SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Viete odolať letným zľavám?

Zľavy - 30 %, - 40 %, - 50 %, totálny výpredaj, výklady oblepené lákavými ponukami. Preškrtnuté ceny na visačke pôsobia ako magnet. Sú však pre nás skutočne až také výhodné?

(Zdroj: Fotolia.com)

Symbolom leta sa stali zľavy a výpredaje. Tovaru, ktorý ešte včera stál o polovicu viac, často nedokážeme odolať. Získanie takejto trofeje nás dokáže naplniť fantastickým pocitom uspokojenia.

Radí odborník:
K téme sa vyjadruje Jana Škutková, marketingová poradkyňa, Marketingovo.sk
j.skutkova_r7014.jpg

Sú to drobné radosti patriace k životu. Problém však nastáva, keď strácame prehľad o výdavkoch a nakupujeme impulzívne.

Hra s číslami

V prípade letných výpredajov sa totiž veľké zázraky nekonajú. O sedemdesiat percent bývajú zlacnené nekvalitné tričká a často si uvedomíme, že pri kúpe za predošlú cenu by sme určite neskrachovali.

Ak je tovar kvalitný a z hľadiska módy stále aktuálny, ceny závratne nepadajú. Nám to však neprekáža. Návšteva nákupného centra pripomína lov.

Marketing funguje výborne a vhodne nastavené akcie dokážu zvýšiť predaj niekedy až stonásobne. Okrem snahy predať veľa zohráva davová psychóza.

Psychológovia hovoria, že sme priam fyzicky neschopní ignorovať päťdesiatpercentnú zľavu a na tržbách šikovných obchodníkov je to aj vidieť.

Počas letných výpredajov z nákupných centier málokedy odchádzame s prázdnymi rukami. Po pevnom odhodlaní kúpiť si len užitočné veci neskôr priznávame, že mnohé z tých, ktoré skončili v našom nákupnom košíku, vlastne ani nepotrebujeme, až tak sa nám nepáčia, alebo niečo podobné dávno máme v skrini.

Mínus polovica nestačí

Skúsení obchodníci vedia, že ak chcú ohúriť zákazníka, treba ponúknuť viac ako zľavu. Výpredaje preto neraz oživujú rôznymi netradičnými nápadmi.

Od roku 2011 španielska značka Desigual pravidelne spúšťa preslávenú kampaň „Príďte vyzlečení a vyjdite oblečení“. V tejto tradícii úspešne pokračuje v Madride a ďalších svetových metropolách.

Totálny výpredaj
Teraz je ten správny čas na nákup šiat, topánok a doplnkov na zlavy.sme.sk.
moda_zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Prvého júla sa pred madridskou predajňou niekoľko hodín pred otvorením opäť zhromaždil húf nedočkavcov v spodnej bielizni. Dokonale naplnili heslo obľúbenej značky. Ako býva zvykom, prvých sto zákazníkov dostalo darček v podobe nohavíc alebo trička.

Španielsko patrí ku krajinám, kde sezónne výpredaje predstavujú dôležitú súčasť ekonomiky už od roku 1940. Masové zľavy vtedy spustil obchodný dom El Corte Inglés a Španielky sa dnes radia k najskúsenejším zákazníčkam.

Deň-dva pred začiatkom výpredajov si všetko obehajú, nakuknú, čo kde leží, využijú kartičku klienta svojej obľúbenej značky, potárať s predavačkou a majú info z prvej ruky.

V prvý deň výpredajov prichádzajú načas. Hodinu pred otvorením stoja pred nákupným centrom. Keď treba, pobehnú a nestrácajú čas obzeraním doplnkov. Vedia, že po tých je menší dopyt.

Ubránime sa?

Voči taktikám skúsených obchodníkov sme zväčša bezmocní. Premrštené ceny a malý príjem nás často nútia vyčkávať na výhodnú ponuku.

Túžba nakupovať lacnejšie sa napokon neraz končí tým, že minieme viac, ako sme pôvodne plánovali. Ak nechceme skončiť vo veľkom mínuse, mali by sme výdavky nejako korigovať.

Zaujímavý spôsob, ako oživiť vyrabované konto, praktizuje Španielka Carmen. „V našej krajine je tlak na spotrebiteľa mimoriadne silný. Médiá masírujú mozgy reportážami o zľavách storočia a vytvárajú dojem, že v Španielsku nerobíme nič iné, len vyčkávame na výpredaje. Keď podľahnem a miniem viac ako sto eur, pristupujem k radikálnemu riešeniu. Naordinujem si mesiac bez kávičkovania s kamoškami v našej obľúbenej kaviarni,“ usmieva sa šibalsky.

Zaujímavosti o výpredajoch:

• Prvé oficiálne výpredaje sa konali v New Yorku počas hospodárskej krízy. Zbaviť sa tovaru za znížené ceny bolo rentabilnejšie, ako držať ho v skladoch.

• Začiatkom 20. storočia Nemci na zmiernenie napätia v spoločnosti využili výpredaje a štát na tento účel využil masovú módu. Nemajetní ľudia tak mali možnosť ošatiť sa na účet boháčov, alebo žeby to bolo opačne?

• Od roku 2004 sa nemeckí obchodníci sami rozhodujú, kedy vyhlásia výpredaje.

• Budúcnosť výpredajov istí ekonomická kríza. Zákazníci majú pocit, že nakupovaním v zľavách šetria, hoci míňajú viac.

• Počas sezónnych výpredajov európski predajcovia stavajú na nákupnú turistiku, najmä na ruských zákazníkov.

• Jedinou európskou krajinou, ktorá sa bráni tradícii masových výpredajov, je Bielorusko. Bielorusi preto holdujú nákupnej turistike v zahraničí.

Ak chcete udržať nákupný ošiaľ pod kontrolou, majte na pamäti, že:

• na kreditku treba zabudnúť,

• väčšina vecí bude vo veľkosti XS,

• zaujímavé kúsky zľave väčšinou nepodliehajú,

• máme august a letné veci budú čoskoro bezpredmetné,

• pred každým vyrazením do shopping centra treba zrekapitulovať šatník. Možno budete prekvapené, koľko vecí máte a nenosíte ich,

• príťažlivý nájdený kúsok predýchajte. Pri najmenšej pochybnosti ho nechajte visieť na stojane a keď sa poň vrátite, možno sa vám tak páčiť nebude.

Keď nakupovať, tak:

• s rozumom. O polovicu lacnejšie nemusí znamenať výhodné,

• nadčasovky. Mať o džínsy viac nebýva na škodu,

• pozor na množstvo. Veci predsa nechceme len zhromažďovať, ale aj nosiť,

• sa zamyslite, či vytúžený kúsok máte s čím kombinovať,

• si určite sumu, ktorú chcete minúť,

• nepodceňujte silu nákupného ošiaľu a plaťte v hotovosti. Pri platení kartou strácate prehľad, koľko míňate,

• vedzte, že aj zajtra je deň a zľavy pokračujú.

5 otázok pre odborníčku

Odpovedá marketingová poradkyňa Jana Škutková, Marketingovo.sk

Letné zľavy sú obrovským lákadlom.

Pri výpredaji každá strana sleduje vlastné ciele. Obchodník potrebuje vyprázdniť sklad, dopredať sezónne hity, ktoré neskôr nepredá. Zákazník chce nakúpiť čo najlacnejšie. Ak to preženie, nie je to predsa vina obchodníka. Sme dospelí a máme vedieť, že nie je podstatná výška zľavy, ale to, z akej ceny sa odpočíta. Priznajme si, že k prílišnému míňaniu nás často zvádza vlastná chamtivosť.

Používajú obchodníci nekalé praktiky?

Ak obchodník „vie ako na nás“, ešte to nemusí byť nekalá praktika. Väčšina obchodníkov sa snaží so zákazníkom nadviazať dlhodobý vzťah. Je to podstatne lacnejšie než neustále naháňať nových záujemcov. Oklamať zákazníka môže len raz, lebo viac sa k nemu nevráti.

Takže obchodníci postupujú férovo?

Počas nakupovania pôsobí na našu psychiku hudba, vône, farby s cieľom zdržať nás v obchode dlhšie a zvýšiť šancu, že si niečo kúpime. Nie je to nekalý prístup v pravom slova zmysle, ale s našou pevnou vôľou to dokáže poriadne zacvičiť.

Čo znamená päťdesiatpercentná zľava – obchodník prerába alebo je pôvodná cena nadsadená?

Rozumný obchodník nastaví ceny tak, aby neprerobil. Prídete do obchodu kvôli rožkom za najnižšiu cenu a nakúpite aj ostatné potraviny. Alebo dostanete dve tričká za cenu jedného, pričom za plnú cenu by ste nekúpili ani jedno. Viem ale o prípadoch, kde sú marže nastavené na niekoľko sto percent. Môžeme len dúfať, že konkurenčný boj a trhový mechanizmus nakoniec zabezpečí nápravu.

V konečnom dôsledku neminieme viac ako mimo obdobia výpredajov?

Možno minieme viac, ale aj viac nakúpime. Ak sú to veci, ktoré vynosíme, nebude nás to trápiť. Na výpredaje dnes veľa ľudí doslova čaká, lebo nechcú nakupovať za pôvodné ceny. Nečudujme sa obchodníkom, že sa tomuto trendu prispôsobujú a už pri určovaní uvádzacej ceny myslia na to, ako ju počas sezónnych zliav znížiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 451
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 466
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 289
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 767
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 621
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 283
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 089
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 542
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 407
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

SERIÁL O NEKONVENČNÝCH LÁSKACH

Jefferson napísal, že všetci ľudia sú si rovní a so svojou otrokyňou mal deti

Je to príbeh lásky alebo zotročenia?

Z filmu Jefferson v Paríži, 1995
Seriál o nekonvenčných láskach

Lásku Woodyho Allena sprevádzajú temné tiene zneužívania

Vzal si svoju dcéru? Režisér sa celé roky bráni.

Soon-Yi Previn a Woody Allen.

Kyseliny majú zlú povesť, no pleti naozaj prospievajú

Poradíme, ako ich zaradiť do dennej rutiny.

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?