SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Zašprintujte si

Kedysi využívali naši pravekí predkovia šprint, aby si ulovili večeru. V novodobej histórii sa stal modernou atletickou disciplínou.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Fotolia.com)

Výhody šprintu

Šprint pomáha udržať štíhlu postavu a znížiť telesnú hmotnosť, spaľovať kalórie, zlepšiť pohyblivosť tela a rozprúdiť metabolizmus. Nezanedbateľným plusom tohto športu je aj jeho časová nenáročnosť.

Ak vaša vôľa nie je vždy pevná ako skala a necháte sa zlákať lenivosťou na sladké ničnerobenie s argumentom, že „nestíhate“ a behanie či pobyt v posilňovni vám zaberajú príliš veľa času, šprint je ideálnym riešením. Najmä, ak je vaším cieľom schudnúť.

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje Ivan Gabovič, kondičný tréner a bežec
gabovic.jpg

Pomalé a stabilné behanie v trvaní 45 minút až jednej hodiny je, samozrejme, tiež prospešné. Vyjdete si na vzduch, rozhýbete končatiny, rozprúdite krv a pritom šetríte kĺby viac ako pri šprinte. Behom na krátke trate, no s vyššou intenzitou však spaľujete oveľa väčšie množstvo kalórií ako pri dlhom pomalšom behu či inom type cardio cvičenia. Už po krátkom čase spozorujete výrazný úbytok hmotnosti a formovanie kriviek celého tela.

Výskumy milujú šprintovanie

Vedci z University of Western Ontario testovali skupinu mužov a žien v strednom veku. Túto skupinu rozdelili na dve časti podrobili šiestim týždňom aeróbneho tréningu s cieľom zlepšiť ich aeróbnu výkonnosť. Polovica športovcov cvičila kontinuálne aeróbne cviky v trvaní 30 – 60 minút trikrát týždenne.

Druhá skupina sa venovala trikrát týždenne krátkym 30-sekundovým šprintom, ktoré striedala s dvoj- až trojminútovými pauzami. Dokopy to predstavovalo tri minúty v jednom tréningu.

Za týždeň tak absolvovala deväť minút tréningu. Výsledky ukázali, že druhá „šprintérska“ skupina dokázala spáliť dvakrát viac telesného tuku ako skupina, ktorá za týždeň strávila cvičením 30-krát viac času.

Ako na to

  • Dôležité je zahriatie a poriadny strečing na úvod. Predídete tak možným zraneniam. Venujte mu minimálne dve minúty.
  • Aby ste telo pripravili na radikálny športový výkon, neunáhlite sa a najprv si zabehnite 800 metrov pomalým tempom. Postupne zrýchlite a päť minút bežte pre vás príjemnou rýchlosťou, no nie príliš pomaly.
  • Nasleduje šprintérska časť. S vypätím všetkých síl bežte 30 sekúnd najrýchlejšie, ako dokážete.
  • Po šprinte nezastavujte úplne, bežte v pohodlnom tempe štyri a pol minúty. Prestriedajte šprint a pomalý beh ešte trikrát.
  • Na konci tejto výdatnej a užitočnej tortúry bežte miernym tempom alebo len kráčajte, aby vám telo rýchlo nevychladlo. Od tohto tréningu môžete očakávať podstatné zníženie telesného tuku a zároveň tvrdý spánok.

foto_krsakova3_r2854.jpg

Užitočné rady zo šprintérskej praxe

Lenka Kršáková radí, ako šprintovať

Mladá slovenská atlétka, šprintérka na vzdialenosti sto a dvesto metrov je momentálne jednou z najlepších vo svojej disciplíne. Má 22 rokov, študuje na vysokej škole a popritom zbiera športové ocenenia. Ponúkla nám niekoľko užitočných rád zo svojej šprintérskej praxe.

Aké fyzické a psychické predpoklady musíme mať, ak chceme začať šprintovať?

Šprintérky majú viac svalovej hmoty ako bežci na dlhé trate, no výška nerozhoduje. Šprintovanie zlepšuje koncentráciu, za krátky čas sa musíte preladiť na rôzne rýchlosti a intenzitu behu. Ako šprintér profesionál musíte byť sebavedomý a mať v sebe zdravú agresivitu.

Môžeme začať so šprintom z jedného dňa na druhý, aj keď nemáme žiadne skúsenosti?

Začať s voľným behom je možné zo dňa na deň. Ak sa však niekto chce venovať šprintovaniu, treba mať pripravený pohybový aparát a dobrú kondíciu, aby ste sa nezranili skôr, ako začne so samotným tréningom.

Je šprintovanie lepšie na kondíciu ako beh na dlhšie trate?

Každý beh má svoje výhody. Dlhý beh vplýva skôr na kardiovaskulárny systém, šprintérsky kladie vysoké nároky na svalový aparát. Najlepšie výsledky môže priniesť ich kombinácia, nielen čo sa týka kondície, ale aj postavy.

Ako sa pripravujete na svoje športové výkony vy? Ako vyzerá váš tréning?

Trénujem šesť dní v týždni, tréning trvá dve hodiny, niekedy menej. Okrem bežeckého tréningu máme silový tréning v posilňovni, tiež venujeme veľkú pozornosť strečingovým a kompenzačným cvičeniam.

Podlieha vašej športovej aktivite aj spôsob stravovania?

Strava je neoddeliteľnou súčasťou tréningu. Snažím sa prijímať viac bielkovín ako bežci na dlhé trate, ktorých strava je bohatá na sacharidy.

Čo považujete za svoj najväčší úspech?

Určite 9. miesto na 100 m na majstrovstvách Európy do 23 rokov z minulého roka v Tampere.

Ako sa po športovej stránke začal pre vás tento rok?

Bola som zatiaľ len na dvoch súťažiach - na medzinárodnom Elan meetingu a majstrovstvách Bratislavy. Pripravujem sa tiež na halové Majstrovstvá Slovenska, a tým sa pre mňa halová sezóna končí. Mojím hlavným cieľom je však splniť limit na majstrovstvá Európy v Zürichu.

4 otázky pre odborníka

Odpovedá Ivan Gabovič, kondičný tréner a bežec

1. Na čo by mala žena myslieť, ak chce začať s behom?

Keď začína s behaním, získava nové skúsenosti so svojím zdravotným a kondičným stavom, ale aj so psychikou. Zároveň získava čas na seba. Musí začať o sebe premýšľať v určitých súvislostiach, naučiť sa načúvať svojmu telu a správne vyhodnocovať svoje trénovanie.
2. Je pri behu dôležitý povrch, po ktorom bežíme alebo môžeme behať kdekoľvek?

Behať možno takmer kdekoľvek, no ak mám byť konkrétny, začiatočníkom odporúčam spevnený povrch s rovným podkladom.
3. Aký druh behu je najvhodnejší pri snahe o zníženie hmotnosti?

Tu treba zohľadniť viacero faktorov v určitých súvislostiach a dlhodobo vytvoriť špeciálny tréningový program. Závisí od konkrétneho jedinca, ako program bude vyzerať.
4. Aká časť dňa je najvhodnejšia na beh?

To je takmer úplne jedno, kedy si počas dňa ideme zabehať. Záleží na tom, čo komu vyhovuje. Neexistujú špeciálne striktné obmedzenia.

Technika šprintérskeho behu

Dávajte si pozor na príliš veľký predklon alebo záklon hlavy a trupu.

Lakte by ste mali držať pri tele, švih paže by mal byť len dopredu a dozadu, nie do strán.

Ruky ba mali spolupracovať v harmónii s bokmi.

Uhol zovretia medzi predlaktím a pažou by nemal byť menší ako 90 stupňov.

Dôležitý je dostatočne dlhý krok. Aby ste ho dosiahli, je dôležité pracovať na silových a odrazových schopnostiach.

Keď zvládnete základnú techniku, pohyb by mal byť prirodzene zladený.

Zdroj: behame.cz

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 407
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 659
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 169
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 129
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 202
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 420
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 819
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 934
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 767
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 748
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár mal vážnu dopravnú nehodu

Informoval o tom premiér Matovič.

Predseda Národnej rady Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Krajčí testoval, potom rokoval. Verí, že Slovensko bude príkladom (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.