SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Výtvarníčka Alexandra Grusková: Svoje sny premieňam na realitu

Predstavujete si profesiu kostýmovej výtvarníčky ako pokojné zamestnanie, vhodné pre introvertov? Vyvedieme vás z omylu.

(Zdroj: A. Lodes)

Pri telefonáte som vás zastihla vo vlaku z Prahy, teraz sa zhovárame v Bratislave, zajtra cestujete do Nitry. Zdá sa, že máte pomerne hektický život, na čom pracujete?

Začala sa divadelná sezóna a mám pred sebou dve premiéry, 19. septembra to bude Skrotenie zlej ženy v divadle Andreja Bagara v Nitre, potom ma 9. októbra čaká opera Pád Arkuna v pražskom Národnom divadle. Posledné dni sa teda intenzívne presúvam a všetko dolaďujem, niekde mám technickú skúšku, javiskovú, kostýmovú, inde pracujem ešte len v dielňach. Je to pomerne náročné na koncentráciu, z divadiel vám priebežne volajú a chcú vedieť, v akom štádiu je vaša práca, či môže byť látka tmavšia, a tak podobne. Mne sa navyše program neočakávane zahustil, pretože jedna premiéra bola preložená z minulého roka. K tomu ešte kreslím návrhy kostýmov k hre Gazdiná Roba pre DAB v Nitre, tie odovzdávam koncom septembra. O mesiac neskôr musím mať hotové návrhy ku Gréckym pašijám Bohuslava Martinů, ktoré pripravujem pre operu v nemeckom Essene.

Dá sa vôbec na Shakespearovi vymyslieť niečo nové?

Prečo nie? Shakespeare je zaujímavý práve preto, že sa dá zakaždým stvárniť úplne inak. Môže byť výpravný, ale rovnako môže byť zahraný aj na čistej prázdnej ploche, naplnený len slovom. Sama robím na Skrotení zlej ženy už druhýkrát. Pred pár rokmi to bolo s režisérom Petrom Mikulíkom, teraz so Sveťom Sprušanským. Prvé predstavenie bolo určené pre historickú budovu SND, podľa toho sme vyberali kostýmy aj scény, hra je výpravná, veselá. Tentoraz sme sa viac sústredili na temné stránky povahy, drsnosť v medziľudských vzťahoch, manipulatívnosť.

Nakoľko si musíte s režisérom „sadnúť“?

Nemusíme mať rovnaký vkus, ale mal by ten môj dokázať rešpektovať. Spolupracujem s režisérmi, ktorí ocenia výrazné detaily a štylizáciu, aj s takými, ktorí chcú mať hru civilnú a čistú. Dôležité je, aby bol osobnosťou a aby vedel pracovať aj s vizuálnou stránkou inscenácie. Mal by byť náročný a prísť s jasnou víziou, vtedy ma núti premýšľať, nosiť hru v hlave.

01.jpg

Kde hľadáte nápady? Váš kostým Kráľovnej noci z Čarovnej flauty mi napríklad evokoval obraz Gustava Klimta.

Čarovná flauta je singspiel, bola napísaná pre ľudové obecenstvo viedenského predmestia. Samozrejme, v opere sa nachádzajú aj vážne filozofické odkazy, no my sme sa rozhodli, že podporíme prvky rozprávky a ľudovej zábavy. Aj preto sme sa vybrali po inšpiráciu do viedenského Prátra. Ale Klimt tam je tiež.

Stačí vám len vymyslieť návrhy kostýmov alebo chodíte aj po obchodoch a zháňate látky?

Som zodpovedná za celú realizáciu od prvotnej skice až po výsledok. To znamená, že celé to najskôr vymyslím a nakreslím, pripravím rozpočet. Ak robím na seriáli, zháňam v obchodoch hotové oblečenie a skúšam s hercami. Pri divadelnej tvorbe najskôr v katalógoch alebo obchodoch vyberiem látky, ale aj pomocné materiály od podšívok až po stužky a gombíky. Podľa návrhu nakreslím krajčírkam v divadelných dielňach schému odevu a vysvetlím im strih. Som pri každej kostýmovej skúške, vysvetľujem, prečo to má byť takto a nie inak. Nasledujú javiskové skúšky, vtedy sa prvýkrát ukáže, či kostým funguje. Na generálkach sa kostýmy ešte vyladia, sem-tam napríklad zistíme, že herec sa veľmi intenzívne váľa po javisku a materiál je už zničený. Zaoberám sa všetkými detailmi, teda napríklad aj spodnou bielizňou, pretože aj na nej často záleží, aby podporila výslednú siluetu. Navrhujem aj topánky, vlásenky, masky.

Predpokladám, že disponujete citlivými informáciami – mierami všetkých herečiek.

To áno, mám také zoznamčeky...

Keď herečka náhle priberie, hneváte sa?

Nuž, vytiahnem si svoj zoznamček a musím aktualizovať veľkosť. Občas sa stávajú celkom vtipné situácie, napríklad muži s malou nohou zásadne nahlasujú väčšie číslo topánky, nikdy sa nepomýlia naopak. A toto by som vám asi nemala prezrádzať, ale na niektoré herečky, ktoré sú trochu citlivé na svoju hmotnosť, používame malý trik. Prešijeme im štítok na kostýme z veľkosti M na veľkosť S, aby boli nakoniec všetci spokojní (úsmev).

2.jpg

Ako to bolo napríklad pri seriáli Kriminálka Staré mesto? Strávili ste pár dní medzi vyšetrovateľmi, aby ste zistili, ako sa obliekajú?

To nie, ale niečo som si pozisťovala. Pomohol mi aj autor predlohy Dominik Dán, ktorý má s týmto svetom skúsenosti a chodil sa pozerať na nakrúcanie. Ale do výsledku vložím aj vlastnú fantáziu, napríklad postavu súdneho lekára som celkom ‚vyfešákovala‘. Neskôr mi jeden naozajstný súdny lekár aj poďakoval, vraj som urobila dobre, aspoň som kolegom vstúpila do svedomia a budú viac dbať na imidž.

Mali ste aj nejaký vzorový seriál?

Napríklad dánsko-švédsky Most je skvelým príkladom, ako sa dá skĺbiť dej a dokonale prepracovaná vizuálna stránka. U nás sa často stáva, že postavy sú dokonale nalíčené a nastylingované, no všetky vyzerajú rovnako, ako podľa šablóny. V seriáli Most sa hlavná kriminalistka vôbec nelíči. Je to logické, pretože je taká zabratá do práce, že na mejkap jednoducho nemyslí. Podobné je to s oblečením, stále chodí v tom istom tmavom tričku a aby bolo jasné, že je čistotná, diváci ju často vidia, ako si ich vymieňa v kancelárii.

Stávajú sa vám pri práci aj nejaké trampoty?

Ježišmária, tie sú vždy! Napríklad sa vám stane, že si objednáte 800 gombíkov a nevedia vám ich vyrobiť, alebo sa niečo inak ušije. Ale sú to také čiastkové nepríjemnosti, ktoré sa do premiéry vyriešia. Pamätám sa na inscenáciu, pri ktorej som bola až v eufórii z toho, ako ide všetko ľahko. Potom sa stalo, že hlavný predstaviteľ nemal svoj deň, niečo mu prekážalo na kostýme a šmaril mi ho k nohám. V takých situáciách vám nezostáva nič iné, len to predýchať a ísť ďalej.

Podľa vášho rozprávania sa zdá, že kostýmové výtvarníctvo nie je nič pre introvertov.

To teda nie. Povedala by som, že 70 percent mojej práce je komunikácia. Najskôr nakreslím návrh a potom od rána do večera presviedčam, zdôvodňujem, vysvetľujem. S každou profesiou sa treba pritom rozprávať inak – režisér si len tak lieta vo výšinách, povie, že by to chcel mať krásne, veselé, pochmúrne, znepokojivé. Lenže ľudí v dielňach nezaujímajú vízie, ale praktické veci. Aký má byť konkrétny materiál, či treba niečo vyhladiť, prešiť.

Vy ste zároveň aj scénografkou. Čím sa cítite byť viac?

Asi kostýmovou výtvarníčkou, pretože kostýmy robím častejšie. Občas dostanem ponuku robiť aj scénu, aj kostýmy, v činohre to nie je problém. Pri opere to už zvažujem.

Prečo?

Scénografia je skôr tvorba vo veľkom, riešite základnú ideu, hmotu na scéne, od formy až po jednotlivé detaily dekorácie. Pri kostýmoch sa skôr zaoberáte drobnosťami, nuansami a požiadavkami interpretov. V čase generálok máte napríklad pod palcom tristo kostýmov, všetci speváci chodia postupne za vami, stále potrebujú niečo riešiť a ja im musím byť k dispozícii. Keď som robila naraz scénu aj kostýmy, mala som pocit, že sa musím rozdvojiť.

3.jpg

Dokážete ísť do projektu s rovnakým nadšením, ako napríklad pred pätnástimi rokmi?

Ale áno. Baví ma divadelný svet. Keď sa to tak vezme, v podstate sa v práci hrám. Niečo si vysnívam a svoje fantázie zhmotním do reality. Samozrejme, keď som už dlho v nejakom projekte, prichádza aj vyčerpanie. Preto si treba vytvárať aj drobné, čiastkové radosti. A popritom všetkom netreba byť len otrokom divadelného kolosu, treba sa aj odstrihnúť a žiť inak.

Stíhate popri práci súkromný život?

Voľný čas trávim s partnerom. Je to Grék, býva na ostrove Thassos, kde má pri mori malý hotel a reštauráciu. Žijem tam úplne inak, veľa relaxujem, ale aj pomáham, keď niečo treba. Mimo letnej sezóny je tam príjemný pokoj bez turistov, zbierajú sa olivy, navštevujú sa rodiny a priatelia, človek si aspoň uvedomí, aký je ten náš umelecký mikrosvet pominuteľný.

Viete si oddýchnuť aj v divadle?

Ani veľmi nie, skôr si vyberám kino alebo výstavu. Mám aj obdobia, že si musím oddýchnuť aj od nakupovania. V práci riešim dokola len oblečenie, takže v súkromí ho občas nechcem ani vidieť. Rada cestujem, len tak sa prechádzam, objavujem pekné kaviarenské zákutia. Alebo nerobím nič. Len si tak sedím a snívam...(úsmev).

Foto: A. Lodes

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 081
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 639
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 766
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 203
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 185
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 236
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 565
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 694
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 389
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 963
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda o testovaní rokovala päť dní, aj tak spravili chybu

Zákaz vychádzania bude platiť aj 25. a 26. januára.

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Vzťahy v dobrom aj v zlom, v zdraví aj v chorobe? To je výzva

Sami seba sa pýtate - nebudem pre toho druhého bremenom?

Michaela Žureková

Vaše oblečenie môže znečisťovať aj Arktídu. Ako tomu pri praní zabrániť?

Tipy, ako obmedziť uvoľňovanie mikroplastov pri praní.

Ilustračné foto.

Desať fašiangových receptov na šišky a fánky

Fašiangy sú, čo sa jedál týka, obdobím smažených sladkostí.