SME
Piatok, 26. apríl , 2019

Vyplávajte to!

Často sa v nás hromadia negatívne pocity. Čo tak zmyť ich pohybom vo vode?

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Plávanie je perfektný spôsob, ako vypnúť a odreagovať myseľ od každodenného zhonu. V porovnaní s inou telesnou aktivitou má ešte jedno veľké plus.

Nezáleží na kondičke, veku, váhe. Jediné, čo skok do bazéna vyžaduje, je chuť vyšantiť sa. Prepotené tričko, strhaná tvár pri pokusoch držať tempo, „svalovica“, nič z toho vám nehrozí.

Kontakt s bazénom je totiž úplne bezbolestný. Nezanecháva stopy únavy a možno ho praktizovať s rovnakou samozrejmosťou ako kino alebo kaviareň. Neveríte?

Nech žije telo!

Nič nepokazíte dokonca ani pri prvom pokuse oddať sa športu, ktorý si získava čoraz viac priaznivcov. Stuhnuté svalstvo vo vode ponaťahujete ľubovoľným spôsobom a to ostatné závisí od ochoty pravidelne chodiť plávať. Ak si vaše telo pohyb vo vode obľúbi natoľko, že ho budete praktizovať aspoň dva- až trikrát do týždňa, výsledky sa dostavia čoskoro.

Spevnejú vám ruky, zadok, chrbtové svalstvo bude vyrysovanejšie. Pri vhodnom kombinovaní štýlov precvičíte telo kompletne a zakrátko ho vyplávate do formy. Pohyb so správnym dýchaním pôsobí účinne na organizmus. Vo vode výdatne načerpáte energiu. Kondičným plávaním nezaťažujete kĺby, nenastupuje pocit vyčerpania.

Po pol hodine strávenej v bazéne nepocítite únavu, práve naopak. Výsledkom je zrelaxované telo a tvár žiariaca spokojnosťou aj napriek tomu, že ste účinne spálili energiu a prekrvili celý organizmus.

Nuda nehrozí

Pri plávaní nám nahráva prekonávanie odporu vody. Odborníci upozorňujú, že je len málo aktivít, ktoré dokážu zabezpečiť taký harmonický rozvoj celého tela. Jednou z mnohých výhod je, že telo sa neprehrieva ako na vzduchu. Chladnejšia voda účinne odoberá teplo z pokožky.

Výkon v chladnejšej vode klesá, v teplejšej sa telo skôr unaví. Pri každom plaveckom štýle posilňujeme iné svaly. Prsia sú vhodné pri rozvíjaní svalstva rúk a nôh. Štýlom znak posilňujeme chrbtové svalstvo a uvoľňujeme krčné a ramenné svaly.

Najrýchlejším štýlom je kraul, ktorý si vyžaduje najmä prácu nôh a paží. Najnáročnejším je motýlik. Posilňuje brušné svalstvo, ramená, avšak k správnej technike sa väčšinou dopracujete až po odbornom výcviku.

Plávanie pôsobí proti viacerým neduhom, lebo:

1. Do pohybu zapája celé telo. Pri plávaní pracujú všetky svaly a dostávajú zabrať, koľko potrebujú. V tom spočíva tajomstvo súmernej postavy profesionálnych plavcov,

2. Pomáha predchádzať bolestiam krížov a celého pohybového aparátu. Dochádza k uvoľneniu krížového svalstva a k zníženiu tlaku na kostrč,

3. Núti nás zhlboka a pravidelne dýchať. Dýchacie svalstvo pracuje naplno, zväčšuje sa kapacita pľúc,

4. Organizmus je nútený reagovať na striedanie teploty. Znamená to, že naša imunita sa zvyšuje a predchádzame prechladnutiu a chrípkovým ochoreniam,

5. Spaľuje kalórie, slúži ako perfektná zbraň v boji proti nadbytočným kilám,

6. Pôsobí antistresovo. Voda dodáva organizmu pocit sviežosti a nabíja nás energiou.

7. Navodzuje pocit uspokojenia. Sme fyzicky aktívni, no zároveň sa necítime vyčerpaní.

Aj počas tehotenstva

Plávanie sa pokladá za najvhodnejšiu telesnú aktivitu počas tehotenstva. Voda nadľahčuje telo a najmä v poslednom trimestri, keď dochádza k naberaniu váhy, dodáva pocit úľavy.

V prípade, že je žena v poriadku, možno „preplávať“ celé tehotenstvo až dokonca. Niektorí odborníci však upozorňujú, že počas posledných týždňov treba túto aktivitu vynechať.

Všetko je však individuálne, v každom prípade sa treba poradiť s gynekológom. Skvelou možnosťou je plávanie pre tehotné, pri ktorom vás naviguje inštruktor, čím znížite pravdepodobnosť možných nepríjemností.

Prekážky? Nejestvujú!

Základný výstroj spočíva v plavkách, okuliaroch, čiapke, žabkách a osuške. Životnosť plaviek závisí od kvality a počtu hodín strávených v bazéne. Chlór z vody sa na nich určite časom podpíše a vami starostlivo vybraný model môže po čase získavať čoraz priesvitnejšiu podobu.

Okuliare sú v porovnaní s plavkami bezproblémové, to isté platí o žabkách, uteráku a čiapke. Súčasný trend kúpacej výbavy sa nesie pod heslom účelnosti. Kúpte si len to, čo naozaj potrebujete. Potom už len stačí zbaliť týchto pár drobností do tašky a navštíviť najbližšie kúpalisko.

Jediné riziko predstavuje nesprávna technika plávania, pri ktorej hrozí poranenie krku. Preto je dôležité sústrediť sa na polohu tela, predchádzať trhnutiam hlavou a ďalším neprirodzeným pohybom. Kúpalisko poskytuje relax dokonca i neplavcom.

Napríklad vodným aerobikom si tiež precvičíte telo v odľahčenom stave. Utopenie vám pritom nehrozí a ktovie, možno vás pochytí radosť z pohybu vo vode natoľko, že sa zapíšete do plaveckého kurzu.

Z dejín plávania

O blahodarných účinkoch plávania vedeli už starí Gréci. Za najlepších plavcov pokladali obyvateľov ostrova Délos.

***

Až do 19. storočia mali plavecké súťaže výlučne príležitostný charakter. Plávanie nebolo pokladané za estetický šport, ako je to dnes. Tvorilo súčasť bojového umenia a svedčilo o celkovej fyzickej zdatnosti.

***

Intenzívne plavecké tréningy zažili boom až v polovici 19. storočia.

***

Prvým oficiálnymi fanúšikmi plávania boli Briti. Ako prví pravidelne organizovali plavecké súťaže a v roku 1869 dokonca založili Asociáciu milovníkov športového plávania.

***

Prvá medzinárodná plavecká súťaž sa konala v roku 1889 v Budapešti.

***

Prvým plaveckým rekordérom sa stal anglický námorný kapitán Mathew Webb, ktorý v roku 1875 preplával kanál La Manche.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  4. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  5. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  2. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  3. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  4. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  5. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  9. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  10. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 25 259
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 8 493
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 832
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 591
  5. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 201
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 200
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 947
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 616
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 105
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 032

Hlavné správy zo Sme.sk

Milión dôchodcov na Slovensku: Bojujú o dôstojný život, dokedy sa dá

Vyše 7500 ľudí čaká na miesto v domove pre seniorov.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Okrem vychádzok k lekárovi ich naozaj nič nečaká?

Až po päťdesiatke si človek uvedomuje, že staroba je tŕnistý pojem.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Mafia, exsiskára a policajti sa spojili, aby sledovali novinárov

Sledovanie novinárov hovorí o rozpade právneho štátu.

Podcast Dobré Ráno
Režisér John Stevenson.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Moravské hrady a zámky: Päť tipov na víkendový výlet

Ktorú z pamiatok si obľúbili filmári a ktorá je najvoňavejšia?

Valtice

V mozgu sme preň vytvorili cestu, musíme ju rozbiť: Ako sa zbaviť zlozvyku?

Zbaviť sa zlozvyku trvá násobne dlhšie ako ho nadobudnúť.