SME
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

Chcete pribrať? Máme pre vás návod na antidiétu

Aj keď sa to možno javí ako čistá provokácia, existujú dámy, ktoré by zopár kíl navyše privítali.

(Zdroj: Fotolia.com)

Na známom crowfundingovom portáli kickstarter.com sa pred dvoma rokmi objavil zaujímavý projekt. Dvadsaťpäťročná Američanka Britton Delizia zháňala financie na vydanie knihy, v ktorej obhajuje právo žien na štíhlosť.

„Je ťažké žiť medzi ľuďmi, ktorí neustále zdôrazňujú krásu kriviek a vnád a ktorí si robia posmech z tých, čo na sebe tvrdo pracujú alebo majú rýchly metabolizmus,“ vyznáva sa Delizia a tvrdí, že štíhle ženy sú dnes diskriminované.

Jej projekt neuspel, z požadovaných 10000 dolárov na vydanie knihy vyzbierala potenciálna autorka necelú tisícku. Britton však získala viac než štyri tisícky facebookových fanúšičiek a zároveň si prečítala značný počet nahnevaných reakcií.

Vo svete, kde sú módne časopisy plné dám s konfekčnou veľkosťou 34 a kde si sedemdesiatkilové dievčatá netrúfnu ísť do bežného módneho obchodu, pretože vedia, že tam aj tak nič nezoženú, sú slová o diskriminácii štíhlych ľudí pomerne odvážne. Lenže existujú aj ženy, ktoré majú opačný problém. Chcú pribrať, no nedarí sa im.

Sama medzi veľkými dievčatami

„V túžbe nabrať zopár kíl som vyskúšala všetko, na strednej škole som do seba liala plechovky sladeného kondenzovaného mlieka, hltala čokoládové tyčinky, dopovala sa výživovými doplnkami, lenže bezvýsledne,“ hovorí 40-ročná Monika.

„Po škole som začala pracovať ako sekretárka v štátnom úrade a tam si na mne kolegyne doslova zgustli, neustále pretriasali moju ,podvýživu’, vraveli, že ma musia vykŕmiť, že vyzerám ako z koncentráku,“ spomína.

Nepríjemný zážitok sa pred pár rokmi prihodil aj 35-ročnej Hane, ktorá sa prihlásila na kurz brušných tancov. „Inštruktorka nás celú hodinu masírovala vetami o nádherných krivkách, ktoré znamenajú plodnosť, ospevovala mäkkosť a záhyby ženského tela a niekoľkokrát zdôraznila, že kilá navyše z nás robia zvodnú bohyňu. Medzi tými veľkými dievčatami som sa cítila ako balíček hrkajúceho vysušeného raždia bez akejkoľvek šance porodiť, ale aj splodiť dieťa,“ spomína Hana.

„Povedať: ,Dievča moje, si ako z koncentráku,’ to je v poriadku. Lenže skúste ráno kolegyňu privítať slovami: ,Panebože, si tučná ako prasa, prestaň už s tým prežieraním!’ Pravdepodobne s vami neprehovorí do konca života,“ uvažuje Hana.

Hádky o tom, či je ľahšie pribrať, alebo zhodiť, by mohli rozpútať dámsku svetovú vojnu. Našťastie, tak ako je možné (neľahko) schudnúť, dá sa aj (neľahko) pribrať. Len sa o tom nepíše v ženských magazínoch.

Antidiétový jedálniček

Ako sa stravovať, aby sme pribrali zopár kilogramov? Pre niektorých absurdná otázka, pre iných ťažký oriešok. Radí lekárka a odborníčka na výživu Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu, Zzv.sk.

Základné pravidlo je jednoduché - prijať viac energie, než vydáme. Hranolčeky alebo karamelové krovky sú síce kalorické, ale aj pri naberaní váhy je dôležitá kvalita potravín a vyvážený jedálniček s primeraným obsahom bielkovín, tukov a cukrov v odporúčanom percentuálnom pomere 10:25:65.

„Strava by mala byť pravidelná a rozložená na päť až šesť porcií denne,“ hovorí Alžbeta Béderová. Aj pri priberaní platí, že najdôležitejším jedlom dňa sú raňajky.

Je to prvé jedlo po osemhodinovom pôste a poskytuje energiu na dopoludnie. Navyše, počas spánku neprijíma telo žiadne živiny, to znamená, že ak ich organizmu urýchlene nedodáme, začne si ich brať z vlastných svalových zásob.

Pre budovanie svalovej hmoty je nevyhnutný dostatok bielkovín počas celého dňa. „Mali by byť kvalitné, teda s obsahom všetkých esenciálnych aminokyselín. „Je to najmä mäso, ktoré treba primerane striedať, ďalej morské plody, mliečne výrobky a vajcia,“ vymenúva špecialistka na výživu.

Netreba zabúdať ani na sacharidy. Lenže pozor, čokoládové tyčinky obsahujú najmä jednoduché cukry, ktoré by sa mali podieľať na tvorbe energie maximálne desiatimi percentami. „Zvoľme si radšej komplexné sacharidy, nájdeme ich napríklad v zemiakoch, ryži, cestovinách, strukovinách, zo sladkostí je vhodné sušené ovocie alebo cereálne tyčinky,“ radí Alžbeta Béderová.

Vynikajúcim zdrojom tukov sú oriešky, olivový, repkový, ľanový či slnečnicový olej, rybí tuk alebo mastné ryby. Lekárka upozorňuje, že sa netreba báť ani živočíšnych tukov, napríklad masla alebo plnotučných jogurtov. Mliečny tuk je ľahko stráviteľný, obsahuje celé spektrum mastných kyselín vrátane konjugovanej kyseliny linolovej, ktorá stimuluje tukový metabolizmus a niektoré výskumy potvrdili, že podporuje aj celkovú regeneráciu, rast svalov a dokonca pomáha pri prevencii onkologických ochorení.

Od kapusty chlap je tlstý, hovorili naši predkovia. Dnes je kyslá kapusta skôr známa ako pomocník pri chudnutí, lenže správna činnosť čriev je dôležitá aj vtedy, keď chceme kilá nabrať.

Kvasená zelenina obsahuje celé spektrum vitamínov zo skupiny B, teda čiastočne aj vitamín B12, o ktorom sa verí, že podporuje rast svalov a povzbudzuje chuť do jedla, aj keď presvedčivé vedecké dôkazy zatiaľ neexistujú.

Správnemu tráveniu pomáhajú aj jogurty a ďalšie kyslomliečne výrobky, pri naberaní váhy sú vhodné najmä plnotučné.

Chuť do jedla dodajú aj bylinky, napríklad materina dúška, čakanka obyčajná, saturejka, horec žltý, pamajorán, rebríček, ľubovník bodkovaný.

Dôležitý je pohyb na čerstvom vzduchu, vyhýbanie sa stresu a dostatok oddychu.

Ak ste aj napriek všetkým opatreniam naďalej príliš chudá, Alžbeta Béderová odporúča návštevu praktického lekára a komplexný rozbor krvi. Úbytok váhy bez zjavnej príčiny môže byť sprievodným znakom vážnych ochorení.

Cvičením ku kilám

V posilňovni sa dá aj efektívne pribrať. Radí kondičná trénerka Janka Roziaková, fitnescentrum FitUp, Námestie SNP 19, Bratislava, Fitup.sk.

„Začať treba s kompenzačnými cvičeniami a cvičením s vlastnou váhou, aby sa posilnil stabilizačný systém tela. Posilňujeme hlavne veľké svalové partie ako chrbát, stehná a hrudník,“ hovorí Janka Roziaková.

V tréningovom programe by mali byť zastúpené drepy, zhyby, kľuky, kľuky na bradlách, tlaky na lavičke, ramenné tlaky, príťahy na chrbát.

Slovo odborníka:
Janka Roziaková, kondičná trénerka, fitnescentrum FitUp
janka-roziakova--3-_r557.jpg

Najväčší prírastok svalovej hmoty zabezpečia vzpieračské cvičenia, pričom platí, že zaťaženie treba postupne zvyšovať.

Cvičenie by malo trvať maximálne hodinu, musí však byť intenzívne. „Aj kardiotréning sa odporúča krátky a intenzívny, vhodný je napríklad šprint alebo švihadlo. Pri dlhšom bicyklovaní alebo behu sa odbúravajú zásoby tuku aj svalstvo,“ vysvetľuje kondičná trénerka.

Po tréningu sa treba výdatne najesť, inak si telo ukrojí z vlastných svalových zásob.

„Výživové doplnky sú síce účinné a efektívne, ale osobne som skôr zástankyňou prirodzenej stravy,“ hovorí kondičná trénerka. „Ak už chcete predsa len niečo vyskúšať, vyberte si po cvičení proteínovú tyčinku alebo nápoj, ktoré poslúžia na regeneráciu svalov.“

Nezabúdajte na oddych, pretože svaly rastú najmä po cvičení a počas spánku.

Foto: archív A. B., archív J. R.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  3. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  10. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  1. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  2. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  6. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  7. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  8. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  9. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  10. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 716
  2. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 8 177
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 7 854
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 6 621
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 612
  6. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 6 404
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 205
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 883
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 5 504
  10. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu 4 993

Hlavné správy zo Sme.sk

Marián Kuffa.
Nežná revolúcia

Ako sa za tridsať rokov zmenilo Slovensko (November 89 v grafoch)

Viac Slovákov ako Čechov považuje za dobrý vtedajší politický aj ekonomický systém.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Nekliať a nenadávať

Málokde bola transformácia úspešnejšia ako u nás.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Šaty na stužkovú pre mamy a dcéry. Viete, čo sa nosí?

Oblečte sa na stužkovú podľa trendov aj bontónu.

Korutánsko láka lyžiarov, milovníkov piva aj rodiny s deťmi

Čo môžete zažiť v stredisku Katschberg?

Aktualizované

Najlepšie krémové polievky, ktoré zasýtia aj zohrejú

Cviklová, zemiaková aj tekvicová. Krémové polievky sú jednoduché.