Konzumácia alkoholu v malom môže zdraviu pomôcť

Alkohol je vo všeobecnosti považovaný za drogu. Pri jeho nadmernej konzumácií sa človek môže dopracovať až k závislosti a neskôr zdravotným ťažkostiam.

(Zdroj: Fotolia.com)

Aj v tomto prípade však platí pravidlo "všetko s mierou". Ak s mierou pijete, môžete svojmu zdraviu naopak pomôcť. Americkí vedci skúmali pozitívne účinky alkoholu a množstvo, ktoré telu prináša zdravotné benefity.

Emanuel Rubin uviedol vo svojej štúdií príklady z praxe, keď doktori svojim pacientom prikazujú povinnú konzumáciu alkoholu pravidelne a v malých množstvách. Najmä tým, ktorí sú celoživotnými abstinentmi. Lekársky predpis obsahujúci pohárik alkoholu denne dokáže zázraky so srdcovo-cievnymi ochoreniami, rakovinou, obezitou alebo spánkom.

K večeri pohárik

Predpisovanie alkoholu ako formy liečby závisí na úsudku lekára, ktorý lieči svojho pacienta. V prípade ľudí, ktorí počas svojho života alkohol vôbec nepili, by mali lekári podľa Emanuela Rubina posúdiť, či by pre nich nebolo vhodné aplikovať do jedálneho lístka jeden pohárik "ostrého".

Ide najmä o ľudí vo veku medzi štyridsiatkou a päťdesiatkou s určitými zdravotnými problémami. Iní odborníci však hlásajú, aby sa ľudia alkoholu vyhýbali v čo najväčšej možnej miere.

Množstvo kritikov vyjadrilo nesúhlas s postojom Emanuela Rubina, pretože neexistujú exaktné dôkazy, ktoré by potvrdzovali jeho pohľad na úlohu alkoholu v procese liečby.

Z výsledkov štúdie si však môžete odniesť jednoduchý princíp. Ak si občas doprajete malý drink a konzumujete alkohol len príležitostne, pokojne pri tom ostaňte. Pri konzumácií väčšieho množstva alkoholu radšej uberte a znížte dávky.

Rizikové pitie je podľa Ligy za duševné zdravie konzumácia alkoholu v takých množstvách alebo takým spôsobom, ktoré predstavuje v porovnaní s abstinenciou významné riziko zdravotných, sociálnych alebo ekonomických škôd.

Podľa definície Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je to pravidelná konzumácia viac ako 20 g (25 ml) čistého alkoholu denne u žien a 40 g (50 ml) u mužov. Pokiaľ sa držíte pod touto hranicou, prinášate telu z alkoholu viac benefitov ako rizík.

Ako pijú Slováci?

Podľa štatistiky WHO je Slovensko v celosvetovom sledovaní na 19. mieste v spotrebe alkoholu na dospelého obyvateľa, v rámci Európy na 18. mieste.

Z globálneho pohľadu sa teda u nás pije vysoko nadpriemerne. Ľubomír Okruhlica vo svojej práci vypočítal priemernú ročnú spotrebu alkoholu, ktorú vypije každý Slovák a Slovenka. Na jedného človeka staršieho ako 15 rokov pripadá 13,3 litra alkoholu ročne.

Priemerná spotreba v Európe je nižšia o liter. Ročná spotreba Slovákov sa dá do alkoholu prepočítať napríklad ako 530 veľkých pív, 160 fliaš vína alebo 45 fliaš tvrdého alkoholu.

Skúsenosť s alkoholom má väčšina mladistvých, v priemere 90 %. Podľa Ligy za duševné zdravie sa Slováci v pití alkoholu správajú rizikovo a konzumujú väčšie množstvo alkoholu ako je zdravé.

Všetkého veľa škodí a o alkohole to platí dvojnásobne. Ak ste striedmejším konzumentom, o svoje zdravie sa báť nemusíte, dokonca ho pitím podľa amerického prieskumu podporíte. Tu je niekoľko prípadov, keď alkohol pomáha.

2

Šesť prípadov, v ktorých alkohol pomáha


1. Problémy so srdcom

Ak poznáte niekoho, kto má zdravotné ťažkosti so srdcom alebo prežil infarkt, možno viete, že mu kardiológ odporučil vypiť z času na čas pohár červeného vína.

Ľahké pitie pôsobí ako prevencia proti zlyhaniu srdca a infarktu. Napriek tomu, že tento mechanizmus doposiaľ odborníkmi nebol pochopený, vie sa, že malé množstvo alkoholu pomáha pri tvorbe takzvaného "dobrého" cholesterolu.

Lekári vyzdvihujú najmä pozitívne účinky červeného vína, ktoré obsahuje antioxidanty, zbavuje telo napätia a stresu, čo pomáha pri prevencii srdcových ochorení. Pitie alkoholu však môže mať, samozrejme, aj negatívny dopad na srdce. V prípade nadmerného užívania dochádza k zvýšeniu krvného tlaku aj k priberaniu, čo často vedie k infarktu.

2. Mŕtvica

V nedávnej štúdií sa zníženie rizika mŕtvice spojilo s ľahkým pitím alkoholu. Alkohol ako prevencia v tomto prípade pôsobí najmä u žien. Pozitívne účinky alkoholu súvisia so znížením zrážanlivosti krvi, čo má v prípade rizika mŕtvice pozitívny dopad na zdravie ženy.

3. Obezita a cukrovka druhého typu

Pitie alkoholu sa pri zdravom stravovaní a snahe schudnúť vyslovene zakazuje, respektíve výrazne obmedzuje. Ak chcete žiť zdravo a schudnúť, alkohol by ste z jedálneho lístka mali vyradiť.

Nutrične vyváženému lístku však neuškodí alkohol ako víno, no samozrejme, v malom množstve. Takáto konzumácia pomáha pri prevencii obezity aj v neskoršom veku. Pohárik vína denne pomáha aj pri prevencii cukrovky druhého typu.

Je však potrebné ostať len pri nižšom množstve, pretože s rastúcim množstvom alkoholu narastá aj riziko vzniku cukrovky alebo iných zdravotných problémov.

4. Kosti a kĺby

Opäť platí, že menšie množstvo alkoholu pomáha, väčšie všetko pokazí. Ak nechcete trpieť osteoporózou, užívajte si pozitívne účinky alkoholu v zdravej miere. Príznaky reumy dokážu tieto druhy nápojov redukovať najmä u žien.

5. Demencia

Malé množstvá alkoholu znižujú riziko srdcovo-cievnych ochorení a mŕtvice. Tieto ochorenia úzko súvisia so vznikom demencie alebo s predpokladom jej vzniku u človeka. Na základe týchto faktov vedci predpokladajú, že príležitostné popíjanie alkoholu je vhodnou prevenciou príznakov demencie.

6. Depresia

Pociťujete náznaky depresívnych stavov? V tom prípade si nalejte pohár vína. Podľa výskumov môže ľahké pitie znižovať pocity depresie a úzkostných stavov.

Nepite však alkohol pred spaním, narušíte tak kvalitu spánku. Pohár vína je ideálny po večeri alebo víkendovom obede. Uvoľňuje a zbavuje telo stresu. Na druhej strane nadmerné pitie vedie k depresii a nalomenej psychike.

Foto: Flickr.com/CC

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 009
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 102
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 11 036
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 255
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 937
  6. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 666
  7. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 4 449
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 200
  9. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 192
  10. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 040

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Odkedy sa poznáme, klamem partnerovi o svojej práci

Klinická psychologička radí pri dvoch problémoch.

Ilustračné foto.

Mejkap do práce: Ako ho zvládnuť rýchlo a jednoducho

Zjednodušte si život a každodennú rannú rutinu.

Oľga Beständigová: Som silná, aj keď som podľahla závislosti

Úspešná krasokorčuliarka rozpráva o tanci na ľade aj o bulímii.

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Rádiové továrne zamestnávali na maľovanie svietiacich ciferníkov najmä mladé ženy. Mnohé z nich boli tínedžerky.