Január roku 1936. Picasso si kráti čas vo svojej obľúbenej kaviarni Café les deux Magots, keď jeho pozornosť upúta čiernovlasá dáma pri vedľajšom stole, ktorá sa sústredene venuje klasickej kovbojskej zábavke.
Dlaň má priloženú na stole, dlhé elegantné prsty roztiahnuté a pomedzi ne rýchlo prebleskuje čepeľ nožíka.
Slečinka myslí svoju hru smrteľne vážne, pretože v jednom momente sa jej ruka pošmykne, nožom si zabodne do prsta a odložené rukavičky postrieka krv. Picasso je v sekunde beznádejne zaľúbený.
Ktorú máš radšej?
Dora Maarová (vlastným menom Henriette Theodora Markovič) bola v bohémskych kruhoch známa ako fotografka a príležitostná maliarka, ktorá mala blízko k surrealizmu. Jej matka bola Francúzka, otec chorvátsky architekt, autor dôležitých stavieb v Buenos Aires. V osudovej chvíli mala 28 rokov.
Pablo Picasso bol o štvrťstoročie starší, ženatý s ruskou tanečnicou Oľgou Chochlovou, no zároveň žil s mladučkou milenkou Marie-Thérèse Walterovou, ktorá z neho pred necelým polrokom urobila šťastného novopečeného otecka.
Táto maličkosť mu však neprekážala v tom, aby sa stretával s Dorou a zároveň s doterajšou milenkou. „Marie-Thérèse je moja súkromná frajerka, Dora verejná,“ vyhlásil raz cynicky sám Picasso, aj keď dámy s týmto rozdelením zjavne nesúhlasili. Keď sa jedného dňa náhodou stretli v maliarovom ateliéri, Maire-Thérèse sa spravodlivo rozhorčila a žiadala, aby Dora okamžite odišla.
Tá sa vzdať nemienila, a tak rivalky vyzvali slávneho majstra, nech rozsúdi, ktorú z nich má radšej. Picasso mykol plecom a vyhlásil, nech sa dámy nejako dohodnú samy. Nasledovala fyzická potýčka.
Po ňom len Boh
Dora Maarová priťahovala Picassa emancipáciou, vzdelaním a zmyslom pre humor. Oproti Marie-Thérèse mala veľkú výhodu – bola vizuálnou umelkyňou, mala prehľad o dobovom výtvarnom dianí a so svojím milencom dokázala o tvorbe predebatovať celé hodiny.
Fotograficky zdokumentovala tvorbu monumentálneho diela Guernica, Picasso ju zasa zvečnil v sérii portrétov. Ich vzťah trval do roku 1944, keď Pablovi v istej reštaurácii padla do oka istá Françoise Gilotová. Mala dvadsaťtri rokov, Picasso šesťdesiattri. A príbeh svetoznámeho umelca pokračoval ďalej, no bez Dory Maarovej.
Čo sa stalo potom?
Dora sa po rozchode psychicky zrútila a bola zverená do ústavnej starostlivosti. Začala skladať básne, oddala sa náboženstvu. Vyjaveným priateľom svoju premenu zdôvodnila slovami: „Po Picassovi – len Boh.“
Po zotavení sa vrátila k maľbe a fotografii. Zomrela ako bezdetná v Paríži v roku 1997, Picasso skonal v roku 1973, zanechal po sebe štyri deti.
Dorina predchodkyňa Marie-Thérèse sa obesila. Dorina nasledovníčka Françoise Gilotová bola jedinou ženou, ktorá Picassa sama opustila. Ako inak, pre časté nevery.
Picasso možno nebol ideálnym partnerom, ale svojej bývalej milenke daroval nádhernú vilku na juhu Francúzska, z ktorej je teraz pobytové centrum pre mladých umelcov.
Portrét Dora Maarová s mačkou v roku 2006 vydražili za 95 miliónov dolárov, v tom čase bol druhým najdrahším dielom predaným v aukcii.