SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Lepšia sebakontrola zabráni nadmernému poteniu

Potenie môže nabúrať vaše sebavedomie a prejaviť sa vo vypätých situáciách. Naučte sa, ako tento nepríjemný telesný prejav ovládnuť a cítiť sa sebaisto.

(Zdroj: Freeimages.com)

Už starí Egypťania používali vonné škoricové oleje a holili si podpazušie v túžbe príjemne voňať. Hoci žijeme v 21. storočí, stále je pre nás dôležitá osobná vôňa našich partnerov a ľudí, s ktorými prichádzame do kontaktu.

Ako zdôrazňuje psychoterapeutka Karin Řeháková, nezvládnutý telesný pach môže významne negatívne ovplyvniť, ako nás budú prijímať ľudia v našom okolí.

Potenie ako fyziologický proces najskôr príliš ovplyvniť nedokážete, ale vďaka nasledujúcim radám zmiernite nepríjemný stres a jeho následky, medzi ktoré patrí napríklad nepríjemný, zapáchajúci pot. Istotu pre každučký okamih vám dodajú dvaja ochrancovia: duševná pohoda a kvalitný antiperspirant.

Niekoľko faktov o potení:

  • Denne vypotíme pol litra tekutiny
  • Naše telo sa následne bráni pred prehriatím a vylučuje nežiaduce látky
  • Ľudské telo má dva typy potných žliaz: ekrinné, ktoré vylučujú zmes vody a iónov a apokrinné, ktoré obsahujú vyšší podiel bielkovín a tukov a sú činné najmä v stresových situáciách
  • Za nepríjemnú vôňu sú zodpovedné baktérie, ktoré rozkladajú pot a nachádzajú sa predovšetkým v podpazuší a slabinách
  • Predchádzať nežiaducemu telesnému pachu pomáhajú antiperspiranty: vďaka svojim účinným zložkám obmedzujú vlastné potenie, krásne voňajú a v súčasnosti je väčšina šetrná k pokožke podpazušia

4 otázky pre odborníka

Najčastejšie dôvody potenia sme zisťovali s Karin Řehákovou, psychoterapeutkou:

Radí psychoterapeutka:
K téme sa vyjadruje odborníčka značky Dove, psychoterapeutka Karin Řeháková
kr_r9563.jpg

Kedy sa potíme najviac?

Samozrejme pri športe, potenie pri pohybe je však úplne v poriadku! Nebojte sa teda dať si poriadne do tela a zapotiť sa. Pri športe používajte oblečenie z kvalitných materiálov, aby pokožka mohla dýchať a nechajte telo odplaviť všetko nežiaduce. Po športovom výkone sa nezabudnite osprchovať a znovu aplikovať váš obľúbený antiperspirant. Telo hydratujte tiež zvnútra, ideálne vyváženými minerálnymi vodami či bylinkovým čajom.

Čo so „studeným“ potom a nepríjemnými dôsledkami stresu?

Umenie zvládnuť stres tkvie v tom, že si ho najprv musíme uvedomiť a naučiť sa vnímať signály nášho tela, medzi ktoré patria nepríjemné pocity tlaku, zažívacie ťažkosti, nepríjemné a zapáchajúce potenie a podobne. Práve tieto vplyvy nášho životného štýlu môžeme pozitívne ovplyvniť zmenou prístupu k životu a prevenciou negatívneho stresu. Stravujte sa zdravo a racionálne, vyhnite sa priemyselne spracovaným výrobkom, ako sú napríklad údeniny či trvanlivé pečivo. Zvoľte si pohyb, ktorý vám bude robiť radosť a ktorému sa budete pravidelne venovať. Obnovujte svoju myseľ i telo kvalitným spánkom. Do svojich kozmetických rituálov zaraďte antiperspiranty, aby ste voňali sebe i svojmu okoliu.

Čo robiť, ak nám stres pred dôležitým stretnutím spôsobuje potenie?

Predstavte si situácie, z ktorých máte strach - môže to byť prvé rande s vysnívaným idolom, alebo napríklad dôležitá schôdzka s vašim šéfom, na ktorej chcete požiadať o zvýšenie platu. Predstavte si, čo najhoršie sa môže stať. Schválne preháňajte tak, až vám samotná situácia bude pripadať vtipná a prehrávajte si rôzne varianty. Potom si predstavte situáciu tak, ako si prajete, aby prebehla. Verte, že všetko dopadne tak, ako má. Buďte si istí, že na každý moment, ktorý vám osud prihrá do cesty, ste už pripravení, čerpajte zo svojej hlbokej múdrosti. A nebojte sa zasmiať sami sebe, objavujte humorné stránky života. Rozdiel medzi optimistom a pesimistom je práve v uhle pohľadu!

Aké sú ďalšie postupy, ktorými môžeme pestovať vnútornú pohodu?

Uvedomte si, čo všetko svojmu telu dlhujete! Naučte sa naozaj relaxovať, vyhraďte si čas len sami pre seba a robte len tie veci, pri ktorých je vám dobre. Niekto si najlepšie oddýchne pri dlhej prechádzke v prírode, niekto sa zase najlepšie uvoľní pri masáži. Nájdite si "svoj​​" spôsob relaxácie a nebojte sa do seba investovať dostatok času. Vaše telo vám to vráti. "Naučte sa efektívne komunikovať!" Poznáte príslovie „Zdieľaná bolesť, polovičná bolesť; zdieľaná radosť, dvojnásobná radosť“? Nebojte sa pochváliť sa, rovnako tak ako neskrývajte svoje sklamanie alebo obavy.

Ako na stres?

  • Naučte sa relaxovať, vyhraďte si pravidelný čas len pre seba
  • Premýšľajte o svojom jedálničku, vyraďte z neho priemyselne spracované výrobky
  • Pravidelne sa hýbte a dbajte na kvalitný a dostatočný spánok
  • Stresové situácie si dopredu predstavte a v hlave si prehrajte rôzne vtipné aj absurdné scénky a verte, že každú prekážku prekonáte
  • Každé ráno použite svoj ​​obľúbený antiperspirant, ktorý vám zaručí ochranu pred nežiaducim potením a zároveň je šetrný k pokožke
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 442
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 731
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 000
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 483
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 397
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 122
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 290
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 142
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.

Navaľnyj sa vrátil do Ruska, na letisku v Moskve ho zatkli

Ruský líder sa vrátil do vlasti po piatich mesiacoch.

Ruský opozičný líder Alexej Navaľnyj (zelená bunda) a jeho manželka Julija počas pasovej kontroly na moskovskom letisku Šeremeťjevo.

Prieskum: Sme rodina je len tesne nad hranicou zvoliteľnosti

Sme rodina by sa do parlamentu dostala len tesne

Neprehliadnite tiež

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Informačná diéta pomáha, no má svoje limity

Novinky treba prijímať striedmo.

Ilustračné foto.
Batátová polievka so zelerom