Kedysi to bolo s pitným režimom inak

Pite, aj keď nie ste smädní! Zaženiete hlad, budete mať krásnu pleť a z vášho tela sa vyplavia toxické látky.

(Zdroj: Tasr)

Máme tu populáciu aquaholikov. Boom pitného režimu tu však nebol od nepamäti.

Kedysi to bolo inak: deti pribehli domov, naliali si do pohára ovocnú šťavu z fľaše, ktorá postávala pri dreze, doplnili vodou z vodovodu, vypili a bežali von. Nepilo sa v škole (čaj v jedálni bol nepitný), nepilo sa vonku (plastové fľaše s vodou či limonádami neexistovali).

„Moja mama nepila vôbec, ak áno, tak len kávu a dožila sa 98 rokov,“ uvádza chirurg Jan Měšťák a pokračuje: „Bežne operujem tri - štyri hodiny a nepijem pri tom. Keď som hral vrcholovo volejbal, mali sme trojfázové tréningy v tropických horúčavách, žiadne fľaše s vodou sme nemali. Dnes sa z pitia stal rituál, závislosť. Kolegyne zo Švédska pri návšteve Prahy hovorili, že nechápu, prečo tu ľudia stále nosia fľaše a pijú z nich na zastávke, v električke, na ulici. Tiež som čítal v časopise pre mamičky, že je potrebné dohliadnuť, aby deväťročné dieťa denne vypilo liter a pol. Zbláznili sa?“

Článok pokračuje pod video reklamou

Vedci sa pustili do boja s mýtom o dodržiavaní pitného režimu, podľa ktorého by mal človek denne vypiť aj viac ako 2 litre. Chcú bojovať proti vlne aquaholizmu. Nový druh závislosti sa dotýka všetkých, od detí až po ľudí v produktívnom a staršom veku. Žili sme celé roky v nesprávnej domnienke, že pravidelné pitie väčšieho množstva vody nám pomáha? Tieto tvrdenia sa nezakladali na odborných štúdiách.

Prišlo aj na nás

Ako sa to stalo? Ako sa takáto móda, trend či ako to nazvať vlastne objavil? Keď začneme pátrať, pripravme sa, že nás onedlho zaplaví úplne jednoduchý, ba priam odporný pocit. Závisť. Verejne sa týmto priznávam: Závidím ľuďom, ktorí dokázali ľudstvo presvedčiť, aby kupovali to, čo je možné mať zadarmo. Vodu. Pretože zarábať peniaze týmto spôsobom je úplne geniálne. Richard Wheatley z reklamnej agentúry Leo Burnett je jedným z otcov tohoto nápadu a teraz na prednáškach s uspokojením sumarizuje svoj životný úspech slovami: Dokázali sme ľuďom predať hlúpy pocit.

Písali sa sedemdesiate roky a šéfovia firmy Perrier, ktorá predávala fľaškovú vodu, dumali, ako zvýšiť zisky. Rozhodli sa vytvoriť kampaň založenú na tom, že francúzska voda je kvalitnejšia ako napríklad anglická či americká, a že všetko, čo je francúzske, je chic, tak prečo nie aj voda. Výsledkom bolo, že zatiaľ čo v roku 1980 predávali dvanásť miliónov fliaš, o desať rokov neskôr viac sto päťdesiat miliónov.

20070718_211727_bosnia_heat_r4307.jpg

Marketingový trik na nezaplatenie

Mať na stole v práci alebo v reštaurácii fľašu vody Perrier sa stalo značkou všetkých, ktorí sa chceli cítiť takzvane "in". Pili ju modelky, herečky, obchodníci, čo znamená, že ju za chvíľu chceli piť všetci. Zavetril to aj výrobca vody Evian, spustil mohutnú reklamnú kampaň a v osemdesiatych rokoch mal každý v západnej Európe a v Spojených štátoch pocit, že keď si bude všade nosiť fľašu Evian, bude krásny, štíhly a mladý. Trendu sa chytili aj firmy ako Coca-Cola, Nestle a ďalšie. Vznikli väčšia balenia vody, dostala rôzne názvy.

"Myslím si, že balená voda je karikatúrou svetovej ekonomiky, pretože ľudia kupujú desiatky druhov produktov, ktoré sú v podstate úplne rovnaké. V skutočnosti kupujú obal známy pod skratkou PET, teda produkt ropného priemyslu," píše Charles Fishman, autor knihy Veľký smäd, ktorý proti posadnutosti zavodňovaním tiež ostro vystupuje.

V deväťdesiatych rokoch sme začali prežívať to, čo Západ už poznal. Žiaduce bolo naťahovať sa s preťažkými balíkmi vody, ideálne kupovať šesť naraz. Každý človek, ktorý je moderný a dbá o svoje zdravie, predsa pije vodu balenú, ktorá je lepšia ako voda z vodovodu. Prečo je lepšia? Tak hlúpu otázku si snáď nikto nepoložil. Jednoducho je lepšia, taká nová. A aby náhodou niekto nezačal premýšľať nad tým, či nie je divné platiť dve a viac EUR za šesť fliaš vody a ešte sa s nimi ťahať z obchodu, reklamy v časopisoch túto prípadnú neistotu vopred rozháňali tvrdením, že kto tejto vody nevypije minimálne dva litre, hazarduje so zdravím, ba i so životom.

A je to. Tak sme sa aj my Česi a Slováci zoznámili s výrazom pitný režim, implantovali sme si ho do svojich hláv a teraz si s ním pekne žijeme.

Pôvodný text bol uverejnený na www.ona.idnes.cz

Autor: Scarlett Wilková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Klima efekt bez klimatizácie
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  3. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  4. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  5. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  7. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  8. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  9. V Adlerovej na Furči sa začína stavať!
  10. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  1. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  2. Klima efekt bez klimatizácie
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  4. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  5. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  6. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  7. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. 5. ročník akcie Za čistejšie Staré Mesto práve začína!
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 292
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 650
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 815
  4. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 11 057
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 9 813
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 9 137
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 5 661
  8. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 4 359
  9. Bývate v práci unavení? Možno spávate v zlom prostredí 3 537
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 264

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko pripomína jeden veľký kontajner na odpad

Niektorí si tu žijú ako prasce v žite. A niektorí len ako prasce.

KOMENTÁRE

Vlak obsadený smerákmi idúci do stanice Ničota zrýchlil

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach vyprchá.

KOMENTÁRE

Na východ nás neunesú, ale môžeme tam zostať

Naša kamenistá hruda je azda dobrým priestorom na vychádzky, ale geopoliticky je takmer bezcenná.

Neprehliadnite tiež

Sex po pôrode môže byť plný ťažkostí, dá sa im však pomôcť

Sedem rád ako obnoviť stagnujúci sexuálny život po narodení dieťaťa.

Desať tipov, ako si čo najlepšie užiť každý víkend

Aby boli dva voľné dni v znamení pohody, mali by ste sa na ne pripraviť.

Čo vás čaká v novom čísle magazínu smeŽeny

V novom čísle nájdete rozhovor s režisérkou Valeriou Schulczovou, ktorá sa nebojí ťažkých a problematických tém.

AKTUALIZOVANÉ 19.4. O 10:25

Chýbajú postupy aj štandardy. Baby friendly nemocnice majú znova ožiť

Nemocnice priateľské k deťom v minulosti nedodržiavali pravidlá. Ministerstvo zdravotníctva teraz chystá zmeny.

STĹPČEK OSMELENÉ

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.