Plníte svoje predsavzatia?

Začiatkom roka si veľa ľudí dáva nové ciele. Len málokto však pri nich vytrvá.

(Zdroj: Fotolia.com)

Keď snaha zlyháva

Ak aj napriek najlepšej snahe všetky vaše pokusy o pozitívnu zmenu zlyhávajú, je dobré vyhľadať odbornú pomoc. Príčiny môžu byť oveľa hlbšie, ako si uvedomujete.

Vaša nadváha môže byť napríklad následkom zneužívania v detstve alebo nejakej inej traumy. Odpor k športu mohol vo vás zakoreniť bezohľadný učiteľ telocviku alebo partner, ktorý vás nútil chodiť s ním na horské túry, hoci vy ste na to nemali dostatočne dobrú kondíciu.

Odstrániť niektoré mentálne bloky je ťažké, sila vôle na to často nestačí. Pomoc odborníka je nevyhnutná aj keď zlozvyk, ktorý chcete odstrániť, už vykazuje známky závislosti.

„V takom prípade je vhodné nielen posilňovať vôľové vlastnosti, osobnostný rast a vývoj, ale často je potrebná aj návšteva u odborníka – psychiatra v kooperácii s psychologickou podporou v zmysle individuálnej či skupinovej psychoterapie,“ tvrdí psychoterapeutka Katarína Krechňáková.

Odstránenie zlozvyku je možné podporiť vytváraním nových, pozitívnych návykov. „Tam majú svoje miesto techniky kognitívno-behaviorálnej terapie, kde sa procesom rozpoznávania a učenia vieme postupne dopracovať k vytvoreniu želaného návyku,“ dodáva Krechňáková.

3 otázky pre odborníka

Odpovedá psychoterapeutka Katarína Krechňáková, Terramedica.sk

Prečo niekto má a niekto nemá pevnú vôľu na plnenie novoročných predsavzatí?

Vôľa je psychická funkcia, ktorá nás vedie k určitému konaniu a priamo závisí od motivácie. Máme ju všetci, čiže výhovorka typu „ja nemám pevnú vôľu“ nie je namieste a znamená to len, že naša motivácia k určitej zmene nie je dostatočne silná. Je síce pravda, že naše vôľové vlastnosti čiastočne vyplývajú aj zo štruktúry osobnosti, niekto vie prijať určité rozhodnutia ľahšie a rýchlejšie a vie byť dôslednejší v ich dodržiavaní, ale aj tak je najdôležitejšia motivácia.

Ako sa dá podporiť motivácia?

Motivácia k určitej zmene je rozdielna podľa toho, či niečo chcem alebo musím. Ak musím schudnúť, lebo mi kolíše tlak, mám cukrovku, prípadne ak musím prestať fajčiť, lebo mám chronický zápal priedušiek, ktorý obmedzuje môj pracovný, bežný sociálny život, tak je, samozrejme, motivácia k zmene silnejšia, pretože ma daný problém priamo ohrozuje na zdraví a na živote. Väčšinou si uvedomíme pravú hodnotu vecí, až keď ich strácame, vtedy vieme zmobilizovať všetky vnútorné sily a pevnú vôľu. Ak niečo len chcem, motivácia je o niečo slabšia, nakoľko si uvedomujem, že vlastne nič nemusím a keď svoje predsavzatie poruším, nič vážne sa nestane. Je však hlúposť odkladať rozhodnutie až na čas, keď už budem musieť. Vždy má zmysel snažiť sa, už aj preto, že tým neustále pracujem na rozvoji svojej osobnosti a posilňovaní vôľových vlastností.

Ako by sme mali formulovať svoje predsavzatia?

Predsavzatie je dôležité zvoliť si nie prvoplánovo, ale s rozumom a skôr než prijmeme nejaké rozhodnutie k zmene, určiť si jasný cieľ a výhody, ktoré zmena prinesie, ale aj všetky ťažkosti, frustrácie, riziká, úskalia, ktoré na tejto ceste musíme prekonať. Pomáha, keď si to človek napíše na papier, tým predsavzatie dostane hmotnú podobu a nezostane len myšlienkou a predstavou. Je ľahké sa rozhodnúť, že začnem od zajtra chudnúť s plným bruchom po novoročnej večeri. V takom prípade človek zlyháva pomerne rýchlo. Nikdy sa nezabudnite odmeniť, ak sa vám predsavzatia darí plniť! Odmena podporuje motiváciu a poskytuje zdroj radosti, vďaka čomu ľahšie prekonáte úskalia a ťažkosti vedúce k cieľu.

Zvnútra alebo zvonka

Skôr než sa rozhodnete pre nejaké predsavzatie, psychoterapeutka Katarína Krechňáková odporúča uvedomiť si, či je motivácia k jeho uskutočneniu vnútorná alebo vonkajšia.

Či napríklad chcete schudnúť, lebo sa chcete lepšie cítiť, sama sebe sa páčiť alebo preto, lebo vám manžel nadáva, že by ste mali zhodiť.

Alebo či chcete prestať fajčiť lebo už nechcete poškodzovať svoje zdravie, prípadne využiť čas, ktorý venujete fajčeniu nejako efektívnejšie, alebo o tom uvažujete len preto, aby ste vyhoveli rodine.

Vnútorná motivácia je vždy oveľa silnejšia a vedie k lepším a trvalejším výsledkom. Vždy je väčšia pravdepodobnosť uspieť, ak plníte svoju vôľu, nie vôľu niekoho iného. Preto je dôležité, aby motivácia vychádzala z vášho vnútorného presvedčenia.

Ako postupovať

Podľa psychoterapeutky Kataríny Krechňákovej je dobré držať sa pri plnení predsavzatí týchto zásad:

Odpustite si –ak náhodu zlyháte, netrýznite sa pocitmi neschopnosti a menejcennosti, pokračujte v ceste bez výčitiek, buďte vytrvalí. Pamätajte, že nie ten sa utopí, kto sa ponorí, ale ten kto zostane pod hladinou.

Verte si – je dôležité veriť v splnenie cieľa, svojich prianí. Keď niečo úprimne chceme, celý vesmír sa spojí, aby sme to dosiahli. Neživte v sebe pochybnosti, ale verte celým srdcom, celou bytosťou. Akákoľvek pochybnosť nahlodáva vôľu a oslabuje vás.

Snívajte – predstavte si, aké to bude, keď sa vám podarí naplniť svoj cieľ. Vžite sa do toho pocitu, akoby sa to už skutočne stalo. Prežite si vo svojom vnútri, aké to je, keď ste štíhla, páčite sa sama sebe, idete si kúpiť šaty, ktoré ste si už dlho priali, máte ich na sebe, padnú vám ako uliate, cítite sa šťastná... Zapojte pritom fantáziu a silu vizualizácie.

Nezabúdajte na prajnosť – držte sa hesla „praj a bude ti dopriate“, neplánujte zmeny do nového roka sebecky, ale prajte veľa dobrého aj ostatným ľuďom, blízkym aj vzdialeným. Prajní ľudia sú vždy vnútorne silnejší a dokážu viac ako tí, ktorí myslia len na seba.

Plánujte konkrétne

Je dokázané, že mozog ľahšie príjme informáciu, ktorá je konkrétna, ako nejakú neurčitú formuláciu. Keď si poviete všeobecne „chcem schudnúť“, nebude to mať taký účinok, ako keď svoje predsavzatie sformulujte napríklad ako „chcem mať o pol roka o desať kilogramov menej“.

Je dôležité, aby vo vašom cieli a v spôsobe, akým ho napĺňate, nebol rozpor. Ak napríklad túžite po vyššom manažérskom poste, ale napĺňa vás úzkosťou predstava, že by ste mali prebrať viac zodpovednosti, niečo na vašom plánovaní nesedí.

V takom prípade je na mieste prehodnotiť, či vám cieľ, o ktorý sa usilujete, vôbec stojí za to, aby ste ho realizovali.

Extra tipy:

Krok po kroku

Udržať si motiváciu pri dlhodobých cieľoch môže byť ťažké. Situáciu si uľahčíte, keď si zmeny, ktoré si vyžadujú dlhší časový úsek, rozplánujete do viacerých krátkodobých cieľov. Robia to tak aj profesionálni športovci. Keď si plánujú, povedzme, na nejaké dôležité preteky zlepšiť výkonnosť, robia to postupne, v kratších intervaloch, až kým nedosiahnu požadovaný cieľ.

Poučte sa z chýb

Za každým viditeľným úspechom býva množstvo omylov a chýb. Nepokladajte vlastné chyby za zlyhanie. Sú to jedinečné príležitosti, ako sa poučiť a posunúť sa ďalej. Využite ich potenciál.

Vyhýbajte sa skeptikom

Každý z nás má okolo seba ľudí, ktorí ho podporujú, aj takých, ktorí ho brzdia. Hľadajte pri plnení svojich predsavzatí podporu a vyhýbajte sa skeptikom. Možno vám pomôže začleniť sa do nejakej podpornej skupiny ľudí, ktorí sú na tom podobne ako vy a túžia po naplnení podobných cieľov. Môžete si navzájom vymieňať skúsenosti a podržať sa, keď vám bude ťažko.

Poloprázdny alebo poloplný?

Určite poznáte múdrosť, ktorá tvrdí, že pohár môže byť poloprázdny aj poloplný, záleží len od uhla pohľadu. Ak máte sklony k negatívnemu mysleniu, k tomu, že sami seba spochybňujete, budete ťažšie napĺňať svoje túžby. Našťastie, myseľ nie je niečo, čo by ste nemohli zmeniť. Stačí si viac sledovať vnútorný monológ, ktorý vám ide v hlave a usmerňovať tok myšlienok pozitívnym smerom. Pri formulovaní predsavzatí je lepšie používať pozitívne ako negatívne afirmácie. Namiesto „chcem prestať fajčiť“ si povedzte „chcem byť nefajčiarom“ alebo „chcem mať čisté a zdravé pľúca“. Pozitívna motivácia je vždy príjemnejšia ako negatívna a určite vás zavedie ďalej.

Vizitka úspechu

Ľudia, ktorí dokážu ísť s ľahkosťou za napĺňaním svojich cieľov sú:

  • pozitívne naladení
  • disciplinovaní
  • usilovní
  • rozhodní, vedia čo chcú
  • dôverujú si
  • vedia realisticky plánovať a odhadnúť svoje možnosti
  • orientujú sa na ľudí, ktorí ich podporujú
  • majú pevnú vôľu, lebo dokážu sami seba motivovať

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 013
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 664
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 150
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 737
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 284
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 279
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 169
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 378
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 299
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 192

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Florbalová kapitánka Lucia Košturiaková: Florbal nie je ženský ani mužský šport

V decembri bude viesť slovenský tím na majstrovstvá sveta vo florbale v Bratislave.

Magdalénske práčovne boli dejiskom krutosti. Mníšky v nich týrali mladé dievčatá

„Padlé ženy“ si v nich mali odpracovať svoje hriechy. Desiatky rokov trpeli neprávom.

Prehliadka anjelov: Modelky z Victoria's Secret ohurovali v Šanghaji

Na módnej prehliadke sa zúčastnilo 55 modeliek.

Príbeh manželstva: Kráľovná Alžbeta II. a princ Filip oslavujú platinovú svadbu

Pred svadbou mal princ na konte šesť libier, no množstvo šarmu.