SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Začali ste s behaním? Vyhnite sa úrazu

Pri behu nie je dôležité len to, ako rýchlo bežíte, ale aj to, ako sa naň pripravíte. Nedržte sa hesla „športom k trvalej invalidite“.

(Zdroj: Fotolia.com)

Ak ste sa konečne „dokopali“ k behaniu a v cieli vidíte svoju štíhlu líniu, držíme vám palce. Nezabúdajte však na povinnosti bežca, bez ktorých skutočne správne nebeháte. Patrí k nim najmä rozcvička pred a po behaní, správny pitný režim či dokonca stravovanie.

Beh pre ženy
Veľký seriál o behaní

Podľa Harvard Gazette sa do roka zraní 30 až 80 percent priemerných bežcov. Je dosť pravdepodobné, že zranenie môže postihnúť aj vás. Buďte preto opatrní a voči svojmu telu zodpovední.

Pripravte telo na šport

Ak celé dni nič nerobíte alebo máte sedavý typ zamestnania, nemôžete náhle telo vystresovať agresívnym namáhavým tréningom.

Po týždni v práci nezačnite šprintovať o život. Ak s behom začínate alebo sa k nemu po dlhej dobe vraciate, začnite pomaly a postupne. Nalaďte svaly na pohyb.

Ideálnymi športmi sú v tomto prípade chôdza, plávanie, korčuľovanie či cyklistika.

Chápte svoje telo

Porozumieť každej časti si žiada skutočný záujem a pozorovanie. Každé vaše kilo sa do kolien počas behu prenáša štvornásobne.

Ak napríklad vážite 65 kíl, pri behaní vaše kolená bojujú so záťažou 260 kíl. Preto je dôležité dbať na správnu techniku, povrch, po ktorom bežíte aj obuv.

Buďte trpezliví a sledujte reakcie tela na každý pohyb.

Vytvorte si rozumný tréningový plán

Ak v tom máte zmätok a bojíte sa, že urobíte chybu, požiadajte o pomoc odborníka. Profesionálny tréner vás naučí, ako sa na beh správne pripraviť, ako behať aj čo robiť po tréningu.

Nemusíte sa báť, že naňho miniete všetky svoje úspory. Naučí vás základy a zostaví vám plán, v ktorom už nebudete takí stratení ako na začiatku.

Všetko, čo budete musieť spraviť je dodržiavať ho. Kým máte niekoho, kto vám poradí, buďte otvorení a veľa sa pýtajte.

Obuv je základ

Okrem iného. Ak je vašim zámerom ísť behať v „číňanoch“, zabudnite na vytúžený cieľ zdravého tela a ducha. Nohy tým len privediete k zraneniu.

Výberu bežeckej obuvi venujte čas a vyberte si takú, ktorá vám vydrží. Investícia môže byť vyššia, ale na nohách nosíme celé telo, tak im doprajme.

Vyberte si pohodlný model, v ktorom sa noha cíti dobre. Nesprávny tvar či nepohodlnosť alebo aj tlak na určitú časť nohy môže spôsobovať zdravotné problémy a bolesti chrbtice.

Všetci behajú. Prečo to robia a ako to mení ich životy? Toľko ľudí, čo behá dnes, ešte nikdy nebehalo. Pokúsili sme sa im porozumieť. Čítajte viac >>

Doprajte si oddych

Súčasťou správneho tréningu je oddych. Nezaťažujte telo zbytočne, počúvajte ho. Ak si žiada deň či dva voľna, dajte mu ho. Rozdeľte si záťaž tak, aby ste telo nevystresovali. Spravte si plán a dodržujte ho. Ak sa však objaví nečakaná bolesť, venujte sa regenerácií.

Príčiny vzniku zranení pri behu

  • nedostatočné rozohriatie a strečing
  • preceňovanie svojich schopností ("pretrénovanie")
  • zlá technika pri behu (nesprávne držanie tela)
  • nevhodné oblečenie (môže spôsobiť prehriatie organizmu, odreniny)
  • nevhodná obuv (zvyšuje riziko bolesti holennej kosti, ale aj vznik pľuzgierov či vyvrtnutia členku)
  • beh po nevhodnom teréne

Zdroj: Adidas.cvicte.sk

Pozrite si spôsob, ako sa správne rozvičiť

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 661
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 449
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 195
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 616
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 287
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 253
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 891
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 966
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 783
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 766
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Už teraz prišlo viac ľudí ako na voľby, hodnotí testovanie Matovič (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračovalo celoplošné testovanie na Covid-19.

Premiér Igor Matovič na tlačovej konferencii v Námestove.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Jai Hindley (vľavo) a Tao Geoghegan Hart. Jeden z nich sa stane víťazom Gira 2020.