Chcete začať cvičiť? Čítajte, ako na to

Už tisíckrát ste si sľúbili, že začnete so sebou niečo robiť, ale dopadlo to ako vždy. Každá snaha zlyhala na vlastnej pohodlnosti.

(Zdroj: Fotolia.com)

Keď pomyslíme na šport, zvyčajne si vybavíme strhaný výraz a prepotené tričko. Zabúdame, že cvičenie je v prvom rade o uvoľnení a samotný výkon je až vyšší stupeň fyzickej aktivity. A tak radšej trávime kopec času v „úspornom režime“.

Na pohovke pred telkou, bezcieľnym surfovaním po nete, namiesto prechádzky sadáme do auta. Tvrdíme, že to chceme zmeniť, ale napokon na to nemáme silu. Prečo tak často zlyhávame už po pár dňoch a upúšťame tak ľahko od svojich dobrých predsavzatí?

Tréner vo fitnes Pavol Ferenc vidí hlavnú príčinu v pohodlnosti. „Dnešok jej priam nahráva. Práca s notebookom, výťahy až do garáže, obchody, pošta aj banka v mobile, to všetko v nás podporuje statickosť, jednoducho, nemusíme sa ani pohnúť, ak vyslovene nechceme.“

Nikdy nie je neskoro

Našťastie, na športové začiatky nie je nikdy neskoro. Naopak, odhodlanie začať so sebou niečo robiť, prichádza často s vekom. Vo všeobecnosti platí, že ženy sa najčastejšie „športovo“ naladia na prelome štyridsiatky, muži na prahu päťdesiatky.

Tréner Pavol Ferenc však tvrdí, že motivácia môže prísť v každom veku. Ako teda môže postupovať obyčajná žena, ktorá po práci prichádza domov, venuje sa deťom a domácnosti so všetkým, čo prináša?

Poradí vám odborník:
K téme sa vyjadruje tréner vo fitnes a kulturistike a športový poradca Pavol Ferenc, Informs.sk
mgr.pavol-ferenc-2cphd._r3424.jpg

„Najdôležitejšie je dohodnúť sa s partnerom a deťmi o tom, kedy bude možné vyčleniť si čas pre seba. Pri dobrom nastavení sa dajú ešte stihnúť súrne veci v domácnosti a ostane dosť času aj na pohyb. Zároveň sa tak dá predísť výčitkám svedomia, s ktorými ženy často bojujú, keď sa chcú venovať vlastným koníčkom. Počas cvičenia sa netreba nechať vyrušovať, je dôležité sústrediť sa na pohyb a vypnúť myseľ.“

Ide to aj bez fitka

Podľa Petra Ferenca motivácia na cvičenie často súvisí aj s tým, či máme poruke priestor, kde sa dá hýbať. Ak je vo vašom blízkom okolí dobre vybavené fitnescentrum, máte vyhrané. Teda, ak sa doň nehanbíte ísť, čo sa vám môže stať, najmä ak ste v cvičení začiatočníčkou.

Kolektív síce podporuje motiváciu, súťaživosť a s ňou spojenú výdrž, nováčikovia sú však presvedčení, že popri vytrénovaných „adonisoch“ budú vyzerať úboho. Ich veľké odhodlanie potom vyprchá s nákupom teplákov.

Ako preklenúť túto psychickú bariéru? Podľa Petra Ferenca je dôležité uvedomiť si, že necvičíte pre druhých, ale pre seba. „Je to hlavne o sebazaprení a uvedomení si, že o kondíciu a telo ako také sa jednoducho treba starať. Vo vyššom veku budete sami sebe vďační a vaše telo to niekoľkonásobne ocení,“ radí tréner.

Ak je váš ostych neprekonateľný, hýbať sa môžete aj mimo fitnescentra. Napríklad v lese alebo v parku.

Cvičte prirodzene:

• Ak milujete denné seriály s pozvoľným dejom, máte vyhrané. Keďže sa v nich zvyčajne nič nedeje, sú ideálnou kulisou na cvičenie. Nebude vás aspoň mrzieť premrhaný čas.

• Vytýčte si reálny cieľ. Na začiatok si stačí povedať, že sa chcete cítiť lepšie.

• Spočiatku stačí, ak vydržíte cvičiť aspoň pätnásť minút. Nezabudnite, že s jedlom rastie chuť. O cvičení to platí dvojnásobne. Ani sa nenazdáte a prepracujete sa k pol hodine.

• Zabudnite na pesimizmus. Vôbec neprekáža, že sudičky vám nadelili silné stehná, bucľaté lýtka, široký pás. Spevniť možno každú postavu.

• Viditeľné výsledky nečakajte okamžite. Za každým vyšportovaným telom sa skrýva tvrdá práca a kopec odriekania.

• Svoje zohráva mentálne nastavenie. Neriešte, či sa vám chce, alebo nie, jednoducho si zacvičte a hotovo.

Hlavné je začať

Ako výhovorka neobstojí ani časová zaneprázdnenosť, na ktorú sa tak radi odvolávame. Štvrťhodinku, ktorá stačí na dobré rozcvičenie, zvyčajne premrháme, ani nevieme ako.

Pri troche disciplíny ju môžeme využiť na ponaťahovanie svalov a rozhýbanie chrbtice v pohodlí domova. Má to svoje plusy. Netreba chodiť do fitka, platiť vstupné, dokonca odpadá problém počasia, na ktoré sa často vyhovárame.

Cvičiť doma predsa môžeme vždy, keď si vyčleníme chvíľku času. Cviky pri telke, obľúbenej hudbe, práve zaliatej káve alebo čaji nám pomôžu vytvoriť každodenný rituál, pri ktorom sa bude pomaly zlepšovať naša kondícia. Navyše cvičenie môžete skombinovať aj s nejakým iným relaxom, tak ako to urobila štyridsaťročná Stela.

Stacionárny bicykel, ktorý mesiace trónil v kúte a slúžil takmer výlučne len ako vešiak, jedného dňa premiestnila do stredu obývačky. „Vždy si zapnem obľúbenú telenovelu a frčím. Pred pol rokom som vydržala ledva desať minút, teraz celú hodinu. Vôbec mi to nepripadá nudné,“ veselo sa delí o skúsenosť učiteľka.

1.jpg

Ide najmä o zábavu

Aby ste sa pri cvičení nenudili, treba staviť na pohyb, pri ktorom sa zabavíte, prípadne športové aktivity striedať, aby ste sa vyhli stereotypu.

Niekomu vyhovuje beh, chôdza, inému plávanie, či zostavy na fit lopte s malými činkami, alebo na stepperi. Dôležité je, aby ste pri tom mali pocit, že relaxujete a aby vás to bavilo. Vyvíjať námahu nad rámec denných povinností nám skrátka nie je dané.

Po práci potrebujeme vypnúť, ďalšia námaha by už bola priveľkou záťažou pre našu psychiku. Preto skúste cvičiť pre radosť, nie pre povinnosť.

Radí tréner Pavol Ferenc

Naozaj nikdy nie je neskoro na to, aby sme začali s cvičením?

Doslova nikdy nie je neskoro! Objem cvičebného času vyhradeného na základnú kondičku môže byť prijateľný pre každého. Pre nešportovca stačí obdeň 30 minút. Pre športujúceho, ktorý už má svoju dávku pohybu zabehanú, postačuje 50 až 60 minút štyrikrát do týždňa.

Čo máme robiť, aby pohyb nebol utrpením spojeným s únavou a vyčerpaním?

Začínať pozvoľna a pokračovať plynule. Veľa ľudí to robí opačne. Je to často kameňom úrazu pre podstatu športovania. A tou je pravidelnosť.

Ako môže začať športovať človek, ktorý naposledy cvičil na telesnej výchove, dnes má 40 a stuhnutú chrbticu?

Sú cviky s hmotnosťou vlastného tela, pripadne len s takzvaným gumovým expanderom, ktoré sú naozaj efektívne. Aj v domácom prostredí sa s nimi poriadne zapotíte. Ide o to „naštartovať sa“, na začiatok stačia dve tridsaťminútové „meditačky“ v týždni.

Ako prebudiť lásku k pohybu v deťoch?

Jednoznačne výchovou. Podchytiť v nich vzťah k športu čím skôr a venovať sa im pri rôznych pohybových aktivitách. Za optimálne pre deti od dvoch rokov považujeme športy, ako sú plávanie, „mäkká“ gymnastika alebo tanec.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 026
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 730
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 288
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 546
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 912
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 410
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 313
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 125
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 786
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 694

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Playboy sa púšťa do neprebádaných vôd, nafotil kampaň s plus size modelkou

Fotky patria k decentnejším kampaniam modelky Molly Constable.

Vraždili a znásilňovali, no ženy ich milujú a obdivujú. Prečo?

Za ich správaním nie je len sexuálna porucha, psychológia má viaceré vysvetlenia.

Účinné tipy, ako sa správne nalíčiť pod okuliare

Pre správny výsledok berte do úvahy sklá aj farbu rámu.

Florbalová kapitánka Lucia Košturiaková: Florbal nie je ženský ani mužský šport

V decembri bude viesť slovenský tím na majstrovstvá sveta vo florbale v Bratislave.

Magdalénske práčovne boli dejiskom krutosti. Mníšky v nich týrali mladé dievčatá

„Padlé ženy“ si v nich mali odpracovať svoje hriechy. Desiatky rokov trpeli neprávom.