Podovolenkový syndróm: Čím dlhšie voľno, tým väčší stres

Každá dovolenka sa raz skončí. Viete sa po nej reštartovať?

(Zdroj: Fotolia.com)

Mnohí z nás sa po dovolenke necítia oddýchnutí. Na vine sme si väčšinou samy. Vybaľujeme, pendlujeme medzi práčkou a diárom, prezeráme nakopenú poštu – a pritom z nás vyprchávajú dovolenkové zážitky ako para nad hrncom.

Nevieme, do čoho sa pustiť skôr, či do vybavovania e-mailov, alebo do doplnenia zásob v chladničke. Nakoniec priznáme nemilú skutočnosť. Túžobne očakávaná dovolenka nás tak vyčerpala, že do práce sa vraciame viac vyšťavení ako predtým.

Všetka nadobudnutá energia je odrazu preč a pri predstave, že o pár hodín máme zarezávať, netušíme, odkiaľ načerpáme novú.

Tento stav môže vyústiť do takzvaného podovolenkového syndrómu. „Ide o stres z návratu do práce. K príznakom patria nervozita, nesústredenosť, celková nechuť k práci. Môže sa dostaviť únava, niekedy úzkosť, ale tiež rôzne psychosomatické príznaky stresu, ako sú zlé trávenie alebo poruchy spánku,“ vysvetľuje psychologička Elena Tomková.

Potrebujeme čas

Čím je voľno dlhšie, tým môže byť stres z blížiaceho sa nástupu do práce silnejší. Každá zmena, dokonca aj k lepšiemu, vyžaduje adaptáciu. To platí aj v prípade, keď prechádzame z pokojného, odpočinkového obdobia do režimu, keď máme znovu podať stopercentný výkon.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje psychologička Elena Tomková, poradnapsychologicka.sk
e_tomkova_r2534.jpg

Každý z nás reaguje na túto situáciu po svojom. Stres nemusí postihnúť každého, závisí to od mnohých faktorov. „Dôležité je, do akej miery sa človek zregeneroval psychicky aj fyzicky, do akého prostredia sa vracia, čo ho v práci čaká a tiež, aká bola jeho dovolenka. Či náhodou nespôsobila väčší stres ako práca,“ pokračuje psychologička.

Čo máme robiť, aby sme nasadenie pracovného rytmu zvládli v pohode? „Pomáha pozvoľné zapájanie sa do práce, nikdy nie snaha hneď všetko riešiť a rozhodovať o super dôležitých veciach,“ radí Elena Tomková a dodáva, že najdôležitejšie je dopriať si dostatok času na aklimatizáciu. Ideálne je stráviť pred návratom do práce aspoň jeden deň doma a počas neho oddychovať.

Deti nie sú výnimkou

„Podľa prieskumu istej personálnej agentúry stres z návratu do práce postihuje asi polovicu mužov a vyše 60 percent žien. U väčšiny ľudí vymizne do troch dní. V horších prípadoch sa s ním pasujeme až týždeň alebo dva,“ hovorí psychologička.

Ešte zraniteľnejšie sú školopovinné deti. Letné prázdniny sú najdlhším obdobím v roku, keď sú vyradené z bežných povinností. Blížiaci sa september je teda záťažovou situáciou nielen pre rodičov, ktorí sa snažia obnoviť bežný chod domácnosti.

Počas druhej polovice augusta preto odborníci odporúčajú malý zácvik. Obnovenie spánkového režimu a opakovanie učiva sú signálom, že obdobie voľna sa chýli ku koncu. Rodičia však priznávajú, že ak sa aj snažia zaviesť podobné adaptačné mechanizmy do praxe, neraz podľahnú detskému argumentu „veď sú ešte prázdniny“. Zabojovať o nastavenie pracovného režimu sa však oplatí.

„Pred rokom sme využili dovolenkový last minute a vrátili sme sa domov tri dni pred začiatkom septembra. Bola to chyba, ale poučili sme sa. Tento august sme trávili prípravou na školské povinnosti. Staršia dcéra neprotestovala, do školy sa teší, aj keď najmä na kamarátky, ktoré celé leto nevidela. Mladšia sa po pár dňoch prispôsobila a myšlienka na školu ju neznervózňuje,“ spomína štyridsaťročná Iveta.

Ako prekonať podovolenkový syndróm:

• načasujte si návrat z dovolenky. Dva-tri dni strávené doma pred nástupom do práce pomôžu odbúrať stres.

• hľadajte pozitíva. Mať zamestnanie je predsa lepšie ako chodiť na úrad práce.

• vymedzte si priority. Prvé dni v práci budú náročné. Za vašej neprítomnosti sa pracovné úlohy s veľkou pravdepodobnosťou nakopili, nemôžete však riešiť všetko naraz.

• myslite na to, že pracovná rutina je predovšetkým o pozitívach. Dodáva nám pocit istoty a životnej stability.

• tešte sa na kolegov. Iste si s nimi máte po dovolenke čo povedať.

• stres pred návratom do práce býva aj pozitívny. Nakopne nás, aby ste podávali vyšší výkon,

• podovolenkový syndróm je dočasný. Zvyčajne pominie po nasadení pracovného tempa,

• dôležitý je spánok. Jeho nedostatok stres znásobuje,

• podovolenkový syndróm je súčasťou pracovného života. Netreba mu pripisovať väčšiu dôležitosť, než má v skutočnosti.

Súčasť pracovného života

Podovolenkový syndrómom nie je žiadna tragédia. Ide o krátkodobý stav, ktorý nie je ani zďaleka taký záťažový ako skutočná depresia.

O jeho vplyve na pracovnú výkonnosť sa viac diskutuje v juhoeurópskych štátoch ako u nás. Horúce leto je tam obdobím veľkého útlmu, po ktorom sa ľudia len ťažko znovu dostávajú do zabehnutého rytmu. Napríklad Španieli tradične čerpajú dovolenku v „dvojtýždňovkách“ a návrat do práce je pre väčšinu z nich malou tragédiou.

Slovákov sa tento problém týka len okrajovo. Podľa niektorých prieskumov si trúfame nepretržite dovolenkovať v priemere len týždeň. Napriek tomu sa môže stať, že príchod do zamestnania nás môže zastihnúť nepripravených. Mnohí z nás dávajú prednosť pracovnej dovolenke, čiže snažia sa počas voľných dní dobehnúť to, čo nestihli urobiť počas roka.

Prerábka bytu, práce okolo domu či v záhrade však dokážu fyzicky vyčerpať a príchod späť do zamestnania potom berieme ako malé vykúpenie. Navyše môžeme trpieť pocitom, že počas dovolenky sme nestihli dokončiť všetko, čo sme mali naplánované.

Ak sa chceme vyhnúť stresu z návratu do práce, mali by sme sa držať základného pravidla. „Starať sa o seba počas celého roka a nečakať len na jednu dovolenku,“ dodáva psychologička Elena Tomková.

Dovolenka vo svete

Európa je kontinentom, kde zamestnanci majú možnosť čerpať najviac dovolenky. Podľa americkej agentúry Bloomberg prvých desať priečok v počte dní preplatenej dovolenky obsadilo až osem európskych krajín.

Na prvej priečke sa priemerne s 35 dňami preplatenej dovolenky umiestnili Rakúsko a Portugalsko. Nemecko a Španielsko poskytujú o deň menej a tretími najštedrejšími krajinami sú Francúzsko a Taliansko. Do týchto čísel však nespadajú štátne sviatky.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová pred tromi rokmi ostro kritizovala juhoeurópske krajiny za príliš veľa dovolenky.

Indovia nie sú zvyknutí vyčerpať dovolenku kompletne. Hlavným dôvodom je spoločenský tlak. Dovolenka je pre nich symbolom lenivosti.

Prvé priečky v rebríčku najmenej dovolenkujúcich pracovníkov patria Číňanom a Japoncom. Japonci môžu v produktívnom veku získať dvadsať dní dovolenky, Číňania dovolenkujú maximálne jedenásť dní.

Japonci si v priemere vyčerpajú iba päť dní dovolenky ročne.

Najmenej pracovného voľna spomedzi občanov členských krajín EÚ majú Rumuni. Spolu so štátnymi sviatkami môžu oddychovať približne 27 dní.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  5. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  6. Klima efekt bez klimatizácie
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  8. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  9. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  10. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 319
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 15 963
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 12 274
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 11 259
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 9 879
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 7 394
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 4 417
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 440
  9. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 3 415
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 267

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Koalícia chce ľuďom prispieť na dovolenky a pôžičky. Hovorí aj o vyšších platoch

Sociálny balíček strán Smer, SNS a Most-Híd začína naberať reálne obrysy.

BRATISLAVA

Bratislava má novú atrakciu. Prechádzku vo výške 85 metrov

Záujemcovia sa môžu pokochať výhľadom z parapetnej rímsy okolo reštaurácie Ufo.

ŠPORT

Prečo chytil Sagan hostesku za zadok? Nahovorili ho kamaráti

Peter Sagan poskytol rozhovor anglickému Guardianu.

KOMENTÁRE

Za zvýšenie životnej úrovne v réžii koalície sa nedoplatíme

Maďari dnes dlhujú polovicu záväzku priemerného Slováka.

Neprehliadnite tiež

Sex po pôrode môže byť plný ťažkostí, dá sa im však pomôcť

Sedem rád ako obnoviť stagnujúci sexuálny život po narodení dieťaťa.

Desať tipov, ako si čo najlepšie užiť každý víkend

Aby boli dva voľné dni v znamení pohody, mali by ste sa na ne pripraviť.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V novom čísle nájdete rozhovor s režisérkou Valeriou Schulczovou, ktorá sa nebojí ťažkých a problematických tém.

AKTUALIZOVANÉ 19.4. O 10:25

Chýbajú postupy aj štandardy. Baby friendly nemocnice majú znova ožiť

Nemocnice priateľské k deťom v minulosti nedodržiavali pravidlá. Ministerstvo zdravotníctva teraz chystá zmeny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.