Zdravé kĺby do staroby

Chcete, aby vám kĺby spoľahlivo fungovali do vysokého veku? Pomáha správna údržba a šetrné zaobchádzanie.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Začnime troškou anatómie. Dôležitou súčasťou každého kĺbu je chrupavka. Je to elastické, hladké a lesklé tkanivo, ktoré pokrýva styčnú plochu kostí a umožňuje ich pohyb. Kĺby a najmä chrupavky sú však pomerne zraniteľné.

„Chrupavka sa môže poškodiť úrazom alebo v dôsledku degeneratívnych chronických problémov, ktoré vznikajú z dlhodobého preťaženia kĺbov, napríklad pri športe, nadváhe alebo pri rôznych metabolických, reumatických a ďalších ochoreniach,“ hovorí ortopéd Marek Vaňo.

„Pri úrazoch môže dôjsť k prasknutiu či vylomeniu časti chrupavky, pri degeneratívnych postupných zmenách je prvým štádiom zmäknutie vonkajšej vrstvy. Nasleduje povrchové rozvláknenie a drobné trhlinky, trenie už nie je hladké, ale pripomína dva šmirgľové papiere, ktoré sa trú o seba, čo pacient pociťuje ako bolesť.

Tretím štádiom sú hlbšie trhliny a odchýlenie časti chrupavky od základu, posledná fáza znamená poškodenie, ktoré siaha až do kosti,“ vysvetľuje doktor Vaňo.

K téme sa vyjadruje:
Marek Vaňo,
ortopéd a primár
vano-marek_r883.jpg

Futbalista aj baník

Najohrozenejšou skupinou sú vrcholoví športovci, a to najmä v disciplínach, v ktorých dochádza k prudkým zmenám pohybu a fyzickým kontaktom. „Pre kolená, členky a bedrá sú veľkou záťažou hlavne halové športy, ako sú basketbal, bedminton alebo squash.

Kombinácia tvrdej palubovky a špeciálnej halovej obuvi umožňuje rýchle zmeny smeru a prudkú akceleráciu, no kĺby tým trpia,“ hovorí odborník.

Rizikové môžu byť aj určité povolania. „Ohrození sú napríklad baník, podlahár, ktorý neustále kľačí na kolenách, či robotník prenášajúci ťažké veci,“ vymenúva ortopéd. Chrupavky poškodzujú aj topánky na vysokom podpätku, nadváha či nesprávne pohybové návyky.

Šport či topánky môžeme do istej miery zmeniť. K vrodeným faktorom patria vývojové poruchy kĺbov, metabolické poruchy alebo rôzne osové deformácie.

Mechanická oprava

Ignorovanie či zľahčovanie bolesti sa nevypláca, pretože poškodenie môže časom zasiahnuť ďalšie štruktúry kĺbu. „Varovným signálom môže byť to, keď zrazu nevieme vystrieť alebo ohnúť končatinu, keď nám opuchne koleno, alebo ak zrazu nezvládame aktivity, s ktorými sme predtým nemali žiadne problémy,“ hovorí primár Vaňo a dodáva, že čím menej je chrupavka poškodená, tým je väčšia šanca na jej regeneráciu.

No v mnohých prípadoch je najúčinnejšia operácia. „Je to podobné, ako keď je ložisko v kolese zanesené rôznymi nečistotami. Môžete naniesť trochu oleja, ktorý zníži trenie a koleso sa bude ešte určitý čas krútiť, no v určitom momente nastane zádrh a hrozí, že sa poškodia ďalšie súčiastky.

Najjednoduchšie je koleso vybrať, rozobrať, mechanicky vyčistiť alebo opraviť, naolejovať a vrátiť naspäť,“ približuje ortopéd. V prípade kolenného kĺbu je to napríklad zbrúsenie nerovností na chrupavke, mechanické odstránenie voľných teliesok alebo poškodených častí či plastika poškodených skrížených väzov.

Sviatoční športovci

Opotrebovanie vekom je síce nezvratné, no pri správnej starostlivosti si môžeme zdravé a pohyblivé kĺby užívať až do neskorej staroby. Dôležité je udržanie optimálnej hmotnosti, ale aj pravidelný pohyb, ktorý zabezpečí výživu kĺbov a spevní ich väzy.

So športom treba začať rozumne a najmä postupne. „Najmä na jar badáme zvýšený výskyt rôznych zranení. Súvisí to s tým, že je pekné počasie a pohyb láka aj tých, ktorí cez zimu nič nerobili. Väčšinou sú nedočkaví a do všetkého sa pustia bezhlavo, bez akejkoľvek prípravy a postupnosti,“ hovorí doktor Vaňo.

Ak sa chceme vyhnúť zraneniam, je nevyhnutné, aby sme záťaž a čas tréningu zvyšovali postupne a netreba zabúdať ani na dostatočný strečing pred cvičením aj po ňom. Ideálnou pohybovou aktivitou je bicyklovanie, chôdza, plávanie, ale aj ľahký beh.

Kĺbom pomáha aj dostatok kvalitných bielkovín, nenasýtené mastné kyseliny, selén, vitamíny E a D a želatína. „Je dobré, ak tieto látky dodáme do tela prirodzenou formou, no našim pacientom odporúčame aj výživové doplnky, ktoré sú vhodné ako doplnok liečby, ale aj ako prevencia pre aktívnych športovcov, pretože ich energetický výdaj je predsa len vyšší,“ radí ortopéd.

V prípade ťažkostí sú efektívnejšie injekcie, ktoré dodajú látku priamo na určené miesto a zároveň pôsobia na viacerých úrovniach. Pri poškodených chrupavkách a väzivovom aparáte pomáhajú aj deriváty krvnej plazmy. Metóda nenahrádza chirurgický zákrok, no môže urýchliť hojivé procesy po operácii.

Vojna bežcov

Čo je k nohe šetrnejšie? Beh naboso alebo tenisky s hrubou odpruženou podrážkou?

„Domnievam sa, že beh naboso alebo v špeciálnej päťprstovej obuvi má svoje výhody, no nie je ani zázračným všeliekom,“ hovorí ortopéd Marek Vaňo. „Tak ako celý organizmus, aj ľudská noha podlieha evolučným zmenám, v rámci ktorých sa prispôsobuje rozličným povrchom. Beh naboso môže pomáhať k správnemu držaniu klenby, chodidlo si oddýchne, dostane nové impulzy. Rozhodne by som ho však neskúšal na betóne. Odporúčam skôr mäkšie povrchy v teréne a najmä postupný prechod, pretože pri tejto technike zaťažujeme iné šľachy a väzy. Neadekvátna záťaž by mohla spôsobiť bolesti členka a kolena, prípadne stresové zlomeniny z preťaženia.“

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  2. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  3. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  4. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  5. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  6. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  7. Slováci rozhodli o najlepšom!
  8. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  9. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  10. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 590
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 029
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 940
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 4 078
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 838
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 764
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 285
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 239
  9. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 211
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 552

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia.

BLOG TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Firmy, ktoré súťažili s Evkou. Podozrenie vopred dohodnutej zákazky sa zvyšuje

Kto súťažil s Agentúrou Evka.

EKONOMIKA

Vláda chce lákať našincov z Británie, ponúka prácu aj dotáciu

Domov by chcela vláda prilákať desaťtisíce.

Neprehliadnite tiež

Na čo sa v strave zamerať, ak sa chcete stať vegánom

Aj strava založená len na rastlinnom pôvode môže byť pre ľudský organizmus nutrične plnohodnotná. Stačí dodržiavať niekoľko pravidiel.

Keď klobúky hrajú prím: Takéto bizarné kúsky sa nosia vo vysokej spoločnosti

Päťdňové kráľovské konské dostihy patria medzi vrcholné podujatia spoločenskej sezóny v Anglicku.

Mäso, zelenina aj syry. Vybrali sme desať receptov na letnú grilovačku

Pripravte si poriadnu záhradnú párty, ktorá neskončí len pri pri klobáskach. Máme pre vás tipy na grilovanie.

Zámky, záhrady, pevnosti. Na Morave si vychutnáte barok všetkými zmyslami

Viaceré moravské barokové skvosty sú súčasťou svetového dedičstva UNESCO.