Kvalitný spánok je nad zlato

Dnešok, 21. marec je celosvetovo venovaný spánku. Niekoľko detailov ho môže vylepšiť.

Priveľa kofeínu z kávy a energetických nápojov vám určite nedovolí pokojne zaspať.(Zdroj: Tasr)

Dôvody nekvalitného spánku môžu mať psychologický charakter. Častým dôvodom chronickej únavy je napríklad aj chrápanie, ponocovanie, prejedanie sa tesne pred spaním, nekvalitný matrac a iné detaily. Zmeňte svoje zlé návyky, ktoré vás dokážu unaviť a pripraviť o energiu na ďalší deň.

Chrápanie unavuje

Chrápanie je často vonkajším prejavom poruchy dýchania počas spánku. Dochádza k prestávkam v dýchaní, takzvaným apnoickým pauzám. Človek prestane dýchať na 10 až20 sekúnd. Organizmus je tak nedostatočne okysličený, čo je jedna zo základných podmienok regenerácie organizmu. Pri chrápaní sa organizmus často vyrovnáva s problémom, ktorý nemusí byť hneď odhalený. Výpadok dýchania sa za noc zopakuje aj 100 až 200 krát. Spánok je nekvalitný a akýsi rozdrobený na menšie časti lepšieho a plytkého spánku. Preto ľudia ráno pociťujú únavu, bolesti hlavy, podráždenosť, či závrate a pocit vyspatia sa u nich nedostaví ani po 8 hodinách spánku.

Signálom, že niečo nie je v poriadku, je únava a neschopnosť pracovať viac ako pár hodín, poruchy pamäte zaspávanie pri monotónnej činnosti či dokonca uprostred rozhovoru. Nepomáhajú energetické nápoje ani káva. Mikrospánok sa objaví nečakane, nedá sa prekonať a netreba dodávať, že ak človeka prekvapí za volantom, hrozí vážne nebezpečenstvo. „Ak niekto v noci trpí chrápaním, má vysoký krvný tlak, problémy so srdcovou arytmiou a pociťuje únavu, mal by sa dať čím skôr vyšetriť, odkladaním návštevy u lekára škodí sám sebe. Bez kvalitného spánku nemáme psychickú pohodu a dostatok energie“, hovorí Mariana Kubovčáková, odborníčka zo spánkového laboratória Buona Notte.

Kofeín kradne spánok

Ak si počas dňa doprajete jednu alebo dve kávičky, je to v poriadku. No ľudia, ktorí to z kávou preháňajú, môžu mať práve vďaka svojmu obľúbenému nápoju nedostatočný spánok. Vzhľadom na rannú únavu začínajú deň opäť kávou alebo energetickým nápojom a v tomto tempe pokračujú aj počas dňa. Začarovaný kofeínový kruh teda nemá konca kraja. Podstatou je, že správny spánok si tak doslova odháňajú.

Poloha postele podľa feng šuej

Zlú atmosféru v spálni navodzuje umiestnenie postele priamo oproti dverám do miestnosti. Dotýkať by sa mala pevnej steny a určite okolo nej nenechávajte neporiadok. Rozhádzané maličkosti. Podľa starého čínskeho učenia môžu brániť prúdeniu dobrej energie.

Desať tipov pre zlepšenie spánku:

1. Chodievajte spať a vstávajte v rovnakú hodinu.

2. Na večeru si doprajte ľahké jedlá.

3. Poobede sa vyhnite štipľavým jedlám.

4. Zadovážte si kvalitný, najlepšie ortopedický matrac.

5. Zaspávajte pred polnocou.

6. Ráno cvičte, večer oddychujte, nie naopak.

7. Keď nemôžete zaspať unavte oči čítaním, nie pozeraním televízie.

8. Večer vypite také množstvo tekutín, aby ste počas noci nemuseli vstávať na toaletu, ani neboli vysmädnutí.

9. Nenechajte sa rušiť svetlom digitálneho budíka na nočnom stolíku.

10. Ak si chcete poobede zdriemnuť urobte tak čo najskôr.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku?
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  3. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  5. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  6. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  7. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie
  8. Noc literatúry v rôznych mestách Slovenska už dnes!
  9. Zažite elektromobilitu na vlastnej koži v up! city
  10. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu.
  1. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  2. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  4. Realitná činnosť ako podnikanie
  5. Predstavenie novinky na IDEB 2018: Gerlach
  6. Študentská osobnosť roka Ing. Martina Majorošová
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Verde Park farbí útulný domov na zeleno
  9. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €!
  10. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  1. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 38 206
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 21 032
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 13 839
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 11 862
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 591
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 328
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 058
  8. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 596
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 580
  10. Astmatici a alergici pozor. Aj toto vám môže spôsobovať problémy 2 538

Hlavné správy zo Sme.sk

dnes píše jaroslav rumpli

Už to s nimi nevydržal ani prezident

Špina je zažratá.

PLUS

Koľko partnerov treba mať, kým nájdeme pravú lásku

Matematické tipy, ako zlepšiť svoje šance na úspešné zoznámenie.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Mám obetovať svoj dlhoročný vzťah?

Klinická psychologička radí v partnerských problémoch.

Štýl podľa Emilie Clarke: Ako obliecť drobnú postavu

Herečkin šatník má niekoľko základných pravidiel.