Aj vegetariáni trpia nadváhou

To, že nejete mäso, nie je zárukou štíhlej línie. Aj vegetariánov ohrozujú kilá navyše.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Vegetariánske prehrešky

Všeobecne rozšírená predstava, že vegetarián má štíhlu postavu, nemá často nič spoločné s realitou. To, že z jedálneho lístka vyradíte mäso, neznamená, že automaticky schudnete.

„Bez urážky, mnoho vegetariánov sa stravuje tak, že len vyradia zo stravy mäso a pritom konzumujú priveľa sacharidov, často aj tých jednoduchých, ako sú rôzne sladkosti, koláčiky, keksíky alebo priveľa chleba,“ upozorňuje všeobecná lekárka Eva Smíšková.

Ale aj priveľa takzvaných zložitých sacharidov, ktoré zvyšujú hladinu cukru v krvi len pomaly, môže spôsobiť priberanie, najmä ak už nie ste najmladší a vaše telo ťažšie spracúva glukózu. Potom to vyzerá asi tak, že aj keď si dáte na raňajky ovsenú kašu s medom a ovocím, na obed hríbikové rizoto s hnedou ryžou, na večeru celozrnné cestoviny so zeleninou a medzitým občas nejakú kvalitnú maškrtu ako kopček domácej zmrzliny, tmavú čokoládu alebo ovocný koláčik zo špaldovej múky, vaša hmotnosť pôjde hore.

Máte pocit, že sa stravuje zdravo a pritom ani neviete, ako a zväčšíte sa o ďalšiu konfekčnú veľkosť. Ako je to možné? Najväčší problém je v tom, že neprijímate vo vyváženom pomere bielkoviny a sacharidy, respektíve, že bielkoviny sa z vášho jedálneho lístka takmer vytratili.

Sacharidy a bielkoviny

Telo trávi bielkoviny a sacharidy úplne odlišným spôsobom. „Sacharidy sa trávia pomerne jednoducho rozkladaním na glukózu,“ vysvetľuje Eva Smíšková.

„Tá sa využíva ako aktuálny zdroj energie alebo sa v bunkách ukladá ako zásobná energia vo forme glykogénu.“Ak nemáme dostatočný výdaj energie, prebytok sa vám automaticky uloží ako „zásoba na horšie časy“ v podobe tuku.

A v tom je kameň úrazu. Pokiaľ ide o bielkoviny, ich trávenie je podstatne komplikovanejšie. „Prostredníctvom enzýmov sa rozkladajú na aminokyseliny a tie sa zložitými procesmi využívajú ako stavebný materiál na najrôznejšie štruktúry a látky v tele,“ dodáva Smíšková.

Preto sa ich nedostatok môže prejaviť úbytkom svalovej hmoty alebo zhoršenou kvalitou pokožky. Keďže bielkoviny sa trávia dlho a zložito, ich výhodou je, že navodzujú dlhšie pocit sýtosti. Nevýhodou je, že ak ich zjeme priveľa, príliš tým zaťažíme trávenie a môžeme sa cítiť unavení. Preto by mal byť ich príjem o niečo nižší ako príjem sacharidov.

Doktorka Eva Smíšková odporúča denne zjesť sto až 150 gramov sacharidov a približne jeden gram bielkovín na telesnú hmotnosť. To znamená, že šesťdesiatkilogramová žena by si mala vystačiť so šesťdesiatimi gramami bielkovín na deň.

Radí odborník
K téme sa vyjadruje:
Eva Smíšková, všeobecná lekárka
smiskova.jpg

Pozor na ovocie

Ovocie je dôležitým zdrojom vlákniny a vitamínov, ale ak nechcete pribrať, treba ho jesť s mierou. „Ovocný cukor je veľmi rýchlo vstrebateľný a vyvoláva búrlivú reakciu inzulínu,“ tvrdí Eva Smíšková.

Ide o biochemickú reakciu, ktorá podporuje ukladanie tukových zásob. Aby ste konzumáciu ovocia udržali v zdravej miere, jedzte ho len v obmedzenom množstve.

Proteínové tyčinky a koktaily

Ak sa rozhodnete vyvážiť nedostatok bielkovín proteínovými tyčinkami alebo kokteilmi, pozorne si preštudujte zloženie výrobkov, pre ktoré sa rozhodnete.

Mnohé z nich môžu obsahovať cukor alebo iné prísady, ktoré zvyšujú produkciu inzulínu. Okrem toho niekedy nemôžu byť plnohodnotnou náhradou zdravej výživnej stravy.

Ako s tukmi

„Tukov sa netreba báť,“ upozorňuje Eva Smíšková. Náš organizmus ich bytostne potrebuje. Záleží však na ich kvalite a na tom, s akými potravinami ich kombinujeme.

Nebezpečné na priberanie sú v kombinácii so sacharidmi. K najzdravším patria panenský olivový a kokosový olej, pri varení by sa však nemali dostať do bodu varu, inak sa znehodnotia výživné látky, ktoré sú v nich obsiahnuté.

Vhodné je pridať ich do jedla, ktoré je už tepelne spracované, napríklad uvarené v pare. Ak chcete podusiť zeleninu na olivovom oleji, tak si najprv dajte do panvice trošku vody a až potom do nej nakvapkajte olej, aby ste ho uchránili pred prehriatím. Jedlo duste pomaly na malom plameni.

S váhou dolu

Ak potrebujte zhodiť nejaký ten kilogram, ktorý máte navyše a patríte k vegetariánom, dodržiavajte tieto zásady:

  • Dajte si len jeden kúsok ovocie denne. Doktorka Eva Smíšková odporúča zjesť ho v dopoludňajších hodinách, keď si s ním telo poradí lepšie ako popoludní alebo večer.
  • Orechy a semiačka sú vzácnym zdrojom nenasýtených mastných kyselín, ale s ich konzumáciou by ste mali byť tiež opatrní. Sú totiž veľmi kalorické.
  • Z mliečnych výrobkov uprednostňujte čerstvé a nízkotučné produkty ako tvaroh, čerstvé nízkotučné syry, biely jogurt so zníženým obsahom tuku. Pozor na osladené jogurty, údené a tučné syry.
  • Kvalitným zdrojom bielkovín sú vajíčka, ale s ich konzumáciou by ste to tiež nemali preháňať. Ak si ich dáte, tak radšej uvarené než upražené na panvici. V biopredajniach nájdete výrobky z vaječných bielok, ktoré sú nízkotučnou náhradou za syry alebo mäsové výrobky.
  • Ak patríte k vegetariánom, ktorí nejedia živočíšne produkty, zamerajte sa na bielkoviny rastlinného pôvodu, ktoré nájdete v tofu alebo v tempeh. Bielkoviny obsahujú aj strukoviny, ale tie by ste nemali jesť vo veľkom množstve, lebo sú ťažšie stráviteľné, čiastočne zhoršujú vstrebávanie iných výživných látok a obsahujú škroby.
  • Jedzte menšie porcie viackrát denne, aby ich váš tráviaci trakt ľahšie spracoval.
  • Vyhýbajte sa potravinám s vysokým obsahom soli, aby ste sa zbavili prebytočnej vody. Ide najmä o rôzne polotovary a konzervované potravinárske výroby.

Rýchly tip na chudnutie

Veľmi populárna Dukanova diéta založená na zvýšenom príjem bielkovín existuje už aj v podobe pre vegetariánov.

Tukové vankúšiky pri nej miznú jedna radosť, ale treba si dávať veľký pozor na jojo efekt a dodržiavať rady, podľa ktorých si telo zvyká po obmedzení sacharidov na ich postupný prísun, až kým nedosiahnete zdravý podiel medzi nimi a bielkovinami.

Určitou nevýhodou je, že bielkovinová diéta je záťažou pre obličky, preto je dobré držať ju len krátkodobo a dbať pri nej na výdatný pitný režim.

Nie je sója ako sója

Sójou môžete nahrádzať mäso v rôznych receptoch a výsledok bude vynikajúci. Treba však dbať na to, aký druh sójových výrobkov použijete. Niektoré z nich, napríklad sójové párky alebo iné údeniny, môžu obsahovať zvýšený podiel cukru a tuku, čo z nich robí kaloricky výdatné potraviny.

Istotou je čistý sójový granulát, najlepšie v biokvalite, ktorý sa nevyrába z geneticky upravovaných surovín.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 524
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 9 975
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 507
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 387
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 740
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 684
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 008
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 755
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 513
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 427

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Svet sa zabáva na odlíčených celebritách, aplikácia im zmýva šminky

Vďaka technológii môžete vyzerať horšie ako v skutočnosti.

Sedem receptov na punčové rezy

Jeden z najobľúbenejších receptov všetkých čias v rôznych verziách.

Aby ženy neumierali pri nelegálnych potratoch, predávala im zakázanú antikoncepciu

Za dnes bežnú vec musela Margaret Sangerová radikálne bojovať.

Hmyz všade vo vašej domácnosti. Poznáte prekvapujúci trend tejto zimy?

Prím v dekore hrajú lienky, pavúky, muchy či včely.