SME
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Ako je to so sacharidmi? Treba ich vylúčiť z jedálneho lístka?

Môžeme ich jesť, ak chceme chudnúť? Je lepšie prijímať ich len ráno, oddelene od bielkovín alebo ich radšej úplne vylúčiť z jedálneho lístka?

(Zdroj: Fotolia.com)

Koľko sacharidov potrebujeme

Podľa všeobecnej lekárky Evy Smíškovej je potravinová pyramída, podľa ktorej sa odporúča prijímať sacharidy ako hlavný zdroj energie v dennej dávke okolo dvesto až tristo gramov prežitok.

„Ak si k tomu dáme ešte nejaké sladkosti alebo ovocie navyše, ľahko sa dostaneme aj na štyristo gramov denne, a to je už zbytočne veľa,“ upozorňuje a dodáva, že pre normálne fungovanie ľudského organizmu bohato stačí sto až stopäťdesiat gramov sacharidov denne.

„Takéto množstvo sa dá dosiahnuť pri strave založenej prevažne na kombinácii zeleniny a kvalitných bielkovín,“ odporúča.

Má opodstatnenie „delená strava“?

„Bielkoviny a sacharidy potrebujú na trávenie odlišné enzýmy, ich delením si uľahčíme tráviace procesy a môžeme zrýchliť metabolizmus,“ tvrdí Eva Smíšková.

Pri takzvanej „delenej strave“ navyše viac rozmýšľame o tom čo vlastne konzumujeme, väčšinou si dávame viac záležať na kvalitnom výbere potravín.

Sacharidy a tuky

Ak vás zaujíma, z čoho sa viac priberá, tak podľa Evy Smíškovej sú to jednoznačne sacharidy. A to aj napriek tomu, že tuky majú oveľa vyššiu energetickú hodnotu.

Nezvyšujú však produkciu inzulínu a nevyvolávajú vlčí hlad, ktorý nás núti okamžite zjesť všetko, čo vidíme. Okrem toho tuky nás dokážu plnohodnotne nasýtiť a dodávajú jedlu dobrú chuť, vďaka čomu sa naša psychika cíti uspokojená a nevyžaduje si ďalšie „dojedanie“.

Eva Smíšková odporúča prijímať tuky najmä v čistej prírodnej forme. Rozhodne nepatrí k fanúšikom nízkotučných výrobkov. „Pri ich konzumácii si často neuvedomujeme, že aby mali svoju konzistenciu, vzhľad a chuť, sú doplnené rôznymi škrobmi, ochucovadlami a konzervantmi, ktoré nie sú veľmi zdravé,“ upozorňuje.

Tuky odporúča prijímať v kombinácii s kvalitnými bielkovinami a zeleninou. Ich kombinácia so sacharidmi, najmä s tými jednoduchými, je nebezpečná na priberanie.

„V prírode sa takáto kombinácia vôbec nevyskytuje, je to výmysel nás ľudí,“ tvrdí Eva Smíšková. „Vtedy si telo ako primárny zdroj energie vezme sacharidy a tuky putujú rovno do tukových zásob.“

Pozor na ovocné šťavy

Či už vo forme džúsu, alebo čistého „freshu“ ovocné šťavy sú vždy nabité jednoduchými sacharidmi. A nič na tom nezmení ani to, keď si ich riedime vodou. Tak či tak naše telo dostane inzulínový „nášup“ a hladina cukru vystrelí smerom nahor.

Podľa niektorých lekárskych štúdií dokonca pitie ovocných štiav zvyšuje riziko cukrovky druhého typu. Preto ak chcete schudnúť, je lepšie ich vôbec nepiť. Určite je lepšie dodržiavať pitný režim čistou vodou a bylinkovými čajmi.

Prečo ich príroda stvorila?

Sacharidy sa kedysi nazývali „uhľohydrátmi“. To preto, lebo sú zložené z molekúl vody a uhlíka, vlastne ide o „hydratovaný“ alebo „vodou napustený“ uhlík.

V prírode zohrávajú zásadnú úlohu pri výmene energie. Počas fotosyntézy rastliny viažu uhlík z kysličníku uhličitého, ktorý získavajú zo vzduchu, vodu zo vzduchu a pôdy a energiu zo slnečného žiarenia.

Výsledkom tohto procesu je tvorba uhľohydrátov, čiže sacharidov a odpadového produktu – kyslíka, ktorý zase dýchajú zvieratá a ľudia.

Sacharidy a ľudské telo

Ľudský organizmus čerpá energiu z troch základných zdrojov – z tukov, bielkovín a sacharidov. Bez určitých esenciálnych tukov a bielkovín sa naše bunky nedokážu regenerovať, ale sacharidy na prežitie nevyhnutne nepotrebujeme.

Vylúčiť ich však úplne z jedálneho lístka nie je vhodné, lebo sú cenným zdrojom vlákniny, vitamínov a minerálov. Ak máte sklony k priberaniu alebo patríte k cukrovkárom, je vhodné prijímať sacharidy formou zeleniny.

Presne toto robia aj kulturisti, ktorí potrebujú mať vyrysované telo bez tukových zásob. Prípadne v istých fázach prijímajú sacharidy aj z ovsených vločiek, niektorých celozrnných obilnín alebo z hnedej ryže.

Šport a kreativita

Zvýšenú potrebu príjmu sacharidov často pociťujú športovci a ľudia s kreatívnymi profesiami. To preto, lebo svaly a mozog ich využívajú ako rýchly zdroj energie.

Napríklad bežci a cyklisti potrebujú sacharidy na zvyšovanie výkonnosti. Ľuďom, ktorí intenzívne duševne pracujú, zase pomáhajú zvyšovať koncentráciu.

Večera bez sacharidov

Väčšina odborníkov na výživu neodporúča prijímať potraviny bohaté na sacharidy večer. Sacharidová večera blokuje spaľovanie tukov, a to po západe slnka, keď sa naše telo pripravuje na spánok, naozaj nepotrebujeme.

Obložený chlieb a cestoviny nie sú v tomto čase dobrou voľbou. Je lepšie dať si dusenú zeleninu alebo šalát a k tomu rybu, chudé mäso, mozarellu, tofu alebo za hrsť orechov.

4 otázky pre odborníka

Odpovedá všeobecná lekárka Eva Smíšková:

Má podľa vás rozdelenie sacharidov na „zdravé“ a „prospešné“ nejaké opodstatnenie?

Má ja nemá. V konečnej fáze trávenia a metabolizmu sacharidov ide stále o tú istú glukózu, ktorá rozhojdá produkciu inzulínu. Len s tým rozdielom, že v prípade bieleho pečiva sa to udeje rýchlejšie ako po nesladených cereáliách.

Je pravda, že zo sacharidov sa priberá?

Určite áno. Nejde ani tak o ich energetický potenciál, ako skôr o metabolicko-hormonálnu reakciu na úrovni inzulínu a glukagénu, ktorú sacharidy vyvolávajú. Po „uložení“ glukózy do buniek svalov a pečene, aby sa mohla uskladniť vo forme glykogénu, dochádza k poklesu hladiny cukru v krvi a k túžbe prijať ďalšiu energiu. To v praxi znamená, že po požití sacharidov máme po krátkom čase zase hlad alebo túžbu konzumovať niečo sladké.

Je vhodné jesť sacharidy len ráno? Pomáha to udržať si štíhlu postavu?

Ak sa bežných sacharidov, ako sú ovocie, cereálie, chlieb, nedokážeme vzdať, tak určite je lepšie prijímať ich ráno a dopoludnia, lebo takto máme šancu, že ich dokážeme spáliť pri telesnej aktivite a neuložia sa nám do zásob, v horšom prípade tukových.

Na ako dlho sa dajú sacharidy úplne vysadiť zo stravy a čo to urobí s telom? Nechýbajú nám potom nejaké dôležité minerály a vláknina? Je pravda, že pri obmedzení sacharidov trpia obličky?

Telo má približne 2000 kalórií uložených vo forme dostupného zásobného glykogénu, ktorý vie okamžite použiť ako zdroj energie. Bez sacharidov sa nevedia zaobísť hlavne mozgové bunky a červené krvinky, ale náš organizmus dokáže pri ich nedostatku aktivovať tukové zásoby, aby žiadny orgán netrpel nedostatkom energie. Ak neprijímame v strave nadmerné množstvo bielkovín, naše obličky by nemali byť preťažené.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  6. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Keď ekológia spája
  9. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  10. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 382
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 139
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 410
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 305
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 127
  6. Od Česka až po Jadran 3 058
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 963
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 815
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 730
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 382
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenská strelkyňa Zuzana Rehák Štefečeková sa teší zo zisku zlatej medaily.

Zuzana Rehák Štefečeková vyhrala na olympiáde trap.


Boris Vanya 1 h
Zuzana Rehák Štefečeková pózuje so súperkami v boji o zlato.

Sledujte dianie z olympiády s nami.


Sportnet 10 h

Deťom nepatria do rúk zápalky, nedospelým občanom referendum.


Peter Tkačenko

Kollár nemá dôvod odchádzať z takej poslušnej koalície.


15 h

Neprehliadnite tiež

Nadmerná prívetivosť môže brániť pokroku v živote.


27. júl
Michaela Žureková

Odhalené političky platia vyššiu daň ako muži.


27. júl

Podcast Medzi nami o vplyve sebalásky na sex a vzťahy.


a 1 ďalší 27. júl