Zafarbite svoj organizmus na zeleno, bude zdravší

Chlorofyl je známy najmä tým, že podporuje krvotvorbu. To však nie je všetko. Prospieva aj tráviacemu traktu, pomáha pri detoxikácii organizmu, posilňuje imunitu a urýchľuje hojenie rán.

(Zdroj: Fotolia.com)

O význame chlorofylu, teda zeleného pigmentu obsiahnutého v rastlinách, sa učíme už v základnej škole. Zohráva kľúčovú úlohu pri fotosyntéze, ktorej výsledkom je vznik kyslíka.

Okrem toho má zelený rastlinný pigment veľa pozitívnych účinkov aj na ľudský organizmus. Primárne sa spája najmä s tvorbou krvi. Prečo je to tak?

„Hemoglobín, ako jeden z najdôležitejších prvkov ľudskej krvi, je veľmi podobný zložením chlorofylu, preto s ním nemá ľudský organizmus veľa práce a vie ho okamžite použiť na tvorbu hemoglobínu. Veľmi zaujímavé je aj to, že potraviny bohaté na hemoglobín takmer vždy obsahujú aj ostatné potrebné látky na tvorbu krvi,“ vysvetľuje výživový poradca Libor Javro. Zelené farbivo však nie je dôležité len pre krvotvorbu, ale má aj mnoho ďalších pozitívnych účinkov.

Ľudské zdravie a chlorofyl

Chemickou podobnosťou chlorofylu a hemoglobínu sa odborníci začali zaoberať už koncom devätnásteho storočia. S prvými dôkazmi však prišli vedci až v dvadsiatom storočí.

V tridsiatych rokoch minulého storočia sa uskutočnila štúdia na potkanoch, v ktorej zistili, že konzumácia potravín bohatých na chlorofyl má priaznivý vplyv na červené krvinky. Z výskumu bolo zrejmé aj to, že to nebolo kvôli obsahu železa či medi zastúpených v zelených potravinách, ale vďaka chlorofylu.

Radí odborník:
Libor Javro, výživový poradcalibor-javro_r4764.jpg

Od momentu tohto objavu je zelené farbivo a jeho účinky stále zaujímavou oblasťou skúmania mnohých vedcov a odborníkov. O jeho pozitívnom pôsobení na zdravie človeka dnes už nikto z odborníkov nepochybuje.

Chlorofyl je prospešný najmä pre krvotvorbu, a preto je aj účinným preventívnym prostriedkom proti anémii, ktorá sa prejavuje nedostatkom energie, bledosťou pokožky a búšením srdca.

Podporuje činnosť imunitného systému, pomáha hojeniu rán, prospieva tráveniu, je užitočný pri detoxikácii organizmu a v neposlednom rade chráni pred civilizačnými ochoreniami, medzi ktoré patrí napríklad rakovina.

Zaujímavú štúdiu v tejto oblasti uskutočnili odborníci v rámci Nutrition and Health Programme z holandského Wageningen Centre for Food Sciences and NIZO Food Research. Skúmali súvislosť medzi konzumáciou listovej zeleniny, červeného mäsa a rakovinou hrubého čreva.

Dospeli k záveru, že stravovanie zamerané na vysoký príjem červeného mäsa a s malým množstvom zeleniny je spojené so zvýšeným rizikom vzniku rakoviny hrubého čreva. Podľa výskumníkov môže listová zelenina znížiť riziko vzniku rakoviny práve vďaka bohatému zastúpeniu chlorofylu.

Zelené potraviny v našom jedálničku

Chlorofyl sa nachádza v mnohých druhoch zeleniny. Podľa čoho si vyberať, ktorú je vhodné zaradiť do jedálneho lístka?

„Veľmi dôležitá je sezónnosť, čerstvá, u nás pestovaná zelenina nám môže odovzdávať najkvalitnejšie látky, kvôli ktorým ju konzumujeme. V jedálnom lístku by nemali chýbať špenát, hlávkový šalát, rukola, žihľava, brokolica, vňate koreňovej zeleniny, kapusta a ďalšie druhy listovej zeleniny,“ radí odborník na výživu.

Chcete svojmu organizmu dopriať maximum zeleného farbiva? Potom stavte na tmavú listovú zeleninu, v ktorej je zastúpené v naozaj hojnej miere.

Vo vašom stravovacom režime by teda nemali chýbať špenát, brokolica, mangold či kel. Pravidelná konzumácia zeleniny bohatej na chlorofyl však neprináša organizmu len benefity vyplývajúce z obsahu zeleného pigmentu, pretože sú v nej zastúpené aj vláknina a viaceré dôležité vitamíny, ako sú vitamín C, skupiny B, K, minerály železo, horčík, vápnik, zinok a ďalšie živiny.

Zdrojom chlorofylu sú tiež morské riasy, ktoré navyše obsahujú vitamíny C, E, K, skupiny B a rôzne antioxidanty, napríklad luteín, minerály železo, zinok, vápnik, selén, draslík, fosfor, horčík, meď, viaceré aminokyseliny a enzýmy.

Chlorofyl sa tiež nachádza v mladých výhonkoch obilnín, ako je napríklad zelený jačmeň, v zelenom hrášku, pažítke, čakanke i žeruche.

Na čo si treba dať ešte pri konzumácii zelených potravín pozor? Kvôli maximálnemu zachovaniu obsahu chlorofylu je potrebné jesť zelené potraviny čerstvé a z overených zdrojov pre prípadný obsah pesticídov.

2.jpg

5 tipov, ako jesť viac potravín bohatých na chlorofyl:

  1. Zaraďte do svojho jedálneho lístka najmä tie zelené potraviny, ktoré vám najviac chutia a konzumujte ich čerstvé.
  2. Stavte na sezónnosť zeleniny z lokálnych zdrojov.
  3. Zeleninu, ktorú treba tepelne upraviť, ako je brokolica alebo ružičkový kel, pripravujte šetrným spôsobom napríklad v pare.
  4. Pripravte si chutné zeleninové šťavy odšťavovaním.
  5. Aj niektoré bylinky sú výborným zdrojom chlorofylu a hodia sa napríklad do zeleninových šalátov. Patria k nim žihľava, skorocel a púpava.

Kedy potrebujeme chlorofylu viac?

Zelenina je dôležitou súčasťou stravovania a mala by byť v dostatočnej miere zastúpená v našom jedálnom lístku každý deň.

Podľa odporúčaní odborníkov by sme mali denne zjesť 500 až 600 gramov ovocia a zeleniny, pričom zhruba tri porcie by mali patriť zelenine a zvyšné dve ovociu. Niektorí ľudia by mali dbať na prísun zelených potravín ešte o niečo viac ako ostatní.

„Zelené potraviny vo zvýšenej miere odporúčam konzumovať najmä ženám, ktoré sa pripravujú na tehotenstvo alebo sú v prvom trimestri, ďalej anemickým ľuďom, profesionálnym športovcom a najmä športovkyniam a, samozrejme, tým, ktorí majú zníženú tvorbu niektorej zo zložiek krvi,“ upozorňuje Libor Javro.

Ako nám pomáhajú potraviny bohaté na chlorofyl:

  • podporujú tvorbu krvi
  • zlepšujú krvný obeh
  • sú prevenciou anémie
  • pomáhajú odstrániť zápach z úst
  • urýchľujú hojenie rán, odrenín a popálenín
  • bojujú proti plesniam a kvasinkám
  • zlepšujú činnosť pečene, a tak urýchľujú odstránenie toxínov z tela
  • posilňujú obranyschopnosť a chránia pred chorobami
  • prospievajú tráviacemu traktu, pomáhajú pri zápche
  • zmierňujú predmenštruačný syndróm
  • spomaľujú proces starnutia
  • vyrovnávajú pH v organizme a bojujú proti prekysleniu organizmu
  • zmierňujú zápalové ochorenia, ako sú rôzne alergie a astma
  • pomáhajú pri kožných problémoch
  • pozitívne ovplyvňujú mužskú potenciu
  • sú prospešné pre zuby a ďasná

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 685
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 859
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 458
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 475
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 419
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 231
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 509
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 635
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 468
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Filmová cesta Emmy Stone až k oscarovému La La Landu

Herečka získala prvú sošku Oscara. Takto sa menila v priebehu svojej filmovej kariéry.

Móda na Oscaroch 2017: Kto zvíťazil svojim štýlom?

Celebrity sa zišli na najprestížnejšom odovzdávaní filmových cien, niektoré by si zaslúžili zlatú sošku aj za štýl.

Zajačia paštéta

Domáca paštéta chutí úplne inak ako tá, ktorú bežne dostať v obchode. Ak sa vám nelení stráviť nejaký čas v kuchyni, dajte sa do prípravy.

Kohút na víne je francúzska klasika. Ukážeme vám ako na to.

Chceli by ste uvariť večeru hodnú skutočného gurmána? Pripravte si kohúta na víne. Miloš Mikuš pripravil recept s fotopostupom, s ktorým sa vám to určite podarí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop