Boom mediálne známych mladých žien s vyzývavým imidžom, škandalóznym správaním a nejasným profesionálnym zameraním je v našom mediálnom svete novinka, ktorá sa zrodila s príchodom televíznych reality šou. Práve cez ne zvyčajne takéto celebrity získavajú popularitu.
Väčšina z nich zhasne tak rýchlo, ako sa rozsvieti, ale sú aj stálice, ktoré prežívajú roky. Správy o nich rozoberajú ich výzor a správanie, to ako chodia oblečené, aké plastické operácie podstúpili a kde vzbudili pohoršenie.
Čím sa tieto ženy živia sa väčšinou nedozviete a nie je to jasné ani z ich profilov na sociálnych sieťach. Internetové diskusie pod správami o ich živote sa len tak hemžia nadávkami a urážkami rôzneho typu.
Celebrity, ktoré sú takto osočované, potrebujú riadne silný žalúdok na to, aby to všetko strávili. Otázkou je prečo to vlastne robia? Prečo vzbudzujú pozornosť tak, aby pritom vyvolali agresívny odpor?
Prvá bola Paris
Vo svete spustila vlnu popularity tohto typu Paris Hiltonová, dedička hotelového impéria Hilton a nehnuteľností svojho otca Richarda Hiltona. Od detstva experimentovala s modelingom, medzinárodnú popularitu jej však prinieslo až účinkovanie v reality šou The Simply Life, ktorú nakrútila spolu s Nicole Richieovou, adoptívnou dcérou Lionela Richieho na jednej farme v Arkansase.
Pointa celej relácie bola v tom, že Paris s Nicole kydali hnoj a robili rôzne farmárske práce, pri ktorých ohŕňali nos a šťavnato nadávali, a tak prejavovali svoju nechuť k jednoduchému životu na vidieku.
Škandalózny imidž, ktorý si takto vyslúžila, jej priniesol v Guinnessovej knihe rekordov označenie „najpreceňovanejšia svetová celebrita“.
Má za sebou niekoľko filmových úloh, piesní a nahraných videoklipov. Napísala autobiografiu, navrhla kolekciu kabeliek, bižutériu a zapojila sa do tvorby parfumov. Aj keď sa žiadnej z týchto činností nevenovala plnohodnotne, podarilo sa jej všetko, čoho sa dotkla, premeniť na zlato.
Podľa časopisu Forbes zarobila v rokoch 2003 až 2004 dva milióny dolárov, v rokoch 2004 až 2005 šesť a pol milióna a v rokoch 2005 až 2006 sedem miliónov. Záujem verejnosti živí usilovnou účasťou na rôznych večierkoch, má za sebou zopár pornoškandálov a problémov so zákonom.
Barron Hilton, šéf hotelového impéria, sa ju preto rozhodol vydediť. Paris to však neodradilo. Sama seba vníma ako „blond ikonu“, prirovnáva sa k Marylin Monroe a princeznej Diane.
Sen o sláve
V posledných rokoch ju v popularite predbehla hviezdička Kim Karadshian, ktorá sa podobne ako Paris preslávila cez televíziu a pózovaním pre Playboy.
Pravidelne sa v médiách na celom svete objavujú jej obnažené alebo sporo odeté bujné krivky. Tie sú, mimochodom, rekordne sledované na Facebooku. Kim tam dosiahla na svojej oficiálnej stránke 25 miliónov priaznivcov.
Je to niekoľkonásobne viac, ako majú napríklad herečky Nicole Kidman, Angelina Jolie alebo Scarlett Johansson, o sedem miliónov viac ako speváčka Madonna. Má svoj parfum, je tvárou niekoľkých módnych značiek a na nedostatok peňazí sa rozhodne nemôže sťažovať.
Keď sa v roku 2007 objavilo jej pornografické domáce video, zinkasovala od spoločnosti, ktorá ho zverejnila, päť miliónov dolárov. Momentálne chystá vydanie knihy, ktorá bude obsahovať výlučne len jej selfie fotografie.
Slovenské hviezdičky, ktoré si budujú popularitu na škandalóznom imidži, sú na tom nepomerne horšie. „Väčšina z nich sníva o tom, že sa preslávi ako moderátorka alebo modelka, ale žiadna seriózna značka ich nikdy neosloví,“ tvrdí PR manažérka, ktorá si istý čas zarábala propagáciou škandalóznych celebrít a želá si zostať v anonymite.
K téme sa vyjadruje:
Elena Tomková, psychologicka, Poradnapsychologicka.sk
Jednou z možností, ako si zarobiť, je stať sa takzvanou párty girl. Na facebookovej stránke bývalej účinkujúcej z reality šou Hotel Paradise Zuzany Plačkovej sa napríklad dozviete, že moderovala párty v pube v Dunajskej Strede, alebo že vystupovala na Playmate párty so vstupným tri eurá vo Vranove nad Topľou.
Nedávno sa v médiách prevalil škandál s jej účasťou na pornocastingu, na ktorý doviedla aj zopár ďalších hviezdičiek, ktoré vraj netušili, kam to vlastne idú.
Sen o sláve sa viacerým celebritám v našich končinách rozplynie ako para nad hrncom, podobne ako sa to stalo Monike Haklovej, bývalej účastníčke reality šou Farma.
Oficiálne sa prezentuje ako spolupracovníčka Nového Času, konkurenčné Topky však o nej prezradili, že si privyrába ako predavačka v outlete v Parndorfe.
Zarábajú najmä médiá
Ani víťazka viacerých súťaží krásy a rekordmanka v počte plastických operácií Michaela Gašparovičová, ktorá sa prezentuje v mediálnej sfére provokatívnymi selfie portrétmi, to nemá so zárobkom jednoduché. „Mám prácu aj na Slovensku, ale nedá sa povedať, že by jej bolo dosť. Preto cestujem do zahraničia,“ prezradila nám.
Zdá sa, že jediný, kto u nás profituje z boomu škandalóznych celebrít, sú médiá. Správy o nich stále lámu rekordy v čítanosti a hoci ľudia na ne hromadne nadávajú a v diskusiách častujú tie, ktorých sa týkajú, rôznymi nelichotivými prívlastkami, fakt je, že ich nedokážu ignorovať.
Týmto to nevyšlo
Na Slovensku a v Česku odštartovala boom škandalóznych celebrít reality šou VyVolení. Keďže išlo o prvú reláciu tohto typu v našich končinách, jej účastníci získali prakticky cez noc obrovskú popularitu, nedokázali ju však využiť vo svoj prospech.
Čech Vladko Dobrovodský po neúspešnom pokuse o moderovanie v televízii minul jedenásť miliónov českých korún, ktoré získal ako výhru a musel sa vrátiť ku svojej pôvodnej profesii kuchára.
Slovenka Linda Drevenková sa vyzlieka v kvízovej šou TV8. Podobne neslávne skončili aj ďalší výhercovia tejto reality šou Desperado a Erik Lakatošovie.
O nič úspešnejší nie sú ani účastníci Hotela Paradise, Farmy, Zámeny manželiek a iných reality šou. Pre dlhodobé zviditeľnenie v šoubiznise je potrebný určitý talent a premyslená marketingová podpora, títo ľudia však nemajú ani jedno, ani druhé.
Čo na to psychológ?
Odpovedá psychologička Elena Tomková, Poradnapsychologicka.sk.
Kde sa podľa vás berie potreba zviditeľňovať sa v médiách škandalóznym spôsobom, budovať si negatívnu popularitu?
Podľa mňa je hlavným cieľom takejto prezentácie upútať na seba pozornosť, aj negatívnym alebo zvláštnym spôsobom. Zrejme ide o kompenzáciu toho, že si ich nevšímala osoba, ktorá sa o nich mala v ranom detstve starať. V niektorých rodinách si deti musia od dospelých vynútiť pozornosť extrémnym spôsobom, lebo rodičia sú zaujatí riešením svojich problémov. Dieťa tak získa pocit, že nie je hodné lásky a starostlivosti a prenáša si ho do dospelosti. Potom sa snaží doplniť si to, čo v detstve nedostalo, napríklad aj takýmto spôsobom.
To je podľa vás hlavný dôvod, prečo je pre nich pozornosť verejnosti taká dôležitá?
Bez emočnej podpory iných ľudí neprežijeme, od blízkych osôb sa učíme, ako si navzájom dávať a pýtať emócie. Keď tento typ podpory nedostávame v rodine, automaticky si ju pýtame inde.
Prečo si myslíte, že sa ľudia tak veľmi zaujímajú o škandalózne celebrity?
Možno sa s nimi vieme stotožniť, lebo väčšine z nás neuškodí viac pozornosti, lásky alebo obdivu, a zrejme tušíme, že v hĺbke sú to nešťastné bytosti, ktoré si pýtajú našu pozornosť, tak im ju dávame.
Foto: SITA, TASR