Bábika Barbie má svojich rodičov. Sú nimi Ruth a Elliot Handlerovci. Práve oni stoja za jej zrodom, za ideou vzniku modrookej krásky so svetlými vlasmi, štíhlym pásom a dlhými dokonalými nohami. Ruth sa pre vznik nového druhu hračky inšpirovala svojou dcérou Barbarou keď sa hrala s papierovými bábikami. Barbara a jej kamarátky sa prostredníctvom bábik a hier prenášali do života dospelákov. Tak vznikol nápad vytvoriť „dospelú“ bábiku.
Odsúdená na úspech
O 14 rokov neskôr sa zrodila Barbie v podobe ako ju poznáme dnes. V roku 1959 bola predstavená na veľtrhu hračiek v New Yorku ako novinka od spoločnosti Mattel. Tú založili manželia Handlerovci spolu s Haroldom „Mattom“ Matsonom. Prvá Barbie mala na sebe čiernobiele pruhované plavky a v ruke slnečné okuliare s výrazným bielym rámom mačacieho tvaru. Jej cena bola tri doláre.
Za dátum jej narodením sa považuje 18. február. Od začiatku bola vyrábaná masovo a po jej predstavení na veľtrhu hračiek sa v marci dostala do ponúk obchodov s hračkami.
Dva roky po uvedení Barbie na trh k nej pribudol aj jej verný priateľ Ken. Už nie je ani prekvapujúce, že pri tvorbe chlapčenskej podoby hračky sa Ruth inšpirovala svojim synom. Ken čoskoro dostal kamaráta Allana.
Nasledovala ich kamarátka Midge a sestra Barbie, Skipper. V 1968 k nim pribudla bábika tmavej pleti Christie a ďalšie priateľky – Theresa s latinským pôvodom a Kira, ktorá reprezentovala ázijský svet. Odvtedy sa rodokmeň Barbie len a len rozrastal a zväčšoval sa aj okruh jej známych a priateľov. V 90. rokoch k Barbie rodine pribudla aj prvá telesne postihnutá bábika Becky.
Odkedy bola plastová kráska uvedená na trh s hračkami predalo sa už viac ako 1,5 bilióna kusov po celom svete. Dnes zastupuje viac ako 50 národností a najrôznejšie etnické skupiny.
Pri príležitosti jej 55. narodením sa objavila na obálke plavkového špeciálu, ktorý raz ročne pripravuje americký magazínu Sports Illustrated.
Barbie v 21.storočí
Jej prvým zamestnaní bol modeling. Dnes poznáme Barbie – veterinárku, tanečnicu, lekárku alebo zdravotnú sestru, obchodníčku, učiteľku, kaderníčku, speváčku, kozmonautku, letušku, policajtku, vojačku a mnohé iné. To všetko hravo zvláda so svojimi dokonalými modelkovskými závideniahodnými mierami. Žiari aj v prevedení morskej panny. Má viac ako 130 podôb.
Aj módni návrhári jej ležia pri nohách. Navrhovali pre ňu módne domy Dior, Versace, Burberry, Zac Posen, Armani, Escada, Ralph Lauren. Obliekla si aj značky Paul Frank, Ferrari a MAC. Vera Wang a Carolina Herrera pre ňu navrhli svadobné šaty. Barbie sa však podľa oficiálnych informácií nikdy nevydala.
Jej podobu prevzalo aj niekoľko najslávnejších celebrít. Úplne prvou bola britská supermodelka Twiggy. Dnes ju má speváčka Beyonce, jej manžel Jay Z, modelka Heidi Klum, Katy Perry, herečka Liv Tyler, kontroverzná Nicky Minaj, zosnulá Amy Winehous, Marilyn Monroe, Grace Kelly, populárna speváčka Lady Gaga, dedička hotelového Hilton impéria Pari Hilton a Britney Spears. Plastovú podobizeň dostala aj Angela Merkelová, nemecká kancelárka. Kúpiť si môžete aj bábikuy manželskej dvojice Priscilly a Elvisa alebo vojvodkyne Kate spolu s princom Williamom z ich svadobného dňa.
Tvárami značky Barbie na rok 2014 sú dievčatá z americkej, ako inak, dievčenskej speváckej skupiny Fifth Harmony, ktorá vznikla počas talentovej súťaže X Factor v USA pred dvomi rokmi. Päť dievčat prišlo na súťaž pôvodne ako sólo speváčky, no porotca Simon Cowell z nich vytvoril skupinu. V súťaži sa umiestnili na treťom mieste a naďalej fungujú na hudobnej scéne. Zdá sa, že pomerne úspešne, keďže spoločnosť Matell si ich vybrala, aby najznámejšiu hračku reprezentovali v kampani počas celého roka 2014.
Aj na známych sociálnych sieťach ako Facebook alebo Twitter má Barbie svojich fanúšikov. Na Facebooku ju sleduje takmer 11 miliónov užívateľov a na Twitteri má viac ako 200 tisíc nasledovateľov.
Posledný rok zaznamenali veľký úspech v predaji bábiky Monster High, tiež od spoločnosti Mattel. Tie nepredstavujú ideál krásy ako Barbie. Naopak. Ich tvorcovia sa inšpirovali sci-fi filmami a horormi. Na trhu sú od roku 2010 a za rok 2013 samotné bábiky a všetky doplnky s Monster High motívom predstavujú 25 percent z celkového predaja všetkých hračiek pre chlapcov a dievčatá od Matella. Barbie zaznamenala šesťpercentný pokles.
Nevyhla sa kontroverznosti
Časť spoločnosti Barbie však aj odsúdila. Za jej dokonalé miery a bezchybný vzhľad. Hrou s bábikou a pohľadom na ňu si malé dievčatká fixujú v hlave pohľad na jej krásnu podobu. Dlhé vlasy, vždy nalíčená tvár a dokonalé miery. Pre svojho Kena je stále krásne upravená a s úsmevom na tvári. Dievčatá nadobúdajú predstavu, že takto by mali vyzerať aj ony. Štíhle a vždy dokonalé so skriňami plnými šiat, topánok a doplnkov.
Nerealistické a takmer nedosiahnuteľné proporcie tela nie sú dobrým príkladom pre malé slečny. Aj v modelingu sú preferované dievčatá s útlou dokonalou postavou. Je za tým Barbie? Dnešné mladučké modelky určite s touto bábikou rástli.
Za negatívny vplyv označili niektoré matky podľa stránky moms.com aj relatívne veľké prsia bábiky. Päť až sedemročné dievčatá by sa nemali ešte zaoberať poprsím. Všímajú si ho aj keď si to vlastne ešte neuvedomujú. Iné matky však namietajú, že v takomto skorom veku sa nemôže tvar bábiky podpísať na zlom vývoji dieťaťa.
Ľudské bábiky
Niečo pravdy na tom, že sa dievčatá bábikou inšpirujú, určite je. Niektoré to preháňajú a chcú sa na ňu podobať. Fenomén živých bábik v sebe zahŕňa snahu dievčat o dokonalú podobu s Barbie. Tie, ktoré sa jej silou mocou chcú podobať dokážu celé hodiny denne presedieť pred zrkadlom a líčiť sa ako Barbie do detailu. Celkovému vzhľadu prispôsobujú aj oblečenie a iné doplnky, aby sa tak bábike ešte viac podobali.
Známa je napríklad Olga Oleynik z Ukrajiny. Tá sa pre britský The Guardian vyjadrila, že nebolo jej zámerom vyzerať ako Barbie, no ľudia ju k bábike začali prirovnávať. Nevadí jej to, „Barbie je predsa symbolom krásnych dievčat," povedala.
Barbie v číslach
Podľa barbie.com
Jej celé meno je Barbara Millicent Roberts.
Pochádza z mesta Wisconsin, USA.
Celkovo má k dnešku tri sestry: Skipper, Stacie a Chelsea.
Jej typická farba je ružová.
Každé tri sekundy sa predá jedna bábika Barbie.
Od jej uvedenia na trh sa predalo v roku 1959 300 tisíc kusov.
Až 90 percent dievčat vo veku 3 až 10 rokov má aspoň jednu bábiku Barbie.
Barbie obliekalo viac ako 75 slávnych dizajnérov.
Zvládne predviesť 110 póz.
Najpredávanejším modelom Barbie bola takzvaná Vlasatá Barbie z roku 1992. Husté vlasy jej siahali až po zem.
FOTO - TASR