PRÍBEH VÝROBKU

Prvé slovenské autorádio malo poriadny štýl

Tesla 2105B Spider sa začala predávať v roku 1970 a stála 980 Kčs.

Autorom dizajnu i konštrukcie populárneho autorádia je Ján Vikrut.(Zdroj: www.ostblok.sk)

Autorádiá. Dnes ich už z áut pomaly, ale isto vytláčajú rozmerné obrazovky v prístrojových doskách, ktoré poslúchajú povely posádky buď dotykovo alebo pomocou multifunkčného ovládača.

Posuvnú paličku medzi číslicami nahradili displeje, ktoré od grafiky digitálnych hodín vyrástli do graficky prepracovaného farebného prostredia.

Po vojne sa autorádiá v Československu vyrábali v brnianskej a kolínskej Tesle. Neskôr sa výroba presunula do Tesly Bratislava.

Odtiaľto vyšlo aj prvé slovenské autorádio vlastného vývoja a dizajnu – Tesla 2105B Spider. Dnes je zberateľmi vyhľadávané. Stále vyzerá dobre a má niekoľko typových variácií.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čierna je dobrá

Dizajnér a vedúci samostatného dizajnérskeho oddelenia v Tesle Bratislava, Ján Vikrut, navrhol v roku 1969 autorádio jednoduchého tvaru. Na jeho vývoji sa podieľal konštrukčne i tvarovo.

Návrh zmenil dovtedy vo svete zaužívaný princíp čierneho obdĺžnika lemovaného strieborným rámikom. Vikrut to spravil naopak.

Zvnútra postriebrené plexisklo olemoval čiernym rámikom a dvojica čiernych otočných ovládačov dostala kruhové výplne z hliníka. Podlhovastý čierny plastový prepínač dlhých a stredných vĺn ustúpil nápisu Tesla Spider a našiel svoje miesto na pravej strane.

Autorádio sa začalo predávať v roku 1970 v čase, keď niekto dôležitý povedal, že strieborné veci už nie sú v móde. Vyriešila sa tým najmä finančne náročná produkcia chrómových častí a produktov z lešteného antikora či hliníka. Čierna farba alebo náhrada plastom sa stali módnym a zároveň praktickým riešením.

Hystéria z lesklých vecí sa v československých garážach naplno prejavila zatieraním alebo prestriekavaním chrómových nárazníkov automobilov čiernou farbou a výmenou chrómových spätných zrkadiel za čierne plastové.

Celočierna verzia Spidera na seba nenechala dlho čakať. Strieborné akcenty na otočných ovládačoch však zostali zachované. Dvojvlnový monofonický rádioprijímač Tesla Spider stál 980 Kčs, čo v tom čase nebolo málo. Získali ste však solídny a dobre vyzerajúci rádioprijímač do auta.

Posledný variant Spider 3 z roku 1976 mal celkom iný dizajn predného celoplastového panelu, ako aj ovládačov a podlhovastý prepínač bol rozdelený na dve časti. Trojka bola najčiernejším autorádiom z Tesly.

Spider alias Gliderola

K autorádiu sa do škatule balil prídavný rámik na montáž pod prístrojovú dosku. Vďaka štandardizovaným rozmerom nebol problém namontovať Spider do väčšiny automobilov, ktoré mali vyrezanú predprípravu na umiestnenie autorádia.

Stačilo vysunúť otočné gombíky, uvoľniť dve matice a plexisklo so stupnicou a plastový rámik sa dali jednoducho oddeliť. Podobne jednoduchá bola aj výmena prasknutého predného krytu. Samozrejme, za predpokladu, že sa dal zohnať.

O autorádiu Spider sa od začiatku uvažovalo aj ako o vývoznom artikli do západných krajín. Exportoval sa však pod menom Gliderola.

Napríklad v Anglicku ste si mohli Gliderolu R81 kúpiť v peknej šachovnicovej škatuli s prekríženými vlajkami (anglickou a pretekárskou šachovnicovou) a fotografiou športového volantu a rádia. Na škatuli ani na návode sa vôbec nikde neobjavil nápis Tesla. Ten bol iba na autorádiu.

Kým Spider bol v Československu určený najmä do rodinných automobilov Škoda 100, na Západe sa Gliderola zjavne spájala s motoristickým športom. V Anglicku sa často vyskytovala v automobiloch Ford Consul, Ford Zephyr, Austin či Morris.

Spider proti zlodejom

Vikrut, autor Spidera, má predný panel prvého typu stále vo svojom staršom mercedese. Na jeho modernejšom autorádiu zahraničnej výroby je však predný panel iba položený a slúži na odstrašenie zlodejov, ktorí by chceli značkové rádio ukradnúť.

Raz sa jeden známy pristavil pri Vikrutovom aute a dohováral mu, aby si do mercedesu kúpil nejaké lepšie autorádio. Dizajnér sa len pousmial a potešil sa, že 44-ročný Spider dokonale plní svoje nové poslanie.

Za pár rokov na autorádiá popri ťukaní do obrazoviek napravo od volantu možno úplne zabudneme. Bude to škoda. Veď Tesla Spider dokázalo v 70. rokoch minulého storočia urobiť z prefabrikovaného interiéru auto s pridanou hodnotou.

Na ozaj štýlové vozidlo bolo treba urobiť v interiéri zopár zásahov. Napríklad opáskovať volant perforovanou kožou, vymeniť hlavicu radiacej páky za ozdobnú so zaliatym zlatým autíčkom a na zadné plató ležérne pohodiť bledú kožušinu s plyšovým psíkom, ktorý kýval hlavou.

Základom však vždy bolo dobré autorádio. Ideálne to naše – Tesla Spider.

Autor je dizajnér a kurátor zbierok produktového dizajnu v Slovenskom múzeu dizajnu.

www.ostblok.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 779
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 797
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 036
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 689
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 138
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 009
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 645
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 583
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 345
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 761

Téma: Príbeh výrobku


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Organizujú prvý islandský festival u nás: Naše vízie sú veľké

Regina Ulejová a Laura Lovišková približujú, ako sa organizuje festival.

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.

Keď varí muž: Streetfood na mastnom papieri je hit. Právom?

Cez týždeň jedzte, čo chcete, ale v sobotu si uvarte zložité jedlo.