SME
Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Lepšia sebakontrola zabráni nadmernému poteniu

Potenie môže nabúrať vaše sebavedomie a prejaviť sa vo vypätých situáciách. Naučte sa, ako tento nepríjemný telesný prejav ovládnuť a cítiť sa sebaisto.

(Zdroj: Freeimages.com)

Už starí Egypťania používali vonné škoricové oleje a holili si podpazušie v túžbe príjemne voňať. Hoci žijeme v 21. storočí, stále je pre nás dôležitá osobná vôňa našich partnerov a ľudí, s ktorými prichádzame do kontaktu.

Ako zdôrazňuje psychoterapeutka Karin Řeháková, nezvládnutý telesný pach môže významne negatívne ovplyvniť, ako nás budú prijímať ľudia v našom okolí.

Potenie ako fyziologický proces najskôr príliš ovplyvniť nedokážete, ale vďaka nasledujúcim radám zmiernite nepríjemný stres a jeho následky, medzi ktoré patrí napríklad nepríjemný, zapáchajúci pot. Istotu pre každučký okamih vám dodajú dvaja ochrancovia: duševná pohoda a kvalitný antiperspirant.

Niekoľko faktov o potení:

  • Denne vypotíme pol litra tekutiny
  • Naše telo sa následne bráni pred prehriatím a vylučuje nežiaduce látky
  • Ľudské telo má dva typy potných žliaz: ekrinné, ktoré vylučujú zmes vody a iónov a apokrinné, ktoré obsahujú vyšší podiel bielkovín a tukov a sú činné najmä v stresových situáciách
  • Za nepríjemnú vôňu sú zodpovedné baktérie, ktoré rozkladajú pot a nachádzajú sa predovšetkým v podpazuší a slabinách
  • Predchádzať nežiaducemu telesnému pachu pomáhajú antiperspiranty: vďaka svojim účinným zložkám obmedzujú vlastné potenie, krásne voňajú a v súčasnosti je väčšina šetrná k pokožke podpazušia

4 otázky pre odborníka

Najčastejšie dôvody potenia sme zisťovali s Karin Řehákovou, psychoterapeutkou:

Radí psychoterapeutka:
K téme sa vyjadruje odborníčka značky Dove, psychoterapeutka Karin Řeháková
kr_r9563.jpg

Kedy sa potíme najviac?

Samozrejme pri športe, potenie pri pohybe je však úplne v poriadku! Nebojte sa teda dať si poriadne do tela a zapotiť sa. Pri športe používajte oblečenie z kvalitných materiálov, aby pokožka mohla dýchať a nechajte telo odplaviť všetko nežiaduce. Po športovom výkone sa nezabudnite osprchovať a znovu aplikovať váš obľúbený antiperspirant. Telo hydratujte tiež zvnútra, ideálne vyváženými minerálnymi vodami či bylinkovým čajom.

Čo so „studeným“ potom a nepríjemnými dôsledkami stresu?

Umenie zvládnuť stres tkvie v tom, že si ho najprv musíme uvedomiť a naučiť sa vnímať signály nášho tela, medzi ktoré patria nepríjemné pocity tlaku, zažívacie ťažkosti, nepríjemné a zapáchajúce potenie a podobne. Práve tieto vplyvy nášho životného štýlu môžeme pozitívne ovplyvniť zmenou prístupu k životu a prevenciou negatívneho stresu. Stravujte sa zdravo a racionálne, vyhnite sa priemyselne spracovaným výrobkom, ako sú napríklad údeniny či trvanlivé pečivo. Zvoľte si pohyb, ktorý vám bude robiť radosť a ktorému sa budete pravidelne venovať. Obnovujte svoju myseľ i telo kvalitným spánkom. Do svojich kozmetických rituálov zaraďte antiperspiranty, aby ste voňali sebe i svojmu okoliu.

Čo robiť, ak nám stres pred dôležitým stretnutím spôsobuje potenie?

Predstavte si situácie, z ktorých máte strach - môže to byť prvé rande s vysnívaným idolom, alebo napríklad dôležitá schôdzka s vašim šéfom, na ktorej chcete požiadať o zvýšenie platu. Predstavte si, čo najhoršie sa môže stať. Schválne preháňajte tak, až vám samotná situácia bude pripadať vtipná a prehrávajte si rôzne varianty. Potom si predstavte situáciu tak, ako si prajete, aby prebehla. Verte, že všetko dopadne tak, ako má. Buďte si istí, že na každý moment, ktorý vám osud prihrá do cesty, ste už pripravení, čerpajte zo svojej hlbokej múdrosti. A nebojte sa zasmiať sami sebe, objavujte humorné stránky života. Rozdiel medzi optimistom a pesimistom je práve v uhle pohľadu!

Aké sú ďalšie postupy, ktorými môžeme pestovať vnútornú pohodu?

Uvedomte si, čo všetko svojmu telu dlhujete! Naučte sa naozaj relaxovať, vyhraďte si čas len sami pre seba a robte len tie veci, pri ktorých je vám dobre. Niekto si najlepšie oddýchne pri dlhej prechádzke v prírode, niekto sa zase najlepšie uvoľní pri masáži. Nájdite si "svoj​​" spôsob relaxácie a nebojte sa do seba investovať dostatok času. Vaše telo vám to vráti. "Naučte sa efektívne komunikovať!" Poznáte príslovie „Zdieľaná bolesť, polovičná bolesť; zdieľaná radosť, dvojnásobná radosť“? Nebojte sa pochváliť sa, rovnako tak ako neskrývajte svoje sklamanie alebo obavy.

Ako na stres?

  • Naučte sa relaxovať, vyhraďte si pravidelný čas len pre seba
  • Premýšľajte o svojom jedálničku, vyraďte z neho priemyselne spracované výrobky
  • Pravidelne sa hýbte a dbajte na kvalitný a dostatočný spánok
  • Stresové situácie si dopredu predstavte a v hlave si prehrajte rôzne vtipné aj absurdné scénky a verte, že každú prekážku prekonáte
  • Každé ráno použite svoj ​​obľúbený antiperspirant, ktorý vám zaručí ochranu pred nežiaducim potením a zároveň je šetrný k pokožke

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  3. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 9 656
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 427
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 9 159
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 099
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 300
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 201
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 591
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 5 555
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 879
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 318

Hlavné správy zo Sme.sk

Pellegrini si pripíja s premiérom ČR Andrejom Babišom počas slávnostného obeda v Prahe.
PÍŠE MIKULÁŠ DZURINDA

Nie sme spokojní, aj keď to najdôležitejšie z novembra sme dosiahli

Zabudli sme na hodnoty aj na slušnosť.

Mikuláš Dzurinda
Nežná revolúcia

Ján Budaj 30 rokov po Novembri 1989: Slovensko sa vždy zmobilizovalo

Výročie Nežnej revolúcie.

Ján Budaj.

Neprehliadnite tiež

Šaty na stužkovú pre mamy a dcéry. Viete, čo sa nosí?

Oblečte sa na stužkovú podľa trendov aj bontónu.

Korutánsko láka lyžiarov, milovníkov piva aj rodiny s deťmi

Čo môžete zažiť v stredisku Katschberg?