Vyplávajte to!

Často sa v nás hromadia negatívne pocity. Čo tak zmyť ich pohybom vo vode?

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Plávanie je perfektný spôsob, ako vypnúť a odreagovať myseľ od každodenného zhonu. V porovnaní s inou telesnou aktivitou má ešte jedno veľké plus.

Nezáleží na kondičke, veku, váhe. Jediné, čo skok do bazéna vyžaduje, je chuť vyšantiť sa. Prepotené tričko, strhaná tvár pri pokusoch držať tempo, „svalovica“, nič z toho vám nehrozí.

Kontakt s bazénom je totiž úplne bezbolestný. Nezanecháva stopy únavy a možno ho praktizovať s rovnakou samozrejmosťou ako kino alebo kaviareň. Neveríte?

Nech žije telo!

Nič nepokazíte dokonca ani pri prvom pokuse oddať sa športu, ktorý si získava čoraz viac priaznivcov. Stuhnuté svalstvo vo vode ponaťahujete ľubovoľným spôsobom a to ostatné závisí od ochoty pravidelne chodiť plávať. Ak si vaše telo pohyb vo vode obľúbi natoľko, že ho budete praktizovať aspoň dva- až trikrát do týždňa, výsledky sa dostavia čoskoro.

Spevnejú vám ruky, zadok, chrbtové svalstvo bude vyrysovanejšie. Pri vhodnom kombinovaní štýlov precvičíte telo kompletne a zakrátko ho vyplávate do formy. Pohyb so správnym dýchaním pôsobí účinne na organizmus. Vo vode výdatne načerpáte energiu. Kondičným plávaním nezaťažujete kĺby, nenastupuje pocit vyčerpania.

Po pol hodine strávenej v bazéne nepocítite únavu, práve naopak. Výsledkom je zrelaxované telo a tvár žiariaca spokojnosťou aj napriek tomu, že ste účinne spálili energiu a prekrvili celý organizmus.

Nuda nehrozí

Pri plávaní nám nahráva prekonávanie odporu vody. Odborníci upozorňujú, že je len málo aktivít, ktoré dokážu zabezpečiť taký harmonický rozvoj celého tela. Jednou z mnohých výhod je, že telo sa neprehrieva ako na vzduchu. Chladnejšia voda účinne odoberá teplo z pokožky.

Výkon v chladnejšej vode klesá, v teplejšej sa telo skôr unaví. Pri každom plaveckom štýle posilňujeme iné svaly. Prsia sú vhodné pri rozvíjaní svalstva rúk a nôh. Štýlom znak posilňujeme chrbtové svalstvo a uvoľňujeme krčné a ramenné svaly.

Najrýchlejším štýlom je kraul, ktorý si vyžaduje najmä prácu nôh a paží. Najnáročnejším je motýlik. Posilňuje brušné svalstvo, ramená, avšak k správnej technike sa väčšinou dopracujete až po odbornom výcviku.

Plávanie pôsobí proti viacerým neduhom, lebo:

1. Do pohybu zapája celé telo. Pri plávaní pracujú všetky svaly a dostávajú zabrať, koľko potrebujú. V tom spočíva tajomstvo súmernej postavy profesionálnych plavcov,

2. Pomáha predchádzať bolestiam krížov a celého pohybového aparátu. Dochádza k uvoľneniu krížového svalstva a k zníženiu tlaku na kostrč,

3. Núti nás zhlboka a pravidelne dýchať. Dýchacie svalstvo pracuje naplno, zväčšuje sa kapacita pľúc,

4. Organizmus je nútený reagovať na striedanie teploty. Znamená to, že naša imunita sa zvyšuje a predchádzame prechladnutiu a chrípkovým ochoreniam,

5. Spaľuje kalórie, slúži ako perfektná zbraň v boji proti nadbytočným kilám,

6. Pôsobí antistresovo. Voda dodáva organizmu pocit sviežosti a nabíja nás energiou.

7. Navodzuje pocit uspokojenia. Sme fyzicky aktívni, no zároveň sa necítime vyčerpaní.

Aj počas tehotenstva

Plávanie sa pokladá za najvhodnejšiu telesnú aktivitu počas tehotenstva. Voda nadľahčuje telo a najmä v poslednom trimestri, keď dochádza k naberaniu váhy, dodáva pocit úľavy.

V prípade, že je žena v poriadku, možno „preplávať“ celé tehotenstvo až dokonca. Niektorí odborníci však upozorňujú, že počas posledných týždňov treba túto aktivitu vynechať.

Všetko je však individuálne, v každom prípade sa treba poradiť s gynekológom. Skvelou možnosťou je plávanie pre tehotné, pri ktorom vás naviguje inštruktor, čím znížite pravdepodobnosť možných nepríjemností.

Prekážky? Nejestvujú!

Základný výstroj spočíva v plavkách, okuliaroch, čiapke, žabkách a osuške. Životnosť plaviek závisí od kvality a počtu hodín strávených v bazéne. Chlór z vody sa na nich určite časom podpíše a vami starostlivo vybraný model môže po čase získavať čoraz priesvitnejšiu podobu.

Okuliare sú v porovnaní s plavkami bezproblémové, to isté platí o žabkách, uteráku a čiapke. Súčasný trend kúpacej výbavy sa nesie pod heslom účelnosti. Kúpte si len to, čo naozaj potrebujete. Potom už len stačí zbaliť týchto pár drobností do tašky a navštíviť najbližšie kúpalisko.

Jediné riziko predstavuje nesprávna technika plávania, pri ktorej hrozí poranenie krku. Preto je dôležité sústrediť sa na polohu tela, predchádzať trhnutiam hlavou a ďalším neprirodzeným pohybom. Kúpalisko poskytuje relax dokonca i neplavcom.

Napríklad vodným aerobikom si tiež precvičíte telo v odľahčenom stave. Utopenie vám pritom nehrozí a ktovie, možno vás pochytí radosť z pohybu vo vode natoľko, že sa zapíšete do plaveckého kurzu.

Z dejín plávania

O blahodarných účinkoch plávania vedeli už starí Gréci. Za najlepších plavcov pokladali obyvateľov ostrova Délos.

***

Až do 19. storočia mali plavecké súťaže výlučne príležitostný charakter. Plávanie nebolo pokladané za estetický šport, ako je to dnes. Tvorilo súčasť bojového umenia a svedčilo o celkovej fyzickej zdatnosti.

***

Intenzívne plavecké tréningy zažili boom až v polovici 19. storočia.

***

Prvým oficiálnymi fanúšikmi plávania boli Briti. Ako prví pravidelne organizovali plavecké súťaže a v roku 1869 dokonca založili Asociáciu milovníkov športového plávania.

***

Prvá medzinárodná plavecká súťaž sa konala v roku 1889 v Budapešti.

***

Prvým plaveckým rekordérom sa stal anglický námorný kapitán Mathew Webb, ktorý v roku 1875 preplával kanál La Manche.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  3. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  6. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  7. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 332
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 247
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 519
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 332
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 187
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 028
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 944
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 281
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 225
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tomanová používa jednostranné stanoviská, súdy ju rešpektujú

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

KOMENTÁRE

Veď sú to iba deti

Zdá sa, akoby Tomanová nastúpila v čase, keď sa nepredpokladalo, že bude musieť niečo významné urobiť.

SVET

OSN zverejnila plán na zníženie počtu ľudí, je to hoax

Stará správa a nepodložené komentáre zaujali aj stranu Borisa Kollára.

Autorská strana Toma Nicholsona

Čo keď sa už nebude dať odísť?

Teórie fyziky predpovedajú, že vesmír je prázdny preto, lebo niečo vždy zabráni populácii pred útekom z planéty.

Neprehliadnite tiež

Vymysleli sex robota, s ktorým možno simulovať znásilnenie

Odborníci na robotiku veria, že pri sexualite s robotmi netreba zabúdať na etický aspekt.

Aj Katarzia povedala nie. Proti sexuálnemu násiliu vystupujú známe tváre

Kampaň poukazuje na to, že každý človek môže odmietnuť násilie v akejkoľvek podobe.

Pätnásť filmov, ktoré by mala vidieť každá žena

Každý film si nájde svojho fanúšika, niektoré sú zamerané na ženy, aby ich inšpirovali, varovali alebo zabavili.

Na výlete v košickom regióne: Ktoré miesta by ste mali navštíviť?

Košický región ponúka množstvo turistických zaujímavostí.