Autorádiá. Dnes ich už z áut pomaly, ale isto vytláčajú rozmerné obrazovky v prístrojových doskách, ktoré poslúchajú povely posádky buď dotykovo alebo pomocou multifunkčného ovládača.
Posuvnú paličku medzi číslicami nahradili displeje, ktoré od grafiky digitálnych hodín vyrástli do graficky prepracovaného farebného prostredia.
Po vojne sa autorádiá v Československu vyrábali v brnianskej a kolínskej Tesle. Neskôr sa výroba presunula do Tesly Bratislava.
Odtiaľto vyšlo aj prvé slovenské autorádio vlastného vývoja a dizajnu – Tesla 2105B Spider. Dnes je zberateľmi vyhľadávané. Stále vyzerá dobre a má niekoľko typových variácií.
Čierna je dobrá
Dizajnér a vedúci samostatného dizajnérskeho oddelenia v Tesle Bratislava, Ján Vikrut, navrhol v roku 1969 autorádio jednoduchého tvaru. Na jeho vývoji sa podieľal konštrukčne i tvarovo.
Návrh zmenil dovtedy vo svete zaužívaný princíp čierneho obdĺžnika lemovaného strieborným rámikom. Vikrut to spravil naopak.
Zvnútra postriebrené plexisklo olemoval čiernym rámikom a dvojica čiernych otočných ovládačov dostala kruhové výplne z hliníka. Podlhovastý čierny plastový prepínač dlhých a stredných vĺn ustúpil nápisu Tesla Spider a našiel svoje miesto na pravej strane.
Autorádio sa začalo predávať v roku 1970 v čase, keď niekto dôležitý povedal, že strieborné veci už nie sú v móde. Vyriešila sa tým najmä finančne náročná produkcia chrómových častí a produktov z lešteného antikora či hliníka. Čierna farba alebo náhrada plastom sa stali módnym a zároveň praktickým riešením.
Hystéria z lesklých vecí sa v československých garážach naplno prejavila zatieraním alebo prestriekavaním chrómových nárazníkov automobilov čiernou farbou a výmenou chrómových spätných zrkadiel za čierne plastové.
Celočierna verzia Spidera na seba nenechala dlho čakať. Strieborné akcenty na otočných ovládačoch však zostali zachované. Dvojvlnový monofonický rádioprijímač Tesla Spider stál 980 Kčs, čo v tom čase nebolo málo. Získali ste však solídny a dobre vyzerajúci rádioprijímač do auta.
Posledný variant Spider 3 z roku 1976 mal celkom iný dizajn predného celoplastového panelu, ako aj ovládačov a podlhovastý prepínač bol rozdelený na dve časti. Trojka bola najčiernejším autorádiom z Tesly.
Spider alias Gliderola
K autorádiu sa do škatule balil prídavný rámik na montáž pod prístrojovú dosku. Vďaka štandardizovaným rozmerom nebol problém namontovať Spider do väčšiny automobilov, ktoré mali vyrezanú predprípravu na umiestnenie autorádia.
Stačilo vysunúť otočné gombíky, uvoľniť dve matice a plexisklo so stupnicou a plastový rámik sa dali jednoducho oddeliť. Podobne jednoduchá bola aj výmena prasknutého predného krytu. Samozrejme, za predpokladu, že sa dal zohnať.
O autorádiu Spider sa od začiatku uvažovalo aj ako o vývoznom artikli do západných krajín. Exportoval sa však pod menom Gliderola.
Napríklad v Anglicku ste si mohli Gliderolu R81 kúpiť v peknej šachovnicovej škatuli s prekríženými vlajkami (anglickou a pretekárskou šachovnicovou) a fotografiou športového volantu a rádia. Na škatuli ani na návode sa vôbec nikde neobjavil nápis Tesla. Ten bol iba na autorádiu.
Kým Spider bol v Československu určený najmä do rodinných automobilov Škoda 100, na Západe sa Gliderola zjavne spájala s motoristickým športom. V Anglicku sa často vyskytovala v automobiloch Ford Consul, Ford Zephyr, Austin či Morris.
Spider proti zlodejom
Vikrut, autor Spidera, má predný panel prvého typu stále vo svojom staršom mercedese. Na jeho modernejšom autorádiu zahraničnej výroby je však predný panel iba položený a slúži na odstrašenie zlodejov, ktorí by chceli značkové rádio ukradnúť.
Raz sa jeden známy pristavil pri Vikrutovom aute a dohováral mu, aby si do mercedesu kúpil nejaké lepšie autorádio. Dizajnér sa len pousmial a potešil sa, že 44-ročný Spider dokonale plní svoje nové poslanie.
Za pár rokov na autorádiá popri ťukaní do obrazoviek napravo od volantu možno úplne zabudneme. Bude to škoda. Veď Tesla Spider dokázalo v 70. rokoch minulého storočia urobiť z prefabrikovaného interiéru auto s pridanou hodnotou.
Na ozaj štýlové vozidlo bolo treba urobiť v interiéri zopár zásahov. Napríklad opáskovať volant perforovanou kožou, vymeniť hlavicu radiacej páky za ozdobnú so zaliatym zlatým autíčkom a na zadné plató ležérne pohodiť bledú kožušinu s plyšovým psíkom, ktorý kýval hlavou.
Základom však vždy bolo dobré autorádio. Ideálne to naše – Tesla Spider.
Autor je dizajnér a kurátor zbierok produktového dizajnu v Slovenskom múzeu dizajnu.
www.ostblok.sk