SME
Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

Konzumácia alkoholu v malom môže zdraviu pomôcť

Alkohol je vo všeobecnosti považovaný za drogu. Pri jeho nadmernej konzumácií sa človek môže dopracovať až k závislosti a neskôr zdravotným ťažkostiam.

(Zdroj: Fotolia.com)

Aj v tomto prípade však platí pravidlo "všetko s mierou". Ak s mierou pijete, môžete svojmu zdraviu naopak pomôcť. Americkí vedci skúmali pozitívne účinky alkoholu a množstvo, ktoré telu prináša zdravotné benefity.

Emanuel Rubin uviedol vo svojej štúdií príklady z praxe, keď doktori svojim pacientom prikazujú povinnú konzumáciu alkoholu pravidelne a v malých množstvách. Najmä tým, ktorí sú celoživotnými abstinentmi. Lekársky predpis obsahujúci pohárik alkoholu denne dokáže zázraky so srdcovo-cievnymi ochoreniami, rakovinou, obezitou alebo spánkom.

Článok pokračuje pod video reklamou

K večeri pohárik

Predpisovanie alkoholu ako formy liečby závisí na úsudku lekára, ktorý lieči svojho pacienta. V prípade ľudí, ktorí počas svojho života alkohol vôbec nepili, by mali lekári podľa Emanuela Rubina posúdiť, či by pre nich nebolo vhodné aplikovať do jedálneho lístka jeden pohárik "ostrého".

Ide najmä o ľudí vo veku medzi štyridsiatkou a päťdesiatkou s určitými zdravotnými problémami. Iní odborníci však hlásajú, aby sa ľudia alkoholu vyhýbali v čo najväčšej možnej miere.

Množstvo kritikov vyjadrilo nesúhlas s postojom Emanuela Rubina, pretože neexistujú exaktné dôkazy, ktoré by potvrdzovali jeho pohľad na úlohu alkoholu v procese liečby.

Z výsledkov štúdie si však môžete odniesť jednoduchý princíp. Ak si občas doprajete malý drink a konzumujete alkohol len príležitostne, pokojne pri tom ostaňte. Pri konzumácií väčšieho množstva alkoholu radšej uberte a znížte dávky.

Rizikové pitie je podľa Ligy za duševné zdravie konzumácia alkoholu v takých množstvách alebo takým spôsobom, ktoré predstavuje v porovnaní s abstinenciou významné riziko zdravotných, sociálnych alebo ekonomických škôd.

Podľa definície Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je to pravidelná konzumácia viac ako 20 g (25 ml) čistého alkoholu denne u žien a 40 g (50 ml) u mužov. Pokiaľ sa držíte pod touto hranicou, prinášate telu z alkoholu viac benefitov ako rizík.

Ako pijú Slováci?

Podľa štatistiky WHO je Slovensko v celosvetovom sledovaní na 19. mieste v spotrebe alkoholu na dospelého obyvateľa, v rámci Európy na 18. mieste.

Z globálneho pohľadu sa teda u nás pije vysoko nadpriemerne. Ľubomír Okruhlica vo svojej práci vypočítal priemernú ročnú spotrebu alkoholu, ktorú vypije každý Slovák a Slovenka. Na jedného človeka staršieho ako 15 rokov pripadá 13,3 litra alkoholu ročne.

Priemerná spotreba v Európe je nižšia o liter. Ročná spotreba Slovákov sa dá do alkoholu prepočítať napríklad ako 530 veľkých pív, 160 fliaš vína alebo 45 fliaš tvrdého alkoholu.

Skúsenosť s alkoholom má väčšina mladistvých, v priemere 90 %. Podľa Ligy za duševné zdravie sa Slováci v pití alkoholu správajú rizikovo a konzumujú väčšie množstvo alkoholu ako je zdravé.

Všetkého veľa škodí a o alkohole to platí dvojnásobne. Ak ste striedmejším konzumentom, o svoje zdravie sa báť nemusíte, dokonca ho pitím podľa amerického prieskumu podporíte. Tu je niekoľko prípadov, keď alkohol pomáha.

2

Šesť prípadov, v ktorých alkohol pomáha


1. Problémy so srdcom

Ak poznáte niekoho, kto má zdravotné ťažkosti so srdcom alebo prežil infarkt, možno viete, že mu kardiológ odporučil vypiť z času na čas pohár červeného vína.

Ľahké pitie pôsobí ako prevencia proti zlyhaniu srdca a infarktu. Napriek tomu, že tento mechanizmus doposiaľ odborníkmi nebol pochopený, vie sa, že malé množstvo alkoholu pomáha pri tvorbe takzvaného "dobrého" cholesterolu.

Lekári vyzdvihujú najmä pozitívne účinky červeného vína, ktoré obsahuje antioxidanty, zbavuje telo napätia a stresu, čo pomáha pri prevencii srdcových ochorení. Pitie alkoholu však môže mať, samozrejme, aj negatívny dopad na srdce. V prípade nadmerného užívania dochádza k zvýšeniu krvného tlaku aj k priberaniu, čo často vedie k infarktu.

2. Mŕtvica

V nedávnej štúdií sa zníženie rizika mŕtvice spojilo s ľahkým pitím alkoholu. Alkohol ako prevencia v tomto prípade pôsobí najmä u žien. Pozitívne účinky alkoholu súvisia so znížením zrážanlivosti krvi, čo má v prípade rizika mŕtvice pozitívny dopad na zdravie ženy.

3. Obezita a cukrovka druhého typu

Pitie alkoholu sa pri zdravom stravovaní a snahe schudnúť vyslovene zakazuje, respektíve výrazne obmedzuje. Ak chcete žiť zdravo a schudnúť, alkohol by ste z jedálneho lístka mali vyradiť.

Nutrične vyváženému lístku však neuškodí alkohol ako víno, no samozrejme, v malom množstve. Takáto konzumácia pomáha pri prevencii obezity aj v neskoršom veku. Pohárik vína denne pomáha aj pri prevencii cukrovky druhého typu.

Je však potrebné ostať len pri nižšom množstve, pretože s rastúcim množstvom alkoholu narastá aj riziko vzniku cukrovky alebo iných zdravotných problémov.

4. Kosti a kĺby

Opäť platí, že menšie množstvo alkoholu pomáha, väčšie všetko pokazí. Ak nechcete trpieť osteoporózou, užívajte si pozitívne účinky alkoholu v zdravej miere. Príznaky reumy dokážu tieto druhy nápojov redukovať najmä u žien.

5. Demencia

Malé množstvá alkoholu znižujú riziko srdcovo-cievnych ochorení a mŕtvice. Tieto ochorenia úzko súvisia so vznikom demencie alebo s predpokladom jej vzniku u človeka. Na základe týchto faktov vedci predpokladajú, že príležitostné popíjanie alkoholu je vhodnou prevenciou príznakov demencie.

6. Depresia

Pociťujete náznaky depresívnych stavov? V tom prípade si nalejte pohár vína. Podľa výskumov môže ľahké pitie znižovať pocity depresie a úzkostných stavov.

Nepite však alkohol pred spaním, narušíte tak kvalitu spánku. Pohár vína je ideálny po večeri alebo víkendovom obede. Uvoľňuje a zbavuje telo stresu. Na druhej strane nadmerné pitie vedie k depresii a nalomenej psychike.

Foto: Flickr.com/CC

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  6. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  7. Darujte od srdca pre rozum
  8. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  9. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  10. Získajte výnos až 15 % ročne
  1. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  2. Heroes: Klienti sú naši hrdinovia
  3. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
  4. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  5. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  6. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  7. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  8. Vaše auto vám už neukradne nikto
  9. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  10. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 661
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 12 615
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 780
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 315
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 7 426
  6. Darujte od srdca pre rozum 6 655
  7. SME proti extrémizmu na školách 6 274
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 112
  9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 024
  10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 926