch, ktoré sú nefunkčné. Niektorí jednoducho sú s partnerom, s ktorým im je zatiaľ fajn, kým si nenájdu niekoho, koho budú naozaj ľúbiť. Je dôležité, aby človek poznal sám seba a dokázal byť so sebou šťastný. Potom môže byť šťastnejší a spokojnejší aj vo vzťahu. Bude schopný napĺňať partnerove potreby, ale dá si záležať aj na tom, aby boli naplnené tie jeho,“ vysvetľuje psychologička.
Predstavy a rôzne fantázie môžu príjemne okoreniť našu realitu, najmä ak práve nemáme v živote ľahké obdobie. Romantické komédie sú zábavným a príjemným spestrením, nemali by sme však zabúdať, že scenár nášho skutočného života a predovšetkým kapitoly o láske si píšeme sami.
Prečo vaša láska nebude ako tá z romantického filmu:
● reálny vzťah sa neodohráva v oklieštenej časovej perióde,
● reálny vzťah nefunguje podľa dopredu napísaného scenára,
● váš život sa neodvíja len od vzťahu, ktorý práve prežívate,
● filmové romantické situácie v realite nie sú až také „romantické“,
● v realite nepotrebujeme byť každý deň „zachraňované“,
● láska neprekoná všetky prekážky,
● v realite vám pri dôležitých okamihoch nehrá v pozadí dojímavá hudba.
5 vecí, ktoré sú romantické iba vo filmoch
Bozkávanie v daždi
Muži sa o vás bijú na verejnosti
Verejné vyznanie lásky
Neodbytní a vytrvalí nápadníci
Moment prekvapenia, keď ho najmenej čakáte
Romantika na turecký spôsob
Záľuba v utiekaní sa mimo reality a vyhýbanie sa všednosti vzťahov nás prenasleduje po celý život. Zatiaľ čo muži prežívajú svoju druhú pubertu naháňaním pozornosti zo strany mladších slečien, ženy lovia v osvedčených vodách televíznych programov. Lacnú romantiku majú s pribúdajúcim vekom rady vyhrotenú priamočiaro, bez zbytočných okolkov, a do extrémov. Čím jednoduchší dej, zdĺhavejšie zábery, neriešiteľnejšie zápletky a zákernejšie intrigy, tým vyššia sledovanosť.
Telenovely sú u žien okolo päťdesiatky prudko návykovou drogou, ktorej nedostupnosť sa môže začať podráždením a skončiť zúfalstvom. Po niekoľkých rokoch spolužitia v manželstve už sa hľadá exotické korenie na dochutenie vzťahu o čosi náročnejšie.
Po úteku detí z hniezda je navyše nutné potrebu základnej starostlivosti o život niekoho druhého rýchlo zaplátať. Príbehy nápadne pripomínajúce rodinu excentrických cirkusantov sú výborným liekom na osamelú dušu, snažiacu sa vymaniť z objatia stereotypu a chladu, pred ktorým sa žena nestihla zohriať, kým bola matkou.
„Ženy sú emotívnejšie a viac ku svojmu životu potrebujú istú dávku romantiky, ktorá je na začiatku vzťahu bežnou súčasťou. Časom sa čoraz menej objavujú tieto prejavy pozornosti a vytváranie romantických situácií. To však neznamená, že zo vzťahu úplne vymiznú, len sa pretavia do inej podoby. Je preto pochopiteľné, že ženy v zrelšom veku často obľubujú telenovely. Do istej miery im to saturuje potrebu romantiky v živote. Taktiež však sú ženy, pre ktoré je to istá forma relaxácie, keď môžu „vypnúť“ od povinností, dej nie je napínavý a človek si ľahko domyslí, čo sa udeje ďalej. Pokiaľ sa žena prehnane ponára do sledovania telenovely, opäť ju to môže až príliš odpútať od reálneho života a vzťahu, ktorý žije,“ vysvetľuje psychologička Jana Šuchová.
Okrem toho, že sú príbehy naplnené lacnou romantickou sacharidovou bombou pre hypoglykemické srdcia, sú aj istým socializačným fenoménom. Konanie postáv v predchádzajúcej sérii a možný náčrt ďalšieho deja je neodmysliteľnou súčasťou spoločenských rozhovorov a do určitej miery aj kreativity „postihnutých“ žien. Dalo by sa povedať, že telenovely sú v úzkom ženskom kruhu sofistikovanejšou konverzáciou o počasí. Predpoveď počasia by sa však nemala stať stredom nášho vesmíru.
Nasledovanejšie telenovely posledných dekád
Prvé telenovely, ktoré očarili ešte naše staré mamy v dôchodku, boli klasiky ako Jednoducho Mária či Esmeralda. Najmä slepá hrdinka sa tešila veľkej obľube, čo sa prejavilo aj v slovenských pôrodniciach. Mladšie ročníky sa ponáhľali z práce domov za najnovším dielom Divokého anjela či Rosalindy.
Fenoménom súčasnosti sú oproti temperamentným Juhoameričankám s permanentným mejkapom cudné hrdinky tureckých telenoviel. Stačí si len spomenúť na ošiaľ, ktorý vyvolala hlavná hrdinka Tisíc a jednej noci po príchode na Slovensko.
• Jednoducho Mária (1989)
• Esmeralda (1997)
• Divoký anjel (1998)
• Rosalinda (1999)
• Tisíc a jedna noc (2006)
Autor: Romana Otočková