SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Šesť základných pravidiel zdravia

Každá z nás by chcela ostať krásna a zdravá do neskorého veku.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Fotolia.com)

Vek však neoklamete a starnutie sa postupne vkráda do našej tváre aj kondičky. Ale existujú pravidlá, ktoré starnutie zmiernia a roky vám budú pribúdať len veľmi nenápadne. Kúzlo mladosti spočíva v jednoduchých návykoch, ktoré by ste si mali osvojiť v mladom veku a dodržiavať ich.

Preč s fast foodom

Pravidlo opakované dookola. Tak prečo ho nedokážeme dodržiavať? Veď vieme, ako to nášmu telu "rýchlokvasené" potraviny neznámeho pôvodu škodia. Niekedy je ťažké robiť zdravé rozhodnutia nielen v živote, ale aj v tom, či položíme na tanier. Ľudia si ľahko privyknú na pravidelné návštevy fast foodov, pretože im to jednoducho chutí a je to poruke. Tento zlozvyk narúša metabolizmus a spôsobuje početné zdravotné problémy ako zvýšený krvný tlak, cholesterol, ochorenia srdca a následne infarkt, cukrovku či obezitu. Preto je lepšie úplne ho vyškrtnúť z jedálneho lístka.

Skryť Vypnúť reklamu

Cvičiť, cvičiť, cvičiť

Ak sa pohyb stane samozrejmosťou, máte napoly vyhrané. Od mladého veku by ste do denného režimu mali zakomponovať akýkoľvek druh fyzickej aktivity. Nahrádzajte aktívnym športom alebo pohybom čas, ktorý trávite sedením alebo inou pasívnou činnosťou. Ak nemáte čas ísť po práci do fitka alebo ste jednoducho unavený a autom sa odveziete domov, urobte to inak. Namiesto toho, aby ste sedeli v hustej premávke, zoberte si bicykel a odvezte sa do roboty aj z nej. Uvidíte, aký budete naštartovaní na ďalší pracovný deň. Pohyb pomáha aj psychicky. Bojuje proti úzkosti, depresiám a výkyvom nálad.

Raňajky – základ dňa

So získaním návyku pravidelných raňajok ide ruka v ruke aj skoré vstávanie. Poznáme to. Žalúdok sa nám tesne po zobudení ešte nerozbehol a my nemáme chuť ani vôľu niečo vložiť do úst. A o 20 minút musíme vyraziť do práce. To sa jednoducho nedá stíhať. Preto, v záujme udržania zdravia, by sme si mali privstať o niečo skôr a dať žalúdku priestor, aby získal chuť na správny raňajkový štart dňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedzte menej a často

Denný jedálny lístok by mal pozostávať zo siedmich menších jedál. Menších preto, aby ste sa nepresýtili a zbytočne nepreplnili žalúdok. Následne by ste museli bojovať s pocitom ťažoby a najradšej by ste si po veľkom obede ľahli na gauč a zdriemli si. A to predsa nechceme. Jedlo vám má dodať energiu do najbližších hodín, aby ste sa mohli venovať práci alebo iným aktivitám. A sedem jedál by ste mali mať aj preto, lebo pravidelným prísunom živín telo bude správne fungovať a nespôsobíte mu žiadny chemický šok. Samozrejme, je dôležité z čoho jedlá pozostávajú. Ovocie, zelenina a vlákniny by nemali chýbať.

Zostaňte aktívne

Aj keď vás to po práci často ťahá na gauč alebo by ste cez víkend najradšej dospali vyčerpávajúci pracovný týždeň, snažte sa tomu vyhnúť. Využívajte voľný čas aktívne, udržíte tak aj mozog v strehu. Socializujte sa, športujte, vyjdite si von so svojimi domácimi miláčikmi, cestujte alebo si nájdite nové koníčky.

Skryť Vypnúť reklamu

Hydratujte

Dostatočný prísun vody je dôležitý aj vtedy, ak nič nerobíte alebo sa počas dňa nenamáhate. Škodlivé látky z tela nevydýchate, preto sa zásobte správnym množstvom vody a toxíny z tela vyplavujte. Pitie tekutín je dôležité najmä pri náročnejšej fyzickej aktivite. Okrem toxínov sa vďaka zásobám vody ľahšie zbavíte stresu, pomôžete telu správne budovať svalovú hmotu a zabránite ochabnutiu svalstva a urýchlite proces znižovania váhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  4. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  7. Úprava osobného motorového vozidla
  8. Important information for Brazilians living in Slovakia
  9. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  10. Vitajte v postapokalyptickom svete
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 817
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 641
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 131
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 705
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 934
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 493
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 095
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 599
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 506
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.