SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Ako si vybrať najúčinnejší šport na chudnutie?

Súčasný svet nás zavaľuje nekonečným množstvom nových druhov športov s menami, ktoré nevieme ani vysloviť, nieto ešte absolvovať. Premyslite si, čo chcete od svojho tela a vyberte ten správny spôsob, ako to dosiahnuť.

(Zdroj: Fotolia.com)

Zvážte svoje možnosti

Väčšina žien do života zapája pohyb, aby znížila svoju hmotnosť alebo si udržala optimálnu váhu.

Šport zlepšuje kondíciu a pomáha aj ľudskej psychike. Má pozitívny vplyv na sebavedomie každého z nás.

Názor odborníka:
K téme sa vyjadruje Saša Machanová, osobná trénerka, Trenernadosah.sk
foto_r5025.jpg

Ak vám ide o optimalizáciu telesnej váhy, najprv sa zamyslite nad tým, čo si môže vaše telo dovoliť.

Aj keď by ste sa už najradšej napasovali do tých pekných džínsov v skrini, musíte byť trpezlivé.

Lepšie je začať pomaly a ak ste doteraz neboli aktívnym športovcom, privykajte telo na pohyb postupne.

Osobná trénerka Saša Machanová však upozorňuje aj na dôležitosť stravy: „Nesmieme zabúdať, že ak je našim cieľom schudnúť, okrem pohybu je potrebná aj úprava stravy, ale žiadne diéty.

Vždy odporúčam prvé hodiny vedené odborníkom. Je rozdiel, ak chce niekto schudnúť 30 kg a niekto len nadbytočné dve kilá.

Záleží na kondícií, ako aj na zdravotnom stave. Je zbytočné preceňovať sa, skôr si ublížime, ako pomôžeme.“

Ktorý je ten správny?

„Pohyb by sa mal navoliť tak, aby vám vyhovoval a nebude vás nudiť, ani demotivovať. Tanec, rýchla chôdza či tréningy v posilňovni s trénerom,“ hovorí trénerka.

Tí, ktorí majú problémy s naštartovaním pohybovej aktivity, by mali voliť skupinové športy. Ako súčasť skupiny budú nútení absolvovať tréningy a „netrhať partu“.

Členovia športujúcej skupiny sa tak vzájomne budú motivovať. Premyslite si, čo by vás zaujímalo. Ak ste pokojný typ, ktorý rád relaxuje, vyskúšajte jogu, pilates, jazdu na koni, plávanie, prácu v záhrade či turistiku.

Ak prekypujete energiou a radšej by ste vyskúšali niečo dynamické, dajte sa napríklad na zumbu, box, behanie, tanec, tenis či skákanie na trampolíne.

Podľa Saši Machanovej je „...pohyb dôležitá súčasť chudnutia, ale skôr ide o to, aby bol pravidelný. Aj 30 minút cielenej chôdze každý druhý deň urobí svoje.“

Aplikácie, ktoré vám sprehľadnia chudnutie:

Prehľad stravovania

(poskytujú odhad množstva kalórií, ktoré počas dňa môžete prijať, výživové hodnoty a počet kalórií, ktoré ste skonzumovali, ale aj celkový progres vášho chudnutia v závislosti od váhy)

  • MyFitnessPall
  • Noom Coach
  • Éčka v potravinách
  • Piť vodu (pripomína dodržiavanie pitného režimu)

Prehľad pohybu

(aplikácie ponúkajú návody na rôzne druhy cvičení, v posilňovni či doma, dokážu vypočítať vzdialenosť, ktorú ste prešli či odbehli a koľko kalórií ste pri tom odhadom spálili)

  • Runtastic Timer
  • RunKeeper
  • Pedometer
  • Fitness – Home & Gym Workouts

Koľko kalórií spálite pri vašich obľúbených športoch za hodinu?

Step aerobic 800 kcal./hod.

Bicyklovanie 500 – 1000 kcal./hod.

Plávanie 800 kcal./hod.

Steper 600 kcal./hod.

Chôdza 360 kcal./hod.

Tanec 600 – 800 kcal./hod.

Jazda na koni 200 – 600 kcal./hod.

Jogging 550 kcal./ hod.

Skákanie na trampolíne 400 kcal./hod.

Zumba 500 kcal./hod.

Kickbox 600 kcal./hod.

Joga 180 kcal./hod.

Futbal 400 kcal./hod.

Turistika 350 kcal./hod.

Posilňovanie 200 kcal./hod.

Práce v záhrade 350 kcal./hod.

Upratovanie 200 kcal./hod

Bez správnej stravy to nejde

Ak chcete schudnúť, je to takmer nemožné, ak nezmeníte svoje stravovacie návyky. „Vždy hovorím, že strava je 70% a zvyšok cvičenie, ale je to začarovaný kruh. Ak nedodržiavate stravu a cvičíte, kilá idú podstatne pomalšie dole, ak vôbec. Strava a pohyb je jeden celok,“ upozorňuje osobná trénerka.

S kontrolou stravy začnite už počas nákupov. Starostlivo si prečítajte obsah a výživové hodnoty každej potraviny, ktorú sa neskôr chystáte spracovať. Aj o stravovaní sa môžete poradiť s trénerom či výživovým poradcom, ktorý vás zasvätí do základov a ďalej si aj vďaka asistencii pohybu poradíte sami.

Vo všeobecnosti v živote platí, aby sme si kládli menšie ciele a postupne sa prepracovali k požadovanému výsledku. To isté platí aj o chudnutí.

Napredujte k reálnym výsledkom, napríklad zníženie váhy o 1 až 1,5 kila za týždeň. Zásobte sa vlákninou a skonzumované jedlo si zaznačujte do zošita alebo telefónu či tabuľky v počítači.

4 otázky pre odborníka

Odpovedá osobná trénerka Saša Machanová, Trenernadosah.sk

1. Ak chceme chudnúť, čo pri športovaní zásadne dodržiavať?

Základom je správne prevedenie cviku, ako aj dýchanie, to je často podceňované. V neposlednom rade nesmieme zabúdať na pravidelnosť.

2. Je rozdiel vo výbere športu medzi mužmi a ženami? Čo je najlepšie pre mužov a čo pre ženy?

Je to veľmi individuálne. Treba si zadefinovať cieľ. Ženy chcú väčšinou chudnúť a muži naopak priberať na váhe a svalovej hmote. To sú dva diametrálne rozličné tréningy, ako aj strava.

3. Aké športy si vyberať v chladnejšom počasí?

Záleží od možností. Plávanie, tanečné hodiny, všetko, čo zbytočne neohrozí vaše zdravie. Predsa len, v chladnom počasí je naše telo trochu citlivejšie.

4. Uprednostniť skôr pohyb na čerstvom vzduchu alebo vo fitku? Od čoho to závisí?

Jednoznačne od počasia a od vás....v dobrom počasí preferujte pohyb na čerstvom vzduchu..okrem nadobudnutia kondície krásne prečistí hlavu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 353
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 778
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 059
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 487
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 338
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 113
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 348
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 290
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 141
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 921
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Informačná diéta pomáha, no má svoje limity

Novinky treba prijímať striedmo.

Ilustračné foto.
Batátová polievka so zelerom