Zacvičte s bolesťou chrbta

Bolesť v oblasti krčnej, hrudnej a driekovo-krížovej chrbtice trápi čoraz viac ľudí. Týmto ťažkostiam možno predchádzať pravidelným cvičením.

(Zdroj: Fotolia.com)

Bolesť chrbta môže mať viacero príčin. Mnohé z nich sú najmä dôsledkom nášho životného štýlu. Podceňujeme dôležitosť pravidelného pohybu a správneho držania tela pri státí a sedení, žijeme v permanentnom strese či dlhodobo pociťujeme úzkosť.

Jednou z najlepších foriem prevencie bolesti chrbta je primeraná a pravidelná pohybová aktivita. „Pre zdravý chrbát je pohyb nevyhnutný. Aktivujú sa pri ňom svaly, kĺby aj platničky chrbtice. Tým sa zlepšuje ich výživa a udržuje správna funkcia. Dôležité je však cvičiť správne a začať skôr, ako prídu ťažkosti.

Pohybové aktivity by sme si mali vyberať optimálne k našim fyzickým možnostiam a záujmom. Najideálnejšie sú také, ktoré zaťažujú celé telo rovnomerne, zlepšujú kondíciu, svalovú silu, elasticitu a koordináciu. Neskôr si môžete vybrať, na čo sa v tréningu zameriate.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje Daniela Biščová, fyzioterapeutka
daniela-biscova_foto_r3634.jpg

Ak si vyberiete šport, ktorý zaťažuje telo jednostranne, nezabúdajte na kompenzačný tréning, strečing a poraďte sa s odborníkom. V prípade, že máte chronické bolesti chrbta, kĺbov alebo svalov, poruchu držania tela alebo chcete konzultovať vybrané cvičenie, poraďte sa s fyzioterapeutom, ktorý vás usmerní a pomôže s obnovením vášho zdravia,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Daniela Biščová.

Ktoré cvičenia sú teda vhodné ako prevencia bolestí chrbtice? Jednou z možností sú takzvané body and mind pohybové aktivity, ktoré sa zameriavajú na obnovenie plnej funkčnosti ľudského tela.

Pravidelným cvičením pri nich dochádza k posilneniu oslabených svalov, natiahnutiu skrátených svalov či k zlepšeniu pohyblivosti kĺbov. V rámci nich sa rovnaká pozornosť venuje aj získaniu psychickej pohody, pretože stres je jedným z tých faktorov, ktoré sú za bolesť chrbtice často zodpovedné.

Ide teda o pomalé cvičenia, ktorých úlohou je aktivovať hlboký stabilizačný systém, naučiť sa lepšie vnímať vlastné telo a správne dýchať. Do tejto kategórie patria napríklad pilates, joga, PortDeBras a FlyFit.

PILATES

Prvé pilates štúdio vzniklo v dvadsiatych rokoch minulého storočia v New Yorku. Založil ho Joseph Hubertus Pilates so svojou manželkou. Už vtedy vytvoril niekoľko stoviek cvičení, ktoré sa postupne zdokonaľovali až do terajšej podoby.

pilates.jpg

Aktuálne sa pilates zameriava na rovnomerné posilnenie všetkých svalových skupín, hlboké svaly brucha a chrbta nevynímajúc. Aj tie sú súčasťou stredu tela (power house), ktorý je jedným z dôležitých princípov pilatesu.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Jana Höherová:

„Je to dômyselná metóda pracujúca s hlbokým stabilizačným systémom a duševným formovaním. V sústave cvikov je zaradený program na precvičenie chrbta, zameraný na uvoľnenie, svalovú dysbalanciu a pevnosť. Zapájajú sa hlboké a povrchové svalové skupiny v spolupráci s dýchaním. Pri správnom a pravidelnom cvičení sa uvoľňujú skrátené svaly, nastaví sa držanie tela do vzpriamenejšej polohy, zvýši sa kondícia, ktorá sa prejaví napríklad tým, že človek nepociťuje pri dlhšom sedení bolesť ani stuhnutosť. Pilates odporúčam cvičiť tri až štyri razy týždenne. Časom si cviky človek osvojí a vie si zacvičiť krátku zostavu aj v práci či v škole. Dôležité je vnímať pilates ako životný štýl, filozofiu, ktorú keď zaradíme do života, vtedy prináša výsledky i radosť.“

JOGA

Cieľom jogy je pomôcť človeku prežiť kvalitný život dosiahnutím harmónie medzi telom a mysľou. Lenže aj v joge platí: sto ľudí, sto chutí. Preto sa dnes stretávame s mnohými tradičnými i modernými štýlmi jogy, môžeme si vyberať zo statických alebo dynamických foriem podľa toho, čo nám vyhovuje najviac.

joga.jpg

Cieľ ktoréhokoľvek druhu jogy je vždy rovnaký, len technika jeho dosiahnutia sa líši. Súčasťou najznámejších štýlov cvičenia, napríklad hatha jogy, sú tradičné asány (pozície), dýchanie, mantry, relaxácia a meditácia.

Prečo si ju vybrať?

Odpovedá inštruktorka Katarína Horváthová:

„Súčasťou jogy sú rôzne cvičenia na uvoľnenie chrbta, ale aj posilňovacie cviky určené na spevnenie, ako aj spinálne cvičenia. Posilňujú hlboké svaly chrbta, ale aj vonkajšie svaly a zlepšujú držanie tela. Uvoľňovacie cvičenia pomáhajú uvoľniť stuhnuté a skrátené svaly. Účinné sú aj spinálne (pretáčavé) cviky, ktoré uvoľňujú stabilizačné svaly, ale musia sa zladiť s dychom, ktorý je pre jogu dôležitý pri všetkých cvikoch. Odporúčam jogu cvičiť dva až tri razy týždenne. Človek, ktorý chodí pravidelne cvičiť, zvládne potom niekoľko cvikov na uvoľnenie chrbta vykonať aj doma. Treba dodržiavať zásady cvičenia, aby si náhodou neuškodil.“

FLYFIT

Pri tomto cvičení sa využívajú špeciálne siete, čo umožňuje, aby sa okrem prvkov pilatesu, jogy, kalanetiky, strečingu, silového i kardio tréningu, mohli vykonávať aj ľahké akrobatické prvky.

flyfit.jpg

Jednou z obľúbených pozícií je vis dolu hlavou. V rámci lekcií FlyFitu sa pozornosť venuje nielen posilneniu celého tela, ale aj relaxácii a celkovému uvoľneniu.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Kristína Opálenská:

„FlyFit je funkčný tréning, pri ktorom pracujú všetky svalové skupiny, čiže dochádza k výraznému zosilneniu chrbtových svalov aj tých najmenších. Vzpriamený chrbát sa stane samozrejmosťou. FlyFit zvyšuje pohyblivosť chrbtice, a tak pomáha predchádzať zraneniam. Veľké množstvo cvikov súvisí s udržiavaním rovnováhy, pri tom sa posilňuje stred tela, čo výrazne napomáha vzpriamenému držaniu postavy. Najväčším prínosom cvičenia v špeciálnych závesných sieťach je, že sa môžeme zavesiť do pozície dolu hlavou, v ktorej sa stavce odľahčia. V tejto polohe dokážeme chrbtové svaly ponaťahovať najintenzívnejšie. Ak má človek sedavé zamestnanie a nevenuje sa iným športovým aktivitám, odporúčam cvičiť FlyFit aspoň tri razy týždenne. Ideálne je kombinovať tento druh cvičenia s plávaním.“

PORTDEBRAS

PortDeBras je určený hlavne pre tých, ktorí majú radi tanec, pretože toto cvičenie je spojením tanca, strečingu a posilňovania. Obsahuje aj prvky z jogy a pilatesu.

portdebras.jpg

Veľký dôraz sa kladie na techniky, ktoré sa podieľajú na odstránení svalovej nerovnováhy, zlepšení pohyblivosti kĺbov a držania tela. Autormi tohto body and mind cvičenia sú ruský tanečník Vladimir Snezhik a španielsky fyzioterapeut Julio Papí.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Helena Ballová:

„Pohyb pri PortDeBras je vedený pažami, čo vás automaticky núti, aby ste zlepšili držanie tela a pracovali na vnútorných svaloch, čím podporujete svoj stabilizačný systém. Správne používanie vnútorných svalov, o ktorých často ani neviete, pomáha predchádzať a postupne i odstraňovať bolesti chrbta a celého pohybového aparátu. Počas hodiny sa plynulo striedajú posilňovacie prvky so strečingom. Preto treba rátať s tým, že sa poriadne zapotíte. Hudba na začiatku naštartuje, ale aj prehlbuje zážitok z pohybu. Aj psychické uvoľnenie počas hodiny pozitívne ovplyvňuje výsledky z cvičenia. Ako pri každom cvičení je dôležitá pravidelnosť, to znamená, že PortDeBras treba cvičiť aspoň dva razy týždenne. Je vhodný aj ako doplnok k pilatesu, joge a iným formám body and mind.“

Foto: Fotolia.com, FAMILYGYM

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 500
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 071
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 403
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 449
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 286
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 035
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 834
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 340
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 180
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 140

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOŠICE KORZÁR

Spoluhráči mu neverili. Rusnák v USA pri oslave napodobnil McGregora

Futbalista má za sebou prelomový rok.

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.

DOMOV

Kaliňák vypovedal na polícii, išlo o mafiu

Minister vnútra Robert Kaliňák bol v pondelok na výsluchu v sídle NAKA.

Neprehliadnite tiež

Florbalová kapitánka Lucia Košturiaková: Florbal nie je ženský ani mužský šport

V decembri bude viesť slovenský tím na majstrovstvá sveta vo florbale v Bratislave.

Magdalénske práčovne boli dejiskom krutosti. Mníšky v nich týrali mladé dievčatá

„Padlé ženy“ si v nich mali odpracovať svoje hriechy. Desiatky rokov trpeli neprávom.

Prehliadka anjelov: Modelky z Victoria's Secret ohurovali v Šanghaji

Na módnej prehliadke sa zúčastnilo 55 modeliek.

Príbeh manželstva: Kráľovná Alžbeta II. a princ Filip oslavujú platinovú svadbu

Pred svadbou mal princ na konte šesť libier, no množstvo šarmu.