Plníte svoje predsavzatia?

Začiatkom roka si veľa ľudí dáva nové ciele. Len málokto však pri nich vytrvá.

(Zdroj: Fotolia.com)

Keď snaha zlyháva

Ak aj napriek najlepšej snahe všetky vaše pokusy o pozitívnu zmenu zlyhávajú, je dobré vyhľadať odbornú pomoc. Príčiny môžu byť oveľa hlbšie, ako si uvedomujete.

Vaša nadváha môže byť napríklad následkom zneužívania v detstve alebo nejakej inej traumy. Odpor k športu mohol vo vás zakoreniť bezohľadný učiteľ telocviku alebo partner, ktorý vás nútil chodiť s ním na horské túry, hoci vy ste na to nemali dostatočne dobrú kondíciu.

Odstrániť niektoré mentálne bloky je ťažké, sila vôle na to často nestačí. Pomoc odborníka je nevyhnutná aj keď zlozvyk, ktorý chcete odstrániť, už vykazuje známky závislosti.

„V takom prípade je vhodné nielen posilňovať vôľové vlastnosti, osobnostný rast a vývoj, ale často je potrebná aj návšteva u odborníka – psychiatra v kooperácii s psychologickou podporou v zmysle individuálnej či skupinovej psychoterapie,“ tvrdí psychoterapeutka Katarína Krechňáková.

Odstránenie zlozvyku je možné podporiť vytváraním nových, pozitívnych návykov. „Tam majú svoje miesto techniky kognitívno-behaviorálnej terapie, kde sa procesom rozpoznávania a učenia vieme postupne dopracovať k vytvoreniu želaného návyku,“ dodáva Krechňáková.

3 otázky pre odborníka

Odpovedá psychoterapeutka Katarína Krechňáková, Terramedica.sk

Prečo niekto má a niekto nemá pevnú vôľu na plnenie novoročných predsavzatí?

Vôľa je psychická funkcia, ktorá nás vedie k určitému konaniu a priamo závisí od motivácie. Máme ju všetci, čiže výhovorka typu „ja nemám pevnú vôľu“ nie je namieste a znamená to len, že naša motivácia k určitej zmene nie je dostatočne silná. Je síce pravda, že naše vôľové vlastnosti čiastočne vyplývajú aj zo štruktúry osobnosti, niekto vie prijať určité rozhodnutia ľahšie a rýchlejšie a vie byť dôslednejší v ich dodržiavaní, ale aj tak je najdôležitejšia motivácia.

Ako sa dá podporiť motivácia?

Motivácia k určitej zmene je rozdielna podľa toho, či niečo chcem alebo musím. Ak musím schudnúť, lebo mi kolíše tlak, mám cukrovku, prípadne ak musím prestať fajčiť, lebo mám chronický zápal priedušiek, ktorý obmedzuje môj pracovný, bežný sociálny život, tak je, samozrejme, motivácia k zmene silnejšia, pretože ma daný problém priamo ohrozuje na zdraví a na živote. Väčšinou si uvedomíme pravú hodnotu vecí, až keď ich strácame, vtedy vieme zmobilizovať všetky vnútorné sily a pevnú vôľu. Ak niečo len chcem, motivácia je o niečo slabšia, nakoľko si uvedomujem, že vlastne nič nemusím a keď svoje predsavzatie poruším, nič vážne sa nestane. Je však hlúposť odkladať rozhodnutie až na čas, keď už budem musieť. Vždy má zmysel snažiť sa, už aj preto, že tým neustále pracujem na rozvoji svojej osobnosti a posilňovaní vôľových vlastností.

Ako by sme mali formulovať svoje predsavzatia?

Predsavzatie je dôležité zvoliť si nie prvoplánovo, ale s rozumom a skôr než prijmeme nejaké rozhodnutie k zmene, určiť si jasný cieľ a výhody, ktoré zmena prinesie, ale aj všetky ťažkosti, frustrácie, riziká, úskalia, ktoré na tejto ceste musíme prekonať. Pomáha, keď si to človek napíše na papier, tým predsavzatie dostane hmotnú podobu a nezostane len myšlienkou a predstavou. Je ľahké sa rozhodnúť, že začnem od zajtra chudnúť s plným bruchom po novoročnej večeri. V takom prípade človek zlyháva pomerne rýchlo. Nikdy sa nezabudnite odmeniť, ak sa vám predsavzatia darí plniť! Odmena podporuje motiváciu a poskytuje zdroj radosti, vďaka čomu ľahšie prekonáte úskalia a ťažkosti vedúce k cieľu.

Zvnútra alebo zvonka

Skôr než sa rozhodnete pre nejaké predsavzatie, psychoterapeutka Katarína Krechňáková odporúča uvedomiť si, či je motivácia k jeho uskutočneniu vnútorná alebo vonkajšia.

Či napríklad chcete schudnúť, lebo sa chcete lepšie cítiť, sama sebe sa páčiť alebo preto, lebo vám manžel nadáva, že by ste mali zhodiť.

Alebo či chcete prestať fajčiť lebo už nechcete poškodzovať svoje zdravie, prípadne využiť čas, ktorý venujete fajčeniu nejako efektívnejšie, alebo o tom uvažujete len preto, aby ste vyhoveli rodine.

Vnútorná motivácia je vždy oveľa silnejšia a vedie k lepším a trvalejším výsledkom. Vždy je väčšia pravdepodobnosť uspieť, ak plníte svoju vôľu, nie vôľu niekoho iného. Preto je dôležité, aby motivácia vychádzala z vášho vnútorného presvedčenia.

Ako postupovať

Podľa psychoterapeutky Kataríny Krechňákovej je dobré držať sa pri plnení predsavzatí týchto zásad:

Odpustite si –ak náhodu zlyháte, netrýznite sa pocitmi neschopnosti a menejcennosti, pokračujte v ceste bez výčitiek, buďte vytrvalí. Pamätajte, že nie ten sa utopí, kto sa ponorí, ale ten kto zostane pod hladinou.

Verte si – je dôležité veriť v splnenie cieľa, svojich prianí. Keď niečo úprimne chceme, celý vesmír sa spojí, aby sme to dosiahli. Neživte v sebe pochybnosti, ale verte celým srdcom, celou bytosťou. Akákoľvek pochybnosť nahlodáva vôľu a oslabuje vás.

Snívajte – predstavte si, aké to bude, keď sa vám podarí naplniť svoj cieľ. Vžite sa do toho pocitu, akoby sa to už skutočne stalo. Prežite si vo svojom vnútri, aké to je, keď ste štíhla, páčite sa sama sebe, idete si kúpiť šaty, ktoré ste si už dlho priali, máte ich na sebe, padnú vám ako uliate, cítite sa šťastná... Zapojte pritom fantáziu a silu vizualizácie.

Nezabúdajte na prajnosť – držte sa hesla „praj a bude ti dopriate“, neplánujte zmeny do nového roka sebecky, ale prajte veľa dobrého aj ostatným ľuďom, blízkym aj vzdialeným. Prajní ľudia sú vždy vnútorne silnejší a dokážu viac ako tí, ktorí myslia len na seba.

Plánujte konkrétne

Je dokázané, že mozog ľahšie príjme informáciu, ktorá je konkrétna, ako nejakú neurčitú formuláciu. Keď si poviete všeobecne „chcem schudnúť“, nebude to mať taký účinok, ako keď svoje predsavzatie sformulujte napríklad ako „chcem mať o pol roka o desať kilogramov menej“.

Je dôležité, aby vo vašom cieli a v spôsobe, akým ho napĺňate, nebol rozpor. Ak napríklad túžite po vyššom manažérskom poste, ale napĺňa vás úzkosťou predstava, že by ste mali prebrať viac zodpovednosti, niečo na vašom plánovaní nesedí.

V takom prípade je na mieste prehodnotiť, či vám cieľ, o ktorý sa usilujete, vôbec stojí za to, aby ste ho realizovali.

Extra tipy:

Krok po kroku

Udržať si motiváciu pri dlhodobých cieľoch môže byť ťažké. Situáciu si uľahčíte, keď si zmeny, ktoré si vyžadujú dlhší časový úsek, rozplánujete do viacerých krátkodobých cieľov. Robia to tak aj profesionálni športovci. Keď si plánujú, povedzme, na nejaké dôležité preteky zlepšiť výkonnosť, robia to postupne, v kratších intervaloch, až kým nedosiahnu požadovaný cieľ.

Poučte sa z chýb

Za každým viditeľným úspechom býva množstvo omylov a chýb. Nepokladajte vlastné chyby za zlyhanie. Sú to jedinečné príležitosti, ako sa poučiť a posunúť sa ďalej. Využite ich potenciál.

Vyhýbajte sa skeptikom

Každý z nás má okolo seba ľudí, ktorí ho podporujú, aj takých, ktorí ho brzdia. Hľadajte pri plnení svojich predsavzatí podporu a vyhýbajte sa skeptikom. Možno vám pomôže začleniť sa do nejakej podpornej skupiny ľudí, ktorí sú na tom podobne ako vy a túžia po naplnení podobných cieľov. Môžete si navzájom vymieňať skúsenosti a podržať sa, keď vám bude ťažko.

Poloprázdny alebo poloplný?

Určite poznáte múdrosť, ktorá tvrdí, že pohár môže byť poloprázdny aj poloplný, záleží len od uhla pohľadu. Ak máte sklony k negatívnemu mysleniu, k tomu, že sami seba spochybňujete, budete ťažšie napĺňať svoje túžby. Našťastie, myseľ nie je niečo, čo by ste nemohli zmeniť. Stačí si viac sledovať vnútorný monológ, ktorý vám ide v hlave a usmerňovať tok myšlienok pozitívnym smerom. Pri formulovaní predsavzatí je lepšie používať pozitívne ako negatívne afirmácie. Namiesto „chcem prestať fajčiť“ si povedzte „chcem byť nefajčiarom“ alebo „chcem mať čisté a zdravé pľúca“. Pozitívna motivácia je vždy príjemnejšia ako negatívna a určite vás zavedie ďalej.

Vizitka úspechu

Ľudia, ktorí dokážu ísť s ľahkosťou za napĺňaním svojich cieľov sú:

  • pozitívne naladení
  • disciplinovaní
  • usilovní
  • rozhodní, vedia čo chcú
  • dôverujú si
  • vedia realisticky plánovať a odhadnúť svoje možnosti
  • orientujú sa na ľudí, ktorí ich podporujú
  • majú pevnú vôľu, lebo dokážu sami seba motivovať

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 14 760
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 8 249
  3. Najkrajšie americké národné parky 6 486
  4. Vizuálny smog je problém 3 468
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 998
  6. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 822
  7. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 409
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 219
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 1 921
  10. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 1 910

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bugár nechápe, čo mu Danko vytýka. Od roztržky sa ešte nestretli

SNS sa často púšťa do nominantov Mosta.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Béla Neluhár

V SNS súdia partnera podľa seba

Neprehliadnite tiež

Ako rozhýbať deti vo svete moderných technológií

Rodič musí byť dobrým pozorovateľom.

Maximálne letná móda: Inšpirujte sa filmom Mamma Mia!

Tipy do šatníka nájdete aj na filmových plátnach.

Nákupy z fariem: Prečo nezabúdať na lokálne potraviny?

Lokálne potraviny sú Slovákom čoraz sympatickejšie.

Destinácia ako stvorená pre oddych: Čím je výnimočný Thermenland?

Vydajte sa na miesto, kde zabudnete na stres každodenného života.