Štyri kroky ku kvalitnému spánku

O kvalite spánku svedčí často nálada tesne po zobudení. Ak sa väčšinu času zobúdzate negatívne naladení, liek na lepší spánok sa často dá nájsť v úprave každodennej rutiny. Nestačí mať len vábivo ustlanú posteľ.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Váš spánkový rozvrh, životný štýl, činnosti tesne pred spánkom, to všetko ovplyvňuje kvalitu spánku. Stačí pár zmien, vďaka ktorým sa váš spánok zlepší a zároveň tak dosiahnete zvýšenie produktivity počas dňa, posilníte myseľ, emocionálnu rovnováhu a vaše telo bude plné energie.

Tip 1: Dodržujte spánkový režim

Ak väčšina dní v týždni pozostáva z rovnakých činností, naše telo si prirodzene vytvorí akýsi biologický budík a začne sa prebúdzať samo v naučenom čase. Rovnako je to so zaspávaním. Telo v určitom čase očakáva, že sa uložíme na spánok a začína byť unavené. Týmto prirodzenému prejavom by sme sa nemali vyhýbať a mali by sme ich počúvať.

Dôležité je dodržať zdravé trvanie spánku, čo je približne 7 hodín. Ak spíme menej, prejaví sa to na našej zníženej aktivite počas dňa. Určite si preto optimálny čas, kedy budete vstávať a čas, kedy pôjdete do postele a telo postupne vycvičte. Pravidlá mu urobia dobre.

Tip 2: Pripravte na spánok seba a svoje okolie

Ak už cítite, že prichádza čas jednej z najobľúbenejších činností dňa – spánku – prispôsobte tomu aj okolie. V prvom rade by ste nemali žiť a zaspávať v neporiadku či v prostredí zaplavenom nepríjemnými zápachmi ako cigaretový dym či pachy zo zvyškov jedla v kuchyni. Izbu, v ktorej spíte, poriadne vyvetrajte, v mierne chladnejšej izbe sa spí lepšie.

Zabezpečte si závesy, ktoré starostlivo oddelia svetlo od vašej izby. Počas dňa vpúšťajte do svojho bytu čo najviac svetla, po západe slnka sa „zabarikádujte“. Tretia, no najdôležitejšia vec je posteľ. V súčasnosti môžete v obchodoch zohnať matrace od výmyslu sveta. Vyberte si taký, ktorý prospieva chrbtici. Alebo skúste zmeniť vankúše.

A hlavne, využívajte posteľ len na činnosti pre ňu určené – nekonzumujte na nej jedlo, nepracujte v nej. Posteľ nech je posvätným miestom.

Tip 3: Jedzte, cvičte a spite sladko

Ak si z času na čas zacvičíme, spí sa nám niekoľkonásobne lepšie. Do bežného dňa preto zapojte pravidelný pohyb či už vo forme behu, návštevy fitnescentra alebo aj obyčajnej prechádzky. Tesne pred spaním necvičte, rozprúdite krv a telo bude potrebovať čas, kým sa dostane späť do pokojnej fázy.

Ak vás tesne pred uložením sa do postele zastihol hlad, jedzte len niečo ľahké. S ťažkým žalúdkom vás čaká nepokojný spánok a zlé sny. Súčasne sa vyhýbajte alkoholu, cigaretám a kofeínu.

Ak ste smädný, snažte sa po ôsmej hodine piť už len striedmo, príliš veľa tekutín vás môže prebúdzať do noci na neželané návštevy toalety.

Tip 4: Zablokujte stresujúce myšlienky

Ťažko sa vám zaspáva, prehadzujete sa z boka na bok, zviera sa vám žalúdok zo stresu a myšlienky víria všetkými smermi? Ovládať ich je ťažké a robia zaspávanie ťažším, najmä ak sa jedná o tie negatívne.

Počas zaspávania sa preto pokúste tieto myšlienky zablokovať, venovať pozornosť iným produktívnejším myšlienkam. Zanechajte problém a sústreďte sa na veci, ktoré viete riešiť.

Alebo vyskúšajte niektorú z techník pre dosiahnutie pokojného spánku ako hlboké nádychy a výdychy, postupné uvoľnenie svalov od prstov na nohách až po krk, či vizualizáciu príjemných relaxačných miest.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 632
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 063
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 325
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 410
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 378
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 895
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 609
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 490
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 454
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Celebritní adoptívni rodičia: Tieto známe tváre rozšírili svoju rodinu adopciou

Niektorým sa nepošťastilo mať biologické deti, iné chceli pomôcť opusteným.

Každá masáž je iná. Viete, ktorá je pre vás tá pravá?

Naše telo potrebuje dotyky a jednou z foriem, ako mu ich dopriať, sú relaxačné či liečivé masáže.

Jamie Dornan z Fifty Shades: S Christianom Greyom by som sa nepriatelil

„Rád hrám postavy, ktoré sú v hĺbke zlomené, narušené. Má to pre mňa väčšiu výpovednú hodnotu,“ hovorí herec o filmových charakteroch.

Sú tri, sú sexi, no najmä vtipné: Kto sú krásky zo SketchShe?

Začalo to s karaoke v aute, teraz majú Austrálčanky státisíce odberateľov a desiatky videí, z ktorých prasknete od smiechu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop