V roku 1962 vznikol v pražskej projekčnej kancelárii podniku Tatra Kopřivnice zaujímavý funkčný prototyp modernizovanej Tatry 603 s typovým označením Tatra 603 A. Nadčasová karoséria mala na svoju dobu veľmi elegantný „strih.“ Zámerne som použil krajčírsku terminológiu, pretože T-603 A pôsobí, akoby bola odetá v kvalitnom fraku.
Nápad postaviť sanitné vozidlo na platforme veľkej reprezentačnej limuzíny vraj pochádzal od vysokých vládnych činiteľov. Kombi limuzína s vidlicovým osemvalcovým motorom s objemom 2,5 litra uloženým za zadnou nápravou mala byť schopná uháňať rýchlosťou 170 km/h a mala byť najrýchlejšou sanitkou v celom východnom bloku.
Prvá T-603 kombi
Tatru 603 A poslali v roku 1962 do Bratislavy ako vzor, ktorý sa mal upraviť na štvordverové kombi s piatymi výklopnými dverami v zadnej stene. Išlo o verziu STW (Station Wagon – Kombi). Táto úloha bola 23. novembra 1962 pridelená vedúcemu oddelenia konštrukcie karosérií Júliusovi Cibulkovi. Tatra 603 sa teda mala dočkať svojej prvej kombi verzie.
Podľa pracovného zošita Jána Oravca, ktorý pracoval na vzhľade vozidla, sa už 27. novembra riešil dizajn nových chrómovaných puklíc. Tvar zadného blatníka s mriežkou sa hľadal niekoľko ďalších týždňov. V tom čase vzniklo veľké množstvo návrhov a variant tvarového riešenia nových partií vozidla. Tatra 603 A STW poslúžila ako vzor pre vozidlo rýchlej zdravotnej pomoci s názvom T-603 A Sanitka. Takýto automobil dostal vo vývoji prednosť, mal totiž zabezpečiť rýchlu a bezpečnú prepravu osôb do nemocnice.
Zadná časť Tatry 603 A Sanitka.
Sanitka z Kramárov
Práce na sanitke sa začali okamžite. Pri jej stavbe najprv podľa upravenej dokumentácie zhotovili z dreva vzhľadovú maketu v mierke 1:1. Na nej upravili tvar strechy spolu s celou zadnou stenou aj s výklopnými zadnými dverami. Podľa tvaru tejto makety sa vyrobili jednotlivé dielce karosérie. V návrhoch 1:1 sa uvažovalo aj o vyvýšení strechy.
Táto úprava by riešila najmä komfort pacienta. Výbavu vnútorného priestoru konzultovali pracovníci bratislavského vývoja s tímom lekárov úrazového oddelenia Fakultnej nemocnice v Bratislave na Kramároch. Vybavenie sanitného vozidla bolo na špičkovej úrovni, vrátane skladacích nosidiel uložených v batožinovom priestore pod prednou kapotou.
Návrh puklíc pre Tatru 603 A Sanitka z pracovneho zošita Jána Oravca. Rok 1962.
Teplo pre pacienta
Upravený bol aj motor T-603 H a to tak, aby sa zmestil pod zvýšenú časť podlahy za zadnou nápravou. Po bokoch motora umiestnili nové sacie potrubia, každé s jedným karburátorom Jikov a čističmi vzduchu zo Škody Octavia.
Prístup k motoru cez malý montážny otvor v podlahe však pre údržbu vozidla nevyhovoval. Na povrch vyplávali aj ďalšie nedostatky. Samotná koncepcia úžitkového vozidla s motorom vzadu bola od začiatku nešťastná. Mimoriadne vysoká bola nakladacia hrana úložnej plochy, až 770 mm od zeme. Motor napriek úpravám významne uberal z priestoru ležiaceho pacienta a nedovoľoval mu vo vozidle sa na nosidlách poriadne posadiť. Najhoršie však bolo sálajúce teplo zo vzduchom chladeného motora. Reálne hrozilo, že kým by sanitka prišla do nemocnice, pacient by sa v letných mesiacoch nad motorom uvaril.
Návrh zadného stĺpika pre Tatru 603 A Sanitka z pracovneho zošita Jána Oravca. Rok 1962.
Příteli chvátej SOS...
Nakoniec sa ukázalo, že Tatra 603-A STW nie je pre účel sanitného vozidla vhodná. Napriek slušnej rýchlosti, ktorá ako jediná hrala v jej prospech, bol v roku 1963 celý projekt zamietnutý. Je to škoda, pretože projekt veľkého kombi, ktoré by nad motorom prevážalo batožinu a nie pacienta mohol byť napriek neúspechu sanitky ďalej rozvíjaný.
Dnes je Tatra 603 A Sanitka vzácnym automobilom, ktorý priniesol do dejín automobilového dizajnu smutno-krásny príbeh. Keď navštívite expozíciu podnikového múzea kopřivnickej automobilky a uvidíte jediný exemplár funkčného prototypu najrýchlejšej sanitky v bývalom východnom bloku, spomeňte si na veľa práce a dobrých nápadov, ktoré vyšli v Bratislave nazmar.
Autor je dizajnér a kurátor zbierok produktového dizajnu v Slovenskom múzeu dizajnu.
www.ostblok.sk
Foto - Archív Slovenského múzea dizajnu a archív Jána Oravca ml.