SME
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold

Ako na nevoľnosť v tehotenstve?

Aby vám nepokazila najkrajšie obdobie vášho života, opýtali sme sa odborníkov na klasickú aj alternatívnu medicínu, ako si s ňou poradiť.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

„Myslite na výživu pre dieťaʺ

Dagmar Gavorníková, gynekologička, Interklinik

Prečo vzniká nevoľnosť v tehotenstve?

Nevoľnosti počas tehotenstva môžu byť spôsobené zvýšenou hladinou hormónu hCG a estrogénu alebo uvoľnením svalstva tráviaceho traktu, čo spôsobuje poruchy trávenia z dôvodu zvýšenej hladiny progesterónu. Môžu byť spôsobené aj zvýšeným stresom, zmenou vnímania vôní alebo napríklad takzvanou kovovou chuťou v ústach. Zmena stravovania a nechuť k niektorým potravinám môže viesť aj k pocitu prázdna a nevoľnosti. Bežne sa hovorí o rannej nevoľnosti, ale tieto pocity sa môžu objaviť počas celého dňa. Obvykle sa stav upraví okolo dvanásteho až štrnásteho týždňa tehotenstva, niekedy však môže pretrvávať aj dlhšie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa dá tento problém riešiť?

Bežnú nevoľnosť riešime úpravou stravovacích návykov. Platí pravidlo – nejedzte dvakrát viac, ale dvakrát kvalitnejšie. Jedzte v pokoji, vyhýbajte sa stresu a keď ste hladné, môžete si dať niečo malé, napríklad sušienky, aj v posteli, aby váš žalúdok nebol úplne prázdny. Ak vraciate niekoľkokrát denne, treba o tom informovať vášho gynekológa, ktorý vám odporučí vhodnú liečbu. Pri intenzívnom vracaní je nutná hospitalizácia a infúzna liečba. Samozrejmosťou je ultrazvukom kontrolovať stav plodu. Na celkovú harmonizáciu môžete vyskúšať akupresúru, akupunktúru alebo jogu.

Aká strava je vhodná počas gravidity?

Počas tehotenstva by ste nemali konzumovať korenené, mastné a kyslé potraviny so silnou arómou. Skúste potraviny so zázvorom, ktoré znižujú nevoľnosť. V prvom trimestri by mala byť strava obohatená o kyselinu listovú, ktorú nájdete v zelenej listovej zelenine, vo fazuli, v obilninách, hnedej ryži a vo výživových doplnkoch. Dôležité sú aj vitamíny B1, B2, B3, B6, B12 a zinok. Vitamíny skupiny B podporujú vývoj nervovej sústavy a tvorbu červených krviniek. Sú napríklad v mlieku, vo vajciach, v kvasniciach, špargli a celozrnných potravinách. Zinok je dôležitý pre rast a vývoj dieťatka a pre posilnenie imunity. Nachádza sa v strukovinách, orechoch, tekvicových a slnečnicových semiačkach. V druhom trimestri nezabúdajte na vápnik a vitamín D, podporujú totiž tvorbu kostí. Dôležité sú aj vitamíny C a E. Vitamín C podporuje tvorbu kolagénu, najviac ho nájdete v ovocí a zelenine. Vitamín E je prítomný v orechoch, rastlinných olejoch a avokáde. Jeho nedostatok môže byť príčinou vzniku preeklampsie. V treťom trimestri sa sústreďte na železo, vlákninu a omega 3 mastné kyseliny. Železo podporuje tvorbu hemoglobínu, jeho nedostatok spôsobuje únavu a vyčerpanosť. Nachádza sa v hovädzom mäse, strukovinách, listovej zelenine a vo vaječných žĺtkoch. Vláknina z ovocia, zeleniny, strukovín a orechov podporuje trávenie a je dobrá ako prevencia zápchy. Omega 3 mastné kyseliny podporujú vývoj nervovej sústavy, nájdete ich v ľanových semienkach, vlašských orechoch a repkovom oleji.

„Postarajte sa o telo aj dušuʺ

Robin Raju, ajurvédsky lekár, Ayurgansh

Prečo vzniká nevoľnosť v tehotenstve?

Približne 50 až 80 % žien trpí nevoľnosťami v tehotenstve a obvykle sa začnú objavovať v šiestom týždni gravidity. Príčin, prečo vznikajú, môže byť mnoho. Jednak sú spôsobené tým, že v tele budúcej mamičky dochádza k telesným, hormonálnym zmenám. Ďalšou príčinou môže byť dedičnosť a treťou nesprávny životný štýl. Práve počas prvých troch mesiacov je mimoriadne dôležité, aby sa tehotná žena starala o svoje telo aj dušu, aby fyzická aj psychická úroveň bytia boli v harmónii. Len čo tieto dve zložky nie sú v rovnováhe, môžu nastať väčšie či menšie zdravotné komplikácie.

Ako sa dá tento problém riešiť?

Dôležité je nielen stravovanie, ale aj duševná rovnováha. Od štvrtého mesiaca gravidity odporúčame ženám rôzne ajurvédske procedúry na harmonizáciu, ako je napríklad celotelová olejová masáž Abhyangam. Rovnako účinná je aj masáž Podikizhi, počas ktorej dvaja terapeuti namáčajú vankúšiky plnené zmesou z dvanástich byliniek v liečivom oleji a masírujú nimi celé telo. Obe masáže poskytujú silu, energiu, výživu a relax pre telo i myseľ budúcej matky.

Aká strava je vhodná počas gravidity?

Počas prvých troch mesiacov je ideálnou potravou mlieko, a to buď samostatne, alebo s rôznymi bylinkami, prípadne dochutené medom alebo maslom ghee. Táto kombinácia zaisťuje dostatok vápnika, laktózu a proteíny, keďže tieto látky telo budúcej mamičky potrebuje. Vhodné sú aj rôzne čerstvé šťavy a polievky. Počas tretieho a štvrtého mesiaca sa bábätku tvorí srdiečko. Preto sa toto obdobie v ajurvéde nazýva obdobím dvoch sŕdc v jednom tele. Tehotné ženy vtedy pociťujú niektoré nezvyčajné chute na kyslé, sladké alebo slané potraviny. Tieto túžby by mali byť naplnené, aby bola pokojná myseľ. Po štvrtom mesiaci gravidity odporúčame zaradiť do stravy ryžu, mlieko, maslo ghee, ovocie, zeleninu, a to hlavne listovú. Od siedmeho mesiaca by mala žena znižovať mastnú a slanú stravu.

„Jedzte pestro a pravidelne.ʺ

Martin Martinec, odborník na tradičnú činsku medicínu Terra Medica

Prečo vzniká nevoľnosť v tehotenstve?

Z hľadiska tradičnej čínskej medicíny rozlišujeme tri základné príčiny tehotenskej nevoľnosti. Tou prvou je nedostatočnosť sleziny a žalúdka, ktorá sa prejavuje vracaním čírych slín po jedle, nechutenstvom, stratou chuti v ústach, zlým trávením, únavou a nespavosťou. Druhou príčinou je nerovnováha medzi pečeňou a žalúdkom. Prejavuje sa vracaním kyslých, horkých tekutín, napätím v hrudníku, psychickou nepohodou, zívaním, pocitom tepla v ústach a závratmi. Tretia príčina je v takzvanom strednom ohnisku, čo je takisto oblasť pečene a žalúdka, ale má iné prejavy. Sprevádzajú ju vracanie vodových hlienov, chýbajúci pocit smädu, pocit plnosti na hrudníku, nechutenstvo, lepkavé a mastné pocity v ústach.

Ako sa dá tento problém riešiť?

Nevoľnosť sa dá liečiť bylinnými zmesami, ktoré harmonizujú trávenie a oblasť takzvaného stredného ohniska, centra tráviacej sústavy. Po diagnostike vieme individuálne nastaviť jedálny lístok pre každý mesiac tehotenstva. Treba úplne vylúčiť alkohol a cigarety, lebo tieto jedy oslabujú slezinu a žalúdok, a tie potom nemôžu produkovať dostatok energie, čím môže byť ohrozená výživa plodu. Navyše alkohol produkuje v tele vlhko a horúčosť, čím sa vytvárajú vnútromaternicové toxíny a poškodzujú plod. Môžu byť príčinou rôznych alergií, svalovej atrofie a v extrémnych prípadoch alkoholového syndrómu. Nikotín zase prináša do tela dieťaťa ostrú horúčavu. Tento vnútorný oheň zapríčiňuje ekzémy, astmu, psychické poruchy, akými sú AHD syndróm, ľahká mozgová disfunkcia, dyslexia alebo autizmus.

Aká strava je vhodná počas gravidity?

Tehotná žena by mala dodržiavať pravidelnosť v stravovaní, ale nemala by sa prejedať. Mala by jesť nielen to, čo jej chutí, ale aj to, čo prospieva dieťatku. Vhodné sú ryby, vajcia, fazuľa, zeler, na pitie sa odporúča vlažná voda s citrónom. Nevhodné sú z hľadiska tradičnej čínskej medicíny jedlá s chladnou energiou, ako sú grapefruit, ananás, kraby, a vhodné nie je jesť ani priveľa surových šalátov, lebo schladzujú slezinu a žalúdok. Mastné, olejovité a tučné jedlá sú zase ťažko stráviteľné, poškodzujú slezinu a produkujú hlien. Ostré a korenené jedlá, cibuľa a pažítka produkujú vnútorný oheň a znepokojujú plod. Po siedmom mesiaci je vhodné obmedziť soľ, aby ste sa vyhli opuchom.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  3. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  4. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  6. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  7. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  8. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  2. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  3. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  5. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  7. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  8. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  9. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 373
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 671
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 291
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 210
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 913
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 136
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 870
  8. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 669
  9. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 142
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 822

Hlavné správy zo Sme.sk

Saková pred voľbami v tichosti zvyšuje platy policajtov cez príplatky

Osobný príplatok bude 120 eur, na západe krajiny 160 eur.

Ministerka vnútra Denisa Saková.
Podcast Dobré Ráno
Som toho plný, hovorí o hraní v Londýne Meky Žbirka.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Ako sa zrodil prvý ruský web a prečo to nebolo porno

Rusi sa naučili pomocou vtipu vyjadrovať svoj svetonázor.

Neprehliadnite tiež

Neplodnosť po štyridsiatke je len samý sex a žiadna radosť

Snažiť sa o dieťa je mimoriadne stresujúce.

Ilustračné foto.
Stĺpček Osmelené

Ďakujme mužom, ktorí pochopili, že svet nie je ružový a modrý

Nemusíme sa hrať na všeobjímajúce divožienky plné lásky.

Michaela Žureková
Aktualizované

Najlepšie krémové polievky, ktoré zasýtia aj zohrejú

Cviklová, zemiaková aj tekvicová. Krémové polievky sú jednoduché.