Osvojte si päť základných pravidiel zdravej chrbtice

So zdravým telom sme schopní vykonávať rôzne druhy pohybov. Ak nás však postihne bolesť, jeho zázračné schopnosti sa strácajú.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Schopnosť pohybu je primárnou funkciou tela. Bez nej by nám v podstate telo bolo na nič. Pohyblivosť každej časti tela je obmedzená bolesťou.

Najčastejšie pociťujeme bolesť chrbta. Môže byť spôsobená pasivitou, dlhodobým jednotvárnym postojom či hrbením. Bolesti napomáha najmä súčasný životný štýl. Čas trávime sedením pred počítačom, televíziou či v mestskej hromadnej doprave, ktorej sedenie nie je ergonomicky optimálne prispôsobené našej chrbtici.

Pri nesprávnom polohovaní tela a chrbta si spôsobujeme bolestivé zážitky. Dajte si viac záležať na držaní tela a obmedzíte takmer každodennú bolesť. Pomôže vám pár nasledujúcich tipov.

Cvičte pre zdravý chrbát
Seriál na Primar.sme.sk
Ako cvičiť v práci?
Ako uvoľniť a posilniť jednotlivé časti chrbta?
Pozrite si celý seriál Cvičte pre zdravý chrbát >> a hlavne cvičte.
cvik.jpg
Foto: Primar.sme.sk

Nestresujte sa

Stres je nepriateľom nielen mentálneho, ale aj fyzického zdravia. Jedno s druhým úzko súvisí. Každý deň čelíme stresujúcim situáciám. Je niekedy ťažké udržať pod kontrolou emócie a tak sa dostávame do vypätia, sme nahnevaní, nervózni či podráždení.

Vždy keď sa myseľ dostane do stresu, napne sa aj vaše telo a svaly, zvýši sa tlak. Ak máte podozrenie, že sa takáto situácia blíži, rozhýbte telo, uvoľnite ho a dajte mu menší strečing. Pohyb pomôže naštartovať aj mozgovú aktivitu.

Strečing náš každodenný

Tak by malo znieť vaše heslo. Ako sme už vyššie spomenuli, strečing uvoľňuje napäté svalstvo následkom čoho sa uvoľňuje aj myseľ. Tí, ktorých dlhodobo trápia bolesti chrbta a krku by mali využiť cvičenie ako efektívny spôsob odstránenia problému.

Kedykoľvek pocítite, že vás pobolieva niektorá časť tela, dajte jej poriadnu niekoľkominútovú rozcvičku. Neponáhľajte sa, svaly naťahujte pomaly a postupne.

Nepriateľom môže byť aj váš šatník

Boli by sme zvedaví, v akom stave je chrbtica Victorie Beckham. Je známa tým, že sa na verejnosti vo väčšine prípadov objavuje na vysokých podpätkoch. Ich nosením sa chrbtica dostáva do neprirodzeného stavu a následne môže vysielať bolestivý signál vyčerpanosti.

Okrem topánok sa chrbát namáha kvôli kabelkám. Najmä veľkým vrecovitým, ktoré však pomaly vychádzajú z módy, no naďalej ich nosíme, pretože sa do nich všetko pomestí. A to je práve ten problém.

Po meste prevážame na pleciach každý deň niekoľkokilovú záťaž a takmer vždy na jednej strane, pretože tam sa nám kabelka drží lepšie. Dochádza však k deformácií tvaru chrbtice. Ak patríte aj vy medzi ženy, ktoré nosia mohutné kabelky, z času na čas si ich prehoďte na druhé plece.

Pravidelné cvičenie a pohyb

Aj keď bolesť môže pochádzať aj z fyzickej aktivity, pravidelným a častým pohybom telu dáte to, pre čo bolo stvorené. Preto to nemôže nefungovať. Čím viac sa hýbete, tým ste zdravší a šťastnejší. Vyberať si môžete zo desiatok športov a aktivít ako turistika, joging, joga, chôdza, volejbal a množstvo ďalších.

Zaveďte si pohyb ako pravidlo, ktoré musíte dodržať každý deň. Benefity tohto rozhodnutia sú oveľa lepšie, ako si myslíte. Športovaním si vylepšíte nielen postavu, ale aj dýchanie vďaka čomu zlepšíte funkčnosť kardiovaskulárneho systému. Aj tu platí – začínajte pomaly a postupne pridávajte čas aj záťaž.

Strážte si polohu v sede

Mnohí z nás majú sedavé zamestnanie, ktoré je absolútnym nepriateľom kondície nielen chrbta, ale celého tela. Počas práce na stoličke vystriedame niekoľko polôh a často sa hrbíme. Prekladáme si jednu nohu cez druhú, pretože máme možno pocit, že to našim svalom pomôže a natiahnu sa.

Nie je to však celkom tak. Telo by ste mali udržiavať v stabilnej polohe a nohami stáť doslova pevne na zemi celými chodidlami. Kolená musia byť v deväťdesiatstupňovom uhle. Uistite sa, že podpera vašej stoličky je zarovno s chrbticou a celú ju podopiera. Spomeňte si, ako zvyčajne sedíte pred počítačom.

Zamyslení a sústredení ťukáte do klávesnice a telo ostáva v napätí. Ramená sa ťahajú ku krku, z čoho následne vzniká bolesť v tejto oblasti. Pri sedení za stolom ťahajte ramená dole a vystrite chrbát.

Ak to nejde, nastavte si svoje pracovisko tak, aby vám vzdialenosť medzi vami a počítačom, respektíve klávesnicou dovoľovala oprieť sa o stoličku a zároveň si pohodlne vykonávať pracovné povinnosti.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 289
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 005
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 965
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 261
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 404
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 626
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 289
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 766
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 612

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Ako dopriať telu láskyplnú starostlivosť a nadviazať s ním vzťah

V kolobehu rôznorodých podnetov človek ľahko stráca kontakt sám so sebou.

Spánok v podprsenke – áno či nie?

Odporcovia z radov odborníkov argumentujú negatívnym dopadom na zdravie.

Módu na Brit Awards ovládla stávka na istotu, hviezdy zabudli experimentovať

Speváčky, hudobníčky a modelky sa na odovzdávaní cien najlepšej britskej hudby odeli najmä do tmavších farieb.

Modelka visela z mrakodrapu bez istenia, skončila na polícii

Ruská hviezda z Instagramu Viki Odintcova v Dubaji predviedla extrémny kúsok pre efektné fotografie, argumentovala tým, že chcela poukázať na zlú zabezpečenosť budovy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop