Viete odolať letným zľavám?

Zľavy - 30 %, - 40 %, - 50 %, totálny výpredaj, výklady oblepené lákavými ponukami. Preškrtnuté ceny na visačke pôsobia ako magnet. Sú však pre nás skutočne až také výhodné?

(Zdroj: Fotolia.com)

Symbolom leta sa stali zľavy a výpredaje. Tovaru, ktorý ešte včera stál o polovicu viac, často nedokážeme odolať. Získanie takejto trofeje nás dokáže naplniť fantastickým pocitom uspokojenia.

Radí odborník:
K téme sa vyjadruje Jana Škutková, marketingová poradkyňa, Marketingovo.sk
j.skutkova_r7014.jpg

Sú to drobné radosti patriace k životu. Problém však nastáva, keď strácame prehľad o výdavkoch a nakupujeme impulzívne.

Hra s číslami

V prípade letných výpredajov sa totiž veľké zázraky nekonajú. O sedemdesiat percent bývajú zlacnené nekvalitné tričká a často si uvedomíme, že pri kúpe za predošlú cenu by sme určite neskrachovali.

Ak je tovar kvalitný a z hľadiska módy stále aktuálny, ceny závratne nepadajú. Nám to však neprekáža. Návšteva nákupného centra pripomína lov.

Marketing funguje výborne a vhodne nastavené akcie dokážu zvýšiť predaj niekedy až stonásobne. Okrem snahy predať veľa zohráva davová psychóza.

Psychológovia hovoria, že sme priam fyzicky neschopní ignorovať päťdesiatpercentnú zľavu a na tržbách šikovných obchodníkov je to aj vidieť.

Počas letných výpredajov z nákupných centier málokedy odchádzame s prázdnymi rukami. Po pevnom odhodlaní kúpiť si len užitočné veci neskôr priznávame, že mnohé z tých, ktoré skončili v našom nákupnom košíku, vlastne ani nepotrebujeme, až tak sa nám nepáčia, alebo niečo podobné dávno máme v skrini.

Mínus polovica nestačí

Skúsení obchodníci vedia, že ak chcú ohúriť zákazníka, treba ponúknuť viac ako zľavu. Výpredaje preto neraz oživujú rôznymi netradičnými nápadmi.

Od roku 2011 španielska značka Desigual pravidelne spúšťa preslávenú kampaň „Príďte vyzlečení a vyjdite oblečení“. V tejto tradícii úspešne pokračuje v Madride a ďalších svetových metropolách.

Totálny výpredaj
Teraz je ten správny čas na nákup šiat, topánok a doplnkov na zlavy.sme.sk.
moda_zlavy.jpg
Foto: zlavy.sme.sk

Prvého júla sa pred madridskou predajňou niekoľko hodín pred otvorením opäť zhromaždil húf nedočkavcov v spodnej bielizni. Dokonale naplnili heslo obľúbenej značky. Ako býva zvykom, prvých sto zákazníkov dostalo darček v podobe nohavíc alebo trička.

Španielsko patrí ku krajinám, kde sezónne výpredaje predstavujú dôležitú súčasť ekonomiky už od roku 1940. Masové zľavy vtedy spustil obchodný dom El Corte Inglés a Španielky sa dnes radia k najskúsenejším zákazníčkam.

Deň-dva pred začiatkom výpredajov si všetko obehajú, nakuknú, čo kde leží, využijú kartičku klienta svojej obľúbenej značky, potárať s predavačkou a majú info z prvej ruky.

V prvý deň výpredajov prichádzajú načas. Hodinu pred otvorením stoja pred nákupným centrom. Keď treba, pobehnú a nestrácajú čas obzeraním doplnkov. Vedia, že po tých je menší dopyt.

Ubránime sa?

Voči taktikám skúsených obchodníkov sme zväčša bezmocní. Premrštené ceny a malý príjem nás často nútia vyčkávať na výhodnú ponuku.

Túžba nakupovať lacnejšie sa napokon neraz končí tým, že minieme viac, ako sme pôvodne plánovali. Ak nechceme skončiť vo veľkom mínuse, mali by sme výdavky nejako korigovať.

Zaujímavý spôsob, ako oživiť vyrabované konto, praktizuje Španielka Carmen. „V našej krajine je tlak na spotrebiteľa mimoriadne silný. Médiá masírujú mozgy reportážami o zľavách storočia a vytvárajú dojem, že v Španielsku nerobíme nič iné, len vyčkávame na výpredaje. Keď podľahnem a miniem viac ako sto eur, pristupujem k radikálnemu riešeniu. Naordinujem si mesiac bez kávičkovania s kamoškami v našej obľúbenej kaviarni,“ usmieva sa šibalsky.

Zaujímavosti o výpredajoch:

• Prvé oficiálne výpredaje sa konali v New Yorku počas hospodárskej krízy. Zbaviť sa tovaru za znížené ceny bolo rentabilnejšie, ako držať ho v skladoch.

• Začiatkom 20. storočia Nemci na zmiernenie napätia v spoločnosti využili výpredaje a štát na tento účel využil masovú módu. Nemajetní ľudia tak mali možnosť ošatiť sa na účet boháčov, alebo žeby to bolo opačne?

• Od roku 2004 sa nemeckí obchodníci sami rozhodujú, kedy vyhlásia výpredaje.

• Budúcnosť výpredajov istí ekonomická kríza. Zákazníci majú pocit, že nakupovaním v zľavách šetria, hoci míňajú viac.

• Počas sezónnych výpredajov európski predajcovia stavajú na nákupnú turistiku, najmä na ruských zákazníkov.

• Jedinou európskou krajinou, ktorá sa bráni tradícii masových výpredajov, je Bielorusko. Bielorusi preto holdujú nákupnej turistike v zahraničí.

Ak chcete udržať nákupný ošiaľ pod kontrolou, majte na pamäti, že:

• na kreditku treba zabudnúť,

• väčšina vecí bude vo veľkosti XS,

• zaujímavé kúsky zľave väčšinou nepodliehajú,

• máme august a letné veci budú čoskoro bezpredmetné,

• pred každým vyrazením do shopping centra treba zrekapitulovať šatník. Možno budete prekvapené, koľko vecí máte a nenosíte ich,

• príťažlivý nájdený kúsok predýchajte. Pri najmenšej pochybnosti ho nechajte visieť na stojane a keď sa poň vrátite, možno sa vám tak páčiť nebude.

Keď nakupovať, tak:

• s rozumom. O polovicu lacnejšie nemusí znamenať výhodné,

• nadčasovky. Mať o džínsy viac nebýva na škodu,

• pozor na množstvo. Veci predsa nechceme len zhromažďovať, ale aj nosiť,

• sa zamyslite, či vytúžený kúsok máte s čím kombinovať,

• si určite sumu, ktorú chcete minúť,

• nepodceňujte silu nákupného ošiaľu a plaťte v hotovosti. Pri platení kartou strácate prehľad, koľko míňate,

• vedzte, že aj zajtra je deň a zľavy pokračujú.

5 otázok pre odborníčku

Odpovedá marketingová poradkyňa Jana Škutková, Marketingovo.sk

Letné zľavy sú obrovským lákadlom.

Pri výpredaji každá strana sleduje vlastné ciele. Obchodník potrebuje vyprázdniť sklad, dopredať sezónne hity, ktoré neskôr nepredá. Zákazník chce nakúpiť čo najlacnejšie. Ak to preženie, nie je to predsa vina obchodníka. Sme dospelí a máme vedieť, že nie je podstatná výška zľavy, ale to, z akej ceny sa odpočíta. Priznajme si, že k prílišnému míňaniu nás často zvádza vlastná chamtivosť.

Používajú obchodníci nekalé praktiky?

Ak obchodník „vie ako na nás“, ešte to nemusí byť nekalá praktika. Väčšina obchodníkov sa snaží so zákazníkom nadviazať dlhodobý vzťah. Je to podstatne lacnejšie než neustále naháňať nových záujemcov. Oklamať zákazníka môže len raz, lebo viac sa k nemu nevráti.

Takže obchodníci postupujú férovo?

Počas nakupovania pôsobí na našu psychiku hudba, vône, farby s cieľom zdržať nás v obchode dlhšie a zvýšiť šancu, že si niečo kúpime. Nie je to nekalý prístup v pravom slova zmysle, ale s našou pevnou vôľou to dokáže poriadne zacvičiť.

Čo znamená päťdesiatpercentná zľava – obchodník prerába alebo je pôvodná cena nadsadená?

Rozumný obchodník nastaví ceny tak, aby neprerobil. Prídete do obchodu kvôli rožkom za najnižšiu cenu a nakúpite aj ostatné potraviny. Alebo dostanete dve tričká za cenu jedného, pričom za plnú cenu by ste nekúpili ani jedno. Viem ale o prípadoch, kde sú marže nastavené na niekoľko sto percent. Môžeme len dúfať, že konkurenčný boj a trhový mechanizmus nakoniec zabezpečí nápravu.

V konečnom dôsledku neminieme viac ako mimo obdobia výpredajov?

Možno minieme viac, ale aj viac nakúpime. Ak sú to veci, ktoré vynosíme, nebude nás to trápiť. Na výpredaje dnes veľa ľudí doslova čaká, lebo nechcú nakupovať za pôvodné ceny. Nečudujme sa obchodníkom, že sa tomuto trendu prispôsobujú a už pri určovaní uvádzacej ceny myslia na to, ako ju počas sezónnych zliav znížiť.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 29 132
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 539
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 625
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 802
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 529
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 386
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 330
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 279
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 073
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 950

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Dres Neapola je mojou druhou kožou, tvrdí Hamšík. Slovák dokázal nevídanú vec.

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Keď Slovensko ostatným len zamávalo

Mečiar napĺňal učenie: Ak nás nechcú na Západe, pôjdeme na Východ.

TECH

Ako sa rozprávať s popieračmi vedy cez Vianoce a nehádať sa

Skúste sa zdržať okamžitého menovania a faktov.

EKONOMIKA

Plánujete živý stromček? Ako ho uskladniť, aby vydržal do Vianoc

Dobre uskladnený stromček by mal bez problémov vydržať.

Neprehliadnite tiež

Mariana Kováčová: Najťažšie pre dieťa je, keď sa násilia na ňom dopúšťajú rodičia

Zakladateľka Centra Slniečko nám porozprávala o najakútnejších problémoch detského sveta.

Tri lyžiarske rakúske destinácie: Tu zažijete viac ako lyžovačku

V rakúskych lyžiarskych strediskách na vás okrem skvelých zjazdoviek čaká aj viacero noviniek.

Mariah Carey: Prečo je speváčka považovaná za kráľovnú Vianoc?

Jej žezlo nikto nedokáže prevziať, hoci mnohí by chceli.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

Prečítajte si rozhovor s Marianou Kováčovou, ktorá sa venuje problematike týrania detí.

Biblia módy oslavuje výročie. Časopis Vogue má 125 rokov

V decembri 1892 vyšlo prvé číslo magazínu, ktorý je vo svete módy ikonou.