Vyplávajte to!

Často sa v nás hromadia negatívne pocity. Čo tak zmyť ich pohybom vo vode?

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Plávanie je perfektný spôsob, ako vypnúť a odreagovať myseľ od každodenného zhonu. V porovnaní s inou telesnou aktivitou má ešte jedno veľké plus.

Nezáleží na kondičke, veku, váhe. Jediné, čo skok do bazéna vyžaduje, je chuť vyšantiť sa. Prepotené tričko, strhaná tvár pri pokusoch držať tempo, „svalovica“, nič z toho vám nehrozí.

Kontakt s bazénom je totiž úplne bezbolestný. Nezanecháva stopy únavy a možno ho praktizovať s rovnakou samozrejmosťou ako kino alebo kaviareň. Neveríte?

Nech žije telo!

Nič nepokazíte dokonca ani pri prvom pokuse oddať sa športu, ktorý si získava čoraz viac priaznivcov. Stuhnuté svalstvo vo vode ponaťahujete ľubovoľným spôsobom a to ostatné závisí od ochoty pravidelne chodiť plávať. Ak si vaše telo pohyb vo vode obľúbi natoľko, že ho budete praktizovať aspoň dva- až trikrát do týždňa, výsledky sa dostavia čoskoro.

Spevnejú vám ruky, zadok, chrbtové svalstvo bude vyrysovanejšie. Pri vhodnom kombinovaní štýlov precvičíte telo kompletne a zakrátko ho vyplávate do formy. Pohyb so správnym dýchaním pôsobí účinne na organizmus. Vo vode výdatne načerpáte energiu. Kondičným plávaním nezaťažujete kĺby, nenastupuje pocit vyčerpania.

Po pol hodine strávenej v bazéne nepocítite únavu, práve naopak. Výsledkom je zrelaxované telo a tvár žiariaca spokojnosťou aj napriek tomu, že ste účinne spálili energiu a prekrvili celý organizmus.

Nuda nehrozí

Pri plávaní nám nahráva prekonávanie odporu vody. Odborníci upozorňujú, že je len málo aktivít, ktoré dokážu zabezpečiť taký harmonický rozvoj celého tela. Jednou z mnohých výhod je, že telo sa neprehrieva ako na vzduchu. Chladnejšia voda účinne odoberá teplo z pokožky.

Výkon v chladnejšej vode klesá, v teplejšej sa telo skôr unaví. Pri každom plaveckom štýle posilňujeme iné svaly. Prsia sú vhodné pri rozvíjaní svalstva rúk a nôh. Štýlom znak posilňujeme chrbtové svalstvo a uvoľňujeme krčné a ramenné svaly.

Najrýchlejším štýlom je kraul, ktorý si vyžaduje najmä prácu nôh a paží. Najnáročnejším je motýlik. Posilňuje brušné svalstvo, ramená, avšak k správnej technike sa väčšinou dopracujete až po odbornom výcviku.

Plávanie pôsobí proti viacerým neduhom, lebo:

1. Do pohybu zapája celé telo. Pri plávaní pracujú všetky svaly a dostávajú zabrať, koľko potrebujú. V tom spočíva tajomstvo súmernej postavy profesionálnych plavcov,

2. Pomáha predchádzať bolestiam krížov a celého pohybového aparátu. Dochádza k uvoľneniu krížového svalstva a k zníženiu tlaku na kostrč,

3. Núti nás zhlboka a pravidelne dýchať. Dýchacie svalstvo pracuje naplno, zväčšuje sa kapacita pľúc,

4. Organizmus je nútený reagovať na striedanie teploty. Znamená to, že naša imunita sa zvyšuje a predchádzame prechladnutiu a chrípkovým ochoreniam,

5. Spaľuje kalórie, slúži ako perfektná zbraň v boji proti nadbytočným kilám,

6. Pôsobí antistresovo. Voda dodáva organizmu pocit sviežosti a nabíja nás energiou.

7. Navodzuje pocit uspokojenia. Sme fyzicky aktívni, no zároveň sa necítime vyčerpaní.

Aj počas tehotenstva

Plávanie sa pokladá za najvhodnejšiu telesnú aktivitu počas tehotenstva. Voda nadľahčuje telo a najmä v poslednom trimestri, keď dochádza k naberaniu váhy, dodáva pocit úľavy.

V prípade, že je žena v poriadku, možno „preplávať“ celé tehotenstvo až dokonca. Niektorí odborníci však upozorňujú, že počas posledných týždňov treba túto aktivitu vynechať.

Všetko je však individuálne, v každom prípade sa treba poradiť s gynekológom. Skvelou možnosťou je plávanie pre tehotné, pri ktorom vás naviguje inštruktor, čím znížite pravdepodobnosť možných nepríjemností.

Prekážky? Nejestvujú!

Základný výstroj spočíva v plavkách, okuliaroch, čiapke, žabkách a osuške. Životnosť plaviek závisí od kvality a počtu hodín strávených v bazéne. Chlór z vody sa na nich určite časom podpíše a vami starostlivo vybraný model môže po čase získavať čoraz priesvitnejšiu podobu.

Okuliare sú v porovnaní s plavkami bezproblémové, to isté platí o žabkách, uteráku a čiapke. Súčasný trend kúpacej výbavy sa nesie pod heslom účelnosti. Kúpte si len to, čo naozaj potrebujete. Potom už len stačí zbaliť týchto pár drobností do tašky a navštíviť najbližšie kúpalisko.

Jediné riziko predstavuje nesprávna technika plávania, pri ktorej hrozí poranenie krku. Preto je dôležité sústrediť sa na polohu tela, predchádzať trhnutiam hlavou a ďalším neprirodzeným pohybom. Kúpalisko poskytuje relax dokonca i neplavcom.

Napríklad vodným aerobikom si tiež precvičíte telo v odľahčenom stave. Utopenie vám pritom nehrozí a ktovie, možno vás pochytí radosť z pohybu vo vode natoľko, že sa zapíšete do plaveckého kurzu.

Z dejín plávania

O blahodarných účinkoch plávania vedeli už starí Gréci. Za najlepších plavcov pokladali obyvateľov ostrova Délos.

***

Až do 19. storočia mali plavecké súťaže výlučne príležitostný charakter. Plávanie nebolo pokladané za estetický šport, ako je to dnes. Tvorilo súčasť bojového umenia a svedčilo o celkovej fyzickej zdatnosti.

***

Intenzívne plavecké tréningy zažili boom až v polovici 19. storočia.

***

Prvým oficiálnymi fanúšikmi plávania boli Briti. Ako prví pravidelne organizovali plavecké súťaže a v roku 1869 dokonca založili Asociáciu milovníkov športového plávania.

***

Prvá medzinárodná plavecká súťaž sa konala v roku 1889 v Budapešti.

***

Prvým plaveckým rekordérom sa stal anglický námorný kapitán Mathew Webb, ktorý v roku 1875 preplával kanál La Manche.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 7 932
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 648
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 270
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 805
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 227
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 408
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 045
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 044
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 007
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 994

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Populista, podvodník ale aj blízky človek. Babiša vnímajú ľudia v Smere rôzne

Marián Kéry zo Smeru považuje Andreja Babiša za populistu.

SVET

Český komentátor pre SME: Naša demokracia Babiša prežije

Babiš nerozumie demokracii, tvrdí Jindřich Šidlo.

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Ľudia tu na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

Neprehliadnite tiež

Viete, aké sú farebné trendy Vianoc 2017?

To, akú farbu stromčeka budeme mať, sa určuje dva roky vopred.

Všetko najlepšie, princezná Leia: Herečka Carrie Fisher by oslávila 61 rokov

Odišla nečakane, deň po jej smrti umrela aj jej slávna matka Debbie Reynoldsová.

Šesť pravidiel, ako nosiť tmavý rúž

Pravidelne na jeseň kraľujú dámskym perám tmavšie a sýtejšie odtiene. Naučte sa ich nosiť bez obáv.

Je najvyšší čas prestať nosiť vlnu, hovorí zakladateľka PETA

Ingrid Newkirková vysvetľuje, prečo je strihanie oviec kruté a neľudské.