Plnohodnotné fungovanie v práci si vyžaduje kvalitný oddych

Pracovné nároky a stres sa neustále zvyšujú. Zabúdame však na veľmi dôležitý oddych a relaxáciu, čo skôr či neskôr prináša nepríjemné následky. Tu je päť rád, ako sa nenechať prácou položiť na kolená.

(Zdroj: Fotolia.com)

Preč sú časy, keď sme si v práci odrobili osem a pol hodiny a odchádzali domov s úsmevom o tretej popoludní. V súčasnosti pracovný čas nepozná obmedzenie a prácu si nosíme aj domov či na dovolenky.

„Žijeme v dobe, v ktorej nás možno vďaka technológiám dostihnúť kedykoľvek a kdekoľvek,“ hovorí psychológ Martin Miler a vysvetľuje: „Je to svojím spôsobom výhoda, ale na druhej strane aj veľký problém.

Prirodzene to vzbudzuje očakávania, že ak má niekto mobilný telefón a internet, tak by mal vybaviť každú správu či mail a je úplne jedno, že má aktuálne dovolenku a je na druhom konci zemegule.

Ešte sme si nevybudovali akúsi etiketu v rámci používania týchto vecí a tým sa zahlcujeme prácou aj v čase svojho osobného voľna.“

Problémom je aj závislosť od elektronických zariadení, ktorá nás neustále núti otvoriť si aj doma notebook, alebo každú chvíľu kontrolovať maily v mobile či na tablete, sledovať správy a spávať s mobilom pri posteli. Pracovný a voľný čas sa zlievajú do jedného a nevieme ich oddeliť.

Potrebné uvoľnenie na regeneráciu organizmu tak dosahujeme len veľmi ťažko. Následky stresu a neustáleho napätia sa potom ukladajú ako peniaze do banky, až nás raz nemilo prekvapia.

1.Definujte problém - práca, šéf, kolektív?

Je dôležité tiež rozlišovať, čo je na práci náročné. Môže to byť samotná práca, ale aj nadriadený, ktorý na vás vytvára zbytočný tlak či rozporný kolektív. Niekedy totiž práca sama osebe nemusí byť ťažká, ale ľudia v nej vás dostávajú do stresu a napätia svojím prístupom a pôsobením.

„Je pravdou, že niektorí zamestnávatelia od ľudí vyžadujú doslova dvadsaťštyrihodinovú pohotovosť, sedem dní v týždni, čo je svojím spôsobom absurdné. Keď mám voľno, tak by som mal oddychovať a na tú prácu by som nemal ani len myslieť, nie ju ešte vykonávať,“ vysvetľuje psychológ.

Vyjasnite si pracovnú náplň a situáciu sa pokúste riešiť. Zamestnávateľ možno len využíva to, čo ste ochotní poskytnúť.

Ak je to nemožné, treba porozmýšľať nad tým, či vám dané zamestnanie stojí za stres, ktorý vás negatívne ovplyvňuje na psychike aj na zdraví. Ľudia sa väčšinou obávajú zmeniť prácu, pretože nezamestnanosť je stále vysoká a nájsť si dobrú prácu nie je ľahké.

1.jpg

2.Naučte sa vypínať telefón

Relax je dôležitý nielen pre fyzicky, ale aj pre mentálne pracujúcich. Psychológ Martin Miler zdôrazňuje, že oddych je základnou potrebou človeka, „keby oddych nebol dôležitý evolučne, tak by sme napríklad nespali, nefungoval by mechanizmus spánku.

Náš organizmus si oddych vyžaduje biologicky. Jeho potreba sa nedá číselne vyrátať, ale napríklad športovci vedia, že ak majú obdobie, v ktorom podávajú nejaký výkon, potom musí nasledovať regenerácia organizmu.

Na fyzickej úrovni to vieme ľahšie popísať, ale po mentálnej stránke je to rovnaké. Človek, ktorý nemá dostatočný oddych, výkonnostne klesá, robí chyby.

Mentálna práca je rovnako zaťažujúca a namáhavá ako fyzická.“ Žiaľ, tento fakt mnohí podceňujú a ignorujú objavujúce sa symptómy pracovného preťaženia, až pokiaľ neprerastú do vážnejších problémov.

2.jpg

3.Neprehliadajte varovné signály

Každý z nás je iný a má inú dynamiku života. Niekto toho zvládne viac, iný menej. Kedy vieme, že pracovné zaťaženie nás ženie na kolená?

Martin Miler poukazuje na varovné signály tela: „V našej kultúre nie sme zvyknutí vnímať a počúvať svoje telo, ale ak začneme mať problémy napríklad so zapamätávaním, objavia sa časté infekcie, problémy s kvalitou spánku, robíme chyby v práci, či na emocionálnej úrovni pociťujeme rôzne nepríjemné emócie, tak telo nás chce informovať, že niečo nie je v poriadku. Čo presne to spúšťa, musí samozrejme vypátrať každý sám.“

V podstate každý by mal prirodzene vedieť spoznať, že ho práca vyčerpáva a napriek všetkým nepriaznivým okolnostiam si nájsť na regeneráciu čas.

Pomáha tiež, ak si v rodine vytvoríte systém a priestor na oddych pre každého člena, vyhnete sa tak dožadovania sa času pre seba od rodiny a pravidelnosť pomôže aj vám k disciplíne. Niekedy totiž relax odkladáme a posúvame v rebríčku dôležitosti za povinnosti, až sa vytratí úplne.

3.jpg

4.Pomôže plánovanie

Oddych môže byť neplánovaný a spontánny kedykoľvek pocítime potrebu, ale môžeme si ho plánovať aj systematicky.

Vrcholoví manažéri, ktorí majú v diári vyplnenú každú minútu dňa, majú problém stihnúť všetky povinnosti a potrebovali by, aby mal deň 48 hodín.

Podľa Martina Milera je pre tento typ ľudí potrebné plánovať si oddych, „pre takýchto ľudí je nevyhnutné vyčleniť si deň a čas počas týždňa, v ktorom si nebudú nič plánovať a ktorý budú mať len pre seba“.

Forma oddychu závisí od konkrétneho človeka. Martin Miler odporúča napríklad ľuďom so sedavou prácou nejakú formu pohybu: „Netreba však podceňovať ani pasívnu formu oddychu, to znamená čokoľvek, niekto si pozrie seriál v televízii, niekto vyzerá von z okna, iný číta knihu.

Často sa to totiž preháňa s aktívnou formou oddychu a ľudia, ktorí sú nastavení podávať výkony, majú pocit, že ich musia podávať aj pri oddychovaní.“

Relax by sme si mali vybrať podľa svojich preferencií, tak aby nám spôsoboval skutočné uvoľnenie a regeneráciu po fyzickej aj mentálnej stránke. Iba tak môžeme plnohodnotne fungovať v práci, byť kreatívny, chodiť do práce s radosťou a vytvárať dobré výsledky.

4.jpg

5.Vyberte si druh relaxu podľa vlastného uváženia

Mentálny oddych je rovnako dôležitý ako fyzický. Sledujte signály tela, ak začnete mať problémy s pamäťou, časté infekcie, poruchy spánku, robíte v práci chyby, alebo sa váš výkon znižuje, je načase sa zamyslieť nad priestorom na oddych.

Relax si plánujte a čas pre seba si dohodnite aj s rodinou. Ak máte deti, máte o dôvod viac dopriať si čas strávený oddychom, napríklad s deťmi v prírode či spoločných aktivitách.

Relax nemusí byť len aktívny, nájdite si formu, ktorá vám najviac vyhovuje a po ktorej sa cítite najlepšie. Nezabúdajte na pasívny oddych.

5.jpg

Foto: Fotolia.com, Flickr.com

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Používate make-up? Potom spozornite
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 25 492
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 231
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 244
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 015
  5. Používate make-up? Potom spozornite 1 306
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 1 187
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 006
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 922
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 914
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 825

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Prečo mnohí športovci nemajú plán B a prepadajú hazardu?

Športový psychológ o hráčoch.

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

Toto sa deje s vaším telom, keď máte zlomené srdce

Fyzickými symptómami najčastejšie trpia staršie ženy.

Spoločné bývanie vedie k priberaniu

Už v prvých mesiacoch manželstva a spolužitia dochádza k nárastu váhy.

Vzťahová poradňa: Žena, s ktorou som podvádzal svoju priateľku, nás stále obťažuje

Ako sa správať, keď vás terorizuje bývalá milenka a čo si počať, keď manželka nevie vychádzať s peniazmi.

Najlepšie oblečené ženy v roku 2017

Akými róbami zaujali tento rok známe tváre?

Mariana Kováčová: Najťažšie pre dieťa je, keď sa násilia na ňom dopúšťajú rodičia

Zakladateľka Centra Slniečko nám porozprávala o najakútnejších problémoch detského sveta.