SME
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

Ako sa stať ranným vtáčaťom

Urobte si dokonalé ráno a možno toho viac stihnete a prežijete deň spokojnejšie. Ráno si nezamilujete zo dňa na deň, ale existuje niekoľko vecí, ktoré môžete zmeniť, aby ste túto časť dňa mali trochu radšej.

(Zdroj: IKEA)

Hľadajte motiváciu skorého vstávania

Ak ste vnútorne motivovaný a viete, že musíte vstať skôr, pretože vás čaká neodkladná povinnosť, podarí sa vám skutočne vstať skôr. Existuje niekoľko dôvodov, ktoré by vás k tomu mohli prinútiť a zároveň spríjemniť štart do nového dňa:

  • Vyhraďte si čas len na seba a pár minút ticha, kedy ešte každý spí. Môžete robiť, čo chcete. Dať si sprchu, kávu, prečítať si noviny alebo pár strán z obľúbenej knihy, zacvičiť si, meditovať, variť či dokonca upratovať. Hlavne nech je vám to príjemné.
  • Naplánujte si deň, ktorý máte pred sebou a všetky povinnosti. Ranný pokoj vám zabezpečí nerušenú prípravu.
  • Dôvodom je aj úmysel zachytiť východ slnka. Takýto pohľad môže pôsobiť ako ideálny štartér.
  • Privstaňte si, aby ste sa dostali do práce či za inými povinnosťami skôr a vďaka tomu ste aj skôr skončili.
  • Zaobstarajte si domáceho miláčika, kvôli ktorému si budete musieť privstať a zájsť si s ním na prechádzku či zahrať sa.
  • Osedlajte ránom rutinu: to znamená vykonanie všetkých rutinných povinností hneď z rána. Ak sa ich zbavíte na začiatku dňa, už sa nimi po jeho zvyšok nemusíte zaoberať. Kontrola emailov, pošty, platenie účtov a podobne.
  • Ak vyrazíte z domu skôr ako ostatní, nebudete musieť čeliť ranným zápcham, ktoré nie sú práve najúčinnejším motivátorom krásneho dňa.

Do postele o niečo skôr

Ak chcete vstávať spokojnejší a lepšie sa vyspať, odporúčame ísť do postele skôr ako ste zvyknutí. Vstávanie o piatej ráno je vám na nič, ak sa do postele ukladáte o jednej či druhej v noci.

V takom prípade nepomôže žiaden z vyššie spomínaných trikov. Ak by ste si radi ľahli skôr, ale viete, že nezaspíte, dávkujte si posun spánku postupne.

Najprv choďte spať o 15 minút skôr, o pár dní neskôr o polhodinu, potom o hodinu skôr až kým nedocielite ten správny rozsah hodín spánku.

Postupná zmena dáva vášmu telu aj mysli priestor nenásilne sa prispôsobiť a nerobiť problémy. Aby ste jednoduchšie zaspali, dodržujte niekoľko pravidiel pre skvalitnenie spánku:

  • Tesne pred spaním nesledujte televíziu ani neseďte pri počítači. Ak sa im vyhnete, ľahšie sa dostanete do „spánkového režimu“.
  • Minimálne hodinu pred tým, ako sa chystáte do postele, stlmte svetlá, vyhnite sa ostrému svetlu, kofeínu a alkoholu.
  • Čítajte si v posteli. Má to niekoľko výhod. Dopĺňate si slovnú zásobu, rozvíjate fantáziu a trávite čas pokojnou aktivitou. Čítanie zároveň prirodzene telo aj myseľ unaví a urýchli zaspávanie.

Nezabudnite na budík

Skoré vstávanie by malo byť záležitosťou vlastnej vôle, ale niekedy jej treba dopomôcť. V tomto prípade budíkom.

Nastavte si ho nahlas a položte si ho čo najďalej od seba, aby ste zabránili automatickému vypnutiu, keď sa ráno budík prihlási. Ak je vám tón zvonenia nepríjemný, nastavte si pieseň, ktorá na vás pôsobí pozitívne a dokáže vás naštartovať.

Pomôžte ráno telu drobnosťami

Urobte si krajšie ráno, ako to len pôjde. Pekné musia byť nielen myšlienky, ale aj prostredie, v ktorom sa prebúdzate.

Predtým ako zaspíte, urobte si naokolo poriadok a vyvetrajte. Rovnako, keď vstanete z postele, usteľte si ju. Večer si opäť ľahnete do upravenej a čistej zóny oddychu.

Ak sa občas ráno pristihnete, že sa „motáte“ a neviete, čo skôr, prestaňte zbytočne premýšľať a začnite konať. Namierte si to do kúpeľne, uvarte si horúci čaj, ponaťahujte sa, pustite si hudbu. Práve hudba dokáže s psychikou robiť divy, tak sa ňou nechajte „nakopnúť“.

Ideálnym ranným zvykom je zacvičiť si a ak máte deti, zapojte aj ich alebo sa spoločne chvíľu zahrajte. Nevylúčiteľným detailom sú kvalitné raňajky.

ikea1.jpg

Ako vidia vstávanie Slovákov prieskumy?

Prieskum na tému Vstávanie a ranné zvyky Slovákov, ktorý pripravila agentúra Perfect Crowd pre spoločnosť IKEA Bratislava dokázal, že Slováci sú ranné vtáčatá.

Slováci vstávajú zavčas rána

Až 41 % Slovákov vstáva pred šiestou hodinou rannou, ďalšia takmer tretina je hore už pred siedmou. Zaujímavé je, že až 61% z nás vstane už po prvom zvonení budíka. Najdlhšie si radi pospia mladí ľudia vo veku 18-34 rokov, tí nechajú zvoniť budík aj viackrát, než vstanú z postele.

Z prieskumu tiež vyplýva, že rodičia sa snažia svojim deťom čo najviac spríjemniť začiatok dňa. Tri štvrtiny rodičov sa deťom prihovoria, alebo ich pobozkajú.

Staršie deti budia rodičia aj zasvietením svetla, alebo roztiahnutím závesov. To, že rána patria deťom, potvrdzuje aj fakt, že približne dve tretiny detí chodia aspoň občas ráno k rodičom do postele.

Aby bol deň v pohode

Bez rannej šálky kávy si štart do nového dňa nevie predstaviť viac ako polovica Slovákov (54%). Naštartovať deň pomôžu aj dobré raňajky (35%), sprcha (23%) a hudba (21%). Naopak, len 2 % Slovákov sa ráno premôžu a idú si zabehať.

Pred zrkadlom trávime ráno v priemere 15 minút (78%), tretina žien sa však svojmu zovňajšku venuje až do polhodiny. Oblečenie vyberáme v priemere 5 minút, dlhšie ho vyberajú ženy a mladí ľudia.

ikea3.jpg

Slováci v posteli často neraňajkujú

Raňajky si najradšej vychutnávame v pokoji domova (až 62%). Väčšina (38 %) raňajkuje doma sama. Ženy častejšie raňajkujú v spoločnosti detí a naopak, muži takmer vôbec (15 % oproti 3 %) - toto môže byť ovplyvnené tým, že ženy sú častejšie s deťmi doma a muži v práci.

Pätina Slovákov raňajkuje v kancelárii a 15 % neje ráno vôbec. Nie je ale u nás zvykom vychutnávať si raňajky v posteli.

Až 57% z nás takto neraňajkuje nikdy, 31% len pri vzácnych príležitostne a iba 12% si to dopraje pravidelne, hlavne tí mladší.

Čo ešte prieskum odhalil?

  • Drvivá väčšina opýtaných (94 %) si čistí zuby v kúpeľni. Mladší a Bratislavčania počas čistenia zubov častejšie chodia po byte.
  • Celkom 12 % mužov spí často nahých, žien len 6 %. 28% mužov uprednostňuje spanie v trenírkach, no aj tak však väčšina Slovákov (39%) spáva v tradičnom pyžame.
  • Absolútnu tmu a ticho, aby mohli zaspať, potrebuje väčšina z nás (53 %). Viac ako štvrtina opýtaných pre zmenu zaspáva pri pustenom televízore alebo rádiu, čím starší, tým viac.
  • Približne polovica ľudí sa ráno sprchuje, maximálne však 15 minút.Rannú sprchu/kúpeľ si dopriavajú skôr starší ľudia, ktorí zároveň trávia kúpeľom viac času. Ľudia z Bratislavy a Trnavského kraja si zvyknú dopriať ranný kúpeľ dlhšie ako obyvatelia zvyšku Slovenska.
  • Pravidelne sa ráno mazná, alebo má sex s partnerom len 5 % opýtaných. Ráno sa venujú milostným aktivitám skôr mladší ľudia.

Ikea.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  3. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  10. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  1. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  2. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  6. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  7. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  8. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  9. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  10. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 655
  2. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 8 290
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 7 807
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 6 655
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 589
  6. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 6 453
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 173
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 883
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 5 415
  10. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu 4 835

Hlavné správy zo Sme.sk

Marián Kuffa.
Nežná revolúcia

Ako sa za tridsať rokov zmenilo Slovensko (November 89 v grafoch)

Viac Slovákov ako Čechov považuje za dobrý vtedajší politický aj ekonomický systém.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Nekliať a nenadávať

Málokde bola transformácia úspešnejšia ako u nás.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Šaty na stužkovú pre mamy a dcéry. Viete, čo sa nosí?

Oblečte sa na stužkovú podľa trendov aj bontónu.

Korutánsko láka lyžiarov, milovníkov piva aj rodiny s deťmi

Čo môžete zažiť v stredisku Katschberg?

Aktualizované

Najlepšie krémové polievky, ktoré zasýtia aj zohrejú

Cviklová, zemiaková aj tekvicová. Krémové polievky sú jednoduché.