Kedysi to bolo s pitným režimom inak

Pite, aj keď nie ste smädní! Zaženiete hlad, budete mať krásnu pleť a z vášho tela sa vyplavia toxické látky.

(Zdroj: Tasr)

Máme tu populáciu aquaholikov. Boom pitného režimu tu však nebol od nepamäti.

Kedysi to bolo inak: deti pribehli domov, naliali si do pohára ovocnú šťavu z fľaše, ktorá postávala pri dreze, doplnili vodou z vodovodu, vypili a bežali von. Nepilo sa v škole (čaj v jedálni bol nepitný), nepilo sa vonku (plastové fľaše s vodou či limonádami neexistovali).

„Moja mama nepila vôbec, ak áno, tak len kávu a dožila sa 98 rokov,“ uvádza chirurg Jan Měšťák a pokračuje: „Bežne operujem tri - štyri hodiny a nepijem pri tom. Keď som hral vrcholovo volejbal, mali sme trojfázové tréningy v tropických horúčavách, žiadne fľaše s vodou sme nemali. Dnes sa z pitia stal rituál, závislosť. Kolegyne zo Švédska pri návšteve Prahy hovorili, že nechápu, prečo tu ľudia stále nosia fľaše a pijú z nich na zastávke, v električke, na ulici. Tiež som čítal v časopise pre mamičky, že je potrebné dohliadnuť, aby deväťročné dieťa denne vypilo liter a pol. Zbláznili sa?“

Článok pokračuje pod video reklamou

Vedci sa pustili do boja s mýtom o dodržiavaní pitného režimu, podľa ktorého by mal človek denne vypiť aj viac ako 2 litre. Chcú bojovať proti vlne aquaholizmu. Nový druh závislosti sa dotýka všetkých, od detí až po ľudí v produktívnom a staršom veku. Žili sme celé roky v nesprávnej domnienke, že pravidelné pitie väčšieho množstva vody nám pomáha? Tieto tvrdenia sa nezakladali na odborných štúdiách.

Prišlo aj na nás

Ako sa to stalo? Ako sa takáto móda, trend či ako to nazvať vlastne objavil? Keď začneme pátrať, pripravme sa, že nás onedlho zaplaví úplne jednoduchý, ba priam odporný pocit. Závisť. Verejne sa týmto priznávam: Závidím ľuďom, ktorí dokázali ľudstvo presvedčiť, aby kupovali to, čo je možné mať zadarmo. Vodu. Pretože zarábať peniaze týmto spôsobom je úplne geniálne. Richard Wheatley z reklamnej agentúry Leo Burnett je jedným z otcov tohoto nápadu a teraz na prednáškach s uspokojením sumarizuje svoj životný úspech slovami: Dokázali sme ľuďom predať hlúpy pocit.

Písali sa sedemdesiate roky a šéfovia firmy Perrier, ktorá predávala fľaškovú vodu, dumali, ako zvýšiť zisky. Rozhodli sa vytvoriť kampaň založenú na tom, že francúzska voda je kvalitnejšia ako napríklad anglická či americká, a že všetko, čo je francúzske, je chic, tak prečo nie aj voda. Výsledkom bolo, že zatiaľ čo v roku 1980 predávali dvanásť miliónov fliaš, o desať rokov neskôr viac sto päťdesiat miliónov.

20070718_211727_bosnia_heat_r4307.jpg

Marketingový trik na nezaplatenie

Mať na stole v práci alebo v reštaurácii fľašu vody Perrier sa stalo značkou všetkých, ktorí sa chceli cítiť takzvane "in". Pili ju modelky, herečky, obchodníci, čo znamená, že ju za chvíľu chceli piť všetci. Zavetril to aj výrobca vody Evian, spustil mohutnú reklamnú kampaň a v osemdesiatych rokoch mal každý v západnej Európe a v Spojených štátoch pocit, že keď si bude všade nosiť fľašu Evian, bude krásny, štíhly a mladý. Trendu sa chytili aj firmy ako Coca-Cola, Nestle a ďalšie. Vznikli väčšia balenia vody, dostala rôzne názvy.

"Myslím si, že balená voda je karikatúrou svetovej ekonomiky, pretože ľudia kupujú desiatky druhov produktov, ktoré sú v podstate úplne rovnaké. V skutočnosti kupujú obal známy pod skratkou PET, teda produkt ropného priemyslu," píše Charles Fishman, autor knihy Veľký smäd, ktorý proti posadnutosti zavodňovaním tiež ostro vystupuje.

V deväťdesiatych rokoch sme začali prežívať to, čo Západ už poznal. Žiaduce bolo naťahovať sa s preťažkými balíkmi vody, ideálne kupovať šesť naraz. Každý človek, ktorý je moderný a dbá o svoje zdravie, predsa pije vodu balenú, ktorá je lepšia ako voda z vodovodu. Prečo je lepšia? Tak hlúpu otázku si snáď nikto nepoložil. Jednoducho je lepšia, taká nová. A aby náhodou niekto nezačal premýšľať nad tým, či nie je divné platiť dve a viac EUR za šesť fliaš vody a ešte sa s nimi ťahať z obchodu, reklamy v časopisoch túto prípadnú neistotu vopred rozháňali tvrdením, že kto tejto vody nevypije minimálne dva litre, hazarduje so zdravím, ba i so životom.

A je to. Tak sme sa aj my Česi a Slováci zoznámili s výrazom pitný režim, implantovali sme si ho do svojich hláv a teraz si s ním pekne žijeme.

Pôvodný text bol uverejnený na www.ona.idnes.cz

Autor: Scarlett Wilková

Najčítanejšie na SME Žena


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto päť tipov vám pri podnikaní ušetrí tisíce eur
  2. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Dvory aj výhľad: Posledná fáza predaja v Jarabinkách je spustená
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. More than twenty five years of excellence
  2. Protection of personal rights versus freedom of speech: which ri
  3. Týchto päť tipov vám pri podnikaní ušetrí tisíce eur
  4. Dvory aj výhľad: Posledná fáza predaja v Jarabinkách je spustená
  5. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  6. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  7. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  8. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  9. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  10. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 25 064
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 15 670
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 10 331
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 443
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 6 211
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 297
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 791
  8. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 4 158
  9. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 3 766
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 461

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf polície Gašpar ide do civilu. Jeho nástupcom má byť doterajší pridelenec

Ministerka Saková predstaví nového šéfa polície v pondelok. Ohlasuje väčšie zmeny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Fico sa už dohaduje s opozíciou, Bugár to nepovažuje za problém

Ako Most povedal, že nepodporí návrh Smeru.

TECH

Čo všetko o vás vie váš telefón?

Niektoré aplikácie si skladujú aj nahrávky vášho hlasu.

Neprehliadnite tiež

Vzťahová poradňa: Moja nová priateľka mi snorí vo veciach

Klinická psychologička rieši dva problémy nových vzťahov.

Japonskí dôchodcovia sú módne hviezdy Instagramu

Seniori Bon a Pon bavia ľudí zladenými outfitmi.

V Nosene si môžete kúpiť oblečenie známych osobností, prispejete na dobrú vec

Bratislavský second hand organizuje Celodenné dobré nakupovanie.

Majiteľka svadobného salónu: Vracia sa trend vydaja veľmi mladých dievčat

Veronika Čermáková vraví, že slovenské nevesty ku konzervatívnosti tlačí najmä rodina.

Leto v Štajersku po novom: Šesť miest, ktoré by ste mali navštíviť

Rakúsky región je typický pôvabnou zeleňou, ktorá nabíja energiou.