Aká je pravda o cholesterole?

Aj keď jeho zvýšená hladina môže mať pre zdravie neblahé následky, naše telo ho potrebuje.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Prečo je dôležitý

Cholesterol je tuková látka, ktorá je nevyhnutná pre správnu funkciu organizmu. Je zložkou každej bunky ľudského tela.

„Názory, že cholesterol je nepriateľ číslo jeden a mal by z našej stravy definitívne zmiznúť, treba korigovať a mýtus o jeho absolútnej škodlivosti vyvrátiť,“ tvrdí Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu. Cholesterol je hlavnou lipickou zložkou vonkajšej a viacerých vnútrobunkových membrán.

To znamená, že každá bunka ho potrebuje pre normálny chod svojich funkcií. Okrem toho je prekurzorom steroidných hormónov a vitamínu D, čo znamená, že sa podieľa na ich tvorbe v našom tele. Zároveň je súčasťou žlčových kyselín, ktoré sú nevyhnutné pre vstrebávanie tukov v čreve.

Dobrý a zlý

Laicky sa cholesterol delí na „dobrý“ HDL a „zlý“ LDL cholesterol. V podstate ide o prenášače cholesterolu v krvi. „Dobrý“ HDL prenášač dopravuje cholesterol z krvi do pečene na ďalšie spracovanie a vylučovanie stolicou a tak chráni cievy pred jeho usadzovaním.

„Zlý“ LDL prenášač spôsobuje usadzovanie nadbytočného cholesterolu v stenách ciev, kde tvorí takzvané sklerotické pláty. Cievy tak strácajú pružnosť a znižuje sa ich priechodnosť. Tento proces nazývame ateroskleróza, čiže kôrnatenie tepien. Je príčinou toho, že niektoré dôležité orgány a časti tela zostávajú nedokrvené, čo môže mať za následok ischemickú chorobu srdca, infarkt alebo mozgovú príhodu.

K téme sa vyjadruje:
Alžbeta Béderová, lekárka zo Združenia pre zdravie a výživu, Zzv.sk
bederova.jpg

Samotný cholesterol však nie je jediný zodpovedný za tento proces. „Za vznik prípadnej aterosklerózy zodpovedá aj viacero rizikových faktorov, ako sú genetika, fajčenie, stres, vysoký tlak a nedostatok pohybu,“ konštatuje Alžbeta Béderová a dodáva, že pre riziko tohto ochorenia nie je podstatné len to, aká je celková hladina cholesterolu v krvi, ale aj to, aký je pomer medzi LDL a HDL cholesterolom.

Navyše je dôležité, koľko majú naše bunky funkčných špecifických receptorov, ktoré sú schopné LDL cholesterol vychytať. Ak je ich na povrchu buniek málo, udržuje sa v krvi vysoká hladina cholesterolu, lebo nemal byť ako spracovaný.

Kontroverzný názor

V odborných kruhoch sa objavil zaujímavý názor amerického kardiochirurga Dwighta Lundella, ktorý je autorom kontroverznej knihy Veľké cholesterolové klamstvo. Píše v nej, že hlavnou príčinou srdcovo-cievnych ochorení nie je samotný cholesterol, ale zápal cievnych stien, ktorý spôsobuje, že sa cholesterol na nich usadzuje.

Za ich hlavnú príčinu považuje Lundell nadbytok cukru v krvi, ktorý je spôsobený vysokosacharidovou stravou. Nadbytočné molekuly cukru sa viažu na rôzne bielkoviny, ktoré poškodzujú cievne steny, čo napokon vedie k tvorbe zápalov.

Ale tento škodlivý proces podporujú aj iné faktory. Podľa Alžbety Béderovej k rizikovým faktorom poškodenia vnútornej výstelky ciev vedú aj voľné radikály, oxidatívny stres, fajčenie, vysoký krvný tlak, cukrovka a hyperhomocysteinémia – zvýšené množstvo aminokyseliny homocysteínu s obsahom síry, ktoré vzniká často ako dôsledok nesprávneho stravovania s prevahou živočíšnych tukov.

fotolia_59784960_subscription_xxl_r9267.jpg

Záleží na pečeni

Cholesterol v tele pochádza nielen z potravy, ale aj z vnútorných zdrojov. Podiel vnútorného cholesterolu je dokonca podstatne vyšší ako cholesterolu z potravín. Jeho rovnováha v tele závisí predovšetkým od funkčnosti pečene.

„Pečeňové bunky ako jediné v organizme majú schopnosť nielen tvoriť, ale sa aj zbaviť nadbytočného cholesterolu formou žlče,“ tvrdí Alžbeta Béderová. Preto zdravie tohto orgánu vplýva zásadne na hladinu cholesterolu.

Odporúčaná hladina cholesterolu

u dospelých.......................................................od 3,5 do 5,0 mmol/l

u detí...................................................................od 2,8 do 4,8 mmol/l

Cholesterol a stres

Stres môže zvýšiť hladinu cholesterolu, a tým zvýšiť aj riziko kardiovaskulárnych ochorení. K tomuto dospeli výsledky štúdie na univerzite v Londýne.

Už v minulosti bolo dokázané, že stres negatívne zvyšuje činnosť srdca a oslabuje imunitu. Jeho súvislosť s hladinou cholesterolu však nebola dostatočne prebádaná.

Podľa londýnskych výskumníkov to vyzerá tak, že stres podnecuje telo k tomu, aby vydalo viac energie, pričom pečeň automaticky zvyšuje produkciu LDL cholesterolu.

Zdroj: www.diasvet.cz

Meranie cholesterolu

Hladina cholesterolu bežne stúpa s vekom. Novorodenci majú hodnoty väčšinou okolo 1 mmol/l, tínedžeri medzi 3 - 4 mmol/l, päťdesiatnici sa pohybujú v rozpätí medzi 5 - 6 mmol/l a nad 60 rokov je to často 6 mmol/l a viac.

Existujú však aj výnimky, ľudia s vysokými hodnotami cholesterolu bez ohľadu na vek, s familiárnou hypercholesterolémiou. V takýchto prípadoch mávajú vysoké hodnoty namerané aj deti. Preto je dôležité vyšetrenie tukov v krvi aj v mladšom veku.

Ľudia, ktorí nie sú na vysokú hladinu cholesterolu geneticky predisponovaní, si potom bežne dávajú merať jeho hodnoty raz za päť rokov u praktického lekára. Vyšetrenie sa robí laboratórne krvnými testami.

fotolia_66272023_subscription_xl_r7358.jpg

Ako sa stravovať

„Dôležité je uvedomele konzumovať a kombinovať potraviny, obmedzovať príjem nasýtených živočíšnych tukov a preferovať kvalitné nenasýtené rastlinné tuky s ochranným efektom,“ radí Alžbeta Béderová.

„A netreba zabúdať na potraviny, ktoré obsahujú vlákninu, stopové prvky, vitamíny E, C, A, karotenoidy, flavonoidy, enzýmy a ďalšie zdraviu prospešné živiny.

Preto zaraďujeme do jedálneho lístka v dostatočnom množstve ovocie, zeleninu, orechy, obiloviny, strukoviny a ryby.“ Pri ich tepelnej úprave uprednostňujeme varenie, dusenie a šetrné grilovanie pred pečením, vyprážaním a fritovaním.

Rizikové sú transmastné kyseliny vo vyprážaných pokrmoch, jedlách rýchleho občerstvenia, v tukovom trvanlivom pečive, sušienkach, krekroch. A pozor si treba dávať aj na instantné polievky, sušené omáčky, dressingy a čipsy.

Prevencia aterosklerózy

Pravidelný pohyb, ktorý by mal byť primeraný veku, konštitúcii a zdravotnému stavu človeka. Viaceré štúdie potvrdili, že intenzívna telesná aktivita zvyšuje hladinu ochranného HDL cholesterolu. „Aj pravidelná prechádzka vo svižnom tempe zabezpečí žiadaný efekt,“ radí Alžbeta Béderová.

Konzumácia rýb a morských plodov tiežpriaznivo ovplyvňuje hladinu dobrého HDL cholesterolu, lebo tieto potraviny obsahujú ochranné polynenasýtené omega3 mastné kyseliny. Nájdete ich aj v ľanových alebo sezamových semienkach.

Obmedzenie nasýtených živočíšnych tukov v masle, masti, tučných mliečnych výrobkoch, tučnom mäse, vnútornostiach a údeninách.

Vyhýbanie sa stresu, lebo pokojný organizmus je celkovo odolnejší voči každému ochoreniu.

Život bez cigariet, lebo je štatisticky dokázané, že fajčiari sú týmto ochorením častejšie ohrození ako nefajčiari.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  8. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  2. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  3. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  4. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  5. Slováci rozhodli o najlepšom!
  6. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  7. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  8. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  10. Dobrodružstvo s vodou
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 7 942
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 5 905
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 332
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 071
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 4 479
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 037
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 936
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 428
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 334
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 524

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

To, čo predviedli Nemci a Taliani, je veľká hanba futbalu, tvrdil Hapal

Tréner národného tímu do 21 rokov Pavel Hapal bol plný emócií.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

ŠPORT

Mladí Slováci skončili na ME v Poľsku

Z druhého miesta postúpilo Nemecko.

PRIMÁR

Spálili ste sa na slnku? Výskum ukázal, že pomáhajú dávky vitamínu D

Veľké porcie vitamínu D pomáhajú telu pri obnove pokožky.

Neprehliadnite tiež

Keď klobúky hrajú prím: Takéto bizarné kúsky sa nosia vo vysokej spoločnosti

Päťdňové kráľovské konské dostihy patria medzi vrcholné podujatia spoločenskej sezóny v Anglicku.

Mäso, zelenina aj syry. Vybrali sme desať receptov na letnú grilovačku

Pripravte si poriadnu záhradnú párty, ktorá neskončí len pri pri klobáskach. Máme pre vás tipy na grilovanie.

Osvedčený návod na prežitie leta

Letné horúčavy sú zaťažkávacou skúškou aj pre zdravých, nehovoriac o senioroch a ľuďoch trpiacich závažnými ochoreniami.

Madonin komplex: keď muž odmieta sex s matkou svojich detí

Nejde o nový fenomén. Problém mužskej nechuti na sex popísal už Sigmund Freud.