SME
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma

Stravujte sa antistresovo

Nielen láska, ale aj duševný pokoj prechádza cez žalúdok. Proti stresu bojujte jedlom.

ilustračná fotografiailustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Stres zažívame každý deň a ak nám náhodou všetko beží hladko, vždy si nájdeme niečo, kvôli čomu je dovolené sa stresovať.

Už je to raz tak. Stres je dnes pre niektorých takpovediac životný štýl, ktorého by sa však čo najskôr mali zbaviť.

Bojovať s ním možno rôzne. Športom, zábavou s dobrými priateľmi či efektívnejším plánovaním aktivít. Ale túto každodennú vojnu si môžeme zjednodušiť aj prenesením bojových taktík na tanier.

Jedlo je skvelá zbraň proti stresu, stačí si len vyberať správne suroviny.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hnedá ryža

Je výživná, ľahko stráviteľná, je zdrojom vlákniny a minerálov. Známa je aj pre vysoký obsah vitamínu B a práve ten bojuje so sklesnutou náladou, únavou, nespavosťou či napätím.

Účinný je najmä vitamín B1 (tiamín), ktorý okrem zlepšenia nálady prispieva k rovnováhe nervového systému, srdca a pečene.

Špenát

Špenát je balíčkom dobrej nálady vďaka vitamínom A, C a B, Okrem toho je bohatý na draslík, vápnik, fosfor a horčík. Táto kombinácia látok prospešných fyzickému aj psychickému zdraviu napomáha poklesu stresových hormónov v tele, stabilizuje duševný stav a zlepšuje náladu.

Využite špenát v smoothie nápojoch, šalátoch, omeletách či v sendvičoch.

Losos

Extra výživný a v súčasnej kuchyni aj veľmi populárny. Niet sa čo čudovať. Obsahuje omega-3 mastné kyseliny, ktoré zásobujú naše telo zdravým tukom, ale zároveň zvyšujú sústredenie hormónov dobrej nálady, ako je serotonín, regulujú množstvo stresových hormónov ako adrenalín či kortizol.

Zásluhu majú aj v zlepšovaní funkčnosti mozgu. Losos si preto zaslúži byť súčasťou vášho jedálneho lístka aspoň dvakrát do týždňa.

Zelený čaj

Na dobrú náladu sa treba občas aj napiť. Ideálnym výberom je zelený čaj. Je nápojom, ktorý upokojuje, prináša duševnú rovnováhu a popíjaním, ktoré môže byť zároveň malým každodenným rituálom, redukuje stres.

Ak ste sa s chuťou zeleného čaju doposiaľ neskamarátili, skúste obmenu v podobe harmančeka alebo mätového čaju.

Avokádo

Do slovenských kuchýň si zatiaľ hľadá cestu, no je skvelým pomocníkom v boji so stresom. Je zásobárňou proteínov a zdravých tukov, obsahuje minerály a z vitamínov najviac C a E.

Nervové a mozgové bunky sú vďaka nemu pokojnejšie a zdravšie. Avokádo má aj schopnosť znižovať cholesterol v krvi a tým pomáha bojovať proti srdcovo-cievnym ochoreniam. V šalátoch, pomazánkach a smoothie chutí najlepšie.

Čučoriedky

Malé chutné guľôčky plné antioxidantov. Sú tiež vyzbrojené vitamínmi E a C, ale aj horčím a mangánom. Proti stresu ako vyšité.

Pravidelná konzumácia znižuje nespavosť, výskyt depresií a negatívnych pocitov. Sú ideálnou súčasťou raňajok – s ovsenými vločkami, bielym jogurtom alebo inými druhmi ovocia.

Pomaranče

Už len ich farba a vôňa dokážu zlepšiť náladu. Pomaranče sú účinné v boji proti rôznym chorobám. Chránia naše telo proti negatívnym vplyvom vďaka vitamínom A, B a C, bojujú s voľnými radikálmi a posilňujú činnosť srdca.

Horká čokoláda

Vieme, že čokoláda je to, po čom siahame, keď máme zlú náladu, sme unavení a bez energie. Nie je to však len kvôli jej chuti.

Tajomstvom je horčík, dôležitý minerál, ktorý čokoláda obsahuje a ktorý za nás bojuje so stresom, malátnosťou, náladovosťou či dokonca depresiou. Mliečne sladké čokolády však nepomôžu. Ak už chcete maškrtiť, voľte zdravšiu tmavú verziu.

Mandle

Vitamín E, B2, zinok, horčík, vláknina a opäť omega-3 mastné kyseliny. To všetko sú mandle. Malá hrsť orieškov denne môže pozitívne vplývať na náladu.

Rovnako účinnou alternatívou sú aj pistácie alebo vlašské orechy. Netreba to však s nimi preháňať, nie sú práve ideálne pri redukcií váhy.

Mlieko

Aj staré mamy vedeli, že teplé mlieko s medom nám dopomohlo k pokojnejšiemu spánku. Pohár plný vápnika, vitamínov A a D, proteínov a antioxidantov bojuje s voľnými radikálmi a drží stres mimo dosah na našu psychiku. Ak sa potrebujete upokojiť, vypite pohár teplého mlieka. Má priam zázračné účinky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  4. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  5. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  8. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 972
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 8 200
  3. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 892
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 750
  5. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 6 060
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 014
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 727
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 721
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 848
  10. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 4 314

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba má strach, bojí sa Harabina

Extrémisti sa snažia vytvoriť jednotný front.

Podcast Dobré Ráno
Pri nehode zasahovali desiatky hasičov.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Nechcela by Jankovská radšej mlčať?

Jankovská vyniká teflónom navonok a odhodlaním dovnútra.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Päťkrát vďaka, milí muži

Nemusíme sa hrať na všeobjímajúce divožienky plné lásky.

Michaela Žureková