Celozrnné obilniny pre zdravie

Chutia výnimočne, dokážu nasýtiť a sú prospešné pre naše zdravie.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Tisíce rokov jedli ľudia obilniny v prirodzenom stave. Z celých zŕn pripravovali pokrmy, ktoré im dodávali energiu a dôležité živiny. S príchodom technického pokroku sa však zmenil nielen spôsob mletia, ale aj čistenia obilnín. Rafinované obilniny sa stali súčasťou jedálneho lístka vyšších vrstiev spoločnosti, až napokon celé zrná zo stravovania takmer úplne vytlačili.

Posledné desaťročia sa celozrnné obilniny opäť dostávajú na nákupné zoznamy všetkých tých, ktorým nie je ľahostajné zdravie. Potvrdzujú to aj mnohé vedecké výskumy. Jeden z nich uskutočnili odborníci z National Institutes of Health (NIH) v spolupráci s neziskovou organizáciou American Association of Retired Prson (AARP). Zameriavali sa v ňom na sledovanie stravovacích návykov viac ako pol milióna dospelých.

Čo zistili? Podľa autorov štúdie sa u tých, ktorí jedli väčšie množstvo vlákniny, vyskytovali civilizačné ochorenia v oveľa nižšej miere ako u tých, ktorí jej konzumovali menej. Zaujímavé je, že schopnosťou posilniť organizmus disponovaa najmä vláknina získaná z celých zŕn.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje odborník na výživu Libor Javro.
libor.jpg

Čo sa v nich ukrýva?

Obsahujú množstvo cenných látok, ktoré pomáhajú ľudskému telu správne fungovať. Ak ich chce človek organizmu dodať čo najviac, musí si vedieť vhodne vybrať, pretože nie sú zrná ako zrná. „V prvom rade si musíme uvedomiť, že označenie ¸celozrnné´ súvisí s hĺbkou vymletia zŕn. Teda pokiaľ sú pohánka alebo špalda vysoko vymleté, nie sú celozrnné,“ vysvetľuje odborník na výživu Libor Javro a pokračuje: „Kvalitné celozrnné obilniny obsahujú komplexné sacharidy, vlákninu, bielkoviny a nejaké percento tukov. Taktiež sa v nich nachádza celý rad vitamínov a minerálov.“

Ktoré z vitamínov, minerálov a stopových prvkov sú v takýchto zrnách obsiahnuté? Ako prvé možno spomenúť železo, ktoré je nevyhnutné pre tvorbu hemoglobínu a podporuje celý rad ďalších funkcií v ľudskom tele. Jeho nedostatok sa prejavuje hlavne anémiou, spôsobuje bledosť, únavu, búšenie srdca a závraty.

Ďalším z dôležitých prvkov je magnézium. Pomáha vstrebávaniu vápnika, posilňuje imunitný systém a nezaobídu sa bez neho svaly ani nervy. Fosfor sa spolupodieľa na udržaní zdravia kostí a zubov, zinok „nakopne“ imunitný systém, meď podporuje tvorbu melanínu (pigmentu ovplyvňujúceho farbu vlasov a pokožky), mangán je nevyhnutný pre mnohé enzýmy a selén je dôležitý antioxidant.

Medzi najdôležitejšie vitamíny patria tie zo skupiny B a vitamín E. Béčko je nevyhnutné pre správne fungovanie metabolických funkcií. Ovplyvňuje zdravie nervového systému i vzhľad pokožky a vlasov.

Vitamín E je dôležitým antioxidantom, ktorý chráni ľudské bunky. Vďaka jedinečnej kombinácii týchto živín sú celozrnné obilniny dôležitou súčasťou výživy a prevenciou mnohých ochorení.

Civilizačné ochorenia

Konzumácia rafinovaných potravín, ktoré sú bohaté na rýchle sacharidy, nasýtené tuky a ochudobnené o dôležité živiny, v kombinácii s nedostatkom pohybu a stresom patrí medzi hlavné príčiny vzniku civilizačných ochorení, ako sú srdcovo-cievne choroby, cukrovka, rakovina a obezita. Predchádzať im možno jedine úpravou životného štýlu. Dôležité sú najmä dostatok pohybu, vyvážená strava bohatá na živiny, kvalitný oddych a schopnosť zvládať stres.

fotolia_52391750_subscription_xl_r9206.jpg

Ako zlepšiť stravovacie návyky? Jednou z možností je konzumácia celozrnných produktov namiesto rafinovaných. Tak napríklad odborníci z nutričného oddeleia Harvard School of Public Health sa zamerali na skúmanie účinkov bielej a hnedej ryže na vznik cukrovky. Do štúdie boli zapojené tisíce amerických mužov a žien. Aký bol výsledok? Vedecký výskum potvrdil, že konzumácia celých zŕn znižuje riziko vzniku cukrovky a odporučil, aby väčšina konzumovaných sacharidov pochádzala práve z celozrnných obilnín.

Stačí si len vybrať

Celé zrná sa od seba odlišujú chuťou, vzhľadom a do určitej miery i obsahom živín. Prospešné je zaradiť do jedálneho lístka čo najväčší počet celozrnných obilnín, ako sú jačmeň, proso, ovos, raž, pšenica, pohánka, ryža alebo pšeno, prípadne ich vzájomne kombinovať.

Ak radi experimentujete, siahnite po menej známych odrodách. Jednou z nich je amarant. V porovnaní s ostatnými celozrnnými obilninami je výnimočný v obsahu proteínov, pretože ich má zastúpených neporovnateľne viac ako väčšina iných obilnín. Okrem toho sa zaraďuje do kategórie bezlepkových potravín, ktoré sú vhodné aj pre celiatikov.

Ochutnali ste už obilninu s názvom quinoa? U nás patrí stále k menej vyhľadávaným celým zrnám, ale rozhodne nedajú na ňu dopustiť mnohí športovci i ľudia s vysokým krvným tlakom. Dôvod? Obsahuje dôležité proteíny a draslík znižujúci krvný tlak.

fotolia_61159254_subscription_xl_r6060.jpg

Jednou z najľahšie stráviteľných obilnín je špalda. Ide vlastne o prastarý druh pšenice, ktorý chuťou pripomína orechy. Vo významnejšej miere sa táto obilnina podieľa na zlepšení trávenia, pretože je bohatá na vlákninu. Okrem toho sa používa v kuchyni ako náhrada klasickej pšeničnej múky.

Keďže dopyt po celých zrnách rastie, tomuto trendu je prispôsobovaná aj ponuka v obchodoch. Receptov na ich využitie môžete nájsť koľko chcete na internete, z týchto obilnín sa dajú pripraviť naozaj chutné a zdravé pokrmy. Ak máte radi overené recepty, inšpirujte sa napríklad na kuchárskych internetových stránkach alebo v knihách. Nuž a v prípade, že sa nebojíte experimentovať, nahraďte pri varení alebo pečení bežne používané rafinované obilniny práve celozrnnými.

Dve otázky pre odborníka

Odpovedá Libor Javro:

Ako pripravovať celé zrná, aby si zachovali čo najviac živín?

Pre čo najväčšie zachovanie látok je dôležité najmä nízke vymletie zŕn. Čo sa týka úpravy, vhodné je odstátie v zeleninovej, ovocnej šťave alebo v mlieku. Z technologických úprav je to najmä varenie alebo dusenie a, samozrejme, nesmieme zabudnúť na pečenie.

Máte nejaké jednoduché tipy, ako týchto obilnín jesť viac?

Obilniny majú tvoriť podstatnú časť nášho jedálneho lístka. Preto postačuje zameniť napríklad pšenicu za špaldu. Teda môžete si vyberať: špaldový chlieb, pohánkové vločky do jogurtu, quinou využiť najmä pri výrobe polievok. Daných kombinácií je nespočetne veľa, môžete si urobiť zmes: pšenica, raž, pohánka, quinoa alebo špalda. Všestrannosti sa medze nekladú.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 28 157
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 178
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 590
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 806
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 630
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 793
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 822
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 399
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 192
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 850

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš podáva trestné oznámenie vo veci Slovenských brancov

Minister chce, aby prokuratúra preskúmala činnosť organizácie.

Autorská strana Matúša Krčmárika

K riešeniu utečencov sme neprispeli ničím a ešte sa tým chválime

Po rokoch hovoríme stále to isté.

EKONOMIKA

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži

Nie každý gombík spustí zelenú.

Neprehliadnite tiež

Slovenky organizujú islandský festival: Objednať si ich kapelu je drahé

Regina Ulejová a Laura Lovišková približujú, ako sa organizuje festival.

Zuzana Smatanová: Pred koncertami v sebe občas musím zobudiť extroverta

Speváčka po rokoch príprav vydala nový album.

Začnem od zajtra: Čo robiť, keď chýba motivácia k pohybu

Dobrý pocit zo športu dosiahnete ľahšie, ako si myslíte.