Barbora Struss: Vyrastá nám generácia šikovných filmárov

Manažérka vzdelávacieho programu pre filmárov hovorí o úspechoch slovenskej kinematografie.

(Zdroj: Lenka Imrichová)

Opravte ma, ak sa mýlim, ale slovenské filmy – to je samá poetika a lyrika. Kedy nakrútime dobrú komédiu, tak ako napríklad Česi?

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku dvaja.sme.sk.
muz2.jpg
Seriózne zoznámenie

Myslím si, že Slováci majú v sebe viac slovanskej duše, sú viac zádumčiví, so sklonmi k romantizmu a poetike, ale sú aj vášnivejší. Česi majú v sebe viac „švejkovstva“ a zveličenia. Ale rozdiely sa netýkajú len tvorcov, aj diváci sú odlišní. Veľmi jasne to vidieť v komerčnej televízii, kde je dôležitá sledovanosť programov. Zoberte si taký seriál Tisíc a jedna noc. Na Slovensku z neho vznikol hotový popkultúrny fenomén, v Čechách nezaujal. Tam je obľúbený napríklad seriál Ulica, ktorý zasa nefungoval u nás, zrejme preto, lebo je oveľa civilnejší.

Vznikajú u nás filmy, ktoré dokážu zaujať i zahraničných divákov?

Na Slovensku sa nakrúcajú vynikajúce dokumentárne filmy, ktoré sa uvádzajú na svetových festivaloch a často sa premietajú aj v zahraničí. Spomeniem iba zopár, napríklad Kauza Cervanová Roberta Kirchhoffa či mnohokrát ocenený film Ako sa varia dejiny Petra Kerekesa, alebo najnovšie dokument Zamatoví teroristi, ktorý bol uvedený na tohtoročnom Berlinale. Darí sa aj animovaným filmom, snímka Pandy režiséra Matúša Vizára získala dokonca cenu na minuloročnom filmovom festivale v Cannes.

A čo celovečerné hrané filmy?

Za posledných pár rokov ich bolo niekoľko, ktoré získali uznanie na renomovaných festivaloch. Mňa osobne oslovil Dom Zuzany Liovej a nedávno som napríklad videla snímku Kandidát. Scenárista Maroš Hečko sa s týmto projektom zúčastnil na našom workshope a musím povedať, že som bola z výsledku príjemne prekvapená. Jasné, dá sa vyčítať všeličo, tak ako skoro každému filmu, ale keď som vychádzala z kina, vravela som si, že ma slovenský film konečne pobavil. V poslednom čase s potešením sledujem, že nám vyrastá generácia mladých šikovných tvorcov. Dnešní dvadsiatnici si uvedomujú, že sa treba vzdelávať a nachádzať pracovné kontakty aj v zahraničí. O filme rozmýšľajú v medzinárodnom kontexte a vedia, že ho nestačí len natočiť, ale treba to dostať aj k divákovi.

dsc_5027_r882.jpg

Stáva sa, že dobrý scenár napíše aj filmový outsider, teda niekto z úplne inej brandže?

Áno, deje sa to, a celkom často. Zárukou talentu alebo dobrého scenára nie je žiadna škola či inštitúcia. Nakoniec, aj Quentin Tarantino získal svoje filmové „vzdelanie“ vo videopožičovni, kde hltal jeden titul za druhým. Aj my sme mali na workshopoch jednu paniu, myslím že to bola učiteľka, ktorá sa k nám prihlásila s výborným projektom na film, ale o to viac na ňom musela pracovať.

Kedysi ste sa venovali predaju filmových distribučných práv. Ako funguje takýto biznis?

Trh s filmovými právami sa dá s trochou zveličenia prirovnať k trhu so zeleninou. Filmári tam majú vlastný stánok, akurát neponúkajú mrkvu, ale distribučné práva. Obchod sa však väčšinou rozbehne v zákulisí, na schôdzkach s konkrétnymi partnermi.

Takže sa nestávalo často, že prišiel niekto k stánku a povedal – dobrý deň, chcel by som si kúpiť váš film, čo ponúkate?

Ani nie, ale je pravda, že raz som predala filmové práva tak, že som nákupcu obmäkčila zopár borovičkami (smiech).

Bol aspoň spokojný s kúpou?

Pravdupovediac, nadával, pretože mu na film nikto nechodil.

Pôsobili ste ako členka tímu Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch, stretli ste sa osobne s nejakými hviezdami filmového neba?

Najznámejšou bola asi Sharon Stone, ale videla som ju len z hľadiska. Písal sa tuším rok 2005, preberala si na pódiu nejakú cenu a publikum žaslo pri jej príhovore. Rečnila o pohnutej histórii Československa a zlomové body našich dejín prirovnávala k medzníkom jej hviezdnej kariéry. Len pripomínam, že herečka sa pýši IQ na hranici geniality. Osobne som sa s ňou nestretla, ale skoro sa mi to podarilo s hercom Omarom Sharifom.

dsc_4939_r3176.jpg

Skoro?

Kedysi dávno, ešte ako študentka som robila na bratislavskom festivale, vtedy sa volal Fórum Festival. Mala som na starosti hostí a chceli sme pozvať Omara Sharifa. Väčšinou je to tak, že sa nejakému agentovi zaplatí určitá suma a on za to zoženie hviezdu. Lenže naša spojka v Egypte nechcela peniaze, agent mal iné podmienky – že musí prísť jeho žena, deti, ďalší príbuzní. Nakoniec to dopadlo tak, že sme tu mali húf Egypťanov ubytovaných v hoteli Danube, ale žiadneho Omara Sharifa.

Ako ste sa vlastne dostali k filmu?

Keď som mala šestnásť rokov, pracovala som ako praktikantka na projekte Rudolfa Biermanna Vášnivý bozk. A vtedy som si povedala, že to skúsim v tejto brandži.

Pred dvoma rokmi sa radikálne zmenil váš životný scenár, narodila sa vám dcérka Matilda. Viem, že je to otrepaná otázka, ale nedá mi – ako zvládate prácu aj materstvo?

Nuž, je to teda riadny tanec! Pracovať som skoro vôbec neprestala, ale intenzívnejšie som sa začala venovať profesii, keď mala Matilda zhruba štyri mesiace. Najskôr som chodila do práce dvakrát do týždňa, teraz chodím už, samozrejme, častejšie. Zo začiatku to nebolo pre mňa jednoduché, pretože som chcela všetko zvládať – byť dobrou mamou a partnerkou, zároveň pracovať na projekte, ktorý je tiež mojím dieťaťom. Postupne sa to utriaslo, najmä vďaka manželovi, ktorý je na voľnej nohe a je ochotný sa o starostlivosť o Matildu a domácnosť podeliť. A pomáha nám aj vynikajúca opatrovateľka.

Prečo ste sa rozhodli pre domov v Česku?

Praha ma vždy lákala, aj keď sledujem, že teraz je v móde Berlín (smiech). Aj tam som žila dva roky a môžem potvrdiť, že ide o veľmi príjemné miesto na život, ale chýbala mi istá slovanskosť, napríklad aj v tom, že Nemci majú úplne iný zmysel pre humor. Takže keď som v Berlíne dostala pracovnú ponuku do Česka, vôbec som neváhala, cítim sa tam ako doma.

Vyštudovali ste produkciu. Nemáte chuť stať sa producentkou nejakého pekného filmu?

Priznám sa, že trochu aj áno, aj keď momentálne na to nemám kapacity. Raz možno príde čas na zmenu...

Aký bude „ten“ scenár, ktorý vás zláka?

Zatiaľ nemám bližšiu predstavu, ale určite by mal byť dobrý. To znamená, že musí mať silnú tému, ktorá osloví široké publikum, príbeh by sa mal odvíjať cez zaujímavé komplexné postavy s jasnou motiváciou a divákom by mal priniesť isté poznanie a dôležité posolstvo. Dúfam, že ak sa raz rozhodnem pre produkovanie filmov, podarí sa mi taký scenár nájsť.

dsc_5052_r5601.jpg

Vizitka

Barbora Struss (36) sa narodila v Bratislave, kde vyštudovala katedru filmovej a televíznej produkcie na VŠMU. Pôsobila ako medzinárodná PR manažérka pre MFF Karlove Vary, ako manažérka dánskeho vzdelávacieho programu pre producentov a scenáristov, v Berlíne sa venovala medzinárodnému predaju filmových práv. V rokoch 2005 – 2009 pomáhala filmárom pri získavaní grantov Európskej únie ako riaditeľka českej kancelárie MEDIA Desk. Je spoluzakladateľkou a riaditeľkou medzinárodného vzdelávacieho programu pre mladých filmových tvorcov MIDPOINT, ktorý Európska únia (programom MEDIA) ocenila ako druhý najlepší projekt na podporu vzdelávania študentov filmovej tvorby v Európe. Jej manžel je známy tvorca animovaných filmov Michal Struss a s dvaapolročnou dcérkou Matildou žijú v Prahe.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 181
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 110
  3. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 223
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 213
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 817
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 918
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 537
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 183
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 037
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 801

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Odkedy sa poznáme, klamem partnerovi o svojej práci

Klinická psychologička radí pri dvoch problémoch.

Ilustračné foto.

Mejkap do práce: Ako ho zvládnuť rýchlo a jednoducho

Zjednodušte si život a každodennú rannú rutinu.

Oľga Beständigová: Som silná, aj keď som podľahla závislosti

Úspešná krasokorčuliarka rozpráva o tanci na ľade aj o bulímii.

Rádiové dievčatá svietili v tme a zomierali. Firma o nich klamala

Maľovali ciferníky, advokáti ich nechceli brániť.

Rádiové továrne zamestnávali na maľovanie svietiacich ciferníkov najmä mladé ženy. Mnohé z nich boli tínedžerky.