Zvládnite v dobrej kondícií prechod z tepla do zimy

Pôjde to, ak si doprajete viac pohybu a vitamínov.

(Zdroj: Fotolia.com)

Využite sezónne potraviny

Jeseň je bohatá na sezónnu ponuku zdravých potravín, ktoré podporia vašu imunitu. Doktorka Eva Smíšková odporúča zaradiť do jedálneho lístka najmä:

Tekvicu, lebo má v sebe vysoký obsah draslíka a málo sodíka, okrem toho obsahuje falvonoidy, vitamíny A,C a vlákninu.

Kapustu, ktorá je pravou vitamínovou bombou, nájdete v nej vitamíny B, C, E a celé spektrum dôležitých minerálnych látok a stopových prvkov, ak je kapusta kvasená, obsah vitamínov sa v nej ešte viac zvyšuje, okrem toho v nej nájdete aj probiotiká, dôležité pre zdravé trávenie.

Kel, lebo je bohatým zdrojom vitamínu C a kyseliny listovej a zároveň má protizápalové účinky.

Koreňovú zeleninu ako mrkva, zeler, petržlen a kaleráb, tieto plodiny úžasne zasýtia a zároveň majú detoxikačný účinok na ľudské telo, sú bohatým zdrojom vitamínov A, C, rôznych minerálnych látok a stopových prvkov.

Cviklu pre jej obsah vitamínov B a E, zároveň je bohatou zásobárňou železa a antioxidantov, pomáha pri anémii, onkologických ochoreniach a je vhodným prostriedkom na detoxikáciu.

Gaštany pre ich obsah vitamínov B a E a vysokú energetickú hodnotu, svojím zložením sú vhodné aj pre celiatikov.

Orechy, lebo sú kvalitným zdrojom bielkovín, zdravých nenasýtených tukov, rôznych vitamínov, ako sú napríklad vitamíny B a E, stopových prvkov ako železo, zinok a fosfor.

Vymeňte šaláty za teplé jedlo

Čím je vonku chladnejšie, tým viac teplej stravy sa nám žiada. Studené zeleninové šaláty, vďaka ktorým sme možno aj v lete zhodili nejaké to kilečko, je vhodné nahradiť teplejším zdravím variantom. Doktorka Eva Smíšková radí nahradiť surovú zeleninu pečenou, dusenou alebo grilovanou.

Výbornou tepelnou úpravou je dusenie v pare, pri ktorom si zelenina zachová výživné látky aj sýtu farbu. Ďalšou zdravou alternatívou sú zeleninové polievky. Nemusíte ich zahusťovať múkou, lepším zahusťovadlom je rozmixovaná zelenina alebo rozvarená cibuľa.

Môžete vyskúšať napríklad veľmi chutnú tekvicovú polievku. Na jej prípravu sa používa oranžová tekvička hokaidó, ktorú netreba šúpať, lebo jej šupka je veľmi chutná a obsahuje veľa výživných látok. Stačí ju poriadne umyť, vydlabať mäkké vnútro plné semienok a nakrájať na kocky, ktoré opečiete na cibuľke s maslom a zalejete vodou.

Krátko podusíte, tekvicu vložíte do mixéra, osolíte, ochutíte muškátovým orechom a rozmixujete na krém. Na dochutenie pridáte sladkú smotanu a nasucho opražené tekvicové semienka, prípadne trochu skvelého tekvicového oleja, ktorý má úžasnú arómu a je plný vitamínov.

2.jpg

Hrušky po francúzsky

Jesenné ovocie je tiež bohatým zdrojom antioxidantov. Jablká a hrušky sa dajú konzumovať nielen v surovom stave, ale môžete ich aj upiecť, pokvapkať medom a posypať škoricou. Môžete ich použiť aj v kombinácii s mäsom alebo so syrom.

Rafinovaný recept na hrušky s kozím a plesňovým syrom nájdete v knihe Francúzky vedia žiť od Mireille Guilianovej, v ktorej nájdete množstvo skvelých gurmánskych typov na jeseň aj na ostatné ročné obdobia. Hrušky pokrájate na štvrtky, pokvapkáte citrónovou šťavou a poukladajte na štvorčeky vystrihnuté z papiera na pečenie.

Posypete kozím syrom a syrom s modrou plesňou, osolíte, okoreníte, ochutíte estragónom, zabalíte do papierových štvorčekov a necháte zapiecť pri teplote 180 stupňov.

3.jpg

Vyberte sa na vzduch

Čím viac bude ubúdať prirodzeného denného svetla, tým viac únavy budete pravdepodobne pociťovať. Aby ste neupadli do typického jesenného útlmu, je dôležité sa pravidelne hýbať.

Najlepšie na čerstvom vzduchu, ak to počasie dovolí. Telo prekrvíte a okysličíte oveľa výdatnejšie, ako keby ste cvičili doma alebo v posilňovni. Okrem toho podporíte produkciu serotonínu, dôležitého neurotransmitera, ktorý prispieva k pocitom pohody a šťastia.

Jeho nedostatok v tele môže vyvolávať depresívne nálady alebo poruchy spánku, ktorým sa môžete preventívne vyhnúť, ak sa aspoň párkrát do týždňa vyberiete von a rozhýbete sa. Podľa kondičného trénera Juraja Németha treba prispôsobiť formu pohybu svojej kondícii.

Pre menej zdatných:

Pešia turistika v nenáročnom teréne a vo vychádzkovom tempe. Ak nepatríte k veľkým športovcom, pobyt v prírode si môžete spestriť aj cvičením či-kungu alebo vyskúšať tai-či. Tieto cviky sú určené na celkovú harmonizáciu a ozdravenie, pochádzajú z Číny, kde ich cvičia najmä starší ľudia, ale po celom svete majú aj veľa mladých prívržencov. Sú vhodné napríklad aj pre rekonvalescentov, ktorí sa zotavujú po chorobe a nechcú zaťažovať organizmus prudkým vyčerpávajúcim pohybom. Pokojnou formou cvičenia, ktoré sa hodí do prírody, je aj strečing. Stačí si zobrať podložku a ponaťahovať sa, napríklad niekde na lúke.

Pre ľudí s priemernou kondíciou:

Vyskúšajte napríklad power walking, ktorý je výbornou alternatívou ku klasickému behu. V podstate ide o chôdzu v rezkom aeróbnom tempe, ktorú si môžete spestriť napríklad tak, že si do rúk vezmete ľahké činky. Takýmto spôsobom prekrvíte a vyformujete nielen spodnú, ale aj hornú časť tela. Klasický beh alebo power walking si môžete doplniť aj posilňovaním v prírode. Stačí si do ruksaku zobrať TRX, čo sú popruhy, ktoré sa dajú pripevniť napríklad na stromy, expandery alebo švihadlo a nájsť si vhodné cviky s týmto pomôckami na internete.

Pre milovníkov adrenalínu:

Ak ste dostatočne zdatní a odvážni, môžete vyskúšať lezenie po skalách alebo adrenalínovú jazdu na horských bicykloch. Skôr než začnete, je vhodné informovať sa o bezpečnostných pravidlách pri týchto športoch u niekoho, kto sa v nich vyzná. Pre začiatočníkov je vhodné vybrať sa do terénu s niekým skúsenejším. Netreba zabúdať ani na to, že adrenalínové športy nie sú náročné len na kondíciu, ale aj na pohybovú koordináciu a schopnosť sústredenia. Ak vám niektorá z týchto vlastností chýba, zvoľte radšej nejakú inú, menej náročnú formu pohybu.

Predýchajte sa

Pobyt v jesennej prírode môžete spojiť s dychovými cvičeniami, ktoré výdatne okysličujú telo, zlepšujú schopnosť sústrediť sa, odbúravajú stres a čistia myseľ. Dýchajte najprv cielene do brucha, potom do hrudníka a napokon spojte brušný dych s hrudným. Využite pritom plnú kapacitu pľúc, dôraz klaďte na výdych. Pri výdychu vytlačte všetok vzduch z tela von.

K téme sa vyjadrujú:
  • Eva Smíšková, všeobecná lekárka
  • Juraj Németh, kondičný tréner

Zohrejte sa v saune

V lete sa prirodzene viac potíme, čím sa naše telo výdatne čistí. S príchodom chladnejšieho počasia môžeme tento mechanizmus nahradiť pobytom v saune, ktorý má nielen detoxikačné a regeneračné účinky, ale môže byť aj istou formou otužovania.

„Pri prudkom striedaní tepla s chladnou vodou posilňujeme imunitný systém a stávame sa odolnejšími voči rôznym ochoreniam,“ dodáva kondičný tréner Juraj Németh. Pobyt v saune je vhodné kombinovať s masážou, čím podporíme uvoľnenie a regeneráciu svalstva po cvičení.

Med pre zdravie a krásu

Med je prírodný antioxidant, má silné antibakteriálne účinky. Pomáha aj proti niektorým vírusom a plesniam, je výborným zdrojom energie pred cvičením. Pravidelná konzumácia medu zlepšuje funkciu tráviacej sústavy, čím prispieva k udržaniu zdravia.

Šálka teplého mlieka s medom vám pomôže zaspať, ak ste príliš rozrušení a neviete sa upokojiť. Alebo si môžete vymiešať med s jogurtom a naniesť na tvár ako prírodnú výživnú masku. Medová sviečka krásne aromatizuje izbu a navodí príjemnú atmosféru.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 419
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 377
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 108
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 9 616
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 613
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 051
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 946
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 461
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 836
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 628

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

Neprehliadnite tiež

Valeria Schulczová: Treba vedieť prijímať kritiku, ktorá môže byť aj naozaj drsná

Autorka a režisérka uviedla úspešnú hru Leni v SND aj ľadovú šou Máša a medveď

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

Metternich, Valdštejnovci či Schwarzenbergovci: Spoznajte život šľachticov v Čechách

České pamiatky sa tento rok predstavia príťažlivými formami.

Začína sa týždeň Fashion Revolution. Aj Slováci chcú zmeniť módnu mašinériu

Najväčšia módna iniciatíva na svete vstupuje do piateho ročníka.

Vzťahová poradňa: Randila som s partnerom mojej kamarátky. Mala by to vedieť?

Psychologička radí, kedy hovoriť druhým pravdu a kto má byť hviezdou vo vzťahu.