SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Desaťtisíc krokov denne podporí vaše zdravie

Podľa svetovej zdravotníckej organizácie si pravidelnými prechádzkami znížite krvný tlak a cholesterol o viac ako 12 %.

(Zdroj: Fotolia.com)

„Ak nebeháš, kým si zdravý, budeš behať, keď ochorieš. Žiadny liek ti nenahradí pohyb,“ tvrdil už rímsky básnik Horatius.

Lepšie, ako sa o pravdivosti tohto výroku presvedčiť na vlastnej koži, je chorobám predchádzať. Jednou z možností je chôdza, ktorá nám pomáha udržať si fyzické i psychické zdravie do vysokého veku, a tak prežiť plnohodnotný život.

Chôdza je pre nás najprirodzenejším druhom pohybu, a preto ju vo všeobecnosti považujú za bezpečnú aj pre ľudí, ktorí trpia obezitou či vážnejšími zdravotnými problémami.

Navyše, ak sa jej chceme venovať, nie sme limitovaní otváracími hodinami vo fitnescentre, špeciálnym športovým vybavením ani financiami.

Prečo sa mnohí z nás pravidelne hýbu?

Dôvodov je viacero. Niektorých k tomu donúti zdravotný stav, iní zatúžia po štíhlej postave a ďalší sa jednoducho potrebujú odreagovať po náročnom dni v práci.

Nájsť však vhodnú pohybovú aktivitu nie je vždy jednoduché. Popri skúšaní a hľadaní toho správneho cvičenia, ktoré by nás vnútorne napĺňalo a bolo prospešné zdraviu, zabúdame na chôdzu.

Chôdza je pre človeka prirodzeným a zdravým spôsobom pohybu. Ľudské telo je na dlhodobú chôdzu adaptované nielen mechanicky, ale aj metabolicky, pretože presun chôdzou vytvára pohyb podobný kyvadlu, čo významne šetrí telu energiu.

Preto je vhodná ako jednoduchý a pritom veľmi efektívny spôsob udržania dobrého zdravotného stavu. Tým mám na mysli nielen stav pohybového systému, teda udržanie dostatočného rozsahu hybnosti a pohyblivosti svalov, väzov a kĺbov, ale všetkých telesných systémov, napríklad kardiovaskulárneho či dýchacieho. Chôdza zlepšuje aj hustotu kostí,“ vysvetľuje neurológ Martin Kucharík.

Pravidelné prechádzky sú teda prevenciou osteoporózy, ktorá sužuje mnoho ľudí vo vyššom veku a zvyšuje riziko vzniku zranenia.

Pozitív chôdze je však oveľa viac. Na popredných priečkach v rebríčku úmrtnosti sú kardiovaskulárne ochorenia, ktorých príčinou sú najmä vysoký krvný tlak a vysoká hladina cholesterolu v krvi. Za ich vznikom je nielen nevyvážená strava a stres, ale i nedostatok pohybu.

Zaujímavú štúdiu uskutočnili odborníci z Lawrence Berkeley National Laboratory, Life Science Division v Berkley. V rámci štúdie porovnávali účinky behu a chôdze.

Zistili, že obe pohybové aktivity významne znižujú riziko vysokého krvného tlaku, vysokej hladiny cholesterolu v krvi a cukrovky. Konkrétne uvádzajú, že napríklad beh znižuje riziko vzniku cukrovky o 12,1 percenta a chôdza o 12,3 percenta.

Prechádzky a chudnutie?

Mnohí si kladú otázku, či je chôdza vhodnou pohybovou aktivitou v rámci redukčného režimu.

„Pred niekoľkými rokmi som sa rozhodla zmeniť svoje telo. Upravila som stravovanie a každý večer som sa minimálne 30 minút venovala prechádzkam vo svižnom tempe,“ spomína si na obdobie chudnutia 45-ročná administratívna pracovníčka Mária.

Čo si o tom myslí odborník? „Optimálna a najzdravšia je rýchlejšia chôdza, ktorá patrí medzi aeróbne aktivity. Aj takto jednoducho môžeme zrýchliť metabolizmus a napomôcť spaľovanie tukov a zlepšenie fyzickej kondície,“ vysvetľuje Martin Kucharík.

Ak sa rozhodnete pre chôdzu ako vhodný druh pohybovej aktivity v rámci chudnutia, treba sa jej venovať pravidelne, vo vhodnej intenzite a dostatočne dlho. Stanoviť všeobecné pravidlá však nie je jednoduché.

Je to individuálne podľa toho, koľko chce človek schudnúť, aký je jeho zdravotný stav. Podstatnú rolu zohráva i pohlavie, vek, hmotnosť, aktuálna fyzická kondícia a podobne.

Môžem však uviesť príklad. Pre 35-ročnú ženu, ktorá má sedavé zamestnanie, výšku 170 centimetrov a hmotnosť 80 kilogramov a v minulosti mala prácu s vysokou manuálnou záťažou, je dostačujúca chôdza 5-krát týždenne 45 minút v rovnakej vytrvalostnej intenzite, čo je 60 percent zo svojho maxima chôdze,“ radí výživový poradca Libor Javro.

Je desaťtisíc krokov denne kľúčom k zdraviu a vitalite?

Svetová zdravotnícka organizácia odporúča urobiť denne 10 000 krokov. Je to len cifra, alebo má táto rada reálny základ?

„V súčasnosti má väčšina z nás sedavé zamestnanie. Počas pracovného času telo zaťažíme len minimom pohybu, ktorý, samozrejme, nášmu organizmu chýba.

Údaj 10 000 krokov denne zodpovedá vzdialenosti zhruba 5 - 10 kilometrov a to prejde počas dňa len málokto. Je to však vhodný a reálny cieľ. Je mnoho pacientov, ktorí sa týmto spôsobom zbavili nadváhy, vysokého krvného tlaku či cukrovky,“ hovorí zo skúseností lekár.

Zároveň dodáva, že nie je jednoduché toto odporúčanie dodržať, a preto je zdraviu prospešné i jeho čiastočné naplnenie. „Už dva kilometre možno prejsť rezkou chôdzou za menej ako polhodinu. Ak sa to niekomu zdá naraz veľa, môže si polhodinu rozdeliť na tri desaťminútové úseky, na ktoré si počas dňa nájde čas skutočne každý,“ dodáva odborník.

01.jpg

Prechádzky v zime

Zimné prechádzky majú nielen neuveriteľné čaro, ale v porovnaní s pohybom v interiéri aj mnoho ďalších výhod.

Počas zimných mesiacov sa vonku zdržiavame menej, v dôsledku čoho organizmu chýba vitamín D. Déčko je kľúčové nielen pre zdravé kosti, ale aj imunitný systém a dobrú náladu. Dostatočné množstvo tejto živiny možno telu zabezpečiť práve pravidelnými prechádzkami počas dňa.

Nehovoriac o tom, že počas tmavých a chladných dní sme náchylnejší na depresie a úzkosti. Predchádzať im možno i pravidelnou chôdzou, pri ktorej sa uvoľňujú hormóny šťastia.

To však nie je všetko. Odborníci z Appalachian State University zistili, že už 30 minút chôdze denne stimuluje biele krvinky a vôbec celkové fungovanie imunitného systému, ktorý je v zime často oslabený.

Chcete spáliť viac kalórií a schudnúť? V tom prípade sú zimné prechádzky vhodnou voľbou. Chôdza po snehu je náročnejšia, čiže organizmus musí vydať viac energie. Spaľovanie kalórií možno podporiť aj chôdzou do kopca a severskou chôdzou, pri ktorej sú viac zapojené horné končatiny.

Hlavné prínosy chôdze v kocke

  • posilňuje kardiovaskulárny systém
  • znižuje riziko vzniku civilizačných ochorení, ako napríklad infarktu, mŕtvice, cukrovky, nadváhy, obezity atď.
  • pomáha pri udržiavaní zdravej hmotnosti
  • zlepšuje náladu, pomáha lepšie zvládať stres, je prevenciou depresie a úzkosti
  • dodáva energiu a zlepšuje kondíciu
  • zlepšuje kognitívne funkcie mozgu

Tipy, ako sa viac venovať chôdzi

  • namiesto výťahu využívajte schody
  • minimálne 1 - 2 razy týždenne sa vyberte do práce peši
  • v rámci pracovnej prestávky sa poprechádzajte
  • vezmite svojho psieho miláčika na potulky po okolí
  • ak využívate služby hromadnej dopravy, vystúpte o zastávku skôr
  • zaraďte prechádzky s rodinou do víkendového plánu

Foto: Fotolia.com

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  8. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 675
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 140
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 135
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 735
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 684
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 024
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 018
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Radšej v toxickom vzťahu ako sám
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Anton Kaiser: Bábiky Márie Pekárovej v krojoch z Požitavia
  4. Viera Spišáková: Trapas návštevný
  5. Matej Mravec: Ako ovplyvňuje strava Vašu náladu a psychiku
  6. Michael Achberger: Prečo priberáme v zime?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Pred samotou tu niet kam ujsť
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 658
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 742
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 268
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 891
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 690
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 637
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 960
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 829
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu