Starostlivosť o dojča, batoľa aj predškoláka je veľmi náročná na čas i energiu. Nedostatok spánku a stála pozornosť, akú si deti dnes vyžadujú, nedá rodičom vydýchnuť.
Navyše, každý chce mať dieťa mimoriadne inteligentné a výnimočné vo všetkých smeroch. To si vyžaduje neustále vymýšľať rôzne aktivity a ponúkať nové a nové podnety.
Dnes sa už dieťa nedokáže hrať hodiny s vreckovkou či roky s dreveným koníkom. Tony edukatívnych hračiek, ktoré rozvíjajú fantáziu či učia jazyk, sa stávajú nezaujímavými po pár minútach.
A čo je pre deti najzaujímavejšie? No predsa to, čo majú rodičia. A tak končia v rukách batoliat smartfóny, tablety aj počítače.
V ČOM ROBIA RODIČIA CHYBU?
1. Nech je chvíľu pokoj
Pre deti sú elektronické zariadenia v rukách rodičov doslova magické. Dožadujú sa ich a dokážu sa na ne hodiny so zanietením pozerať.
Rodič túto alternatívu veľmi rád akceptuje a dopraje si vytúženú chvíľu oddychu. Čakáte u lekára a dieťa vrieska a vrieska? Šup do ruky mobil a je po probléme. Cestujete autom? Tablet pred dieťa a cesta sa mení zo stresujúcej a ukričanej na pokojnú.
Pri každej možnej príležitosti tento magický trik funguje. Lenže je to správne? Nespôsobujeme sami deťom závislosť od mobilov?
Podľa psychologičky Renáty Cagalovej už dávno neplatí, že najlepšou zábavou pre deti sú drevné kocky alebo lopta. „V priebehu posledných rokov sa spoločnosť stala závislou od používania techniky a naše deti sa fenoménu tabletov a smartfónov len ťažko dokážu vyhnúť.“
Slovo odborníčky:
K téme sa vyjadruje detská psychologička Renáta Cagalová
Má vôbec zmysel držať ich od modernej technológie izolované? Podľa psychologičky určite nie. „Môžeme však dohliadnuť na to, aby ju využívali v rozsahu, ktorý im nemôže uškodiť. Ak rodičia zabávajú svoje deti mobilom a tabletom už vo veku menej ako dva roky, mali by zvážiť dôsledky.
Nič nevynahradí dieťaťu blízkosť matky či otca pri spoločnej hre, preto by sme sa mali vyvarovať technológiám aspoň počas prvých dvoch rokov a nahradiť ich radšej pohybovou aktivitou a hrou s interaktívnymi hračkami,“ radí Renáta Cagalová.
2. Chcem a chcem a hodím sa na zem
Tráviť čas pri tablete je pohodlné a nenáročné. Stále sa hovorí o zdravom životnom štýle či náraste obezity. Deti majú tendenciu napodobňovať zvyky dospelých.
„Ak nechceme, aby deti neustále vyžadovali tieto zariadenia, snažme sa ísť príkladom - vyhraďme si čas na spoločné hry a pohybové aktivity so svojimi deťmi.
Výhody modernej éry umožňujú našim deťom viac, nezabúdajme však aj na riziká a nájdime mieru medzi prospešným a nezdravým,“ odporúča Renáta Cagalová.
Ak teda nechcete, aby sa z vášho dieťaťa stal závislý tínedžer a neskôr dospelý, zamyslite sa predovšetkým nad sebou. Chodíte s mobilom aj na záchod? Potom je veľmi pravdepodobné, že to vaše dieťa bude kopírovať.
Naopak, ak sa ako rodina venujete pravidelne športovým aktivitám, máte svoje koníčky a voľný čas zapĺňate pestrými aktivitami, nemusíte sa báť závislosti u svojich detí.
AKO RIEŠIŤ ZÁVISLOSŤ U DETÍ?
1. Všetko s mierou
Veľa diskusií sa viedlo už na tému, koľko času by mali deti tráviť pred televíznou obrazovkou. Dnes je možností ešte viac. Magické skrinky dokážu pozornosť dieťaťa zaujať nespočetným množstvom rozprávok, videí a hier.
Zvieratká, bagre, rastlinky či rozprávkové postavičky nemajú konca. Čo chceš, to nájdeš. Jednoduché a efektívne. Rodič má pokoj a môže si vyložiť nohy.
Ako dlho sa však môže dieťa hrať s elektronickými zariadeniami, aby sa z neho nestal malý ‚závislák‘? „Pri veku dvoch až šiestich rokov je vhodné dovoliť deťom používať zariadenia jednu - dve hodiny denne, mali by sme si však dať záležať na obsahu hier.
Hry nemusia mať iba zábavný charakter, deti sa vďaka nim môžu učiť spoznávať cudzie jazyky, farby, zvieratká,“ vysvetľuje psychologička Renáta Cagalová.
2. Nechajte deťom detský svet a fantáziu
Pri výchove by sme nemali deťom zakazovať a izolovať ich od pokušení súčasnosti, ale učiť ich správnej miere pri používaní. Akýkoľvek extrém je rizikový a zo zakázaného sa stáva magicky príťažlivé. Podľa psychologičky mobily a tablety nemusia znamenať nevyhnutné zlo.
„Ak zvolíme metódu škola hrou okrem nenásilnej formy vzdelávania si dieťa rozvíja reflexy aj zručnosti v narábaní s technológiou.
To isté platí aj pri televízii. Dajme deťom priestor na jej sledovanie, nedovoľme však, aby úplne nahradila klasické čítanie rozprávkových kníh a tým obmedzovala aj detskú fantáziu vytvoriť si vlastné predstavy. Ak si dieťa navykne na pestré trávenie voľného času, nemusíme sa báť rizika závislosti od moderných technológií.“
Zakázať je pre rodiča jednoduché, rovnako ako všetko dovoliť. Rodičia si často nedokážu predstaviť a uvedomiť dôsledky jedného alebo druhého krajného spôsobu výchovy a potom prichádzajú skôr či neskôr problémy.
Veľmi dôležité je podporovať fantáziu dieťaťa klasickou hrou, vymýšľaním príbehov, modelovaním postavičiek a zapájaním všetkých zmyslov a schopností.
Tablet ponúkne v hre dieťaťu možnosti, ale realita podnieti jeho fantáziu a predstavivosť úplne iným spôsobom. Smartfón či tablet by mali byť spestrením a ďalšou z možností, určite by však nemali vytlačiť všetko ostatné.
Ako používať elektronické zariadenia s deťmi predškolského veku?
Do dvoch rokov sa neodporúča, aby deti používali smartfóny a tablety.
Od dvoch do šiestich rokov sú vhodné jedna až dve hodiny denne, pričom by sme mali uprednostniť hry alebo aplikácie, ktoré dieťa učia a rozvíjajú.
Čím viac času dovolíme dieťaťu používať smartfón alebo tablet, tým ťažšie sa nám bude bojovať s jeho dožadovaním sa týchto zariadení.
Dostatok času s rodičmi pri klasických hrách, hraní sa s hračkami a rôzne pohybové aktivity sú veľmi dôležité pre rozvoj dieťaťa a moderné elektronické zariadenia ich nenahradia.
Ak sa dieťa dožaduje smartfónu alebo tabletu, skúste ho zaujať inou činnosťou.
Foto: Fotolia a archív R.C.