Chcete pribrať? Máme pre vás návod na antidiétu

Aj keď sa to možno javí ako čistá provokácia, existujú dámy, ktoré by zopár kíl navyše privítali.

(Zdroj: Fotolia.com)

Na známom crowfundingovom portáli kickstarter.com sa pred dvoma rokmi objavil zaujímavý projekt. Dvadsaťpäťročná Američanka Britton Delizia zháňala financie na vydanie knihy, v ktorej obhajuje právo žien na štíhlosť.

„Je ťažké žiť medzi ľuďmi, ktorí neustále zdôrazňujú krásu kriviek a vnád a ktorí si robia posmech z tých, čo na sebe tvrdo pracujú alebo majú rýchly metabolizmus,“ vyznáva sa Delizia a tvrdí, že štíhle ženy sú dnes diskriminované.

Jej projekt neuspel, z požadovaných 10000 dolárov na vydanie knihy vyzbierala potenciálna autorka necelú tisícku. Britton však získala viac než štyri tisícky facebookových fanúšičiek a zároveň si prečítala značný počet nahnevaných reakcií.

Vo svete, kde sú módne časopisy plné dám s konfekčnou veľkosťou 34 a kde si sedemdesiatkilové dievčatá netrúfnu ísť do bežného módneho obchodu, pretože vedia, že tam aj tak nič nezoženú, sú slová o diskriminácii štíhlych ľudí pomerne odvážne. Lenže existujú aj ženy, ktoré majú opačný problém. Chcú pribrať, no nedarí sa im.

Sama medzi veľkými dievčatami

„V túžbe nabrať zopár kíl som vyskúšala všetko, na strednej škole som do seba liala plechovky sladeného kondenzovaného mlieka, hltala čokoládové tyčinky, dopovala sa výživovými doplnkami, lenže bezvýsledne,“ hovorí 40-ročná Monika.

„Po škole som začala pracovať ako sekretárka v štátnom úrade a tam si na mne kolegyne doslova zgustli, neustále pretriasali moju ,podvýživu’, vraveli, že ma musia vykŕmiť, že vyzerám ako z koncentráku,“ spomína.

Nepríjemný zážitok sa pred pár rokmi prihodil aj 35-ročnej Hane, ktorá sa prihlásila na kurz brušných tancov. „Inštruktorka nás celú hodinu masírovala vetami o nádherných krivkách, ktoré znamenajú plodnosť, ospevovala mäkkosť a záhyby ženského tela a niekoľkokrát zdôraznila, že kilá navyše z nás robia zvodnú bohyňu. Medzi tými veľkými dievčatami som sa cítila ako balíček hrkajúceho vysušeného raždia bez akejkoľvek šance porodiť, ale aj splodiť dieťa,“ spomína Hana.

„Povedať: ,Dievča moje, si ako z koncentráku,’ to je v poriadku. Lenže skúste ráno kolegyňu privítať slovami: ,Panebože, si tučná ako prasa, prestaň už s tým prežieraním!’ Pravdepodobne s vami neprehovorí do konca života,“ uvažuje Hana.

Hádky o tom, či je ľahšie pribrať, alebo zhodiť, by mohli rozpútať dámsku svetovú vojnu. Našťastie, tak ako je možné (neľahko) schudnúť, dá sa aj (neľahko) pribrať. Len sa o tom nepíše v ženských magazínoch.

Antidiétový jedálniček

Ako sa stravovať, aby sme pribrali zopár kilogramov? Pre niektorých absurdná otázka, pre iných ťažký oriešok. Radí lekárka a odborníčka na výživu Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu, Zzv.sk.

Základné pravidlo je jednoduché - prijať viac energie, než vydáme. Hranolčeky alebo karamelové krovky sú síce kalorické, ale aj pri naberaní váhy je dôležitá kvalita potravín a vyvážený jedálniček s primeraným obsahom bielkovín, tukov a cukrov v odporúčanom percentuálnom pomere 10:25:65.

„Strava by mala byť pravidelná a rozložená na päť až šesť porcií denne,“ hovorí Alžbeta Béderová. Aj pri priberaní platí, že najdôležitejším jedlom dňa sú raňajky.

Je to prvé jedlo po osemhodinovom pôste a poskytuje energiu na dopoludnie. Navyše, počas spánku neprijíma telo žiadne živiny, to znamená, že ak ich organizmu urýchlene nedodáme, začne si ich brať z vlastných svalových zásob.

Pre budovanie svalovej hmoty je nevyhnutný dostatok bielkovín počas celého dňa. „Mali by byť kvalitné, teda s obsahom všetkých esenciálnych aminokyselín. „Je to najmä mäso, ktoré treba primerane striedať, ďalej morské plody, mliečne výrobky a vajcia,“ vymenúva špecialistka na výživu.

Netreba zabúdať ani na sacharidy. Lenže pozor, čokoládové tyčinky obsahujú najmä jednoduché cukry, ktoré by sa mali podieľať na tvorbe energie maximálne desiatimi percentami. „Zvoľme si radšej komplexné sacharidy, nájdeme ich napríklad v zemiakoch, ryži, cestovinách, strukovinách, zo sladkostí je vhodné sušené ovocie alebo cereálne tyčinky,“ radí Alžbeta Béderová.

Vynikajúcim zdrojom tukov sú oriešky, olivový, repkový, ľanový či slnečnicový olej, rybí tuk alebo mastné ryby. Lekárka upozorňuje, že sa netreba báť ani živočíšnych tukov, napríklad masla alebo plnotučných jogurtov. Mliečny tuk je ľahko stráviteľný, obsahuje celé spektrum mastných kyselín vrátane konjugovanej kyseliny linolovej, ktorá stimuluje tukový metabolizmus a niektoré výskumy potvrdili, že podporuje aj celkovú regeneráciu, rast svalov a dokonca pomáha pri prevencii onkologických ochorení.

Od kapusty chlap je tlstý, hovorili naši predkovia. Dnes je kyslá kapusta skôr známa ako pomocník pri chudnutí, lenže správna činnosť čriev je dôležitá aj vtedy, keď chceme kilá nabrať.

Kvasená zelenina obsahuje celé spektrum vitamínov zo skupiny B, teda čiastočne aj vitamín B12, o ktorom sa verí, že podporuje rast svalov a povzbudzuje chuť do jedla, aj keď presvedčivé vedecké dôkazy zatiaľ neexistujú.

Správnemu tráveniu pomáhajú aj jogurty a ďalšie kyslomliečne výrobky, pri naberaní váhy sú vhodné najmä plnotučné.

Chuť do jedla dodajú aj bylinky, napríklad materina dúška, čakanka obyčajná, saturejka, horec žltý, pamajorán, rebríček, ľubovník bodkovaný.

Dôležitý je pohyb na čerstvom vzduchu, vyhýbanie sa stresu a dostatok oddychu.

Ak ste aj napriek všetkým opatreniam naďalej príliš chudá, Alžbeta Béderová odporúča návštevu praktického lekára a komplexný rozbor krvi. Úbytok váhy bez zjavnej príčiny môže byť sprievodným znakom vážnych ochorení.

Cvičením ku kilám

V posilňovni sa dá aj efektívne pribrať. Radí kondičná trénerka Janka Roziaková, fitnescentrum FitUp, Námestie SNP 19, Bratislava, Fitup.sk.

„Začať treba s kompenzačnými cvičeniami a cvičením s vlastnou váhou, aby sa posilnil stabilizačný systém tela. Posilňujeme hlavne veľké svalové partie ako chrbát, stehná a hrudník,“ hovorí Janka Roziaková.

V tréningovom programe by mali byť zastúpené drepy, zhyby, kľuky, kľuky na bradlách, tlaky na lavičke, ramenné tlaky, príťahy na chrbát.

Slovo odborníka:
Janka Roziaková, kondičná trénerka, fitnescentrum FitUp
janka-roziakova--3-_r557.jpg

Najväčší prírastok svalovej hmoty zabezpečia vzpieračské cvičenia, pričom platí, že zaťaženie treba postupne zvyšovať.

Cvičenie by malo trvať maximálne hodinu, musí však byť intenzívne. „Aj kardiotréning sa odporúča krátky a intenzívny, vhodný je napríklad šprint alebo švihadlo. Pri dlhšom bicyklovaní alebo behu sa odbúravajú zásoby tuku aj svalstvo,“ vysvetľuje kondičná trénerka.

Po tréningu sa treba výdatne najesť, inak si telo ukrojí z vlastných svalových zásob.

„Výživové doplnky sú síce účinné a efektívne, ale osobne som skôr zástankyňou prirodzenej stravy,“ hovorí kondičná trénerka. „Ak už chcete predsa len niečo vyskúšať, vyberte si po cvičení proteínovú tyčinku alebo nápoj, ktoré poslúžia na regeneráciu svalov.“

Nezabúdajte na oddych, pretože svaly rastú najmä po cvičení a počas spánku.

Foto: archív A. B., archív J. R.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 214
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 14 182
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 201
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 927
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 663
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 7 477
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 569
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 149
  9. Kreditná karta – áno alebo nie 4 047
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 462

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kočner kýval do kamery, putá nemal. Ako prebiehali iné zadržania?

Zadržanie Mariana Kočnera prebiehalo pokojne.

TECH

Ako si overiť, že ste vyhorení, a sedem spôsobov, ako sa brániť

Niekedy je riešením už iba zmena práce.

Neprehliadnite tiež

Herečka Martina Majerníková Koval: Amatérske divadlo je spontánnejšie

Speváčka a herečka stojí za festivalom Scénická žatva.

Linz je plný kontrastov: Toto je jeho šesť jedinečností

V treťom najväčšom rakúskom meste sa prejdete po strechách domov.

Móda pre tehotné: Ako sa obliecť s bruškom?

V tehotenstve musí byť šatník praktický a komfortný.

Pijete každý večer a vravíte, že nemáte problém? Máte

Funkčný alkoholizmus sa týka aj matiek.