Zacvičte s bolesťou chrbta

Bolesť v oblasti krčnej, hrudnej a driekovo-krížovej chrbtice trápi čoraz viac ľudí. Týmto ťažkostiam možno predchádzať pravidelným cvičením.

(Zdroj: Fotolia.com)

Bolesť chrbta môže mať viacero príčin. Mnohé z nich sú najmä dôsledkom nášho životného štýlu. Podceňujeme dôležitosť pravidelného pohybu a správneho držania tela pri státí a sedení, žijeme v permanentnom strese či dlhodobo pociťujeme úzkosť.

Jednou z najlepších foriem prevencie bolesti chrbta je primeraná a pravidelná pohybová aktivita. „Pre zdravý chrbát je pohyb nevyhnutný. Aktivujú sa pri ňom svaly, kĺby aj platničky chrbtice. Tým sa zlepšuje ich výživa a udržuje správna funkcia. Dôležité je však cvičiť správne a začať skôr, ako prídu ťažkosti.

Pohybové aktivity by sme si mali vyberať optimálne k našim fyzickým možnostiam a záujmom. Najideálnejšie sú také, ktoré zaťažujú celé telo rovnomerne, zlepšujú kondíciu, svalovú silu, elasticitu a koordináciu. Neskôr si môžete vybrať, na čo sa v tréningu zameriate.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje Daniela Biščová, fyzioterapeutka
daniela-biscova_foto_r3634.jpg

Ak si vyberiete šport, ktorý zaťažuje telo jednostranne, nezabúdajte na kompenzačný tréning, strečing a poraďte sa s odborníkom. V prípade, že máte chronické bolesti chrbta, kĺbov alebo svalov, poruchu držania tela alebo chcete konzultovať vybrané cvičenie, poraďte sa s fyzioterapeutom, ktorý vás usmerní a pomôže s obnovením vášho zdravia,“ vysvetľuje fyzioterapeutka Daniela Biščová.

Ktoré cvičenia sú teda vhodné ako prevencia bolestí chrbtice? Jednou z možností sú takzvané body and mind pohybové aktivity, ktoré sa zameriavajú na obnovenie plnej funkčnosti ľudského tela.

Pravidelným cvičením pri nich dochádza k posilneniu oslabených svalov, natiahnutiu skrátených svalov či k zlepšeniu pohyblivosti kĺbov. V rámci nich sa rovnaká pozornosť venuje aj získaniu psychickej pohody, pretože stres je jedným z tých faktorov, ktoré sú za bolesť chrbtice často zodpovedné.

Ide teda o pomalé cvičenia, ktorých úlohou je aktivovať hlboký stabilizačný systém, naučiť sa lepšie vnímať vlastné telo a správne dýchať. Do tejto kategórie patria napríklad pilates, joga, PortDeBras a FlyFit.

PILATES

Prvé pilates štúdio vzniklo v dvadsiatych rokoch minulého storočia v New Yorku. Založil ho Joseph Hubertus Pilates so svojou manželkou. Už vtedy vytvoril niekoľko stoviek cvičení, ktoré sa postupne zdokonaľovali až do terajšej podoby.

pilates.jpg

Aktuálne sa pilates zameriava na rovnomerné posilnenie všetkých svalových skupín, hlboké svaly brucha a chrbta nevynímajúc. Aj tie sú súčasťou stredu tela (power house), ktorý je jedným z dôležitých princípov pilatesu.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Jana Höherová:

„Je to dômyselná metóda pracujúca s hlbokým stabilizačným systémom a duševným formovaním. V sústave cvikov je zaradený program na precvičenie chrbta, zameraný na uvoľnenie, svalovú dysbalanciu a pevnosť. Zapájajú sa hlboké a povrchové svalové skupiny v spolupráci s dýchaním. Pri správnom a pravidelnom cvičení sa uvoľňujú skrátené svaly, nastaví sa držanie tela do vzpriamenejšej polohy, zvýši sa kondícia, ktorá sa prejaví napríklad tým, že človek nepociťuje pri dlhšom sedení bolesť ani stuhnutosť. Pilates odporúčam cvičiť tri až štyri razy týždenne. Časom si cviky človek osvojí a vie si zacvičiť krátku zostavu aj v práci či v škole. Dôležité je vnímať pilates ako životný štýl, filozofiu, ktorú keď zaradíme do života, vtedy prináša výsledky i radosť.“

JOGA

Cieľom jogy je pomôcť človeku prežiť kvalitný život dosiahnutím harmónie medzi telom a mysľou. Lenže aj v joge platí: sto ľudí, sto chutí. Preto sa dnes stretávame s mnohými tradičnými i modernými štýlmi jogy, môžeme si vyberať zo statických alebo dynamických foriem podľa toho, čo nám vyhovuje najviac.

joga.jpg

Cieľ ktoréhokoľvek druhu jogy je vždy rovnaký, len technika jeho dosiahnutia sa líši. Súčasťou najznámejších štýlov cvičenia, napríklad hatha jogy, sú tradičné asány (pozície), dýchanie, mantry, relaxácia a meditácia.

Prečo si ju vybrať?

Odpovedá inštruktorka Katarína Horváthová:

„Súčasťou jogy sú rôzne cvičenia na uvoľnenie chrbta, ale aj posilňovacie cviky určené na spevnenie, ako aj spinálne cvičenia. Posilňujú hlboké svaly chrbta, ale aj vonkajšie svaly a zlepšujú držanie tela. Uvoľňovacie cvičenia pomáhajú uvoľniť stuhnuté a skrátené svaly. Účinné sú aj spinálne (pretáčavé) cviky, ktoré uvoľňujú stabilizačné svaly, ale musia sa zladiť s dychom, ktorý je pre jogu dôležitý pri všetkých cvikoch. Odporúčam jogu cvičiť dva až tri razy týždenne. Človek, ktorý chodí pravidelne cvičiť, zvládne potom niekoľko cvikov na uvoľnenie chrbta vykonať aj doma. Treba dodržiavať zásady cvičenia, aby si náhodou neuškodil.“

FLYFIT

Pri tomto cvičení sa využívajú špeciálne siete, čo umožňuje, aby sa okrem prvkov pilatesu, jogy, kalanetiky, strečingu, silového i kardio tréningu, mohli vykonávať aj ľahké akrobatické prvky.

flyfit.jpg

Jednou z obľúbených pozícií je vis dolu hlavou. V rámci lekcií FlyFitu sa pozornosť venuje nielen posilneniu celého tela, ale aj relaxácii a celkovému uvoľneniu.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Kristína Opálenská:

„FlyFit je funkčný tréning, pri ktorom pracujú všetky svalové skupiny, čiže dochádza k výraznému zosilneniu chrbtových svalov aj tých najmenších. Vzpriamený chrbát sa stane samozrejmosťou. FlyFit zvyšuje pohyblivosť chrbtice, a tak pomáha predchádzať zraneniam. Veľké množstvo cvikov súvisí s udržiavaním rovnováhy, pri tom sa posilňuje stred tela, čo výrazne napomáha vzpriamenému držaniu postavy. Najväčším prínosom cvičenia v špeciálnych závesných sieťach je, že sa môžeme zavesiť do pozície dolu hlavou, v ktorej sa stavce odľahčia. V tejto polohe dokážeme chrbtové svaly ponaťahovať najintenzívnejšie. Ak má človek sedavé zamestnanie a nevenuje sa iným športovým aktivitám, odporúčam cvičiť FlyFit aspoň tri razy týždenne. Ideálne je kombinovať tento druh cvičenia s plávaním.“

PORTDEBRAS

PortDeBras je určený hlavne pre tých, ktorí majú radi tanec, pretože toto cvičenie je spojením tanca, strečingu a posilňovania. Obsahuje aj prvky z jogy a pilatesu.

portdebras.jpg

Veľký dôraz sa kladie na techniky, ktoré sa podieľajú na odstránení svalovej nerovnováhy, zlepšení pohyblivosti kĺbov a držania tela. Autormi tohto body and mind cvičenia sú ruský tanečník Vladimir Snezhik a španielsky fyzioterapeut Julio Papí.

Prečo si ho vybrať?

Odpovedá inštruktorka Helena Ballová:

„Pohyb pri PortDeBras je vedený pažami, čo vás automaticky núti, aby ste zlepšili držanie tela a pracovali na vnútorných svaloch, čím podporujete svoj stabilizačný systém. Správne používanie vnútorných svalov, o ktorých často ani neviete, pomáha predchádzať a postupne i odstraňovať bolesti chrbta a celého pohybového aparátu. Počas hodiny sa plynulo striedajú posilňovacie prvky so strečingom. Preto treba rátať s tým, že sa poriadne zapotíte. Hudba na začiatku naštartuje, ale aj prehlbuje zážitok z pohybu. Aj psychické uvoľnenie počas hodiny pozitívne ovplyvňuje výsledky z cvičenia. Ako pri každom cvičení je dôležitá pravidelnosť, to znamená, že PortDeBras treba cvičiť aspoň dva razy týždenne. Je vhodný aj ako doplnok k pilatesu, joge a iným formám body and mind.“

Foto: Fotolia.com, FAMILYGYM

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 859
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 621
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 443
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 060
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 982
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 589
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 775
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 195
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 019
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 707

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

Nebehaj holá pred deťmi! Aké sú hranice nahoty doma?

Je správne, aby deti videli rodičov nahých?

Leto, hudba, romantika. Ako sa dá nájsť láska na hudobnom festivale

Aj lásky z letných festivalov môžu vydržať.

Británia zverejnila oficiálne fotky z krstín princa Louisa

Najmladšieho člena britskej kráľovskej rodiny pokrstili 9. júla.

Herečka Judit Bárdos: Nie každá chvíľa v tomto povolaní vás stopercentne baví

Herečka rozpráva o novom filme i o tom, prečo jej prekáža pozornosť.