Ako je to so sacharidmi? Treba ich vylúčiť z jedálneho lístka?

Môžeme ich jesť, ak chceme chudnúť? Je lepšie prijímať ich len ráno, oddelene od bielkovín alebo ich radšej úplne vylúčiť z jedálneho lístka?

(Zdroj: Fotolia.com)

Koľko sacharidov potrebujeme

Podľa všeobecnej lekárky Evy Smíškovej je potravinová pyramída, podľa ktorej sa odporúča prijímať sacharidy ako hlavný zdroj energie v dennej dávke okolo dvesto až tristo gramov prežitok.

„Ak si k tomu dáme ešte nejaké sladkosti alebo ovocie navyše, ľahko sa dostaneme aj na štyristo gramov denne, a to je už zbytočne veľa,“ upozorňuje a dodáva, že pre normálne fungovanie ľudského organizmu bohato stačí sto až stopäťdesiat gramov sacharidov denne.

„Takéto množstvo sa dá dosiahnuť pri strave založenej prevažne na kombinácii zeleniny a kvalitných bielkovín,“ odporúča.

Má opodstatnenie „delená strava“?

„Bielkoviny a sacharidy potrebujú na trávenie odlišné enzýmy, ich delením si uľahčíme tráviace procesy a môžeme zrýchliť metabolizmus,“ tvrdí Eva Smíšková.

Pri takzvanej „delenej strave“ navyše viac rozmýšľame o tom čo vlastne konzumujeme, väčšinou si dávame viac záležať na kvalitnom výbere potravín.

Sacharidy a tuky

Ak vás zaujíma, z čoho sa viac priberá, tak podľa Evy Smíškovej sú to jednoznačne sacharidy. A to aj napriek tomu, že tuky majú oveľa vyššiu energetickú hodnotu.

Nezvyšujú však produkciu inzulínu a nevyvolávajú vlčí hlad, ktorý nás núti okamžite zjesť všetko, čo vidíme. Okrem toho tuky nás dokážu plnohodnotne nasýtiť a dodávajú jedlu dobrú chuť, vďaka čomu sa naša psychika cíti uspokojená a nevyžaduje si ďalšie „dojedanie“.

Eva Smíšková odporúča prijímať tuky najmä v čistej prírodnej forme. Rozhodne nepatrí k fanúšikom nízkotučných výrobkov. „Pri ich konzumácii si často neuvedomujeme, že aby mali svoju konzistenciu, vzhľad a chuť, sú doplnené rôznymi škrobmi, ochucovadlami a konzervantmi, ktoré nie sú veľmi zdravé,“ upozorňuje.

Tuky odporúča prijímať v kombinácii s kvalitnými bielkovinami a zeleninou. Ich kombinácia so sacharidmi, najmä s tými jednoduchými, je nebezpečná na priberanie.

„V prírode sa takáto kombinácia vôbec nevyskytuje, je to výmysel nás ľudí,“ tvrdí Eva Smíšková. „Vtedy si telo ako primárny zdroj energie vezme sacharidy a tuky putujú rovno do tukových zásob.“

Pozor na ovocné šťavy

Či už vo forme džúsu, alebo čistého „freshu“ ovocné šťavy sú vždy nabité jednoduchými sacharidmi. A nič na tom nezmení ani to, keď si ich riedime vodou. Tak či tak naše telo dostane inzulínový „nášup“ a hladina cukru vystrelí smerom nahor.

Podľa niektorých lekárskych štúdií dokonca pitie ovocných štiav zvyšuje riziko cukrovky druhého typu. Preto ak chcete schudnúť, je lepšie ich vôbec nepiť. Určite je lepšie dodržiavať pitný režim čistou vodou a bylinkovými čajmi.

Prečo ich príroda stvorila?

Sacharidy sa kedysi nazývali „uhľohydrátmi“. To preto, lebo sú zložené z molekúl vody a uhlíka, vlastne ide o „hydratovaný“ alebo „vodou napustený“ uhlík.

V prírode zohrávajú zásadnú úlohu pri výmene energie. Počas fotosyntézy rastliny viažu uhlík z kysličníku uhličitého, ktorý získavajú zo vzduchu, vodu zo vzduchu a pôdy a energiu zo slnečného žiarenia.

Výsledkom tohto procesu je tvorba uhľohydrátov, čiže sacharidov a odpadového produktu – kyslíka, ktorý zase dýchajú zvieratá a ľudia.

Sacharidy a ľudské telo

Ľudský organizmus čerpá energiu z troch základných zdrojov – z tukov, bielkovín a sacharidov. Bez určitých esenciálnych tukov a bielkovín sa naše bunky nedokážu regenerovať, ale sacharidy na prežitie nevyhnutne nepotrebujeme.

Vylúčiť ich však úplne z jedálneho lístka nie je vhodné, lebo sú cenným zdrojom vlákniny, vitamínov a minerálov. Ak máte sklony k priberaniu alebo patríte k cukrovkárom, je vhodné prijímať sacharidy formou zeleniny.

Presne toto robia aj kulturisti, ktorí potrebujú mať vyrysované telo bez tukových zásob. Prípadne v istých fázach prijímajú sacharidy aj z ovsených vločiek, niektorých celozrnných obilnín alebo z hnedej ryže.

Šport a kreativita

Zvýšenú potrebu príjmu sacharidov často pociťujú športovci a ľudia s kreatívnymi profesiami. To preto, lebo svaly a mozog ich využívajú ako rýchly zdroj energie.

Napríklad bežci a cyklisti potrebujú sacharidy na zvyšovanie výkonnosti. Ľuďom, ktorí intenzívne duševne pracujú, zase pomáhajú zvyšovať koncentráciu.

Večera bez sacharidov

Väčšina odborníkov na výživu neodporúča prijímať potraviny bohaté na sacharidy večer. Sacharidová večera blokuje spaľovanie tukov, a to po západe slnka, keď sa naše telo pripravuje na spánok, naozaj nepotrebujeme.

Obložený chlieb a cestoviny nie sú v tomto čase dobrou voľbou. Je lepšie dať si dusenú zeleninu alebo šalát a k tomu rybu, chudé mäso, mozarellu, tofu alebo za hrsť orechov.

4 otázky pre odborníka

Odpovedá všeobecná lekárka Eva Smíšková:

Má podľa vás rozdelenie sacharidov na „zdravé“ a „prospešné“ nejaké opodstatnenie?

Má ja nemá. V konečnej fáze trávenia a metabolizmu sacharidov ide stále o tú istú glukózu, ktorá rozhojdá produkciu inzulínu. Len s tým rozdielom, že v prípade bieleho pečiva sa to udeje rýchlejšie ako po nesladených cereáliách.

Je pravda, že zo sacharidov sa priberá?

Určite áno. Nejde ani tak o ich energetický potenciál, ako skôr o metabolicko-hormonálnu reakciu na úrovni inzulínu a glukagénu, ktorú sacharidy vyvolávajú. Po „uložení“ glukózy do buniek svalov a pečene, aby sa mohla uskladniť vo forme glykogénu, dochádza k poklesu hladiny cukru v krvi a k túžbe prijať ďalšiu energiu. To v praxi znamená, že po požití sacharidov máme po krátkom čase zase hlad alebo túžbu konzumovať niečo sladké.

Je vhodné jesť sacharidy len ráno? Pomáha to udržať si štíhlu postavu?

Ak sa bežných sacharidov, ako sú ovocie, cereálie, chlieb, nedokážeme vzdať, tak určite je lepšie prijímať ich ráno a dopoludnia, lebo takto máme šancu, že ich dokážeme spáliť pri telesnej aktivite a neuložia sa nám do zásob, v horšom prípade tukových.

Na ako dlho sa dajú sacharidy úplne vysadiť zo stravy a čo to urobí s telom? Nechýbajú nám potom nejaké dôležité minerály a vláknina? Je pravda, že pri obmedzení sacharidov trpia obličky?

Telo má približne 2000 kalórií uložených vo forme dostupného zásobného glykogénu, ktorý vie okamžite použiť ako zdroj energie. Bez sacharidov sa nevedia zaobísť hlavne mozgové bunky a červené krvinky, ale náš organizmus dokáže pri ich nedostatku aktivovať tukové zásoby, aby žiadny orgán netrpel nedostatkom energie. Ak neprijímame v strave nadmerné množstvo bielkovín, naše obličky by nemali byť preťažené.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 469
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 916
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 035
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 369
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 361
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 311
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 045
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 991
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 939
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 919

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: České voľby sa skončili, extrémisti môžu byť druhí, Babiš vedie

Česi rozhodli o smerovaní krajiny, voľby vyhrala strana Andreja Babiša ANO.

KOMENTÁRE

Smer opäť prevalcuje župy a opozícia je v pohode

V jednom sa Josif Vissarionovič Džugašvili nemýlil: kádre rozhodujú o všetkom.

PLUS

Vraj sme ich milo prekvapili. Cudzinci berú Slovensko ako školu života

Študenti sa pripravovali na kultúrny šok.

Neprehliadnite tiež

Viete, aké sú farebné trendy Vianoc 2017?

To, akú farbu stromčeka budeme mať, sa určuje dva roky vopred.

Všetko najlepšie, princezná Leia: Herečka Carrie Fisher by oslávila 61 rokov

Odišla nečakane, deň po jej smrti umrela aj jej slávna matka Debbie Reynoldsová.

Šesť pravidiel, ako nosiť tmavý rúž

Pravidelne na jeseň kraľujú dámskym perám tmavšie a sýtejšie odtiene. Naučte sa ich nosiť bez obáv.

Je najvyšší čas prestať nosiť vlnu, hovorí zakladateľka PETA

Ingrid Newkirková vysvetľuje, prečo je strihanie oviec kruté a neľudské.