Chudnutie vo fitnescentre: Ako chudnúť na posilňovacích strojoch

Ak ste sa na cestu za štíhlou líniou vybrali v posilňovni, naučte sa, ako správne využívať tamojšie stroje. Nesprávnym zaobchádzaním si môžete poškodiť zdravie.

(Zdroj: Fotolia.com)

Prečo si vybrať fitnescentrum?

Niekedy viete, čo chcete, ale neviete ako na to. Podobne to môže byť v prípade, že túžite po znížení svojej telesnej váhy, no neviete, čo je pre vás najlepšie, púšťate si doma videá so štíhlymi dámami, ktoré skáču na rytmickú hudbu, no doposiaľ ste nezaznamenali žiadny efekt.

Háčik môže byť v stravovaní, ale aj v druhu pohybu, ktorý vaše telo potrebuje. Návšteva „fitka“ je v súčasnosti nielen formou chudnutia, ale aj socializácie. Môžete tu spoznať nových ľudí, získať nové vedomosti o športe či stravovaní a schudnúť.

Výhody cvičenia vo fitnescentre opisuje aj osobná trénerka Saša Machanová: „Vždy máte po ruke odborníka, ktorý vám vysvetlí, čo a ako robiť a v neposlednom rade je to aj socializácia.

Je to ideálne miesto na cvičenie, ak je škaredé počasie a hlavne, máte po ruke spolubojovníkov, ktorí majú ten istý cieľ. Vtedy sa cvičí ľahšie.“

Zároveň však upozorňuje: „Nájdite si trénera, ktorý vám vysvetlí základné pravidlá. Ak nesprávne cvičíte, môžete si skôr ublížiť.“

Ktorý stroj je pre mňa najideálnejší?

Ak všetky tie stroje a prístroje nepoznáte, nebojte sa požiadať o pomoc. Ste na mieste, kde sa to od vás očakáva a kde by ste sa mali stretnúť s ochotou.

„Tréner je kvalifikovaný poradca, ktorý vám všetko vysvetlí, prípadne ušije tréning na mieru. Jednoznačne by ste sa na neho mali obrátiť,“ hovorí Saša Machanová.

Ženy často uprednostňujú kardio stroje, ktoré napomáhajú pri odbúravaní tuku. Niekedy je však dobré kombinovať ich so silovými cvičeniami, aby ste telo „neunudili“ monotónnym cvičením.

Striedajte kombinácie, počet opakovaní či jednotlivé prístroje alebo poradie. „Neexistuje univerzálna rada, ktoré stroje sú na chudnutie najlepšie. Každý z nás je špecifická osobnosť.

Názor odborníka:
K téme sa vyjadruje Saša Machanová, osobná trénerka, Trenernadosah.sk
foto_r5025.jpg

To, čo vyhovuje vám, nemusí druhému. Ja preferujem pre mojich klientov intervalové - funkčné tréningy, kde sa precvičí celé telo a silové cvičenie kombinujeme s kardio cvičením, všetko vlastnou váhou,“ vysvetľuje trénerka.

4 stroje, ktoré by ste si v posilňovni mali všimnúť:

Bežiaci pás

Ak je vonku zima, našliapnite si na bežiaci pás vo „fitku“. Nastaviť si môžete rýchlosť aj sklon, ktorý vám umožňuje napodobnenie chôdze či behu do menšieho aj väčšieho kopca s rôznymi úrovňami náročnosti. Je praktický vďaka prispôsobivosti a dobrý na začiatok cvičenia a rozohriatie tela.

Cvičenie je ešte účinnejšie, ak cvičíte s plnou váhou svojho tela a “nepodvádzate“ držaním sa či opieraním o rúčky na páse.

Stacionárny bicykel

Bicyklovať sa môžete samostatne aj v skupine a za sprievodu hudby. Náročnosť si zvyšujte postupne a nájdite si správne tempo.

Hudba vo všeobecnosti stimuluje k lepším výkonom a na stacionárnom bicykli sú slúchadlá v ušiach omnoho bezpečnejšie ako na bicykli v premávke na ulici.

Veslovací trenažér

Pri chudnutí je to jeden zo strojov, ktorý by ste nemali vynechať. Technika sa vám spočiatku môže zdať krkolomná, preto poproste trénera, aby vám správne zaobchádzanie s týmto strojom ukázal a vysvetlil.

Je to kardio stroj, ktorý je ideálne využívať ráno na lačno, keď sú zásoby krvného cukru v organizme na najnižšej úrovni a vďaka tomu telo siaha na zásoby tuku, ktoré sa tak zmenšujú.

Keď do toho prídete, zistíte, že táto aktivita je v skutočnosti celkom zábavná a efektívna zároveň.

Steper

Existujú rôzne druhy steperov, vyberte si ten, ktorý vám sadne najviac. Pri návšteve posilňovne môžete začať alebo skončiť práve ním. Každý deň si zvýšte námahu o jednu úroveň.

O dva týždne sa budete čudovať, akým progresom ste tak rýchlo prešli. Aj tu platí neopierať sa o rúčky stroja a nohy poriadne dvíhať. Zanedbávaním ubližujete len sebe.

Chyby, ktoré robíme najčastejšie

Príliš veľa socializácie

Je to síce ideálne miesto na užitočné trávenie času s kamarátkou, ale dajte si pozor, aby ste nezanedbávali cvičenie a techniku alebo aby ste nerušili okolie príliš hlasnou rozpravou, o ktorú nikto nestojí.

Neflákať sa

Možno už len samotný pocit, že ste do „fitka“ prišli a že šliapete na stroji vo vás vyvoláva pocit hrdosti, no zamyslite sa, či cvičíte správne a v takej intenzite, na akú momentálne máte sily.

Ak viete, že by ste mohli ešte viac „zabrať“ bez toho, aby ste sa príliš vyčerpali, tak do toho.

Čísla nie sú všetko

Nebuďte závislé na číslach, ktoré ukazuje niektorý z kardio strojov, na ktorom cvičíte.

To číslo, ktoré predstavuje spálené kalórie je len veľmi hrubým odhadom a môže byť až dvojnásobkom toho, čo ste spálili v skutočnosti. Najmä, ak sa dopúšťate chýb alebo malých podvodov.

Vždy to isté

Ak máte pocit, že ubúdanie váhy sa v určitej fáze zastavilo, môže to byť spôsobené jednotvárnosťou vášho tréningu.

Striedajte stroje, intenzitu, opakovania a čas strávený cvičením alebo aj dni v týždni, keď chodievate do „fitka“.

Telo udržujte v strehu pripravené tvrdo pracovať. Inak by si totiž rýchlo privyklo na súčasný stav a progres by sa zastavil.

Nesprávna technika

Ak neviete, ako sa konkrétny stroj používa, radšej sa opýtajte alebo si postup naštudujte.

Námahu z nesprávneho používania by ste si mohli pomýliť s námahou z pálenia tukov a poškodiť si tak zdravie, pričom by nedochádzalo k redukcii tukov, lebo to jednoducho robíte zle.

Príliš veľa príliš skoro

Čím viac a častejšie budete cvičiť, tým skôr a viac schudnete. To vôbec nie je pravda. Pomaly zájdete ďalej. Ak nie ste na veľa pohybu zvyknutí, začínajte pomaly a intenzitu aj dĺžku cvičenia postupne zvyšujte.

Ak sa budete ponáhľať, mohli by ste sa presiliť a poškodiť niektorý sval, čo môže spôsobiť aj dlhodobé problémy. Príliš veľká vyčerpanosť či zdravotný problém by vás zároveň mohli demotivovať.

3 otázky pre odborníka

Odpovedá osobná trénerka Saša Machanová, Trenernadosah.sk

1. Na čo sa pripraviť pred prvou návštevou fitnescentra? Vyberať si základný alebo rozšírený balíček služieb?

Ak idete prvý krát, vyskúšajte si jednorazový vstup a uvidíte, či sa vám tam páči, či vás to baví a či vám cestovanie zbytočne nezaberie čas. Aj cvičiť musíme pohodlne.

2. Aké chyby v posilňovni ženy najčastejšie robia?

S jednou veľkou chybou sa veľmi často stretávam. Kardio stroj steper je správne používaný vtedy, ak nevisíme na rukách a robíme veľké kroky hore a dolu ako na schodoch. Dámy na tom občas zvyknú šliapať kapustu, ničia si tak kolená a hlavne sa celé cvičenie míňa efektu. A, samozrejme, je dôležité kontrolovať si tep, hlavne ak trpíte vyšším krvným tlakom.

3. Oplatí sa ľuďom, ktorí chudnú, piť proteínové nápoje alebo je to zbytočné?

V mojej praxi tieto nápoje nevyužívam, snažím sa vylúčiť v jedálničku mojich klientov všetky polotovary, prášky a tabletky a nahradiť ich normálnym jedlom.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  2. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  4. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  6. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  10. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  1. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  2. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  3. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  4. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  5. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  6. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  8. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  9. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  10. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 12 314
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 685
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 799
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 708
  5. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 3 513
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 437
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 203
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 056
  9. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 985
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 2 013

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Horiaci obklad z londýnskej budovy sa používa aj na Slovensku

Francúzsky výrobca v pondelok oznámil, že obklad, ktorý pravdepodobne významne prispel k tragickému požiaru v Londýne, prestal vyrábať.

DOMOV

Fico sa po futbale vybúril na liste šéfovi UEFA

Pri iných futbalových kauzách mlčal.

KOMENTÁRE

Sprisahanci z jadra: Premiérove konšpiračné predstavy o futbale

Veľké krajiny chcú vybabrať s menšími.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Som tehotná, ale môj partner má pochybnosti

Klinická psychologička poradí pri pocitoch samoty v tehotenstve aj ako sa zachovať pri mizogýnovi v rodine.

Margaret Hamiltonová: žena, ktorá pomohla mužom pristáť na Mesiaci

Vyznala sa v programovaní a vymyslela termín softvérové inžinierstvo. Aj vďaka nej USA vo vesmírnych pretekoch dobehli Sovietsky zväz.

Láka vás vegánstvo? Na týchto sedem vecí by ste mali myslieť

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa

Veľká päťka živín pre tehotné: kyselina listová, vápnik, vitamín D, bielkoviny a železo. Aký má byť príjem a ktoré potraviny ich obsahujú?