SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Zacvičte s bolesťou chrbta

Bolesť v oblasti krčnej, hrudnej a driekovo-krížovej chrbtice trápi čoraz viac ľudí. Týmto ťažkostiam možno predchádzať pravidelným cvičením.

(Zdroj: Fotolia.com)

Bolesť chrbta môže mať viacero príčin. Mnohé z nich sú najmä dôsledkom nášho životného štýlu. Podceňujeme dôležitosť pravidelného pohybu a správneho držania tela pri státí a sedení, žijeme v permanentnom strese či dlhodobo pociťujeme úzkosť.

Jednou z najlepších foriem prevencie bolesti chrbta je primeraná a pravidelná pohybová aktivita. „Pre zdravý chrbát je pohyb nevyhnutný. Aktivujú sa pri ňom svaly, kĺby aj platničky chrbtice. Tým sa zlepšuje ich výživa a udržuje správna funkcia. Dôležité je však cvičiť správne a začať skôr, ako prídu ťažkosti.

Pohybové aktivity by sme si mali vyberať optimálne k našim fyzickým možnostiam a záujmom. Najideálnejšie sú také, ktoré zaťažujú celé telo rovnomerne, zlepšujú kondíciu, svalovú silu, elasticitu a koordináciu. Neskôr si môžete vybrať, na čo sa v tréningu zameriate.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje Daniela Biščová, fyzioterapeutka
daniela-biscova_foto_r3634.jpg

Ak si vyberiete šport, ktorý zaťažuje telo jednostranne, nezabúdajte na kompenzačný tréning, strečing a poraďte sa s odborníkom. V prípade, že máte chronické bolesti chrbta, kĺbov alebo svalov, poruchu držania tela alebo chcete konzultovať vybrané cvičenie, poraďte sa s fyzioterapeutom, ktorý vás usmerní a pomôže s obnovením vášho zdravia,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Daniela Biščová.

Ktoré cvičenia sú teda vhodné ako prevencia bolestí chrbtice? Jednou z možností sú takzvané body and mind pohybové aktivity, ktoré sa zameriavajú na obnovenie plnej funkčnosti ľudského tela.

Pravidelným cvičením pri nich dochádza k posilneniu oslabených svalov, natiahnutiu skrátených svalov či k zlepšeniu pohyblivosti kĺbov. V rámci nich sa rovnaká pozornosť venuje aj získaniu psychickej pohody, pretože stres je jedným z tých faktorov, ktoré sú za bolesť chrbtice často zodpovedné.

Ide teda o pomalé cvičenia, ktorých úlohou je aktivovať hlboký stabilizačný systém, naučiť sa lepšie vnímať vlastné telo a správne dýchať. Do tejto kategórie patria napríklad pilates, joga, PortDeBras a FlyFit.

PILATES

Prvé pilates štúdio vzniklo v dvadsiatych rokoch minulého storočia v New Yorku. Založil ho Joseph Hubertus Pilates so svojou manželkou. Už vtedy vytvoril niekoľko stoviek cvičení, ktoré sa postupne zdokonaľovali až do terajšej podoby.

pilates.jpg

Aktuálne sa pilates zameriava na rovnomerné posilnenie všetkých svalových skupín, hlboké svaly brucha a chrbta nevynímajúc. Aj tie sú súčasťou stredu tela (power house), ktorý je jedným z dôležitých princípov pilatesu.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Jana Höherová:

„Je to dômyselná metóda pracujúca s hlbokým stabilizačným systémom a duševným formovaním. V sústave cvikov je zaradený program na precvičenie chrbta, zameraný na uvoľnenie, svalovú dysbalanciu a pevnosť. Zapájajú sa hlboké a povrchové svalové skupiny v spolupráci s dýchaním. Pri správnom a pravidelnom cvičení sa uvoľňujú skrátené svaly, nastaví sa držanie tela do vzpriamenejšej polohy, zvýši sa kondícia, ktorá sa prejaví napríklad tým, že človek nepociťuje pri dlhšom sedení bolesť ani stuhnutosť. Pilates odporúčam cvičiť tri až štyri razy týždenne. Časom si cviky človek osvojí a vie si zacvičiť krátku zostavu aj v práci či v škole. Dôležité je vnímať pilates ako životný štýl, filozofiu, ktorú keď zaradíme do života, vtedy prináša výsledky i radosť.“

JOGA

Cieľom jogy je pomôcť človeku prežiť kvalitný život dosiahnutím harmónie medzi telom a mysľou. Lenže aj v joge platí: sto ľudí, sto chutí. Preto sa dnes stretávame s mnohými tradičnými i modernými štýlmi jogy, môžeme si vyberať zo statických alebo dynamických foriem podľa toho, čo nám vyhovuje najviac.

joga.jpg

Cieľ ktoréhokoľvek druhu jogy je vždy rovnaký, len technika jeho dosiahnutia sa líši. Súčasťou najznámejších štýlov cvičenia, napríklad hatha jogy, sú tradičné asány (pozície), dýchanie, mantry, relaxácia a meditácia.

Prečo si ju vybrať?

Odpovedá inštruktorka Katarína Horváthová:

„Súčasťou jogy sú rôzne cvičenia na uvoľnenie chrbta, ale aj posilňovacie cviky určené na spevnenie, ako aj spinálne cvičenia. Posilňujú hlboké svaly chrbta, ale aj vonkajšie svaly a zlepšujú držanie tela. Uvoľňovacie cvičenia pomáhajú uvoľniť stuhnuté a skrátené svaly. Účinné sú aj spinálne (pretáčavé) cviky, ktoré uvoľňujú stabilizačné svaly, ale musia sa zladiť s dychom, ktorý je pre jogu dôležitý pri všetkých cvikoch. Odporúčam jogu cvičiť dva až tri razy týždenne. Človek, ktorý chodí pravidelne cvičiť, zvládne potom niekoľko cvikov na uvoľnenie chrbta vykonať aj doma. Treba dodržiavať zásady cvičenia, aby si náhodou neuškodil.“

FLYFIT

Pri tomto cvičení sa využívajú špeciálne siete, čo umožňuje, aby sa okrem prvkov pilatesu, jogy, kalanetiky, strečingu, silového i kardio tréningu, mohli vykonávať aj ľahké akrobatické prvky.

flyfit.jpg

Jednou z obľúbených pozícií je vis dolu hlavou. V rámci lekcií FlyFitu sa pozornosť venuje nielen posilneniu celého tela, ale aj relaxácii a celkovému uvoľneniu.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Kristína Opálenská:

„FlyFit je funkčný tréning, pri ktorom pracujú všetky svalové skupiny, čiže dochádza k výraznému zosilneniu chrbtových svalov aj tých najmenších. Vzpriamený chrbát sa stane samozrejmosťou. FlyFit zvyšuje pohyblivosť chrbtice, a tak pomáha predchádzať zraneniam. Veľké množstvo cvikov súvisí s udržiavaním rovnováhy, pri tom sa posilňuje stred tela, čo výrazne napomáha vzpriamenému držaniu postavy. Najväčším prínosom cvičenia v špeciálnych závesných sieťach je, že sa môžeme zavesiť do pozície dolu hlavou, v ktorej sa stavce odľahčia. V tejto polohe dokážeme chrbtové svaly ponaťahovať najintenzívnejšie. Ak má človek sedavé zamestnanie a nevenuje sa iným športovým aktivitám, odporúčam cvičiť FlyFit aspoň tri razy týždenne. Ideálne je kombinovať tento druh cvičenia s plávaním.“

PORTDEBRAS

PortDeBras je určený hlavne pre tých, ktorí majú radi tanec, pretože toto cvičenie je spojením tanca, strečingu a posilňovania. Obsahuje aj prvky z jogy a pilatesu.

portdebras.jpg

Veľký dôraz sa kladie na techniky, ktoré sa podieľajú na odstránení svalovej nerovnováhy, zlepšení pohyblivosti kĺbov a držania tela. Autormi tohto body and mind cvičenia sú ruský tanečník Vladimir Snezhik a španielsky fyzioterapeut Julio Papí.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Helena Ballová:

„Pohyb pri PortDeBras je vedený pažami, čo vás automaticky núti, aby ste zlepšili držanie tela a pracovali na vnútorných svaloch, čím podporujete svoj stabilizačný systém. Správne používanie vnútorných svalov, o ktorých často ani neviete, pomáha predchádzať a postupne i odstraňovať bolesti chrbta a celého pohybového aparátu. Počas hodiny sa plynulo striedajú posilňovacie prvky so strečingom. Preto treba rátať s tým, že sa poriadne zapotíte. Hudba na začiatku naštartuje, ale aj prehlbuje zážitok z pohybu. Aj psychické uvoľnenie počas hodiny pozitívne ovplyvňuje výsledky z cvičenia. Ako pri každom cvičení je dôležitá pravidelnosť, to znamená, že PortDeBras treba cvičiť aspoň dva razy týždenne. Je vhodný aj ako doplnok k pilatesu, joge a iným formám body and mind.“

Foto: Fotolia.com, FAMILYGYM

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  4. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 13 828
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 648
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 253
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 937
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 575
  6. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 3 122
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 068
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Peter Rúfus: Priateľstvo medzi mužom a ženou
  2. Bratislavské dobrovoľnícke centrum: Hranie spoločenských hier ako prostriedok výchovy detí
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám?
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  6. Michael Achberger: 7 dôvodov, prečo na jar chudneme ľahšie
  7. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Majonézová zapekačka
  8. Lívia Hlavačková: Ktoré lieky pomáhajú a ktoré sa len tvária? Takto funguje náš mozog
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 383
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 388
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 879
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 044
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 813
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 303
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 175
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 090
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťZatvoriť reklamu