Vyskáčte sa do formy

Skákanie na trampolíne si väčšina z nás spája s malými deťmi. Jana Svobodová a Tomáš Buriánek však z neho spravili úspešný šport pre dospelých, ktorý dobyl Českú aj Slovenskú republiku a šíri sa do celého sveta.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Všetko sa to začalo v roku 2001, keď českých inštruktorov aerobiku a spinningu oslovila známa, ktorá chcela schudnúť pomocou malej trampolíny. Celé dni a noci vymýšľali, ako k trampolíne pripevniť riadidlá, až vznikla podoba prvej trampolíny. Prvé hodiny prebiehali v okruhu rodiny a priateľov. Obľúbenosť cvičenia sa rýchlo

Slovo odborníka
K téme sa vyjadruje Danica Studená, odborná lekárka pre rehabilitačnú medicínu.
danica-studena_r4482.jpg

šírila mestom Tábor a prvé lekcie pre verejnosť na seba nenechali dlho čakať. „Jedno obdobie som cvičila aj 17 hodín týždenne! Bolo to šialené a zároveň úžasné,“ spomína Jana Svobodová, ktorá mala už v detstve kladný prístup k športu. Venovala sa synchronizovanému plávaniu, závodnému plávaniu aj atletike.

Spoluzakladateľ jumpingu Tomáš Buriánek zasa vyrástol na biatlone, bol dokonca členom juniorskej reprezentácie. V roku 2005 sa uskutočnilo historicky prvé Jumping® Basic školenie a Jana s Tomášom si zaregistrovali značku jumpingu pre Českú republiku, neskôr pribudli aj iné európske štáty. Za veľký úspech považujú účasť na jednom z najväčších fitness veľtrhov FIBO 2011. „Práve na ňom sme predstavili dlho pripravovanú a testovanú Jumping® Trampolínu PROFI s ochranným patentom. Má tvar šesťhranu, napevno privarené nohy, ktoré nepraskajú a jej celková hmotnosť nepresahuje 13 kilogramov. Nemá ťažké pružiny ale ľahké funkčné gumolaná. Sme hrdí na to, že sa vyrába v Českej republike a nie v Číne,“ dodala zakladateľka tohto nového športu.

Nedovolia vám kolená behať? Skáčte!

Aké sú teda výhody cvičenia na trampolíne oproti iným športom ako napríklad aerobic alebo zumba? Podľa Jany si na nej klienti uvoľnia aj myseľ, pretože na klasickom jumpingu neexistujú choreografie. Výplet trampolíny je mäkký, je teda vhodný aj pre ľudí, ktorí musia šetriť svoje kĺby. Ako „balančná plošina“ funguje aj na zapojenie svalov, ktoré sa cvičením na pevných podložkách nezapájajú (ide hlavne o kostrové svalstvo a hlboké chrbtové svaly).

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku dvaja.sme.sk.
zoznamka.jpg
Seriózne zoznámenie

Striedaním aeróbneho a anaeróbneho pásma dochádza k lepšiemu spaľovaniu, ktoré doznieva aj po ukončení cvičenia a k zväčšeniu kapacity pľúc. Základnou myšlienkou tohto dynamického cvičenia nie je len náhodné poskakovanie na trampolíne, ale koordinovaný a prepracovaný systém.

„Každý človek je jedinečný, a preto máme klientov s rovnakou diagnózou, ktorí si iné cvičenie nevedia predstaviť. Na druhej strane máme takých, ktorým skákanie nevyhovuje. Zväčša sú to osoby s problémami s chrbticou, po operáciách stavcov či platničiek. Jedinou skupinou, ktorej neodporúčame skákať, sú budúce mamičky a mamičky čerstvo po pôrode. Samozrejme, rešpektujeme názory lekárov špecialistov. Vždy je dobré, aby jumping sami vyskúšali. Máme takých, cvičia napríklad gynekologička, pľúcna lekárka, hepatologička, gastroenterologička a iní lekári,“ prezradila Vierka Gimecká, trademark owner tejto značky pre Slovensko.

Z oddelenia PR do telocvične

V minulosti sa Vierka venovala atletike aj folklórnemu tancu, takže pohyb bol každodennou súčasťou jej života a napĺňal ju radosťou. „Bola som asi v správnom čase na správnom mieste, lebo zakladatelia programu mi ponúkli spoluprácu ako prvej Slovenke s diplomom Jumping. Investovala som do prvých trampolínok, ktoré boli dovezené na Slovensko. 6. júna 2010 sa uskutočnila prvá lekcia u nás, v Trenčíne. Viedol ju Tomáš Buriánek a už na druhý deň som pokračovala sama. Skákala som každý deň okrem soboty o 16. a 17. hodine, teda v čase, ktorý nebol až tak zaujímavý. Svet div sa, i cez tieto nie ideálne podmienky, ústnym podaním reklama fungovala, lekcie sa zapĺňali a náhradníci čakali, či niekto neuvoľní trampolínku,“ spomína dnes už s úsmevom. Pred dvomi rokmi táto inštruktorka aerobiku opustila prácu PR referentky vo vodárňach, aby sa naplno venovala svojmu snu a odkúpila ochrannú značku od zakladateľov jumpingu. Odvtedy školí nových inštruktorov, zabezpečuje trampolíny, realizuje nadstavbové školenia a stará sa o úspešné fungovanie značky na Slovensku. Okrem toho pôsobí ako zástupca pre Rakúsko a učí našich susedov skákať s radosťou.

Priaznivé účinky jumpingu

  • Je zábavný a bezpečný
  • Spomaľuje starnutie
  • Zvyšuje svalový tonus
  • Zvyšuje vitálnu kapacitu pľúc
  • Pôsobí proti depresii a únave
  • Upravuje trávenie a vylučovanie
  • Posilňuje všetky svalové partie
  • Zlepšuje zásobovanie tkanív kyslíkom
  • Rozvíja motoriku, koordináciu a stabilitu
  • Podporuje relaxáciu a spánok
  • Stimuluje vestibulárny a nervový systém
  • Normalizuje hladinu cholesterolu a triglyceridov
  • Zrýchľuje lymfatický obeh, detoxikáciu a prietok v žilnom systéme
  • Pomáha znižovať krvný tlak, a tým predchádzať kardiovaskulárnym ochoreniam

Jumping ako životný štýl

V súčasnej dobe sa jumping precvičuje už v 22 štátoch sveta, medzi ktorými sú napríklad aj krajiny ako Kuvajt, Izrael či ostrovy Guernsey a Jersey. „V roku 2014 pripravujeme otvorenie nového Jumping® showroomu a zároveň fitness štúdia v Los Angeles, kde sa v prvej polovici roka uskutoční tiež prvé školenie pre inštruktorov v USA. Pre mnohých z nás sa jumping stáva životným štýlom, ktorý prináša radosť, uvoľnenie a mnoho nových priateľov. Našou snahou je, aby sme takto pozitívne dokázali ovplyvniť čo najviac ľudí,“ predstavila Jana Svobodová plány na tento rok. Už teraz sa teší na jumping show, ktorú predvedie na veľtrhoch v Kanade, Paríži, Taliansku, Nemecku či na Ukrajine. Ako sama hovorí, kde nestačí srdce, pomôžu svetovo uznávané výstavy.

Tri otázky pre odborníka

Odpovedá Danica Studená, odborná lekárka pre rehabilitačnú medicínu, riaditeľka súkromného centra liečebnej rehabilitácie Strediska profesora Jána Červeňanského v Bratislave

Je podľa vás jumping bezpečný šport? Netrpí pri ňom pohybový aparát?

Jumping, ako pravidelný a jednostranný samostatný šport, je úplný nezmysel. Jumping je vhodné využívať pri doplnkovom kondičnom tréningu, pri rôznych hlavných športoch, napríklad lyžovaní, ľahkej atletike, loptových športoch, či hokeji, futbale a podobne. Skákaním na trampolíne sa výrazne posilňuje stabilizačný aparát trupu, bedrových kĺbov kolien aj členkov, vylepšuje sa celková stabilita. A najmä – je to aerobný tréning.

Môžu následkom pravidelného skákania na odpruženej trampolíne vzniknúť zdravotné problémy?

Môžu. Preto jumping nie je vhodný pre každého a rozhodne by sa nemal robiť masovo vo veľkých relaxačných centrách. V dôsledku neustáleho, napríklad hodinového intenzívneho natriasania, môže u predisponovaných, najmä hypermobilných jedincov dôjsť k určitým dysfunkciám vnútorných orgánov a k ťažkostiam, ktoré s tým súvisia.

Komu by ste ako lekárka takýto šport odporúčali a komu, naopak, nie?

Jumping je kontraindikovaný napríklad v tehotenstve, u šestonedeliek, u kojacich matiek, u žien, ktoré majú gynekologické problémy. A naopak, ako jedna z doplnkových cielených metodík sa používa aj v liečebnej a medicínskej rehabilitácii – po úrazoch, operáciách a poruchách pohybového aparátu . Ale tu sa robí pod mimoriadnym odborných dohľadom vyškolených fyzioterapeutov. Musíme si uvedomiť, že všetkého veľa škodí. A tak je to aj s jumpingom. Ľudské telo je stavané tak, že jeho hlavnou oporou je pevná zem a jumping má pomáhať najmä tomu, aby sme dokázali udržať lepšiu rovnováhu a stabilitu. Ak chce mladý človek jumping robiť intenzívne, v poriadku, nech pod odborným dohľadom trénuje. Ja sama som však toho názoru, že pre celkový rozvoj osobnosti sú vhodnejšie iné pravidelné pohybové aktivity.

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Poradňa: Ako používať peniaze banky aj bez pôžičky
  2. Konferencia Fakulty informatiky PEVŠ má rečníkov z celého sveta
  3. Ďalší doktorandský program a strediská praxe Fakulty manažmentu
  4. Špecialisti v Prešove bezplatne poradia, ako ušetriť energiu
  5. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  6. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  7. Dom od ES - bolo to fajn
  8. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  9. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  10. Obnova kaštieľa v Malinove
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 433
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 645
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 642
  4. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál 4 057
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 523
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 298
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 190
  8. Zábavný aj sebavedomý 2 716
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 510
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 2 057

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Od centrály SIS po úkryt v Maďarsku: Navštívili sme miesta spojené s únosom

Pozrite si, ako vyzerajú miesta, kde uniesli Kováča a zavraždili Remiáša.

DOMOV

Ako vyzeral prvý úkryt korunného svedka únosu

Oskar Fegyveres netušil, ako dlho sa zdrží na úteku mimo Slovenska.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

Neprehliadnite tiež

Pätnásť celebritných párov, na ktoré svet zabudol

Na slávnych zaľúbencov si dnes verejnosť spomenie len málokedy, niektoré dvojice sú však prekvapením.

Sedem vecí, na ktoré ženy pri sexe zabúdajú

Prečo by pochopenie vlastného tela a potrieb nemali ísť bokom?

Chutne a zdravo: Desať spôsobov, ako v receptoch použiť cviklu

Vyberte si z našich tipov, ako v kuchyni čarovať s touto zdravou potravinou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop