Ako zvládnuť kritiku

Ak sa naučíte vziať si z nej to pozitívne, môže vás to posunúť vpred míľovými krokmi.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Známy francúzsky filozof a spisovateľ Paul Sartre povedal: „Kritika môže byť nepohodlná, ale nikto nehovorí, že človek je tu preto, aby žil v pohodlí.“ Kritika je bežnou súčasťou ľudského života. Človek sa s ňou stretáva od najútlejšieho detstva, neskôr v školských laviciach i počas dospievania. Postupne sa na ňu naučí určitým spôsobom reagovať. Väčšina z nás vníma kritiku negatívne ako niečo, čo nám dáva jasne najavo osobné zlyhanie, vlastný omyl, chybu. Často ju sprevádza hnev, pocity krivdy i vnútornej frustrácie. Snažíme sa na ňu čím skôr zabudnúť, pretože má trpkú príchuť.

Kritika v práci

S kritikou sa často stretávame i v zamestnaní. Je jedným z dôležitých nástrojov manažérov, ktorí ju využívajú na to, aby zlepšili pracovné výsledky svojich podriadených. Treba s ňou však zaobchádzať s rozumom, pretože

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje koučka Anita Fondrková
anita-fondrkova_r5292.jpg

kritika má veľkú moc. Zatiaľ čo tá konštruktívna je pre zamestnanca prínosom, pomáha mu ľahšie a rýchlejšie odstrániť chyby a zlepšiť celkový pracovný výkon, deštruktívna kritika znižuje jeho sebaúctu, čím sa stáva menej efektívnym pracovníkom. „Veľa šéfov stále nemá zvládnuté základné pravidlá pri sprostredkúvaní kritiky, preto sa pri rozhovore s takýmto nadriadeným treba naladiť do silno pragmatického módu a nenechať sa zviesť svojimi emóciami. Počúvajme a riešme len obsah rozhovoru, neriešme okolnosti ani spôsob, akým bola kritika podaná,“ radí koučka Anita Fondrková.

Urobte z negatívneho pozitívne

Známa autorka motivačnej literatúry Barbara De Angelis v jednej zo svojich kníh hovorí, že svet je vlastne sám osebe neutrálny a závisí iba od vnútornej interpretácie človeka, či konkrétnu situáciu vyhodnotí ako prijateľnú, alebo neprijateľnú. Platí to aj pre kritiku. Každý z nás sa môže rozhodnúť, či bude považovať kritiku za pozitívnu, alebo naopak, negatívnu záležitosť. Môžeme sa nechať strhnúť nepríjemnými emóciami, vnímať ju ako osobný útok, utápať sa v sebaľútosti či hodiť vinu na niekoho iného, aby sme sa zbavili nepríjemných pocitov. Je tu však aj druhá možnosť. Naučiť sa pozerať na kritiku bez ohľadu na to, akým spôsobom je podávaná, ako na nástroj, ktorý nám pomôže osobnostne rásť.

Útok či obrana?

Negatívne reakcie na kritiku sú rôzne. Niekto reaguje impulzívne a pociťuje obrovský hnev, ďalší len prekvapene pozerá a nevie, čo povedať. Ani jeden z týchto postojov nie je správny. Najdôležitejšie je v rámci možností zostať pokojný (ak treba, vyjsť z miestnosti a zhlboka dýchať) a sústrediť sa na to, či má kritik dostatok presných a objektívnych informácií. Ak to tak nie je, máte pravo žiadať vysvetlenie a spoznať aj zdroj, odkiaľ dané informácie pochádzajú.

V prípade, že je kritika naozaj oprávnená, priznajte to a snažte sa s nadriadeným dohodnúť, ako a dokedy nedostatky odstránite. Dajte šéfovi jasne najavo, že si chybu uvedomujete a že urobíte všetko preto, aby ste ju napravili a v budúcnosti sa neopakovala.

Sebakritika škodí

V mnohých prípadoch vychádza neschopnosť zvládať kritiku nielen z toho, že je všeobecne považovaná za negatívnu, ale aj z prílišnej sebakritiky. Primeraná sebakritika je namieste. Ak sa však človek neustále obviňuje, ba dokonca podceňuje až zosmiešňuje, o to ťažšie sa vyrovná s kritikou z vonkajšieho prostredia. Čo s tým urobiť?

  • Prílišná sebakritika pravdepodobne súvisí s nedostatkom sebavedomia. V prvom rade si priznajte a prijmite skutočnosť, že máte problém s vnímaním seba samého a snažte sa to riešiť prostredníctvom kouča, špeciálneho kurzu alebo kníh určených pre rozvoj osobnosti.
  • Uvedomte si, že ste len človek. Máte právo robiť chyby a omyly, pretože aj vďaka nim sa môžete stať lepším. Jednoducho, mýliť sa je ľudské.
  • Neberte všetko príliš vážne. Ak sa dokážete zasmiať sám na sebe, ste na dobrej ceste.
  • Vždy si môžete vybrať! Zostanete pokojný a z danej situácie sa poučíte? Alebo vás kritika položí na lopatky a podlomí vašu sebaúctu ešte viac?

Tipy na zvládnutie kritiky od Anity Fondrkovej

Ako zvládnuť najväčší hnev

Je dobré vedieť, že negatívna emócia nás naštartuje viac ako pozitívna. Prílev takejto energie je možný hneď, ako si uvedomíme, že kritiku možno využiť aj na užitočne. Nemusíme nič rozbíjať, na nikoho kričať, stačí sa ísť poprechádzať na vzduchu alebo aspoň po firemnej chodbe. Ak vám je do plaču, ospravedlňte sa a odíďte z kancelárie. Urobte si čas na upokojenie. Následne si stanovte plán najbližších krokov, ktoré chcete urobiť a hneď sa do nich pustite. Môžu to byť pokojne aj záležitosti, ktoré boli predmetom kritiky.

Ako zvládať komunikáciu s tým, kto nás kritizuje

  • Počúvajte. Málokto vie naozaj počúvať, zvyčajne hovoríme alebo premýšľame, čo povieme. Naozaj počúvajte! Sledujte slová, intonáciu, reč tela toho, kto vás kritizuje.
  • Píšte si body, fakty. Písanie vám pomôže ostať pokojným. Nadriadení majú radi, keď ich slová nepadajú do prázdna a vy sa budete môcť neskôr vrátiť k bodom, ktoré ste si zapísali. Pomôže vám to odosobniť sa napríklad pri kritike, ktorá zasahuje do súkromnej sféry.
  • Pýtajte sa. Na konkrétne veci, na fakty. Takto sa dá eliminovať aj neoprávnená kritika. Ak som niečo urobil nesprávne, čo konkrétne to bolo? Ako inak som to mal v danej chvíli urobiť? Aká je predstava nadriadeného, ako presne by to malo vyzerať nabudúce? Čo ešte môžem zlepšiť? Dokedy konkrétne je potrebné odstrániť nedostatky? Je to všetko?
  • Poďakujte sa. S úsmevom, bez zbytočných rečí. Nie je nič lepšie, ak vám šéf preukáže službu, venuje svoj čas a upozorní na vaše nedostatky. Už zajtra môžete byť lepší a dokonalejší. I skúsenejší.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 962
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 529
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 889
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 008
  5. Splnený sen 2 031
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 016
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 591
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 020
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 964
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 931

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

EKONOMIKA

Chybu občianskych opravia za mesiac

Vydávanie kľúčov nestopli.

Neprehliadnite tiež

Na materskej rozbehla biznis na Amazone. Čo radí začínajúcim podnikateľkám?

Zuzana Sotáková je ukážkou, ako odvážny plán dotiahnuť do úspešného konca.

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.

Viete, ako pripraviť gaštany? Tu sú tipy ako na to

Najpopulárnejšia jesenná pochúťka sa dá variť, piecť aj opekať.