SME
Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Zafarbite svoj organizmus na zeleno, bude zdravší

Chlorofyl je známy najmä tým, že podporuje krvotvorbu. To však nie je všetko. Prospieva aj tráviacemu traktu, pomáha pri detoxikácii organizmu, posilňuje imunitu a urýchľuje hojenie rán.

(Zdroj: Fotolia.com)

O význame chlorofylu, teda zeleného pigmentu obsiahnutého v rastlinách, sa učíme už v základnej škole. Zohráva kľúčovú úlohu pri fotosyntéze, ktorej výsledkom je vznik kyslíka.

Okrem toho má zelený rastlinný pigment veľa pozitívnych účinkov aj na ľudský organizmus. Primárne sa spája najmä s tvorbou krvi. Prečo je to tak?

„Hemoglobín, ako jeden z najdôležitejších prvkov ľudskej krvi, je veľmi podobný zložením chlorofylu, preto s ním nemá ľudský organizmus veľa práce a vie ho okamžite použiť na tvorbu hemoglobínu. Veľmi zaujímavé je aj to, že potraviny bohaté na hemoglobín takmer vždy obsahujú aj ostatné potrebné látky na tvorbu krvi,“ vysvetľuje výživový poradca Libor Javro. Zelené farbivo však nie je dôležité len pre krvotvorbu, ale má aj mnoho ďalších pozitívnych účinkov.

Ľudské zdravie a chlorofyl

Chemickou podobnosťou chlorofylu a hemoglobínu sa odborníci začali zaoberať už koncom devätnásteho storočia. S prvými dôkazmi však prišli vedci až v dvadsiatom storočí.

V tridsiatych rokoch minulého storočia sa uskutočnila štúdia na potkanoch, v ktorej zistili, že konzumácia potravín bohatých na chlorofyl má priaznivý vplyv na červené krvinky. Z výskumu bolo zrejmé aj to, že to nebolo kvôli obsahu železa či medi zastúpených v zelených potravinách, ale vďaka chlorofylu.

Radí odborník:
Libor Javro, výživový poradcalibor-javro_r4764.jpg

Od momentu tohto objavu je zelené farbivo a jeho účinky stále zaujímavou oblasťou skúmania mnohých vedcov a odborníkov. O jeho pozitívnom pôsobení na zdravie človeka dnes už nikto z odborníkov nepochybuje.

Chlorofyl je prospešný najmä pre krvotvorbu, a preto je aj účinným preventívnym prostriedkom proti anémii, ktorá sa prejavuje nedostatkom energie, bledosťou pokožky a búšením srdca.

Podporuje činnosť imunitného systému, pomáha hojeniu rán, prospieva tráveniu, je užitočný pri detoxikácii organizmu a v neposlednom rade chráni pred civilizačnými ochoreniami, medzi ktoré patrí napríklad rakovina.

Zaujímavú štúdiu v tejto oblasti uskutočnili odborníci v rámci Nutrition and Health Programme z holandského Wageningen Centre for Food Sciences and NIZO Food Research. Skúmali súvislosť medzi konzumáciou listovej zeleniny, červeného mäsa a rakovinou hrubého čreva.

Dospeli k záveru, že stravovanie zamerané na vysoký príjem červeného mäsa a s malým množstvom zeleniny je spojené so zvýšeným rizikom vzniku rakoviny hrubého čreva. Podľa výskumníkov môže listová zelenina znížiť riziko vzniku rakoviny práve vďaka bohatému zastúpeniu chlorofylu.

Zelené potraviny v našom jedálničku

Chlorofyl sa nachádza v mnohých druhoch zeleniny. Podľa čoho si vyberať, ktorú je vhodné zaradiť do jedálneho lístka?

„Veľmi dôležitá je sezónnosť, čerstvá, u nás pestovaná zelenina nám môže odovzdávať najkvalitnejšie látky, kvôli ktorým ju konzumujeme. V jedálnom lístku by nemali chýbať špenát, hlávkový šalát, rukola, žihľava, brokolica, vňate koreňovej zeleniny, kapusta a ďalšie druhy listovej zeleniny,“ radí odborník na výživu.

Chcete svojmu organizmu dopriať maximum zeleného farbiva? Potom stavte na tmavú listovú zeleninu, v ktorej je zastúpené v naozaj hojnej miere.

Vo vašom stravovacom režime by teda nemali chýbať špenát, brokolica, mangold či kel. Pravidelná konzumácia zeleniny bohatej na chlorofyl však neprináša organizmu len benefity vyplývajúce z obsahu zeleného pigmentu, pretože sú v nej zastúpené aj vláknina a viaceré dôležité vitamíny, ako sú vitamín C, skupiny B, K, minerály železo, horčík, vápnik, zinok a ďalšie živiny.

Zdrojom chlorofylu sú tiež morské riasy, ktoré navyše obsahujú vitamíny C, E, K, skupiny B a rôzne antioxidanty, napríklad luteín, minerály železo, zinok, vápnik, selén, draslík, fosfor, horčík, meď, viaceré aminokyseliny a enzýmy.

Chlorofyl sa tiež nachádza v mladých výhonkoch obilnín, ako je napríklad zelený jačmeň, v zelenom hrášku, pažítke, čakanke i žeruche.

Na čo si treba dať ešte pri konzumácii zelených potravín pozor? Kvôli maximálnemu zachovaniu obsahu chlorofylu je potrebné jesť zelené potraviny čerstvé a z overených zdrojov pre prípadný obsah pesticídov.

2.jpg

5 tipov, ako jesť viac potravín bohatých na chlorofyl:

  1. Zaraďte do svojho jedálneho lístka najmä tie zelené potraviny, ktoré vám najviac chutia a konzumujte ich čerstvé.
  2. Stavte na sezónnosť zeleniny z lokálnych zdrojov.
  3. Zeleninu, ktorú treba tepelne upraviť, ako je brokolica alebo ružičkový kel, pripravujte šetrným spôsobom napríklad v pare.
  4. Pripravte si chutné zeleninové šťavy odšťavovaním.
  5. Aj niektoré bylinky sú výborným zdrojom chlorofylu a hodia sa napríklad do zeleninových šalátov. Patria k nim žihľava, skorocel a púpava.

Kedy potrebujeme chlorofylu viac?

Zelenina je dôležitou súčasťou stravovania a mala by byť v dostatočnej miere zastúpená v našom jedálnom lístku každý deň.

Podľa odporúčaní odborníkov by sme mali denne zjesť 500 až 600 gramov ovocia a zeleniny, pričom zhruba tri porcie by mali patriť zelenine a zvyšné dve ovociu. Niektorí ľudia by mali dbať na prísun zelených potravín ešte o niečo viac ako ostatní.

„Zelené potraviny vo zvýšenej miere odporúčam konzumovať najmä ženám, ktoré sa pripravujú na tehotenstvo alebo sú v prvom trimestri, ďalej anemickým ľuďom, profesionálnym športovcom a najmä športovkyniam a, samozrejme, tým, ktorí majú zníženú tvorbu niektorej zo zložiek krvi,“ upozorňuje Libor Javro.

Ako nám pomáhajú potraviny bohaté na chlorofyl:

  • podporujú tvorbu krvi
  • zlepšujú krvný obeh
  • sú prevenciou anémie
  • pomáhajú odstrániť zápach z úst
  • urýchľujú hojenie rán, odrenín a popálenín
  • bojujú proti plesniam a kvasinkám
  • zlepšujú činnosť pečene, a tak urýchľujú odstránenie toxínov z tela
  • posilňujú obranyschopnosť a chránia pred chorobami
  • prospievajú tráviacemu traktu, pomáhajú pri zápche
  • zmierňujú predmenštruačný syndróm
  • spomaľujú proces starnutia
  • vyrovnávajú pH v organizme a bojujú proti prekysleniu organizmu
  • zmierňujú zápalové ochorenia, ako sú rôzne alergie a astma
  • pomáhajú pri kožných problémoch
  • pozitívne ovplyvňujú mužskú potenciu
  • sú prospešné pre zuby a ďasná

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  3. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 9 735
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 448
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 9 252
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 072
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 304
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 254
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 524
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 5 458
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 795
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 241

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia svietia mobilmi počas koncertu Tublatanky.

Chorvátsky hlásateľ Slovákom: Prepáčte za tri góly

Góly padli po hlúpych chybách, tvrdil Škriniar.

Chorvát Bruno Petkovič (uprostred), Denis Vavro (vľavo) a brankár Martin Dúbravka (vpravo) počas kvalifikačného zápasu E-skupiny EURO 2020 Chorvátsko - Slovensko.
PÍŠE MIKULÁŠ DZURINDA

Nie sme spokojní, aj keď to najdôležitejšie z novembra sme dosiahli

Zabudli sme na hodnoty aj na slušnosť.

Mikuláš Dzurinda

Neprehliadnite tiež

Šaty na stužkovú pre mamy a dcéry. Viete, čo sa nosí?

Oblečte sa na stužkovú podľa trendov aj bontónu.

Korutánsko láka lyžiarov, milovníkov piva aj rodiny s deťmi

Čo môžete zažiť v stredisku Katschberg?