Katarína Molnárová: Úspešná podnikateľka a mama na plný úväzok

Keď jej niekto povie, že sa niečo nedá, tak to proste urobí. Rozhovor s ňou bol rovnako inšpiratívny ako prednášky a školenia, ktoré usporadúva. Mladá mamička podniká doslova s vášňou.

(Zdroj: Petra Bošanská)

Mali ste vraj plány najprv vyštudovať, vydať sa, založiť si rodinu a až potom začať podnikať. Napriek tomu máte kariéru rozbehnutú s 15-mesačným synom a 6-mesačným bruškom. Nechcelo sa vám už viac čakať?

K internetovému marketingu som sa dostala už na začiatku štúdia na vysokej škole. Pracovala som vtedy v jednej firme, ktorá bola nadnárodná a dostala som sa vďaka nej k veciam v rámci online marketingu, ktoré neboli ešte na Slovensku bežné. Nadchlo ma to a veľa som o tom začala študovať aj vo svojom voľnom čase. Zdokonaľovala som sa, začali prichádzať zákazky, spočiatku ako „bokovky“, ale časom bolo zákaziek viac, a tak som si otvorila živnosť, neskôr eseročku. Podnikám už päť rokov.

Mali ste teda 23 rokov, keď ste začali. Bola to veľká výzva?

Som dosť hrdá a keď mi niečo nevyjde alebo mám pocit, že mi niekto nejakým spôsobom krivdí, postavím si hlavu a idem si za svojím. Vtedajšie zamestnanie ma frustrovalo, možno keby to tak nebolo, s podnikaním by som počkala. Veľký zlom nastal, keď som si uvedomila, že to, čo si neviem predstaviť, neznamená, že je nerealizovateľné. Už odmalička som bola alergická na to, keď mi niekto hovoril, že sa niečo nedá. Mala som vždy tendenciu ukázať, že to ide. Takým spôsobom fungujem aj vo firme. Človek musí robiť to, čo ho baví a mňa to bavilo. Vedela som, že ponúkam služby, ktoré ľuďom naozaj pomáhajú, sú obľúbené a majú na ne dobrý ohlas. Bola som mladšia, ale nemala som záväzky, nemala som na krku hypotéku. Ľahšie sa skúša podnikať mladému človeku ako človeku, ktorý už má rodinu.

Vaša firma sa venuje on-line marketingu so zameraním na SEO a Linkbuilding. To sú pojmy, ktoré určite niečo hovoria IT odborníkom a marketérom, ale čo si má pod tým predstaviť „bežný smrteľník“?

SEO je druh internetového marketingu vo vyhľadávačoch a celý princíp je o tom, že upravíte webovú stránku tak, aby ju mal Google rád a posúval ju čo najvyššie v prirodzených výsledkoch vyhľadávania, čiže nie v platenej reklame. Takýmito praktikami a dlhodobým budovaním webovej stránky klienta sa to dá dosiahnuť. Linkbuilding je podskupina SEO, ide o dlhodobé budovanie odkazov na internete na webovú stránku, čiže o budovanie spätných odkazov.

Prečo ste sa dali práve na online marketing?

Chcela som robiť niečo v praxi, a tak som si začala pozerať na internete voľné pracovné pozície a rozmýšľala som, čo chcem v budúcnosti robiť. Našla som jednu pozíciu v oblasti internetového marketingu, pomyslela som si, že by to mohlo byť super a čo čert nechcel, pozvali ma na pohovor. Nejakou zázračnou metódou som sa dostala až do tretieho kola a dostala som úplne úžasnú robotu, ktorá bola od prvej chvíle mojou vášňou. Veľakrát sa ma študenti pýtajú, kam majú ísť robiť a ja im hovorím: „Kašlite na mená, na veľké firmy, začnite robiť to, čo vás baví, lebo to vás najviac posunie a v budúcnosti aj uživí.“

01.jpg

Dá sa online marketing naučiť, alebo musí mať na to človek talent?

Online marketing môže robiť každý, ale musí byť pre to nadchnutý. Táto práca vyžaduje veľa vedieť a učiť sa. Nájsť dobrého online špecialistu je dnes ťažké, napriek tomu, že voľných pozícií je naozaj veľa. Začali sme robiť aktivity na Ekonomickej univerzite, kde študentov vzdelávame v internetovom marketingu. Vytvorili sme unikátny projekt s názvom Online klub, do ktorého sme zapojili rôzne firmy. Prebieha to takým spôsobom, že študenti si na začiatku semestra zvolia vlastné reálne živé online projekty a vďaka nim prejdú všetkými oblasťami online marketingu – od tvorby biznis plánu, cez tvorbu a optimalizáciu webovej stránky spolu s reálnymi online kampaňami až po štatistické vyhodnocovanie. Následne vieme študentov reálne umiestniť vo firmách a môžu si tieto projekty dať aj do životopisu.

Podnikáte na materskej. Čo by ste poradili mamičkám, ktoré majú takúto ambíciu, ale nemajú dosť odvahy?

To je ten najväčší problém, že majú myšlienky, ale nevedia sa rozhýbať. To je aj rozdiel medzi úspešným, teda takým, ktorý dosiahol to, čo chcel, a neúspešným, ktorý sa nerozhýbal. Treba si sadnúť a začať robiť. Je úplne jedno čo, len sa treba tomu kontinuálne venovať a ísť si za tým. Špekulovať môžeme aj pár rokov, ale človeka to nikam neposunie. Mne pomohlo, že som sa pustila aj do vecí, ktoré som si vôbec nevedela predstaviť. Človeka brzdí strach z niečoho neznámeho.

Ako však odhadnúť, čo bude úspešné, keď ženu baví viac vecí?

To nikto nevie. Niekedy pomáha intuícia a práve možno v tej chvíli je dôležitejšia ako racio.

Práve online prostredie môže zrejme ponúknuť lepší priestor na realizáciu pre mamičky na materskej, keďže je to práca vhodná na doma...

Určite áno. Práve to má veľkú výhodu. Keď sa mamička dostane na materskú a bábätko je ešte maličké, väčšinou veľa spí. A aj keď musí byť pri ňom, má možnosť veľa vecí popri tom vyriešiť. Na to si však tiež treba vytvoriť podmienky. Napríklad ušetrím šesť hodín týždenne tým, že som si zohnala dievčinu, ktorá mi chodí upratovať. Samozrejme, aj tak musím prať a variť, ale to ma baví a naučila som sa to robiť efektívnym a rýchlo. Domáce práce ma nezabíjajú.

02.jpg

Ako si doma udržujete pracovnú disciplínu?

To je neskutočne ťažké. Keď som nemala dieťa, bolo to o dosť náročnejšie. Človek musí byť veľmi disciplinovaný, aby dokázal robiť home office. Dieťa vás však prinúti, lebo reálne nemám inokedy čas, a keď malý spí, tak pracovne fungujem, telefonujem.

Materstvo prináša teda väčšiu disciplínu?

Jednoznačne, vo všetkom a učí trpezlivosti.

Čo vám okrem toho ešte dalo materstvo?

Naplnilo ma. Prinieslo mi to, čo mi chýbalo. Som stopercentne šťastná. Aj preto sme sa s manželom rozhodli, že chceme ďalšie dieťa, hoci ľudia sa na mňa pozerajú, či som normálna, ako to chcem zvládať... Vždy som vedela, že chcem veľkú rodinu. Rodina je pre mňa na prvom mieste a tomu prispôsobujem aj svoj život. Na druhej strane to však neznamená, že žijem len pre ňu. Na to, aby som bola šťastná a mohla pozitívne vplývať na najbližších, potrebujem aj pracovať.

Manžel robí v podobnom biznise?

Manžel je programátor, teraz skôr už manažuje.

Čiže máte aspoň niečo v práci spoločné...

Veľa ľudí si myslí, že je to spoločné, ale v podstate je to úplne niečo iné. Ja som technický antitalent, počítače a telefóny mi musí vždy nastavovať on... Moja práca je skôr o marketingu, výpočtoch, investíciách, výnosoch.

Nie ste síce v obkľúčení informačných technológií, ale predsa len, dá sa povedať, že online marketing je skôr mužský sektor. Preberáte vďaka tomu mužský systém spôsobu práce?

Absolútne. Vyrastala som s mužmi a s mužmi si veľmi dobre rozumiem. Na rozdiel od chlapov sa však rozhodujem emocionálne. Ale ja to ani meniť nechcem, pretože je to pre ženu prirodzené. Niekedy síce mám problém zvládnuť niektoré negatívne situácie a nebrať to osobne, keďže je to biznis, ale nesnažím sa zo seba urobiť muža.

03.jpg

Čo vás ženie vpred?

Každý miniúspech v pracovnom, ale aj osobnom živote, ma motivuje. A asi aj moja povaha. Nie som „papučový“ typ, som veľmi spoločenská, rada sa obklopujem ľuďmi. Žijem, užívam, plnými dúškami si vychutnávam život a všetko, čo robím, robím naplno.

A nebývate vyhorená?

Skôr sa mi stane to, že ma niekto psychicky vyčerpá, keď sa stretnem s negatívne naladeným človekom alebo s človekom, čo má zlé úmysly. Možno som naivná, ale myslím si, že ľuďom treba veriť a dôverovať. Keď mi dá niekto facku, tak pokojne natrčím druhé líce. Samozrejme, viem sa aj ohradiť, ale som dôverčivá a veľakrát sa mi to skôr vyplatilo. Čím viac do ľudí investujete, tým viac sa vám to vráti a potom všetko vychádza... Napríklad nikdy som neriešila konkurenciu. Neplytvám energiou na boj, ale na to, aby som robila veci lepšie.

Z dlhodobého hľadiska, kde sa vidíte o desať rokov?

Určite by som chcela mať rozbehnuté dva, tri nezávislé biznisy, ale teraz je mojím zamestnaním materstvo, takže nie je priestor posúvať sa úplne vpred. Veľmi rada varím a jem, milujem kvalitné jedlo a môj muž tiež, asi by bolo dobré uvažovať aj týmto smerom. Pár rokov sa budem venovať deťom, budem sa snažiť potiahnuť prácu s online marketingom, aby sme sa stali špičkovými marketingovými poradcami.

Vizitka:

Katarína Molnárová (28)

Je školiteľkou a konzultantkou v oblasti online marketingu a certifikovanou Google trénerkou. Narodila sa v Banskej Bystrici. Vyštudovala Národohospodársku fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave, už počas školy však začala podnikať v oblasti online marketingu a SEO. Od roku 2010 jej firmu mesačník Stratégie zaradil do ročenky TOP Direct marketingových agentúr na Slovensku. V roku 2011 bola ocenená titulom E-žena roka. Aktívne spolupracuje s Ekonomickou univerzitou, podieľala sa na založení projektu Online klub, vďaka ktorému majú študenti možnosť vzdelávať sa v oblasti online marketingu a nadobudnúť aj praktické zručnosti. Je matkou 15-mesačného Dávidka a spolu s manželom čakajú druhého syna Viktorka.

Foto: Petra Bošanská

Vizáž: Hany Lednárová

Styling: Jana Milatová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 135
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 417
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 240
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 275
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 064
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 610
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 865

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Odkedy sa poznáme, klamem partnerovi o svojej práci

Klinická psychologička radí pri dvoch problémoch.

Ilustračné foto.

Mejkap do práce: Ako ho zvládnuť rýchlo a jednoducho

Zjednodušte si život a každodennú rannú rutinu.

Oľga Beständigová: Som silná, aj keď som podľahla závislosti

Úspešná krasokorčuliarka rozpráva o tanci na ľade aj o bulímii.

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Rádiové továrne zamestnávali na maľovanie svietiacich ciferníkov najmä mladé ženy. Mnohé z nich boli tínedžerky.