Zvládnite v dobrej kondícií prechod z tepla do zimy

Pôjde to, ak si doprajete viac pohybu a vitamínov.

(Zdroj: Fotolia.com)

Využite sezónne potraviny

Jeseň je bohatá na sezónnu ponuku zdravých potravín, ktoré podporia vašu imunitu. Doktorka Eva Smíšková odporúča zaradiť do jedálneho lístka najmä:

Tekvicu, lebo má v sebe vysoký obsah draslíka a málo sodíka, okrem toho obsahuje falvonoidy, vitamíny A,C a vlákninu.

Kapustu, ktorá je pravou vitamínovou bombou, nájdete v nej vitamíny B, C, E a celé spektrum dôležitých minerálnych látok a stopových prvkov, ak je kapusta kvasená, obsah vitamínov sa v nej ešte viac zvyšuje, okrem toho v nej nájdete aj probiotiká, dôležité pre zdravé trávenie.

Kel, lebo je bohatým zdrojom vitamínu C a kyseliny listovej a zároveň má protizápalové účinky.

Koreňovú zeleninu ako mrkva, zeler, petržlen a kaleráb, tieto plodiny úžasne zasýtia a zároveň majú detoxikačný účinok na ľudské telo, sú bohatým zdrojom vitamínov A, C, rôznych minerálnych látok a stopových prvkov.

Cviklu pre jej obsah vitamínov B a E, zároveň je bohatou zásobárňou železa a antioxidantov, pomáha pri anémii, onkologických ochoreniach a je vhodným prostriedkom na detoxikáciu.

Gaštany pre ich obsah vitamínov B a E a vysokú energetickú hodnotu, svojím zložením sú vhodné aj pre celiatikov.

Orechy, lebo sú kvalitným zdrojom bielkovín, zdravých nenasýtených tukov, rôznych vitamínov, ako sú napríklad vitamíny B a E, stopových prvkov ako železo, zinok a fosfor.

Vymeňte šaláty za teplé jedlo

Čím je vonku chladnejšie, tým viac teplej stravy sa nám žiada. Studené zeleninové šaláty, vďaka ktorým sme možno aj v lete zhodili nejaké to kilečko, je vhodné nahradiť teplejším zdravím variantom. Doktorka Eva Smíšková radí nahradiť surovú zeleninu pečenou, dusenou alebo grilovanou.

Výbornou tepelnou úpravou je dusenie v pare, pri ktorom si zelenina zachová výživné látky aj sýtu farbu. Ďalšou zdravou alternatívou sú zeleninové polievky. Nemusíte ich zahusťovať múkou, lepším zahusťovadlom je rozmixovaná zelenina alebo rozvarená cibuľa.

Môžete vyskúšať napríklad veľmi chutnú tekvicovú polievku. Na jej prípravu sa používa oranžová tekvička hokaidó, ktorú netreba šúpať, lebo jej šupka je veľmi chutná a obsahuje veľa výživných látok. Stačí ju poriadne umyť, vydlabať mäkké vnútro plné semienok a nakrájať na kocky, ktoré opečiete na cibuľke s maslom a zalejete vodou.

Krátko podusíte, tekvicu vložíte do mixéra, osolíte, ochutíte muškátovým orechom a rozmixujete na krém. Na dochutenie pridáte sladkú smotanu a nasucho opražené tekvicové semienka, prípadne trochu skvelého tekvicového oleja, ktorý má úžasnú arómu a je plný vitamínov.

2.jpg

Hrušky po francúzsky

Jesenné ovocie je tiež bohatým zdrojom antioxidantov. Jablká a hrušky sa dajú konzumovať nielen v surovom stave, ale môžete ich aj upiecť, pokvapkať medom a posypať škoricou. Môžete ich použiť aj v kombinácii s mäsom alebo so syrom.

Rafinovaný recept na hrušky s kozím a plesňovým syrom nájdete v knihe Francúzky vedia žiť od Mireille Guilianovej, v ktorej nájdete množstvo skvelých gurmánskych typov na jeseň aj na ostatné ročné obdobia. Hrušky pokrájate na štvrtky, pokvapkáte citrónovou šťavou a poukladajte na štvorčeky vystrihnuté z papiera na pečenie.

Posypete kozím syrom a syrom s modrou plesňou, osolíte, okoreníte, ochutíte estragónom, zabalíte do papierových štvorčekov a necháte zapiecť pri teplote 180 stupňov.

3.jpg

Vyberte sa na vzduch

Čím viac bude ubúdať prirodzeného denného svetla, tým viac únavy budete pravdepodobne pociťovať. Aby ste neupadli do typického jesenného útlmu, je dôležité sa pravidelne hýbať.

Najlepšie na čerstvom vzduchu, ak to počasie dovolí. Telo prekrvíte a okysličíte oveľa výdatnejšie, ako keby ste cvičili doma alebo v posilňovni. Okrem toho podporíte produkciu serotonínu, dôležitého neurotransmitera, ktorý prispieva k pocitom pohody a šťastia.

Jeho nedostatok v tele môže vyvolávať depresívne nálady alebo poruchy spánku, ktorým sa môžete preventívne vyhnúť, ak sa aspoň párkrát do týždňa vyberiete von a rozhýbete sa. Podľa kondičného trénera Juraja Németha treba prispôsobiť formu pohybu svojej kondícii.

Pre menej zdatných:

Pešia turistika v nenáročnom teréne a vo vychádzkovom tempe. Ak nepatríte k veľkým športovcom, pobyt v prírode si môžete spestriť aj cvičením či-kungu alebo vyskúšať tai-či. Tieto cviky sú určené na celkovú harmonizáciu a ozdravenie, pochádzajú z Číny, kde ich cvičia najmä starší ľudia, ale po celom svete majú aj veľa mladých prívržencov. Sú vhodné napríklad aj pre rekonvalescentov, ktorí sa zotavujú po chorobe a nechcú zaťažovať organizmus prudkým vyčerpávajúcim pohybom. Pokojnou formou cvičenia, ktoré sa hodí do prírody, je aj strečing. Stačí si zobrať podložku a ponaťahovať sa, napríklad niekde na lúke.

Pre ľudí s priemernou kondíciou:

Vyskúšajte napríklad power walking, ktorý je výbornou alternatívou ku klasickému behu. V podstate ide o chôdzu v rezkom aeróbnom tempe, ktorú si môžete spestriť napríklad tak, že si do rúk vezmete ľahké činky. Takýmto spôsobom prekrvíte a vyformujete nielen spodnú, ale aj hornú časť tela. Klasický beh alebo power walking si môžete doplniť aj posilňovaním v prírode. Stačí si do ruksaku zobrať TRX, čo sú popruhy, ktoré sa dajú pripevniť napríklad na stromy, expandery alebo švihadlo a nájsť si vhodné cviky s týmto pomôckami na internete.

Pre milovníkov adrenalínu:

Ak ste dostatočne zdatní a odvážni, môžete vyskúšať lezenie po skalách alebo adrenalínovú jazdu na horských bicykloch. Skôr než začnete, je vhodné informovať sa o bezpečnostných pravidlách pri týchto športoch u niekoho, kto sa v nich vyzná. Pre začiatočníkov je vhodné vybrať sa do terénu s niekým skúsenejším. Netreba zabúdať ani na to, že adrenalínové športy nie sú náročné len na kondíciu, ale aj na pohybovú koordináciu a schopnosť sústredenia. Ak vám niektorá z týchto vlastností chýba, zvoľte radšej nejakú inú, menej náročnú formu pohybu.

Predýchajte sa

Pobyt v jesennej prírode môžete spojiť s dychovými cvičeniami, ktoré výdatne okysličujú telo, zlepšujú schopnosť sústrediť sa, odbúravajú stres a čistia myseľ. Dýchajte najprv cielene do brucha, potom do hrudníka a napokon spojte brušný dych s hrudným. Využite pritom plnú kapacitu pľúc, dôraz klaďte na výdych. Pri výdychu vytlačte všetok vzduch z tela von.

K téme sa vyjadrujú:
  • Eva Smíšková, všeobecná lekárka
  • Juraj Németh, kondičný tréner

Zohrejte sa v saune

V lete sa prirodzene viac potíme, čím sa naše telo výdatne čistí. S príchodom chladnejšieho počasia môžeme tento mechanizmus nahradiť pobytom v saune, ktorý má nielen detoxikačné a regeneračné účinky, ale môže byť aj istou formou otužovania.

„Pri prudkom striedaní tepla s chladnou vodou posilňujeme imunitný systém a stávame sa odolnejšími voči rôznym ochoreniam,“ dodáva kondičný tréner Juraj Németh. Pobyt v saune je vhodné kombinovať s masážou, čím podporíme uvoľnenie a regeneráciu svalstva po cvičení.

Med pre zdravie a krásu

Med je prírodný antioxidant, má silné antibakteriálne účinky. Pomáha aj proti niektorým vírusom a plesniam, je výborným zdrojom energie pred cvičením. Pravidelná konzumácia medu zlepšuje funkciu tráviacej sústavy, čím prispieva k udržaniu zdravia.

Šálka teplého mlieka s medom vám pomôže zaspať, ak ste príliš rozrušení a neviete sa upokojiť. Alebo si môžete vymiešať med s jogurtom a naniesť na tvár ako prírodnú výživnú masku. Medová sviečka krásne aromatizuje izbu a navodí príjemnú atmosféru.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 9 164
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 727
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 628
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 516
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 444
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 243
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 827
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 594
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 554
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 334

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Zmenou Otčenáša môže pápež zmeniť cirkev k lepšiemu

Pápež sa správa sa ako kritický teológ.

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Mal som nejakú víziu a zrazu nič

Spoločnosti si je schopná zvoliť kohokoľvek.

Neprehliadnite tiež

Virginia Apgarová: Vlastné deti nemala, no zachránila milióny novorodencov

V rámci pôrodníctva priniesla revolučný nápad.

Tehotenský test už nebude rovnaký, budete ho môcť spláchnuť

Splachovateľný a kompostovateľný test príde na trh v roku 2018.

Zuzana Porubjaková: Štve ma, keď hranie niekto fláka

V roku 2018 ju diváci uvidia v novom seriáli aj filme, divadlo je jej druhý domov a z emócií je jej najbližší smútok.

Trendom roka 2018 je Ultra Violet, farba vesmíru aj kvetov

Fialová bude vládnuť móde, dizajnu aj líčeniu.

Vzťahová poradňa: Neviem, ako sa mám rozísť s príliš kontrolujúcim partnerom

Čo robiť, ak nechcete ublížiť rozchodom partnerovi a ak sa hanbíte za kamarátku, ktorá miluje všetko nadprirodzené?