SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Ako prekonať únavu

Doprajete si počas dňa niekoľko šálok kávy v nádeji, že vás postavia na nohy, ale nič zvláštne sa nestane? Nie ste sami. Únava je problém, ktorý sužuje mnohých ľudí.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Únava je bežným dôsledkom nedostatku spánku, stresu, úzkosti, depresie, prepracovanosti, nevhodnej stravy, namáhavej fyzickej práce alebo nudy, chýbajúcej fyzickej či duševnej aktivity.

V niektorých prípadoch je tiež spojená so zdravotnými problémami ako napríklad anémia, nadváha, obezita, cukrovka, ochorenia obličiek, poruchy štítnej žľazy... Našťastie, väčšina z nás dokáže únavu prekonať tak, že do svojho životného štýlu zavedie viaceré zmeny.

Seriózne zoznámenie
Všetko ide ľahšie, keď ste na to dvaja
Nájdite skutočný vzťah na dvaja.sme.sk, serióznej zoznamke od SME.
dvaja_domacnost.jpg

Kvalitný spánok

Dostatočný a kvalitný spánok je zárukou, že ľudské telo je pripravené na ďalší namáhavý deň. Snažte sa spať 6 - 8 hodín v tmavej, dobre vyvetranej a tichej miestnosti, z ktorej odstránite elektroniku, počítač aj televízor. Nepodceňujte kvalitu matraca, choďte spať a vstávajte približne v rovnakú hodinu.

Čo vám ešte pomôže lepšie spať? Ak máte problémy s nespavosťou, doprajte si pred spánkom príjemný teplý kúpeľ, venujte sa relaxačným cvičeniam, napríklad joge, počúvajte príjemnú hudbu, uvoľnite myseľ čítaním obľúbenej knihy alebo využite silu byliniek, medzi ktoré patria hlavne valeriána, medovka a levanduľa.

Naše staré mamy pri nespavosti využívali upokojujúcu silu teplého mlieka s medom.

Pohybová aktivita

Stres, úzkosť, napätie či nervozita sú všade okolo nás. Jedným z najspoľahlivejších spôsobov, ako sa ich zbaviť, je pravidelný pohyb. Pri športe sa uvoľňujú endorfíny, známe ako hormóny šťastia, ktoré majú schopnosť zlepšiť náladu a potláčať bolesť.

Okrem toho dochádza aj k zlepšeniu fungovania krvného obehu a metabolizmu. Za vhodné druhy pohybu sú považované kardio aktivity, ako sú beh, džoging a aerobik, ale aj body and mind cvičenia, napríklad joga alebo pilates.

Strava

Nedostatok energie počas dňa môže byť spôsobený nevhodným stravovaním. Jednou z najväčších chýb je vynechávanie raňajok, pretože práve prvé jedlo dňa naštartuje metabolizmus a dodá energiu na celé dopoludnie.

To znamená, že deň by ste mali začať raňajkami a počas dňa jesť niekoľkokrát v menších dávkach. Takýto spôsob stravovania zabezpečí vyrovnanú hladinu cukru v krvi.

Rovnaký názor majú aj odborníci z The Center for Clinical Interventions (CCI) so sídlom v Austrálii, podľa ktorých pravidelné stravovanie zabraňuje vzniku „vlčieho“ hladu, s ním spojeného prejedania, ale i únavy a podráždenosti. Sú toho názoru, že ak človek konzumuje jedlo v pravidelných intervaloch, zároveň lepšie kontroluje aj zloženie toho, čo je.

Takto sa vyhne napríklad maškrteniu. Je pravda, že čokolády, sušienky a keksíky dodajú energiu telu okamžite, ale zároveň po nich rýchlo klesne, čo vyvoláva len ďalšiu neovládateľnú chuť na nezdravé maškrty. Preto si namiesto zdrojov rýchlych cukrov doprajte radšej komplexné sacharidy, ku ktorým patria napríklad celozrnné obilniny.

Zamerajte sa na konzumáciu veľkého množstva zeleniny, ovocia, celozrnných produktov, orechov a semien, ktoré telu poskytnú dostatok živín a zabránia vzniku únavy.

Tekutiny

Niekedy sme unavení len preto, lebo naše telo trpí miernou dehydratáciou. Nedostatok tekutín v organizme sa prejavuje únavou, ospalosťou, bolesťami hlavy, podráždenosťou a zníženou koncentráciou. Preto je dôležité dodávať organizmu tekutiny v pravidelných intervaloch.

Netreba čakať na pocit smädu, ale vodu piť po niekoľkých dúškoch v priebehu celého dňa. Začať treba už ráno po prebudení jedným až dvoma pohármi čistej vody nalačno.

Denne by mal človek vypiť dva až tri litre tekutín. Najjednoduchším spôsobom, ako zistiť, či má telo dostatok tekutín, je sledovanie farby moču. Tmavý a zapáchajúci moč je znakom dehydratácie.

Dve otázky pre odborníka

Odpovedá dietológ František Križanovič

Čo všetko ovplyvňuje energetické hospodárstvo v ľudskom organizme?

Je to, samozrejme, strava. Potraviny nám dodávajú živiny a sú zdrojom energie. Zároveň sa pri jej trávení a spracovávaní energia spotrebúva a tieto straty sú okolo desať percent. Túto stratu vieme znížiť prijímaním prirodzených potravín, ktoré majú svoj pôvod v prírode a ich správnou kombináciou. Naopak, látky, ktoré sa v prírode nevyskytujú, rôzne rafinované potraviny a chemické látky pridávané k potravinám vyžadujú na trávenie a spracovanie živiny, a spotrebúvajú tak naše zásoby. V konečnom dôsledku nám môžu viac zobrať, ako dať. Po konzumácii jedál z prírodných surovín a pri ich správnej kombinácii takúto únavu nepociťujeme. Ďalšie faktory sú pohyb, emócie a pobyt v prírode. Pravidelný a dostatočne intenzívny pohyb síce spotrebúva energiu a živiny, ale zároveň zabezpečí rozvoj, prípadne udržanie svalovej hmoty, správne okysličenie a tým zabezpečí dostatočnú intenzitu látkovej premeny. Vhodné sú dynamické aj relaxačné aktivity. Čo sa týka emócií, intenzívne negatívne pocity ako napríklad hnev nás tiež stoja veľké množstvo energie a živín. Naopak, keď sa unavení vrátime z práce a ideme sa venovať činnosti, z ktorej máme radosť, napríklad našim koníčkom, pocítime príval energie. Pobyt v prírode je tiež možnosťou, ako sa nabiť energiou.

Máte nejaké konkrétne tipy, ktoré pomôžu prekonať únavu v práci?

Pre väčšinu z nás je prvou pomocou káva. Obligátna káva pôsobí ako ostrohy jazdca, pobádajúceho unaveného koňa, ktorý síce pobeží rýchlejšie, no v cieli nebude len unavený, ale vyčerpaný. Vhodnejší je napríklad čaj z pražených čajových vetvičiek, predávaný pod názvom Bancha, alebo ako snack si môžeme nosiť do práce opražené semienka zo slnečnice, sezamu a ďalších rastlín. Semienka nám dodajú potrebné živiny, predovšetkým minerály. Pomôcť si môžeme aj krátkym dychovým cvičením.

Ďalšie nápady, ako dodať telu energiu

  • doprajte si masáž alebo pobyt v saune
  • počúvajte obľúbenú hudbu, ktorá stimuluje mozog
  • využite silu esenciálnych olejov, ktoré dodávajú energiu (pomaranč, citrón, mäta, limetka)
  • denne trávte aspoň polhodinu na slnku (cez pracovnú prestávku sa prejdite, obed si vychutnajte na terase)
  • občas môžu byť príčinou únavy aj negatívne naladení a večne sa sťažujúci ľudia, preto ich zo svojho života jednoducho vyškrtnite
  • v práci si robte malé prestávky, ktoré využite na prechádzku spojenú s hlbokým dýchaním alebo na strečing
  • pravidelne sa venujte veciam, ktoré vás vnútorne napĺňajú (práca v záhradke, prechádzka v prírode, šport, hoby)

Zdravé maškrty, ktoré spoľahlivo „nakopnú“

  • ovocný šalát s orechmi (napríklad vlašskými)
  • kúsok kvalitnej horkej čokolády s obsahom kakaa nad 70 percent
  • ovsené vločky s ovocím a orechmi
  • celozrnné pečivo so zeleninou
  • kvalitné celozrnné sušienky

Vitamíny, ktoré zabraňujú únave

  • VITAMÍN B5 sa nachádza v rybách, mäse, vnútornostiach, zelenine (brokolica, karfiol), sezamových a slnečnicových semienkach, strukovinách, hubách
  • VITAMÍN B12 je vo vajíčkach, mliečnych výrobkoch, rybách (losos), kyslej kapuste, mäse
  • VITAMÍN D si vie organizmus vyprodukovať za pomoci slnečného žiarenia, ale nachádza sa aj vo vaječných žĺtkoch, mliečnych výrobkoch a rybách (sleď, losos)
  • VITAMÍN C je zastúpený v ovocí a zelenine, napríklad v citrusových plodoch, jahodách, čiernych ríbezliach, jablkách, paradajkách, brokolici, kapuste
  • VITAMÍN E nájdete v hojnom množstve v potravinách, ako sú špenát, orechy (mandle, lieskovce), slnečnicové semená, olivy, vaječný žĺtok
  • ZINOK sa nachádza v celozrnných obilninách, orechoch, strukovinách, kakau, tekvicových semenách
  • HORČÍK je zastúpený v zelenej listovej zelenine, morských plodoch, banánoch, ovsených vločkách, sezamových a tekvicových semenách
  • DRASLÍK obsahujú mliečne výrobky, fazuľa, ryby, špenát, petržlen
  • ŽELEZO sa nachádza v červenom mäse, ale aj v šošovici, fazuli, zelenej listovej zelenine, tekvicových a slnečnicových semenách

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Women in business
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Bim Challenge 2019
  6. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  7. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  8. Grilovacia sezóna je zahájená!
  9. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  10. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 041
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 772
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 845
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 470
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 900
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 396
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 904
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 801
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 971
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 764

Hlavné správy zo Sme.sk

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Podcast Pozeráme Game of Thrones

Zhrnutie Game of Thrones: Konečne vieme, čo chce Nočný kráľ (2. časť 8. série)

Aká bola druhá epizódy Hry o Tróny.

Socha Krista v jednom z kostolov na Srí Lanke, kde došlo k útokom teroristov.
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.

Neprehliadnite tiež

Selma Blair

Zuby budúcnosti: Ako pomôžu moderné technológie v starostlivosti o chrup?

Ústna hygiena sa vďaka moderným technológiám mení a zjednodušuje.

Naučte sa vyberať správny mejkap, raz a navždy

Záleží na tom, aké produkty si nanášame na tvár.

Zrkadlenie vo vzťahu: Po rokoch sa meníme na svojich partnerov

Veda vysvetľuje, prečo sa na seba ľudia v páre podobajú.