Celozrnné obilniny pre zdravie

Chutia výnimočne, dokážu nasýtiť a sú prospešné pre naše zdravie.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Tisíce rokov jedli ľudia obilniny v prirodzenom stave. Z celých zŕn pripravovali pokrmy, ktoré im dodávali energiu a dôležité živiny. S príchodom technického pokroku sa však zmenil nielen spôsob mletia, ale aj čistenia obilnín. Rafinované obilniny sa stali súčasťou jedálneho lístka vyšších vrstiev spoločnosti, až napokon celé zrná zo stravovania takmer úplne vytlačili.

Posledné desaťročia sa celozrnné obilniny opäť dostávajú na nákupné zoznamy všetkých tých, ktorým nie je ľahostajné zdravie. Potvrdzujú to aj mnohé vedecké výskumy. Jeden z nich uskutočnili odborníci z National Institutes of Health (NIH) v spolupráci s neziskovou organizáciou American Association of Retired Prson (AARP). Zameriavali sa v ňom na sledovanie stravovacích návykov viac ako pol milióna dospelých.

Čo zistili? Podľa autorov štúdie sa u tých, ktorí jedli väčšie množstvo vlákniny, vyskytovali civilizačné ochorenia v oveľa nižšej miere ako u tých, ktorí jej konzumovali menej. Zaujímavé je, že schopnosťou posilniť organizmus disponovaa najmä vláknina získaná z celých zŕn.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje odborník na výživu Libor Javro.
libor.jpg

Čo sa v nich ukrýva?

Obsahujú množstvo cenných látok, ktoré pomáhajú ľudskému telu správne fungovať. Ak ich chce človek organizmu dodať čo najviac, musí si vedieť vhodne vybrať, pretože nie sú zrná ako zrná. „V prvom rade si musíme uvedomiť, že označenie ¸celozrnné´ súvisí s hĺbkou vymletia zŕn. Teda pokiaľ sú pohánka alebo špalda vysoko vymleté, nie sú celozrnné,“ vysvetľuje odborník na výživu Libor Javro a pokračuje: „Kvalitné celozrnné obilniny obsahujú komplexné sacharidy, vlákninu, bielkoviny a nejaké percento tukov. Taktiež sa v nich nachádza celý rad vitamínov a minerálov.“

Ktoré z vitamínov, minerálov a stopových prvkov sú v takýchto zrnách obsiahnuté? Ako prvé možno spomenúť železo, ktoré je nevyhnutné pre tvorbu hemoglobínu a podporuje celý rad ďalších funkcií v ľudskom tele. Jeho nedostatok sa prejavuje hlavne anémiou, spôsobuje bledosť, únavu, búšenie srdca a závraty.

Ďalším z dôležitých prvkov je magnézium. Pomáha vstrebávaniu vápnika, posilňuje imunitný systém a nezaobídu sa bez neho svaly ani nervy. Fosfor sa spolupodieľa na udržaní zdravia kostí a zubov, zinok „nakopne“ imunitný systém, meď podporuje tvorbu melanínu (pigmentu ovplyvňujúceho farbu vlasov a pokožky), mangán je nevyhnutný pre mnohé enzýmy a selén je dôležitý antioxidant.

Medzi najdôležitejšie vitamíny patria tie zo skupiny B a vitamín E. Béčko je nevyhnutné pre správne fungovanie metabolických funkcií. Ovplyvňuje zdravie nervového systému i vzhľad pokožky a vlasov.

Vitamín E je dôležitým antioxidantom, ktorý chráni ľudské bunky. Vďaka jedinečnej kombinácii týchto živín sú celozrnné obilniny dôležitou súčasťou výživy a prevenciou mnohých ochorení.

Civilizačné ochorenia

Konzumácia rafinovaných potravín, ktoré sú bohaté na rýchle sacharidy, nasýtené tuky a ochudobnené o dôležité živiny, v kombinácii s nedostatkom pohybu a stresom patrí medzi hlavné príčiny vzniku civilizačných ochorení, ako sú srdcovo-cievne choroby, cukrovka, rakovina a obezita. Predchádzať im možno jedine úpravou životného štýlu. Dôležité sú najmä dostatok pohybu, vyvážená strava bohatá na živiny, kvalitný oddych a schopnosť zvládať stres.

fotolia_52391750_subscription_xl_r9206.jpg

Ako zlepšiť stravovacie návyky? Jednou z možností je konzumácia celozrnných produktov namiesto rafinovaných. Tak napríklad odborníci z nutričného oddeleia Harvard School of Public Health sa zamerali na skúmanie účinkov bielej a hnedej ryže na vznik cukrovky. Do štúdie boli zapojené tisíce amerických mužov a žien. Aký bol výsledok? Vedecký výskum potvrdil, že konzumácia celých zŕn znižuje riziko vzniku cukrovky a odporučil, aby väčšina konzumovaných sacharidov pochádzala práve z celozrnných obilnín.

Stačí si len vybrať

Celé zrná sa od seba odlišujú chuťou, vzhľadom a do určitej miery i obsahom živín. Prospešné je zaradiť do jedálneho lístka čo najväčší počet celozrnných obilnín, ako sú jačmeň, proso, ovos, raž, pšenica, pohánka, ryža alebo pšeno, prípadne ich vzájomne kombinovať.

Ak radi experimentujete, siahnite po menej známych odrodách. Jednou z nich je amarant. V porovnaní s ostatnými celozrnnými obilninami je výnimočný v obsahu proteínov, pretože ich má zastúpených neporovnateľne viac ako väčšina iných obilnín. Okrem toho sa zaraďuje do kategórie bezlepkových potravín, ktoré sú vhodné aj pre celiatikov.

Ochutnali ste už obilninu s názvom quinoa? U nás patrí stále k menej vyhľadávaným celým zrnám, ale rozhodne nedajú na ňu dopustiť mnohí športovci i ľudia s vysokým krvným tlakom. Dôvod? Obsahuje dôležité proteíny a draslík znižujúci krvný tlak.

fotolia_61159254_subscription_xl_r6060.jpg

Jednou z najľahšie stráviteľných obilnín je špalda. Ide vlastne o prastarý druh pšenice, ktorý chuťou pripomína orechy. Vo významnejšej miere sa táto obilnina podieľa na zlepšení trávenia, pretože je bohatá na vlákninu. Okrem toho sa používa v kuchyni ako náhrada klasickej pšeničnej múky.

Keďže dopyt po celých zrnách rastie, tomuto trendu je prispôsobovaná aj ponuka v obchodoch. Receptov na ich využitie môžete nájsť koľko chcete na internete, z týchto obilnín sa dajú pripraviť naozaj chutné a zdravé pokrmy. Ak máte radi overené recepty, inšpirujte sa napríklad na kuchárskych internetových stránkach alebo v knihách. Nuž a v prípade, že sa nebojíte experimentovať, nahraďte pri varení alebo pečení bežne používané rafinované obilniny práve celozrnnými.

Dve otázky pre odborníka

Odpovedá Libor Javro:

Ako pripravovať celé zrná, aby si zachovali čo najviac živín?

Pre čo najväčšie zachovanie látok je dôležité najmä nízke vymletie zŕn. Čo sa týka úpravy, vhodné je odstátie v zeleninovej, ovocnej šťave alebo v mlieku. Z technologických úprav je to najmä varenie alebo dusenie a, samozrejme, nesmieme zabudnúť na pečenie.

Máte nejaké jednoduché tipy, ako týchto obilnín jesť viac?

Obilniny majú tvoriť podstatnú časť nášho jedálneho lístka. Preto postačuje zameniť napríklad pšenicu za špaldu. Teda môžete si vyberať: špaldový chlieb, pohánkové vločky do jogurtu, quinou využiť najmä pri výrobe polievok. Daných kombinácií je nespočetne veľa, môžete si urobiť zmes: pšenica, raž, pohánka, quinoa alebo špalda. Všestrannosti sa medze nekladú.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 176
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 905
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 138
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 458
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 711
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 494
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 187
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 701
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 392
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

Lucia Šoralová: Materstvom svoj život odovzdávate niekomu inému

Slovenská šansoniérka, ktorá sa usadila v Česku, spevom vyjadruje svoju identitu ženy, umelkyne, matky aj manželky.

Šesť najznámejších modeliek, ktoré sa narodili ako muži

V modelingovom priemysle sa im darí rúcať všetky tabu.

Celebritní adoptívni rodičia: Tieto známe tváre rozšírili svoju rodinu adopciou

Niektorým sa nepošťastilo mať biologické deti, iné chceli pomôcť opusteným.

Každá masáž je iná. Viete, ktorá je pre vás tá pravá?

Naše telo potrebuje dotyky a jednou z foriem, ako mu ich dopriať, sú relaxačné či liečivé masáže.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop