SME
Pondelok, 22. apríl , 2019

Viete odolať letným zľavám?

Zľavy - 30 %, - 40 %, - 50 %, totálny výpredaj, výklady oblepené lákavými ponukami. Preškrtnuté ceny na visačke pôsobia ako magnet. Sú však pre nás skutočne až také výhodné?

(Zdroj: Fotolia.com)

Symbolom leta sa stali zľavy a výpredaje. Tovaru, ktorý ešte včera stál o polovicu viac, často nedokážeme odolať. Získanie takejto trofeje nás dokáže naplniť fantastickým pocitom uspokojenia.

Radí odborník:
K téme sa vyjadruje Jana Škutková, marketingová poradkyňa, Marketingovo.sk
j.skutkova_r7014.jpg

Sú to drobné radosti patriace k životu. Problém však nastáva, keď strácame prehľad o výdavkoch a nakupujeme impulzívne.

Hra s číslami

V prípade letných výpredajov sa totiž veľké zázraky nekonajú. O sedemdesiat percent bývajú zlacnené nekvalitné tričká a často si uvedomíme, že pri kúpe za predošlú cenu by sme určite neskrachovali.

Ak je tovar kvalitný a z hľadiska módy stále aktuálny, ceny závratne nepadajú. Nám to však neprekáža. Návšteva nákupného centra pripomína lov.

Marketing funguje výborne a vhodne nastavené akcie dokážu zvýšiť predaj niekedy až stonásobne. Okrem snahy predať veľa zohráva davová psychóza.

Psychológovia hovoria, že sme priam fyzicky neschopní ignorovať päťdesiatpercentnú zľavu a na tržbách šikovných obchodníkov je to aj vidieť.

Počas letných výpredajov z nákupných centier málokedy odchádzame s prázdnymi rukami. Po pevnom odhodlaní kúpiť si len užitočné veci neskôr priznávame, že mnohé z tých, ktoré skončili v našom nákupnom košíku, vlastne ani nepotrebujeme, až tak sa nám nepáčia, alebo niečo podobné dávno máme v skrini.

Mínus polovica nestačí

Skúsení obchodníci vedia, že ak chcú ohúriť zákazníka, treba ponúknuť viac ako zľavu. Výpredaje preto neraz oživujú rôznymi netradičnými nápadmi.

Od roku 2011 španielska značka Desigual pravidelne spúšťa preslávenú kampaň „Príďte vyzlečení a vyjdite oblečení“. V tejto tradícii úspešne pokračuje v Madride a ďalších svetových metropolách.

Totálny výpredaj
Teraz je ten správny čas na nákup šiat, topánok a doplnkov na zlavy.sme.sk.
moda_zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Prvého júla sa pred madridskou predajňou niekoľko hodín pred otvorením opäť zhromaždil húf nedočkavcov v spodnej bielizni. Dokonale naplnili heslo obľúbenej značky. Ako býva zvykom, prvých sto zákazníkov dostalo darček v podobe nohavíc alebo trička.

Španielsko patrí ku krajinám, kde sezónne výpredaje predstavujú dôležitú súčasť ekonomiky už od roku 1940. Masové zľavy vtedy spustil obchodný dom El Corte Inglés a Španielky sa dnes radia k najskúsenejším zákazníčkam.

Deň-dva pred začiatkom výpredajov si všetko obehajú, nakuknú, čo kde leží, využijú kartičku klienta svojej obľúbenej značky, potárať s predavačkou a majú info z prvej ruky.

V prvý deň výpredajov prichádzajú načas. Hodinu pred otvorením stoja pred nákupným centrom. Keď treba, pobehnú a nestrácajú čas obzeraním doplnkov. Vedia, že po tých je menší dopyt.

Ubránime sa?

Voči taktikám skúsených obchodníkov sme zväčša bezmocní. Premrštené ceny a malý príjem nás často nútia vyčkávať na výhodnú ponuku.

Túžba nakupovať lacnejšie sa napokon neraz končí tým, že minieme viac, ako sme pôvodne plánovali. Ak nechceme skončiť vo veľkom mínuse, mali by sme výdavky nejako korigovať.

Zaujímavý spôsob, ako oživiť vyrabované konto, praktizuje Španielka Carmen. „V našej krajine je tlak na spotrebiteľa mimoriadne silný. Médiá masírujú mozgy reportážami o zľavách storočia a vytvárajú dojem, že v Španielsku nerobíme nič iné, len vyčkávame na výpredaje. Keď podľahnem a miniem viac ako sto eur, pristupujem k radikálnemu riešeniu. Naordinujem si mesiac bez kávičkovania s kamoškami v našej obľúbenej kaviarni,“ usmieva sa šibalsky.

Zaujímavosti o výpredajoch:

• Prvé oficiálne výpredaje sa konali v New Yorku počas hospodárskej krízy. Zbaviť sa tovaru za znížené ceny bolo rentabilnejšie, ako držať ho v skladoch.

• Začiatkom 20. storočia Nemci na zmiernenie napätia v spoločnosti využili výpredaje a štát na tento účel využil masovú módu. Nemajetní ľudia tak mali možnosť ošatiť sa na účet boháčov, alebo žeby to bolo opačne?

• Od roku 2004 sa nemeckí obchodníci sami rozhodujú, kedy vyhlásia výpredaje.

• Budúcnosť výpredajov istí ekonomická kríza. Zákazníci majú pocit, že nakupovaním v zľavách šetria, hoci míňajú viac.

• Počas sezónnych výpredajov európski predajcovia stavajú na nákupnú turistiku, najmä na ruských zákazníkov.

• Jedinou európskou krajinou, ktorá sa bráni tradícii masových výpredajov, je Bielorusko. Bielorusi preto holdujú nákupnej turistike v zahraničí.

Ak chcete udržať nákupný ošiaľ pod kontrolou, majte na pamäti, že:

• na kreditku treba zabudnúť,

• väčšina vecí bude vo veľkosti XS,

• zaujímavé kúsky zľave väčšinou nepodliehajú,

• máme august a letné veci budú čoskoro bezpredmetné,

• pred každým vyrazením do shopping centra treba zrekapitulovať šatník. Možno budete prekvapené, koľko vecí máte a nenosíte ich,

• príťažlivý nájdený kúsok predýchajte. Pri najmenšej pochybnosti ho nechajte visieť na stojane a keď sa poň vrátite, možno sa vám tak páčiť nebude.

Keď nakupovať, tak:

• s rozumom. O polovicu lacnejšie nemusí znamenať výhodné,

• nadčasovky. Mať o džínsy viac nebýva na škodu,

• pozor na množstvo. Veci predsa nechceme len zhromažďovať, ale aj nosiť,

• sa zamyslite, či vytúžený kúsok máte s čím kombinovať,

• si určite sumu, ktorú chcete minúť,

• nepodceňujte silu nákupného ošiaľu a plaťte v hotovosti. Pri platení kartou strácate prehľad, koľko míňate,

• vedzte, že aj zajtra je deň a zľavy pokračujú.

5 otázok pre odborníčku

Odpovedá marketingová poradkyňa Jana Škutková, Marketingovo.sk

Letné zľavy sú obrovským lákadlom.

Pri výpredaji každá strana sleduje vlastné ciele. Obchodník potrebuje vyprázdniť sklad, dopredať sezónne hity, ktoré neskôr nepredá. Zákazník chce nakúpiť čo najlacnejšie. Ak to preženie, nie je to predsa vina obchodníka. Sme dospelí a máme vedieť, že nie je podstatná výška zľavy, ale to, z akej ceny sa odpočíta. Priznajme si, že k prílišnému míňaniu nás často zvádza vlastná chamtivosť.

Používajú obchodníci nekalé praktiky?

Ak obchodník „vie ako na nás“, ešte to nemusí byť nekalá praktika. Väčšina obchodníkov sa snaží so zákazníkom nadviazať dlhodobý vzťah. Je to podstatne lacnejšie než neustále naháňať nových záujemcov. Oklamať zákazníka môže len raz, lebo viac sa k nemu nevráti.

Takže obchodníci postupujú férovo?

Počas nakupovania pôsobí na našu psychiku hudba, vône, farby s cieľom zdržať nás v obchode dlhšie a zvýšiť šancu, že si niečo kúpime. Nie je to nekalý prístup v pravom slova zmysle, ale s našou pevnou vôľou to dokáže poriadne zacvičiť.

Čo znamená päťdesiatpercentná zľava – obchodník prerába alebo je pôvodná cena nadsadená?

Rozumný obchodník nastaví ceny tak, aby neprerobil. Prídete do obchodu kvôli rožkom za najnižšiu cenu a nakúpite aj ostatné potraviny. Alebo dostanete dve tričká za cenu jedného, pričom za plnú cenu by ste nekúpili ani jedno. Viem ale o prípadoch, kde sú marže nastavené na niekoľko sto percent. Môžeme len dúfať, že konkurenčný boj a trhový mechanizmus nakoniec zabezpečí nápravu.

V konečnom dôsledku neminieme viac ako mimo obdobia výpredajov?

Možno minieme viac, ale aj viac nakúpime. Ak sú to veci, ktoré vynosíme, nebude nás to trápiť. Na výpredaje dnes veľa ľudí doslova čaká, lebo nechcú nakupovať za pôvodné ceny. Nečudujme sa obchodníkom, že sa tomuto trendu prispôsobujú a už pri určovaní uvádzacej ceny myslia na to, ako ju počas sezónnych zliav znížiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 18 941
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 555
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 044
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 644
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 873
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 430
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 393
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 655
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 471
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 079

Hlavné správy zo Sme.sk

Hriešnica, prekliata dcéra či bohyňa. Kto bola Morena

Jarný zvyk odráža krvavé pohanské rituály.

Letiaca zapálená figurína Moreny.

Ukrajinci išli do rizika. Do čela krajiny si vybrali novú tvár

Volodymyr Zelenskyj bude novým ukrajinským prezidentom.

Volodymyr Zelenskyj po zverejnení exit pollov.

Pri Poslednej večeri urobil Leonardo da Vinci fatálnu chybu

O omyle, ktorého sa dopustil maliar, sa hovorí málo.

Slovenský hokejista Richard Pánik v drese Arizony Coyotes.

Neprehliadnite tiež

Zuby budúcnosti: Ako pomôžu moderné technológie v starostlivosti o chrup?

Ústna hygiena sa vďaka moderným technológiám mení a zjednodušuje.

Naučte sa vyberať správny mejkap, raz a navždy

Záleží na tom, aké produkty si nanášame na tvár.

Selma Blair

Zrkadlenie vo vzťahu: Po rokoch sa meníme na svojich partnerov

Veda vysvetľuje, prečo sa na seba ľudia v páre podobajú.