SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Štyri kroky ku kvalitnému spánku

O kvalite spánku svedčí často nálada tesne po zobudení. Ak sa väčšinu času zobúdzate negatívne naladení, liek na lepší spánok sa často dá nájsť v úprave každodennej rutiny. Nestačí mať len vábivo ustlanú posteľ.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Fotolia.com)

Váš spánkový rozvrh, životný štýl, činnosti tesne pred spánkom, to všetko ovplyvňuje kvalitu spánku. Stačí pár zmien, vďaka ktorým sa váš spánok zlepší a zároveň tak dosiahnete zvýšenie produktivity počas dňa, posilníte myseľ, emocionálnu rovnováhu a vaše telo bude plné energie.

Tip 1: Dodržujte spánkový režim

Ak väčšina dní v týždni pozostáva z rovnakých činností, naše telo si prirodzene vytvorí akýsi biologický budík a začne sa prebúdzať samo v naučenom čase. Rovnako je to so zaspávaním. Telo v určitom čase očakáva, že sa uložíme na spánok a začína byť unavené. Týmto prirodzenému prejavom by sme sa nemali vyhýbať a mali by sme ich počúvať.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôležité je dodržať zdravé trvanie spánku, čo je približne 7 hodín. Ak spíme menej, prejaví sa to na našej zníženej aktivite počas dňa. Určite si preto optimálny čas, kedy budete vstávať a čas, kedy pôjdete do postele a telo postupne vycvičte. Pravidlá mu urobia dobre.

Tip 2: Pripravte na spánok seba a svoje okolie

Ak už cítite, že prichádza čas jednej z najobľúbenejších činností dňa – spánku – prispôsobte tomu aj okolie. V prvom rade by ste nemali žiť a zaspávať v neporiadku či v prostredí zaplavenom nepríjemnými zápachmi ako cigaretový dym či pachy zo zvyškov jedla v kuchyni. Izbu, v ktorej spíte, poriadne vyvetrajte, v mierne chladnejšej izbe sa spí lepšie.

Zabezpečte si závesy, ktoré starostlivo oddelia svetlo od vašej izby. Počas dňa vpúšťajte do svojho bytu čo najviac svetla, po západe slnka sa „zabarikádujte“. Tretia, no najdôležitejšia vec je posteľ. V súčasnosti môžete v obchodoch zohnať matrace od výmyslu sveta. Vyberte si taký, ktorý prospieva chrbtici. Alebo skúste zmeniť vankúše.

Skryť Vypnúť reklamu

A hlavne, využívajte posteľ len na činnosti pre ňu určené – nekonzumujte na nej jedlo, nepracujte v nej. Posteľ nech je posvätným miestom.

Tip 3: Jedzte, cvičte a spite sladko

Ak si z času na čas zacvičíme, spí sa nám niekoľkonásobne lepšie. Do bežného dňa preto zapojte pravidelný pohyb či už vo forme behu, návštevy fitnescentra alebo aj obyčajnej prechádzky. Tesne pred spaním necvičte, rozprúdite krv a telo bude potrebovať čas, kým sa dostane späť do pokojnej fázy.

Ak vás tesne pred uložením sa do postele zastihol hlad, jedzte len niečo ľahké. S ťažkým žalúdkom vás čaká nepokojný spánok a zlé sny. Súčasne sa vyhýbajte alkoholu, cigaretám a kofeínu.

Ak ste smädný, snažte sa po ôsmej hodine piť už len striedmo, príliš veľa tekutín vás môže prebúdzať do noci na neželané návštevy toalety.

Skryť Vypnúť reklamu

Tip 4: Zablokujte stresujúce myšlienky

Ťažko sa vám zaspáva, prehadzujete sa z boka na bok, zviera sa vám žalúdok zo stresu a myšlienky víria všetkými smermi? Ovládať ich je ťažké a robia zaspávanie ťažším, najmä ak sa jedná o tie negatívne.

Počas zaspávania sa preto pokúste tieto myšlienky zablokovať, venovať pozornosť iným produktívnejším myšlienkam. Zanechajte problém a sústreďte sa na veci, ktoré viete riešiť.

Alebo vyskúšajte niektorú z techník pre dosiahnutie pokojného spánku ako hlboké nádychy a výdychy, postupné uvoľnenie svalov od prstov na nohách až po krk, či vizualizáciu príjemných relaxačných miest.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 091
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 224
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 243
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 753
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 861
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 853
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 797
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 208
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Seriál o farbách (7. diel)

Legendy o čiernych zvieratách: Mačky odoženú zlé sily, slovanský zmok nosí majetok

Kedy znamená čierna farba dobré správy?

Čierna mačka nenosí vždy iba smolu.

Štyridsať vecí, ktoré môžete robiť doma v čase izolácie

Čím vyplniť čas, keď človek nesmie nikam chodiť?

Ilustračné foto.
Kristen Welkerová pred diskusiou
Petra Polnišová