Aká je pravda o cholesterole?

Aj keď jeho zvýšená hladina môže mať pre zdravie neblahé následky, naše telo ho potrebuje.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Prečo je dôležitý

Cholesterol je tuková látka, ktorá je nevyhnutná pre správnu funkciu organizmu. Je zložkou každej bunky ľudského tela.

„Názory, že cholesterol je nepriateľ číslo jeden a mal by z našej stravy definitívne zmiznúť, treba korigovať a mýtus o jeho absolútnej škodlivosti vyvrátiť,“ tvrdí Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu. Cholesterol je hlavnou lipickou zložkou vonkajšej a viacerých vnútrobunkových membrán.

To znamená, že každá bunka ho potrebuje pre normálny chod svojich funkcií. Okrem toho je prekurzorom steroidných hormónov a vitamínu D, čo znamená, že sa podieľa na ich tvorbe v našom tele. Zároveň je súčasťou žlčových kyselín, ktoré sú nevyhnutné pre vstrebávanie tukov v čreve.

Dobrý a zlý

Laicky sa cholesterol delí na „dobrý“ HDL a „zlý“ LDL cholesterol. V podstate ide o prenášače cholesterolu v krvi. „Dobrý“ HDL prenášač dopravuje cholesterol z krvi do pečene na ďalšie spracovanie a vylučovanie stolicou a tak chráni cievy pred jeho usadzovaním.

„Zlý“ LDL prenášač spôsobuje usadzovanie nadbytočného cholesterolu v stenách ciev, kde tvorí takzvané sklerotické pláty. Cievy tak strácajú pružnosť a znižuje sa ich priechodnosť. Tento proces nazývame ateroskleróza, čiže kôrnatenie tepien. Je príčinou toho, že niektoré dôležité orgány a časti tela zostávajú nedokrvené, čo môže mať za následok ischemickú chorobu srdca, infarkt alebo mozgovú príhodu.

K téme sa vyjadruje:
Alžbeta Béderová, lekárka zo Združenia pre zdravie a výživu, Zzv.sk
bederova.jpg

Samotný cholesterol však nie je jediný zodpovedný za tento proces. „Za vznik prípadnej aterosklerózy zodpovedá aj viacero rizikových faktorov, ako sú genetika, fajčenie, stres, vysoký tlak a nedostatok pohybu,“ konštatuje Alžbeta Béderová a dodáva, že pre riziko tohto ochorenia nie je podstatné len to, aká je celková hladina cholesterolu v krvi, ale aj to, aký je pomer medzi LDL a HDL cholesterolom.

Navyše je dôležité, koľko majú naše bunky funkčných špecifických receptorov, ktoré sú schopné LDL cholesterol vychytať. Ak je ich na povrchu buniek málo, udržuje sa v krvi vysoká hladina cholesterolu, lebo nemal byť ako spracovaný.

Kontroverzný názor

V odborných kruhoch sa objavil zaujímavý názor amerického kardiochirurga Dwighta Lundella, ktorý je autorom kontroverznej knihy Veľké cholesterolové klamstvo. Píše v nej, že hlavnou príčinou srdcovo-cievnych ochorení nie je samotný cholesterol, ale zápal cievnych stien, ktorý spôsobuje, že sa cholesterol na nich usadzuje.

Za ich hlavnú príčinu považuje Lundell nadbytok cukru v krvi, ktorý je spôsobený vysokosacharidovou stravou. Nadbytočné molekuly cukru sa viažu na rôzne bielkoviny, ktoré poškodzujú cievne steny, čo napokon vedie k tvorbe zápalov.

Ale tento škodlivý proces podporujú aj iné faktory. Podľa Alžbety Béderovej k rizikovým faktorom poškodenia vnútornej výstelky ciev vedú aj voľné radikály, oxidatívny stres, fajčenie, vysoký krvný tlak, cukrovka a hyperhomocysteinémia – zvýšené množstvo aminokyseliny homocysteínu s obsahom síry, ktoré vzniká často ako dôsledok nesprávneho stravovania s prevahou živočíšnych tukov.

fotolia_59784960_subscription_xxl_r9267.jpg

Záleží na pečeni

Cholesterol v tele pochádza nielen z potravy, ale aj z vnútorných zdrojov. Podiel vnútorného cholesterolu je dokonca podstatne vyšší ako cholesterolu z potravín. Jeho rovnováha v tele závisí predovšetkým od funkčnosti pečene.

„Pečeňové bunky ako jediné v organizme majú schopnosť nielen tvoriť, ale sa aj zbaviť nadbytočného cholesterolu formou žlče,“ tvrdí Alžbeta Béderová. Preto zdravie tohto orgánu vplýva zásadne na hladinu cholesterolu.

Odporúčaná hladina cholesterolu

u dospelých.......................................................od 3,5 do 5,0 mmol/l

u detí...................................................................od 2,8 do 4,8 mmol/l

Cholesterol a stres

Stres môže zvýšiť hladinu cholesterolu, a tým zvýšiť aj riziko kardiovaskulárnych ochorení. K tomuto dospeli výsledky štúdie na univerzite v Londýne.

Už v minulosti bolo dokázané, že stres negatívne zvyšuje činnosť srdca a oslabuje imunitu. Jeho súvislosť s hladinou cholesterolu však nebola dostatočne prebádaná.

Podľa londýnskych výskumníkov to vyzerá tak, že stres podnecuje telo k tomu, aby vydalo viac energie, pričom pečeň automaticky zvyšuje produkciu LDL cholesterolu.

Zdroj: www.diasvet.cz

Meranie cholesterolu

Hladina cholesterolu bežne stúpa s vekom. Novorodenci majú hodnoty väčšinou okolo 1 mmol/l, tínedžeri medzi 3 - 4 mmol/l, päťdesiatnici sa pohybujú v rozpätí medzi 5 - 6 mmol/l a nad 60 rokov je to často 6 mmol/l a viac.

Existujú však aj výnimky, ľudia s vysokými hodnotami cholesterolu bez ohľadu na vek, s familiárnou hypercholesterolémiou. V takýchto prípadoch mávajú vysoké hodnoty namerané aj deti. Preto je dôležité vyšetrenie tukov v krvi aj v mladšom veku.

Ľudia, ktorí nie sú na vysokú hladinu cholesterolu geneticky predisponovaní, si potom bežne dávajú merať jeho hodnoty raz za päť rokov u praktického lekára. Vyšetrenie sa robí laboratórne krvnými testami.

fotolia_66272023_subscription_xl_r7358.jpg

Ako sa stravovať

„Dôležité je uvedomele konzumovať a kombinovať potraviny, obmedzovať príjem nasýtených živočíšnych tukov a preferovať kvalitné nenasýtené rastlinné tuky s ochranným efektom,“ radí Alžbeta Béderová.

„A netreba zabúdať na potraviny, ktoré obsahujú vlákninu, stopové prvky, vitamíny E, C, A, karotenoidy, flavonoidy, enzýmy a ďalšie zdraviu prospešné živiny.

Preto zaraďujeme do jedálneho lístka v dostatočnom množstve ovocie, zeleninu, orechy, obiloviny, strukoviny a ryby.“ Pri ich tepelnej úprave uprednostňujeme varenie, dusenie a šetrné grilovanie pred pečením, vyprážaním a fritovaním.

Rizikové sú transmastné kyseliny vo vyprážaných pokrmoch, jedlách rýchleho občerstvenia, v tukovom trvanlivom pečive, sušienkach, krekroch. A pozor si treba dávať aj na instantné polievky, sušené omáčky, dressingy a čipsy.

Prevencia aterosklerózy

Pravidelný pohyb, ktorý by mal byť primeraný veku, konštitúcii a zdravotnému stavu človeka. Viaceré štúdie potvrdili, že intenzívna telesná aktivita zvyšuje hladinu ochranného HDL cholesterolu. „Aj pravidelná prechádzka vo svižnom tempe zabezpečí žiadaný efekt,“ radí Alžbeta Béderová.

Konzumácia rýb a morských plodov tiežpriaznivo ovplyvňuje hladinu dobrého HDL cholesterolu, lebo tieto potraviny obsahujú ochranné polynenasýtené omega3 mastné kyseliny. Nájdete ich aj v ľanových alebo sezamových semienkach.

Obmedzenie nasýtených živočíšnych tukov v masle, masti, tučných mliečnych výrobkoch, tučnom mäse, vnútornostiach a údeninách.

Vyhýbanie sa stresu, lebo pokojný organizmus je celkovo odolnejší voči každému ochoreniu.

Život bez cigariet, lebo je štatisticky dokázané, že fajčiari sú týmto ochorením častejšie ohrození ako nefajčiari.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Klima efekt bez klimatizácie
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  3. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  4. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  5. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  7. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  8. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  9. V Adlerovej na Furči sa začína stavať!
  10. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  1. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  2. Klima efekt bez klimatizácie
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  4. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  5. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  6. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  7. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. 5. ročník akcie Za čistejšie Staré Mesto práve začína!
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 291
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 646
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 663
  4. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 11 400
  5. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 10 231
  6. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 9 007
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 5 982
  8. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 4 653
  9. Bývate v práci unavení? Možno spávate v zlom prostredí 3 777
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 261

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Za slušné Slovensko. Bez smetí a hlupákov

Niektorí si tu žijú ako prasce v žite. A niektorí len ako prasce.

KOMENTÁRE

Vlak obsadený smerákmi idúci do stanice Ničota zrýchlil

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach vyprchá.

KOMENTÁRE

Na východ nás neunesú, ale môžeme tam zostať

Naša kamenistá hruda je azda dobrým priestorom na vychádzky, ale geopoliticky je takmer bezcenná.

Neprehliadnite tiež

Sex po pôrode môže byť plný ťažkostí, dá sa im však pomôcť

Sedem rád ako obnoviť stagnujúci sexuálny život po narodení dieťaťa.

Desať tipov, ako si čo najlepšie užiť každý víkend

Aby boli dva voľné dni v znamení pohody, mali by ste sa na ne pripraviť.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V novom čísle nájdete rozhovor s režisérkou Valeriou Schulczovou, ktorá sa nebojí ťažkých a problematických tém.

AKTUALIZOVANÉ 19.4. O 10:25

Chýbajú postupy aj štandardy. Baby friendly nemocnice majú znova ožiť

Nemocnice priateľské k deťom v minulosti nedodržiavali pravidlá. Ministerstvo zdravotníctva teraz chystá zmeny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.