SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Šesť základných pravidiel zdravia

Každá z nás by chcela ostať krásna a zdravá do neskorého veku.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Fotolia.com)

Vek však neoklamete a starnutie sa postupne vkráda do našej tváre aj kondičky. Ale existujú pravidlá, ktoré starnutie zmiernia a roky vám budú pribúdať len veľmi nenápadne. Kúzlo mladosti spočíva v jednoduchých návykoch, ktoré by ste si mali osvojiť v mladom veku a dodržiavať ich.

Preč s fast foodom

Pravidlo opakované dookola. Tak prečo ho nedokážeme dodržiavať? Veď vieme, ako to nášmu telu "rýchlokvasené" potraviny neznámeho pôvodu škodia. Niekedy je ťažké robiť zdravé rozhodnutia nielen v živote, ale aj v tom, či položíme na tanier. Ľudia si ľahko privyknú na pravidelné návštevy fast foodov, pretože im to jednoducho chutí a je to poruke. Tento zlozvyk narúša metabolizmus a spôsobuje početné zdravotné problémy ako zvýšený krvný tlak, cholesterol, ochorenia srdca a následne infarkt, cukrovku či obezitu. Preto je lepšie úplne ho vyškrtnúť z jedálneho lístka.

Skryť Vypnúť reklamu

Cvičiť, cvičiť, cvičiť

Ak sa pohyb stane samozrejmosťou, máte napoly vyhrané. Od mladého veku by ste do denného režimu mali zakomponovať akýkoľvek druh fyzickej aktivity. Nahrádzajte aktívnym športom alebo pohybom čas, ktorý trávite sedením alebo inou pasívnou činnosťou. Ak nemáte čas ísť po práci do fitka alebo ste jednoducho unavený a autom sa odveziete domov, urobte to inak. Namiesto toho, aby ste sedeli v hustej premávke, zoberte si bicykel a odvezte sa do roboty aj z nej. Uvidíte, aký budete naštartovaní na ďalší pracovný deň. Pohyb pomáha aj psychicky. Bojuje proti úzkosti, depresiám a výkyvom nálad.

Raňajky – základ dňa

So získaním návyku pravidelných raňajok ide ruka v ruke aj skoré vstávanie. Poznáme to. Žalúdok sa nám tesne po zobudení ešte nerozbehol a my nemáme chuť ani vôľu niečo vložiť do úst. A o 20 minút musíme vyraziť do práce. To sa jednoducho nedá stíhať. Preto, v záujme udržania zdravia, by sme si mali privstať o niečo skôr a dať žalúdku priestor, aby získal chuť na správny raňajkový štart dňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedzte menej a často

Denný jedálny lístok by mal pozostávať zo siedmich menších jedál. Menších preto, aby ste sa nepresýtili a zbytočne nepreplnili žalúdok. Následne by ste museli bojovať s pocitom ťažoby a najradšej by ste si po veľkom obede ľahli na gauč a zdriemli si. A to predsa nechceme. Jedlo vám má dodať energiu do najbližších hodín, aby ste sa mohli venovať práci alebo iným aktivitám. A sedem jedál by ste mali mať aj preto, lebo pravidelným prísunom živín telo bude správne fungovať a nespôsobíte mu žiadny chemický šok. Samozrejme, je dôležité z čoho jedlá pozostávajú. Ovocie, zelenina a vlákniny by nemali chýbať.

Zostaňte aktívne

Aj keď vás to po práci často ťahá na gauč alebo by ste cez víkend najradšej dospali vyčerpávajúci pracovný týždeň, snažte sa tomu vyhnúť. Využívajte voľný čas aktívne, udržíte tak aj mozog v strehu. Socializujte sa, športujte, vyjdite si von so svojimi domácimi miláčikmi, cestujte alebo si nájdite nové koníčky.

Skryť Vypnúť reklamu

Hydratujte

Dostatočný prísun vody je dôležitý aj vtedy, ak nič nerobíte alebo sa počas dňa nenamáhate. Škodlivé látky z tela nevydýchate, preto sa zásobte správnym množstvom vody a toxíny z tela vyplavujte. Pitie tekutín je dôležité najmä pri náročnejšej fyzickej aktivite. Okrem toxínov sa vďaka zásobám vody ľahšie zbavíte stresu, pomôžete telu správne budovať svalovú hmotu a zabránite ochabnutiu svalstva a urýchlite proces znižovania váhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  4. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  5. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  6. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 999
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 074
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 606
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 320
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 313
  7. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 156
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 912
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 549
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 497
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

O jeden byt sa uchádza aj 60 záujemcov.


9 h
Nataša Holinová

Predkladateľom zákona o sťažení prístupu k interrupciám nezáleží na ochrane života.


28m
Policajti na zápase Trnava - Slovan.

Ako sa to mohlo stať a čo bude nasledovať.


Sportnet 1 h
Generál Colin Powell

Colin Powell sa dožil 84 rokov.


3 h

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  2. Občianske združenie Ženské kruhy: Už v najbližších dňoch hrozí Slovensku poľská cesta
  3. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  4. Unicef Slovensko: Čo nám hovorí najnovšia správa UNICEF o psychickom zdraví detí a mladých ľudí
  5. Martina Paulenová: Čo robia dvaja rodičia s dvoma deťmi na spoločnej materskej dovolenke?
  6. Symptomedica: Krvácanie do tráviaceho traktu môže byť smrteľne nebezpečné.
  7. SKU: Príbeh pedagogičky, ktorá chcela pracovať v školstve
  8. Michael Achberger: Zdravý životný štýl, vďaka ktorému priberáte
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 301
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 339
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 151
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 643
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 209
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 793
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 790
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 641
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu