Conseta vyzerá presne ako sedacia súprava. V bezchybnej všeobecnosti teda stvárňuje akýsi „archetypálny“ predobraz o tom, ako by takýto druh nábytku mal vyzerať. Na prvý pohľad sa zdá, že na Consete nie je nič zaujímavé. Nedajte sa však zmýliť jej všednou vizážou. Aj napriek nej, alebo práve preto, dokáže rozpovedať zaujímavý dizajnérsky príbeh.
Sedačka ako stavebnica
Začnime tým, že sedačka Conseta slávi tento rok okrúhle výročie. Do sveta nábytku vstúpila presne pred päťdesiatimi rokmi. Taký zrelý vek by pri pohľade na jej svižnú, vyslovene súčasnú siluetu nik nehádal. Tajomstvo dlhovekosti tkvie v nadčasovom pôvabe, ktorý do jej DNA vkresal autor – westfálsky priemyselný dizajnér Friedrich Wilhelm Möller.
K dizajnérskemu zadaniu – návrhu všestranne účelného sedenia – pristúpil s odhodlaním vyvinúť „holistický“ systém. Chcel svojím modelom naplniť nároky najrozmanitejších sedacích situácií. Aby to bolo možné, rozišiel sa s tradičnou predstavou čalúnených garnitúr v tých časoch takých rozšírených. Namiesto toho svoju sedačku vyhútal ako stavebnicu jednotlivých nezávislých častí. Dali sa vzájomne spájať tak, aby naplnili individuálne predstavy budúcich majiteľov.
Prepadák, no priekopník
Möller navrhol sedačku v tom čase pre mladú progresívnu nábytkársku spoločnosť COR. Spolu ju predstavili na kolínskom veľtrhu nábytku v roku 1964. Ako v prípade všetkých novôt, i Consetu vtedy sprevádzali pochybnosti a skeptické prijatie verejnosťou.
Niet sa čo čudovať. O čalúnenom nábytku ako o stavebnici, z ktorej si možno poskladať ľubovoľnú zostavu, do tých čias ľudia nepočuli. Consete tak náleží prvenstvo medzi modulárnymi sedacími systémami. Geniálny nápad roztrieštiť stabilný nábytok na jednotlivé súčiastky umožňujúce variabilnosť výsledných zostáv sa časom stal zlatým štandardom. Dnes podobné modely ponúka takmer každý výrobca sedacích súprav.
Vnútorné hodnoty
Úspech sedačky Conseta, ktorý sa po prvých zaváhaniach dostavil takmer vzápätí a ktorý z nej spravil európsky bestseller, samozrejme, nestojí len v dômyselnom nápade modulárnosti. Hľadať za ním treba aj symbiózu estetických a funkčných hodnôt. Dizajnér si dal záležať, aby tvarom jednotlivých častí dodal také kontúry, aké by sa mali páčiť každému. Zároveň chcel dosiahnuť také vlastnosti, aby sedačka nekompromisným pohodlím poslúžila ľuďom všetkých „formátov“.
Daňou za túto všeobecnosť je spomínaná všednosť. Pohovka nie je zaujímavá nápaditou formou ani predstieranou dekoratívnosťou. Je skrátka poctivým a diskrétnym nábytkovým systémom, ktorý je bezvýhradne podriadený základnému úžitku.
Conseta si vychutnávala úspech naprieč uplynulými piatimi desaťročiami. Mimoriadne obľúbená bola v šesťdesiatych či sedemdesiatych rokoch, a dodnes ostáva spoľahlivou klasikou i jedným z najpredávanejších modelov (nielen) v Nemecku.
Autor je interiérový dizajnér.
Autor: Michal Lalinský