SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Zacvičte s bolesťou chrbta

Bolesť v oblasti krčnej, hrudnej a driekovo-krížovej chrbtice trápi čoraz viac ľudí. Týmto ťažkostiam možno predchádzať pravidelným cvičením.

(Zdroj: Fotolia.com)

Bolesť chrbta môže mať viacero príčin. Mnohé z nich sú najmä dôsledkom nášho životného štýlu. Podceňujeme dôležitosť pravidelného pohybu a správneho držania tela pri státí a sedení, žijeme v permanentnom strese či dlhodobo pociťujeme úzkosť.

Jednou z najlepších foriem prevencie bolesti chrbta je primeraná a pravidelná pohybová aktivita. „Pre zdravý chrbát je pohyb nevyhnutný. Aktivujú sa pri ňom svaly, kĺby aj platničky chrbtice. Tým sa zlepšuje ich výživa a udržuje správna funkcia. Dôležité je však cvičiť správne a začať skôr, ako prídu ťažkosti.

Pohybové aktivity by sme si mali vyberať optimálne k našim fyzickým možnostiam a záujmom. Najideálnejšie sú také, ktoré zaťažujú celé telo rovnomerne, zlepšujú kondíciu, svalovú silu, elasticitu a koordináciu. Neskôr si môžete vybrať, na čo sa v tréningu zameriate.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje Daniela Biščová, fyzioterapeutka
daniela-biscova_foto_r3634.jpg

Ak si vyberiete šport, ktorý zaťažuje telo jednostranne, nezabúdajte na kompenzačný tréning, strečing a poraďte sa s odborníkom. V prípade, že máte chronické bolesti chrbta, kĺbov alebo svalov, poruchu držania tela alebo chcete konzultovať vybrané cvičenie, poraďte sa s fyzioterapeutom, ktorý vás usmerní a pomôže s obnovením vášho zdravia,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Daniela Biščová.

Ktoré cvičenia sú teda vhodné ako prevencia bolestí chrbtice? Jednou z možností sú takzvané body and mind pohybové aktivity, ktoré sa zameriavajú na obnovenie plnej funkčnosti ľudského tela.

Pravidelným cvičením pri nich dochádza k posilneniu oslabených svalov, natiahnutiu skrátených svalov či k zlepšeniu pohyblivosti kĺbov. V rámci nich sa rovnaká pozornosť venuje aj získaniu psychickej pohody, pretože stres je jedným z tých faktorov, ktoré sú za bolesť chrbtice často zodpovedné.

Ide teda o pomalé cvičenia, ktorých úlohou je aktivovať hlboký stabilizačný systém, naučiť sa lepšie vnímať vlastné telo a správne dýchať. Do tejto kategórie patria napríklad pilates, joga, PortDeBras a FlyFit.

PILATES

Prvé pilates štúdio vzniklo v dvadsiatych rokoch minulého storočia v New Yorku. Založil ho Joseph Hubertus Pilates so svojou manželkou. Už vtedy vytvoril niekoľko stoviek cvičení, ktoré sa postupne zdokonaľovali až do terajšej podoby.

pilates.jpg

Aktuálne sa pilates zameriava na rovnomerné posilnenie všetkých svalových skupín, hlboké svaly brucha a chrbta nevynímajúc. Aj tie sú súčasťou stredu tela (power house), ktorý je jedným z dôležitých princípov pilatesu.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Jana Höherová:

„Je to dômyselná metóda pracujúca s hlbokým stabilizačným systémom a duševným formovaním. V sústave cvikov je zaradený program na precvičenie chrbta, zameraný na uvoľnenie, svalovú dysbalanciu a pevnosť. Zapájajú sa hlboké a povrchové svalové skupiny v spolupráci s dýchaním. Pri správnom a pravidelnom cvičení sa uvoľňujú skrátené svaly, nastaví sa držanie tela do vzpriamenejšej polohy, zvýši sa kondícia, ktorá sa prejaví napríklad tým, že človek nepociťuje pri dlhšom sedení bolesť ani stuhnutosť. Pilates odporúčam cvičiť tri až štyri razy týždenne. Časom si cviky človek osvojí a vie si zacvičiť krátku zostavu aj v práci či v škole. Dôležité je vnímať pilates ako životný štýl, filozofiu, ktorú keď zaradíme do života, vtedy prináša výsledky i radosť.“

JOGA

Cieľom jogy je pomôcť človeku prežiť kvalitný život dosiahnutím harmónie medzi telom a mysľou. Lenže aj v joge platí: sto ľudí, sto chutí. Preto sa dnes stretávame s mnohými tradičnými i modernými štýlmi jogy, môžeme si vyberať zo statických alebo dynamických foriem podľa toho, čo nám vyhovuje najviac.

joga.jpg

Cieľ ktoréhokoľvek druhu jogy je vždy rovnaký, len technika jeho dosiahnutia sa líši. Súčasťou najznámejších štýlov cvičenia, napríklad hatha jogy, sú tradičné asány (pozície), dýchanie, mantry, relaxácia a meditácia.

Prečo si ju vybrať?

Odpovedá inštruktorka Katarína Horváthová:

„Súčasťou jogy sú rôzne cvičenia na uvoľnenie chrbta, ale aj posilňovacie cviky určené na spevnenie, ako aj spinálne cvičenia. Posilňujú hlboké svaly chrbta, ale aj vonkajšie svaly a zlepšujú držanie tela. Uvoľňovacie cvičenia pomáhajú uvoľniť stuhnuté a skrátené svaly. Účinné sú aj spinálne (pretáčavé) cviky, ktoré uvoľňujú stabilizačné svaly, ale musia sa zladiť s dychom, ktorý je pre jogu dôležitý pri všetkých cvikoch. Odporúčam jogu cvičiť dva až tri razy týždenne. Človek, ktorý chodí pravidelne cvičiť, zvládne potom niekoľko cvikov na uvoľnenie chrbta vykonať aj doma. Treba dodržiavať zásady cvičenia, aby si náhodou neuškodil.“

FLYFIT

Pri tomto cvičení sa využívajú špeciálne siete, čo umožňuje, aby sa okrem prvkov pilatesu, jogy, kalanetiky, strečingu, silového i kardio tréningu, mohli vykonávať aj ľahké akrobatické prvky.

flyfit.jpg

Jednou z obľúbených pozícií je vis dolu hlavou. V rámci lekcií FlyFitu sa pozornosť venuje nielen posilneniu celého tela, ale aj relaxácii a celkovému uvoľneniu.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Kristína Opálenská:

„FlyFit je funkčný tréning, pri ktorom pracujú všetky svalové skupiny, čiže dochádza k výraznému zosilneniu chrbtových svalov aj tých najmenších. Vzpriamený chrbát sa stane samozrejmosťou. FlyFit zvyšuje pohyblivosť chrbtice, a tak pomáha predchádzať zraneniam. Veľké množstvo cvikov súvisí s udržiavaním rovnováhy, pri tom sa posilňuje stred tela, čo výrazne napomáha vzpriamenému držaniu postavy. Najväčším prínosom cvičenia v špeciálnych závesných sieťach je, že sa môžeme zavesiť do pozície dolu hlavou, v ktorej sa stavce odľahčia. V tejto polohe dokážeme chrbtové svaly ponaťahovať najintenzívnejšie. Ak má človek sedavé zamestnanie a nevenuje sa iným športovým aktivitám, odporúčam cvičiť FlyFit aspoň tri razy týždenne. Ideálne je kombinovať tento druh cvičenia s plávaním.“

PORTDEBRAS

PortDeBras je určený hlavne pre tých, ktorí majú radi tanec, pretože toto cvičenie je spojením tanca, strečingu a posilňovania. Obsahuje aj prvky z jogy a pilatesu.

portdebras.jpg

Veľký dôraz sa kladie na techniky, ktoré sa podieľajú na odstránení svalovej nerovnováhy, zlepšení pohyblivosti kĺbov a držania tela. Autormi tohto body and mind cvičenia sú ruský tanečník Vladimir Snezhik a španielsky fyzioterapeut Julio Papí.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Helena Ballová:

„Pohyb pri PortDeBras je vedený pažami, čo vás automaticky núti, aby ste zlepšili držanie tela a pracovali na vnútorných svaloch, čím podporujete svoj stabilizačný systém. Správne používanie vnútorných svalov, o ktorých často ani neviete, pomáha predchádzať a postupne i odstraňovať bolesti chrbta a celého pohybového aparátu. Počas hodiny sa plynulo striedajú posilňovacie prvky so strečingom. Preto treba rátať s tým, že sa poriadne zapotíte. Hudba na začiatku naštartuje, ale aj prehlbuje zážitok z pohybu. Aj psychické uvoľnenie počas hodiny pozitívne ovplyvňuje výsledky z cvičenia. Ako pri každom cvičení je dôležitá pravidelnosť, to znamená, že PortDeBras treba cvičiť aspoň dva razy týždenne. Je vhodný aj ako doplnok k pilatesu, joge a iným formám body and mind.“

Foto: Fotolia.com, FAMILYGYM

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 13 964
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 165
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 971
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 644
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 266
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 865
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 837
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 295
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 796
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 779

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako o Gorile klamala Anna Bubeníková

Nominantka SDKÚ pôsobila vo Fonde národného majetku devätnásť rokov.

Anna Bubeníková.
Komentár Petra Schutza

Prezidentka je optimistkou bez dôvodu

Niežeby sa dôvera ku krokom polície i prokuratúry dala rovno vylúčiť.

Peter Schutz

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Asi najsmutnejšie je mlčanie Ivana Mikloša

Kolopič sa neprizná, ani keby ho lámali na kolese.

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť je teraz: Svetoví dizajnéri navrhujú inteligentné šaty

Futurizmus v móde dostáva úplne nový rozmer.

Zendaya v šatách od Tommyho Hilfigera

Čo vás čaká v najbližšom magazíne smeŽeny?

Prečítajte si rozhovor s tenistkou Dominikou Cibulkovou.

Bezlepkové mega čokoládové brownies s cuketou
Alexandria Ocasio-Cortez