Kedysi to bolo s pitným režimom inak

Pite, aj keď nie ste smädní! Zaženiete hlad, budete mať krásnu pleť a z vášho tela sa vyplavia toxické látky.

(Zdroj: Tasr)

Máme tu populáciu aquaholikov. Boom pitného režimu tu však nebol od nepamäti.

Kedysi to bolo inak: deti pribehli domov, naliali si do pohára ovocnú šťavu z fľaše, ktorá postávala pri dreze, doplnili vodou z vodovodu, vypili a bežali von. Nepilo sa v škole (čaj v jedálni bol nepitný), nepilo sa vonku (plastové fľaše s vodou či limonádami neexistovali).

„Moja mama nepila vôbec, ak áno, tak len kávu a dožila sa 98 rokov,“ uvádza chirurg Jan Měšťák a pokračuje: „Bežne operujem tri - štyri hodiny a nepijem pri tom. Keď som hral vrcholovo volejbal, mali sme trojfázové tréningy v tropických horúčavách, žiadne fľaše s vodou sme nemali. Dnes sa z pitia stal rituál, závislosť. Kolegyne zo Švédska pri návšteve Prahy hovorili, že nechápu, prečo tu ľudia stále nosia fľaše a pijú z nich na zastávke, v električke, na ulici. Tiež som čítal v časopise pre mamičky, že je potrebné dohliadnuť, aby deväťročné dieťa denne vypilo liter a pol. Zbláznili sa?“

Vedci sa pustili do boja s mýtom o dodržiavaní pitného režimu, podľa ktorého by mal človek denne vypiť aj viac ako 2 litre. Chcú bojovať proti vlne aquaholizmu. Nový druh závislosti sa dotýka všetkých, od detí až po ľudí v produktívnom a staršom veku. Žili sme celé roky v nesprávnej domnienke, že pravidelné pitie väčšieho množstva vody nám pomáha? Tieto tvrdenia sa nezakladali na odborných štúdiách.

Prišlo aj na nás

Ako sa to stalo? Ako sa takáto móda, trend či ako to nazvať vlastne objavil? Keď začneme pátrať, pripravme sa, že nás onedlho zaplaví úplne jednoduchý, ba priam odporný pocit. Závisť. Verejne sa týmto priznávam: Závidím ľuďom, ktorí dokázali ľudstvo presvedčiť, aby kupovali to, čo je možné mať zadarmo. Vodu. Pretože zarábať peniaze týmto spôsobom je úplne geniálne. Richard Wheatley z reklamnej agentúry Leo Burnett je jedným z otcov tohoto nápadu a teraz na prednáškach s uspokojením sumarizuje svoj životný úspech slovami: Dokázali sme ľuďom predať hlúpy pocit.

Písali sa sedemdesiate roky a šéfovia firmy Perrier, ktorá predávala fľaškovú vodu, dumali, ako zvýšiť zisky. Rozhodli sa vytvoriť kampaň založenú na tom, že francúzska voda je kvalitnejšia ako napríklad anglická či americká, a že všetko, čo je francúzske, je chic, tak prečo nie aj voda. Výsledkom bolo, že zatiaľ čo v roku 1980 predávali dvanásť miliónov fliaš, o desať rokov neskôr viac sto päťdesiat miliónov.

20070718_211727_bosnia_heat_r4307.jpg

Marketingový trik na nezaplatenie

Mať na stole v práci alebo v reštaurácii fľašu vody Perrier sa stalo značkou všetkých, ktorí sa chceli cítiť takzvane "in". Pili ju modelky, herečky, obchodníci, čo znamená, že ju za chvíľu chceli piť všetci. Zavetril to aj výrobca vody Evian, spustil mohutnú reklamnú kampaň a v osemdesiatych rokoch mal každý v západnej Európe a v Spojených štátoch pocit, že keď si bude všade nosiť fľašu Evian, bude krásny, štíhly a mladý. Trendu sa chytili aj firmy ako Coca-Cola, Nestle a ďalšie. Vznikli väčšia balenia vody, dostala rôzne názvy.

"Myslím si, že balená voda je karikatúrou svetovej ekonomiky, pretože ľudia kupujú desiatky druhov produktov, ktoré sú v podstate úplne rovnaké. V skutočnosti kupujú obal známy pod skratkou PET, teda produkt ropného priemyslu," píše Charles Fishman, autor knihy Veľký smäd, ktorý proti posadnutosti zavodňovaním tiež ostro vystupuje.

V deväťdesiatych rokoch sme začali prežívať to, čo Západ už poznal. Žiaduce bolo naťahovať sa s preťažkými balíkmi vody, ideálne kupovať šesť naraz. Každý človek, ktorý je moderný a dbá o svoje zdravie, predsa pije vodu balenú, ktorá je lepšia ako voda z vodovodu. Prečo je lepšia? Tak hlúpu otázku si snáď nikto nepoložil. Jednoducho je lepšia, taká nová. A aby náhodou niekto nezačal premýšľať nad tým, či nie je divné platiť dve a viac EUR za šesť fliaš vody a ešte sa s nimi ťahať z obchodu, reklamy v časopisoch túto prípadnú neistotu vopred rozháňali tvrdením, že kto tejto vody nevypije minimálne dva litre, hazarduje so zdravím, ba i so životom.

A je to. Tak sme sa aj my Česi a Slováci zoznámili s výrazom pitný režim, implantovali sme si ho do svojich hláv a teraz si s ním pekne žijeme.

Pôvodný text bol uverejnený na www.ona.idnes.cz

Autor: Scarlett Wilková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 762
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 528
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 612
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 241
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 683
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 367
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 174
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 126
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 776
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 711

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

SVET

Klamali aj intrigovali. Všetci prezidentovi muži, ktorí skončili

Za sedem mesiacov skončili takmer všetci Trumpovi spolupracovníci.

Neprehliadnite tiež

Fotili sme seriálovú supermamu Lujzu Garajovú Schramekovú

Talentovaná, prirodzená a stojaca nohami pevne na zemi. Aj taká je herečka, stand up komička a speváčka Lujza Garajová Schrameková.

Čučoriedky v koláčoch, pirôžkoch, zmrzline, raw torte. Vyberte si

Čučoriedky môžete zavariť, zmraziť, odšťaviť, usušiť. Jedným z najpríjemnejších spôsobov ich spracovania je pridať ich do koláča.

Chris Brown otvorene prehovoril o noci, keď zaútočil na Rihannu

Spevák sa zdôveril v pripravovanom dokumente o jeho živote. Incident ho vraj bude prenasledovať do konca života.

Arnold Schwarzenegger: Najslávnejší emigrant našich čias oslávil 70 rokov

Kto by sa kedysi odvážil povedať, že sa obyčajný rakúsky chlapec stane guvernérom Kalifornie a hollywoodskou hviezdou.