9 faktov o káve, ktoré vás budú zaujímať

Zvláštny nápoj, ktorý poznáme stáročia a zbožňujeme ho pre jeho vôňu aj chuť. Pitie kávy sa stalo každodenným rituálom aj pre Slovákov. História jej vzniku je o to zaujímavejšia.

(Zdroj: Fotolia.com)

Všetko začalo tancujúcimi kozami

Podľa legendy bola káva objavená etiópskymi pastiermi kôz, ktorí zaznamenali účinky kofeínu, keď videli kozy tancovať a neobvykle svižne pobehovať po lúke po zjedení kávových bobúľ.

Hlavný chod: káva

V minulosti sa nekonzumovala tak, ako to robíme dnes my. V súčasnosti ju považujeme za lahodný nápoj. Africké kmene zrná jedli. Nie však len tak ako arašidy. Rozmixované zrnká zmiešali s tukom a formovali do guľôčok plných energie.

Islamu káva nevadila

Mnohí dnes kávu, respektíve kofeín, považujú za drogu. Islam však bol od počiatkov káve naklonený. Zakázal alkohol, no kávový nápoj bol pre veriacich akceptovateľný a dodnes nerobí žiadne rozdiely medzi náboženstvami.

Rak a Kozorožec držia kávu na uzde

Ak by ste náhodou niekde našli „kávovú mapu sveta“, všimnete si, že sa všetky kávové plantáže nachádzajú v okolí rovníka, alebo presnejšie, medzi obratníkom Raka a obratníkom Kozorožca. V USA kávu pestujú len na Havaji.

Kávoví konšpirátori

Anglický kráľ Charles II. v roku 1675 zrušil kaviarne v presvedčení, že ľudia, ktorí sa tam stretávajú kujú plány proti jeho veličenstvu a plánujú ho zhodiť z trónu.

Kam na kávu?

Zoznam prevádzok vo vašom okolí >>

kava_02.jpg

Foto: Fotolia.com

Arabica vs. Robusta

Tieto dva druhy sú svetovou populáciou najčastejšie konzumované. Jemnú a aromatickú Arabicu pije 70 % konzumentov kávy, horkejšiu Robustu zas zvyšných 30 %. Robusta je silnejšia a obsahuje o 50 % viac kofeínu.

Káva je strom

Ak si teraz predstavujete plantáže z telenoviel, ktoré sú predsa maximálne tri metre vysoké, máte pravdu. Do tejto výšky sú kávové stromy kultivované, aby bol zber bobúľ jednoduchší. V skutočnosti však môžu narásť až do desiatich metrov.

Červená bobuľa skrýva kofeínové tajomstvo

Ak by ste prechádzali okolo rastliny s kávovými bobuľami, je možné, že by ste si hneď nevšimli, o čo ide. Zrnká kávy, ako ich poznáme sú skryté v bobuľkách červenej farby. Tie sa zbierajú, sušia a šúpu, až kým všetko, čo z nej ostane, nie je len zelené zrnko kávy.

Takto obnažené sú zrnká pražené v teplote 260 stupňov celzia. Po pár minútach zrnko praskne, zdvojnásobí svoju veľkosť a stmavne, niekoľko minút po tom praskne znova. Vtedy je káva upražená.

Tovar na roztrhanie

Káva ako produkt, s ktorým sa najčastejšie obchoduje, je na druhom mieste. Na prvom sa nachádza ropa. Ľudstvo je evidentne zaťažené na tmavé husté tekutiny.

bobule.jpg

Čo prezradil prieskum o slovenských kávičkároch

Výskum agentúry STEM/MARK, ktorý prebehol v mesiaci máj v Slovenskej a Českej republike potvrdil, že viac ako polovica Slovákov a Čechov pije pravidelne kávu, ich dôvody k jej pitiu sú však rozdielne.

Zatiaľ čo Slovák sa chce po prebudení naštartovať šálkou kávy, tak Čech si vychutná kávu najmä pre jej výnimočnú chuť. Prieskumu sa na Slovensku zúčastnilo 631 a v Čechách 556 respondentov od 15 do 60 rokov.

Z výskumu agentúry STEM/MARK, ktorý sa uskutočnil v Čechách a na Slovensku v máji vyplynulo, že káva patrí v oboch republikách k obľúbeným nápojom a že vo vzťahu k pitiu kávy sú si Česi a Slováci ako vo viacerých iných veciach viac podobní, ako rozdielni.

Kávu pravidelne pijú dve tretiny Čechov (64%) a až tri štvrtiny Slovákov (73%). 60% Slovákov pije pravidelne jednu až dve šálky kávy denne, v priemere to predstavuje okolo 15 šálok týždenne. Nezanedbateľné percento (22%) pije až okolo 25 šálok kávy týždenne!

Začiatky s „turkom“

V ohliadnutí do minulosti viacerí respondenti priznávajú, že v počiatkoch kávičkovania pili prevažne zalievanú, tzv. „tureckú kávu.“ Ak ste však žena, neskôr narodená s vyšším dosiahnutým vzdelaním nemusíte na prvý pohľad s výsledkom prieskumu súhlasiť. Pravdepodobne ste začínali s instantnou kávou.

Káva na ráno, alebo ani nie?

Väčšina kávičkárov tvrdí, že kávu považujú za súčasť denného rituálu, akýsi socializačný prvok na porozprávanie sa s priateľmi či kolegami. Avšak aj tu sú rozdiely medzi krajinami. Až 50 % Slovákov, výraznejšie viac ako Čechov (39%), s obľubou pije kávu hneď ráno po prebudení, pri raňajkách alebo po príchode do práce. Ide o súčasť procesu prebúdzania sa, ranného vstávania a naštartovania sa do nového dňa.

Polovica z uvedených preferuje piť prvú kávu dňa v spoločnosti niekoho, druhá polovica si na spoločnosť pri pití rannej kávy nepotrpí. Ranná káva je často spájaná s komunikáciou s okolím, relaxáciou, vychutnaním vône a chute kávy, jej pitie často sprevádza rutinné a pracovné úkony, nevyžadujúce si prebudenú myseľ, ako čítanie elektronickej pošty či novín.

Ďalšie aktivity spájané s rannou kávou sú rovnako rutinné, je to prehliadanie internetu, alebo sledovanie televízie.

V Čechách naopak káva nie je nutne súčasťou ranného rituálu, nemusí byť ani silná, či napomáhať pri sústredení. Česi viac ako Slováci s obľubou využívajú pitie kávy ako príležitosť pri stretnutiach a komunikácii s priateľmi.

Čechov (60%) absencia kávy ovplyvní menej ako Slovákov (44%). Napriek tomu menšia časť z nich priznáva, že keď nemá svoju bežnú šálku kávy, pociťuje nedostatok energie alebo bolesti hlavy.

Pre Slováka vôňa kávy rovná sa vôňa domova

Dobrá káva Slováka poteší, urobí mu radosť, je pre neho pozastavením, príjemnou chvíľkou pre seba. Káva je spätá s domovom (67% ČR a 71% SR) predovšetkým u starších ľudí z menších miest.

Útulné kaviarničky ako z cestopisu po talianskych či španielskych letoviskách by sa u nás neuživili. Z prieskumu vyplynulo, že len 13% respondentov obľubuje piť kávu v kaviarni. V obľube pri pití kávy sú pracoviská, návštevy u priateľov.

Doba viedenskej kávy so šľahačkou pominula spolu s rokmi 90-tymi

Máme radi kávu, len nie čiernu. Iba 11% pije kávu bez ochutenia. V spôsobe dochucovania kávy sú si Česi a Slováci veľmi podobní. Až dve tretiny respondentov najčastejšie kávu prislaďujú cukrom (65%) alebo mliekom (63%), zriedkavješie šlahačkou.

Vôňa kávy takmer pre všetkých Čechov aj Slovákov symbolizuje relax (63% ČR / 62% SR), ale zároveň aj osvieženie či ranné nakopnutie najmä u Slovákov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  4. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  6. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  7. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  8. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  9. Noerr advised on WebSupport deal
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 027
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 213
  3. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 11 097
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 8 119
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 6 435
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 414
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 944
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 821
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 3 890
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 645

Hlavné správy zo Sme.sk

PRÍBEHY SLÁVNYCH FOTOGRAFIÍ

Japonci sa vzdali, schmatol ju a pobozkal. Zomrel bozkávajúci námorník

Bozk symbolizuje koniec vojny.

Neprehliadnite tiež

Karl Lagerfeld.

Obliekal známe ženy, ikona Lagerfeld bol neprehliadnuteľný

Okrem Chanelu riadil Lagerfeld aj značku Fendi.

Karl Lagerfeld so speváčkou Lady Gaga.
Ilustračné foto.
Martha Gellhornová a Ernest Hemingway